پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی عوامل تعیین کننده پیروی از رژیم دارویی در بیماران با فشار خون بالا


بررسی عوامل تعیین کننده پیروی از رژیم دارویی در بیماران با فشار خون بالا
● هدف:
فشار خون بالا یکی از بیماری های شایع است. تحقیقات نشان داده عدم پیروی از درمان مهمترین علت کنترل ضعیف فشار خون بالا می باشد. هدف از این مطالعه تعیین عوامل وابسته به پیروی از رژیم دارویی در بیماران با فشار خون بالا مراجعه کننده به درمانگاههای سرپایی وابسته به دانشگاه می باشد.
● روش بررسی:
در یک مطالعه مقطعی با ۲۵۰ بیمار از ۵۳۲ بیمار مراجعه کننده به مرکز خدمات طبی درمانگاه شهید مطهری شیراز که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند مصاحبه استاندارد انجام گرفت. اطلاعات جمع آوری شده شامل مشخصات دموگرافیک بیماران، متغیرهای وابسته به بیماری و درمان، دانش بیماران در مورد بیماری پرفشاری خون و نگرش آنان نسبت به داروهای ضد فشار خون بالا بود.
● یافته ها:
در ۶۰.۴ درصد بیماران نسبت پیروی از درمان کمتر از ۹۰درصد بود، پیروی از درمان در افراد دارای بیمه، افراد با دانش خوب در مورد فشار خون بالا و نگرش مثبت به درمان دارویی، افرادی که بیش از ۵ سال دارو مصرف می کردند و بیمارانی که با فواصل کوتاهتر به پزشک مراجعه می کردند، بهتر از سایرین بود (P<۰.۰۵). در مدل رگرسیون لجستیک چندگانه، نگرش مثبت بیماران و فواصل مراجعه به پزشک کمتر از ۳ ماه دو عامل پیشگویی کننده پیروی خوب از رژیم دارویی بودند (P<۰.۰۱).
● نتیجه گیری:
پیروی دارویی در بیماران یک رفتار چند عاملی است که در آن نقش نگرش بیماران اهمیت زیادی دارد. جهت ارزیابی سایر عوامل لازم است تحقیقات بیشتری در مورد روابط پزشک و بیمار و شیوه ارایه خدمات سلامتی انجام گیرد.
نگین هادی
نرگس رستمی گوران
پیمان جعفری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید