شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فوتبال و قوانین بازی


فوتبال و قوانین بازی
● داوری و حرکات اساسی آن
داوطلب داوری فوتبال طی امتحانی تئوری که در مورد آئین نامه انجام می گیرد باید وقوف خود به قوانین بازی را اثبات کند. یک داور خوب هیچ گاه از صحنه بازی دور نیست. او در جهت مسیر توپ می دود و مزاحم حرکات بازیکنان نمی شود. یک داور باید اقتدار خود را نشان دهد. بازیکنان همیشه به داوری که در قضاوت شک می کند خیلی راحت تر اعتراض می کنند تا داوری که در قضاوت مصمم است. آن ها در مقابل داور سخت گیر کمتر حیله به کار می برند. به خلاف عقیده رایج، داور وظیفه دارد از چیزی که ندیده است گذشته و اجازه دهد بازی جریان خود را ادامه دهد. سوت داور مهم است، زیرا به او قدرت ابراز وجود داده و نحوه ی قضاوت او در مورد خطا و توجیه آن را بیان می کند. اصولا حرکات داور که کلیه فوتبالیست ها با معنای آن ها آشنا هستند مانع سوء تفاهم می شود.
▪ توجه:
بازیکنان اصولا اعتراض می کنند در حالی که خوب می دانند که داور به ندرت از تصمیم خود صرف نظر می کند.
وظیفه ی دو کمک داور (خط نگه داران) نظارت بر آفساید و علامت دادن به داور است مبنی بر این که آیا توپ از محدوده ی زمین خارج شده است یا خیر ( اوت ، کرنر ) .
کمک داور موظف است اعمال خشونت آمیزی را که دور از چشم داور انجام می گیرد به او گزارش دهد.
● مسابقه
▪ چگونه می توان در مسابقه پیروز شد؟
چطور می توان در مسابقات خانگی یا بیرون از خانه بازی را به کنترل خود در آورد و قدرت خود را نشان داد؟ چگونه می توان نقاط قوت و ضعف حریف را فهمید؟ چگونه می توان رفتار داور را سنجید؟
در روز مسابقه تمام این سوالات برای میلیون ها فوتبالیست مطرح می شود، زیرا که پاسخ آن ها مستقیما در حضور خوب آن ها موثر می باشد.
یک مسابقه به وسیله ی قرعه کشی بین دو کاپیتان تیم شروع می شود (برنده انتخاب می کند که تیم او در زمان اول در کدام نیمه ی زمین بازی می کند). هنگام تصمیم گیری، شرایط جوی باید مورد توجه قرار گیرد. طبق معمول، همیشه طرف نا مناسب را در نیمه ی اول انتخاب کنید(طوری که در نیمه دوم در جهت موافق باد بازی کنید). اما این موضوع مطلق نیست زیرا بعضی تیم ها در کار تیمی دیر به راه می افتند، بنابراین ابتدا طرف مناسب تر را انتخاب می کنند.
کلیه ی بازیکنان در زمین باید سکوت را رعایت کنند. بازیکنی که مرتبا غرغر کرده و به اشتباهات اعتراض می کند به تیم خود صدمه می زند، زیرا آهنگ بازی را بهم ریخته و نیز با داوری مخالفت می کند.
در طول ۹۰ دقیقه بازی حتی الامکان مودب باشید، زیرا برای شما نتیجه ی بهتری دارد.
هنگام مسابقه کاپیتان مسئول ارتباط با داور است و هنگامی که لازم بداند برای بیان مشاهدات خود به نزد او می رود. در فرصت بین دو نیمه ی بازی ، تیم مجددا به مربی خود دسترسی پیدا کرده و او به مدت یک ربع نقاط ضعف تیم را توضیح می دهد، او همچنین می پرسد که آیا کسی از بازیکنان خسته است.
شما باید تذکرات مربی خود را را به خاطر سپرده و در صورتی که نیاز تیمی اقتضا می کند به تعویض خود پاسخ مثبت داده و بدین ترتیب روحیه جمعی خود را نشان دهید . در زمین بازی همانند پشت تریبون سخنرانی خونسرد باشید . اگر کف زدن ها برای شما جالب هستند نباید حواس شما را پرت کنند . به هو کردن و انتقادات دیگران توجه نکنید هدف آن ها تعضیف روحیه شما است .
هنگامی که مسابقه خاتمه می یابد ، تیم به رختکن برمی گردد و زمانی که کاپیتان تیم ورقه بازی را در حضور داور و کاپیتان تیم دیگر امضا می کند شما باید به آخرین سخنان مربی خود گوش کنید.
بعضی توصیه ها متاسفانه در زمین رعایت نمی شوند . بیشتر بازیکنان بی مورد به داور اعتراض می کنند ، در حالی که می دانند که او تصمیم خود را عوض نمی کند .
بعد از این که دوش گرفتید سعی کنید از بازی خود انتقاد کنید . بحث و تبادل نظر میان بازیکنان در مورد مسابقه انجام شده نیز مفید است ، زیرا پیوند میان شما را محکم و روحیه همبستگی را بالا می برد .
جریان یک مسابقه فوتبال همیشه عادی نیست ، بلکه بیشتر از شرایط بازی تاثیر می گیرد . پیروزی یک تیم حتی تا سی ثانیه قبل از سوت پایان هم معلوم نیست . شما شب قبل از مسابقه باید در مورد بازی خود فکر کنید و به بررسی نکات مثبت و منفی آخرین بازی خود بپردازید. در زمین به توصیه های مربی خود عمل کنید .
▪ نکته بسیار مهم :
فراموش نکنید که برای گرم کردن ، خودتان را بپوشانید ، همچنین از استودهائی استفاده کنید که مطابق با شرایط زمین باشند.
● آفساید
بعضی تیم ها با آفساید گیری قهرمان می شوند . به منظور این که مدافعین در عمل آفساید گیر ی کاملا موفق باشد باید در مقابل بازیکنان بسیار سریع مراقب باشند .
اولین اصول آفساید مربوط به سال ۱۸۶۶ می باشد . منظور از آفساید این بوده است که اگر بازیکنی جلوتر از توپ قرار گرفت ، آفساید محسوب شود . در آن زمان فوتبال گروهی امروز با مقررات موجود وجود نداشت . به جز دروازه بان ، تنها دو یا سه مدافع وجود داشتندکه برحسب موقعیت ، و زمانی که تیم حریف حمله می کردبه عقب برمی گشتند . در نتیجه در سال ۱۸۶۶ قانون آفساید معمول شد . بسیاری از بازیکنان به علت فقدان زیرکی لازم با توسل به اعمال خطرناک بازی را به هم می زدند ، زیرا آن ها چندین متر در آفساید قرار می گرفتند
بیست سال بعد برای اولین بار قانون آفساید تغییر داده شد . بدین ترتیب بازیکنی آفساید محسوب می شد که جلوتر از توپ قرار گرفته و حداقل سه مدافع در جلو او قرار نگرفته باشند . اما اصطلا ح واقعی آفساید ، آن چیزی که امروزه اجرا می شود تاریخ آن مربوط به سال ۱۹۲۵ می باشد : بازیکنی آفساید محسوب می شود که جلوتر از توپ قرار گرفته و حداقل دو مدافع حریف در جلو او وجود نداشته باشد.
قانون آفساید در روش های بازی تاثیر کرده است . تیم ها ، مطابق با شدت آفساید گیری ، از مدافعین کمتر یا بیشتری استفاده می کنند . از سال ۱۹۲۵ ، بعد از این که مهاجمین این قانون را بهتر درک کردند ، آفساید، تدریجا کلید کلیه روش های دفاعی شد .
دو نوع آفساید وجود دارد :
۱) موقعیت آفساید
۲) آفساید در خطا (مدافعین)
▪ موقعیت آفساید
بازیکنی که جلو تر از مدافعین قرار بگیرد در موقعیت آفساید است . اگر یار خودی توپ را به او پاس بدهد ، او در موقعیت بازی قرار گرفته و بنابراین آفساید اعلام می شود . برای خنثی کردن آفساید ، مهاجم باید یار خود را از موقعیت آفساید بیرون آورد .در موقعیت آفساید بازیکن باید حرکت نکرده و عملا آن را نشان دهد (ساکن بماند). توجه داشته باشید که موقعیت آفساید بستگی به نظر داور دارد. تنها او است که شرکت یا عدم شرکت بازیکن در کار تیمی را تشخیص می دهد
▪ آفساید در خطا (مدافعین)
بازیکنی که در یک خط با مدافعین قرار بگیرد آفساید محسوب می شود . جلو آمدن مدافعین موجب وضعیت آفساید در خط یا موقعیت آفساید می شود .
ـ توجه:
قانون آفساید همیشه مورد بحث بوده است . در ارزیابی صحیح آن اختلافاتی وجود دارد : آیا آفساید ازشلیک توپ محسوب می شود یا زمانی که توپ به منطقه آفساید می رسد ؟ اما آنچه مسلم است همه چیز از لحظه شلیک توپ تعیین می شود . بعد از اینکه توپ شلیک شد ، مهاجم می تواند بازی خود را دنبال کند . اگر بازیکن هنگام شلیک توپ در آفساید نباشد ، بنابراین آفساید اعلام نشده و او می تواند به بازی ادامه دهد .
▪ چگونه می توان از قرار گرفتن در آفساید پرهیز کرد؟
در بازی هوشیار باشید و بر جلو کشیدن مدافعین پیشی بگیرید. هنگامی که در آفساید قرار می گیرید در برگشتن درنگ نکنید. یک مهاجم هر چه بیشتر تحرک داشته باشد ، احتمال بیشتری دارد که در تله آفساید گرفتار شود .
سعی کنید در آفساید قرار نگیرید ، زیرا ممکن است موقعیت مناسب برای حمله تیم خود را از بین ببرید ، حال آنکه می توانستید به عقب برگردید و از موقعیت آفساید خارج شوید.
▪ چگونه می توان در آفساید گیری موفق شد؟
جلو کشیدن مدافعین باید آشکار و سریع باشد . اگر یک بازیکن درنگ کند ، امکان دارد نتوانید مهاجم را در آفساید قرار داده و در نتیجه تیم رادر وضعیتی بسیار خطرناک قرار دهید . معمولا یکی از بازیکنان ( مدافع آزاد به علت موقعیت حساس خود ) این حرکت را فرمان می دهد . زمانی که می خواهید آفساید گیری کنید آنرا با صدای بسیار بلند اعلان نکنید ، تنها یک علامت برای متوجه ساختن مدافعین کافی است . آفسایدی که در زمین مشخص باشد سودمند است . مدافعین بوسیله این حرکت جمعی فورا جلو رفته تا مهاجمین را غافلگیر کنند و مانع پیشروی آنها شوند.
▪ آفسایدگیری = یک تاکتیک
سابقا از آفساید به منظور انجام دفاع بسیار فشرده استفاده می شد و تیم ها به اندازه امروز به آن مسلط نبودند . بنابراین آفساید گیری کمتر معمول بود .
امروزه تیم ها از آفساید به عنوان تاکتیک دفاعی محض استفاده می کنند .
آفساید گیری به آنها کمک می کند تا از دروازه خود دور شوند .مدافعین با نزدیک شدن به خط میانی زمین به تیم حریف فشار آورده و حریف را وادار می کنند برای رسیدن به دروازه مسیر زیادی را طی کند.
آفساید گیری به نقش اصلی مدافع آزاد اهمیت داده است . او باید در تصمیم خود مبنی بر جلو بردن مدافعین قاطع باشد ،و همه مدافعین بدون لحظه ای درنگ به دستور او عمل کنند . مدافعی که آفساید گیری می کند باید به طور خودکار عمل کند .
● ضربه آزاد
دو نوع ضربه آزاد وجود دارد : ضربه آزاد مستقیم و ضربه آزاد غیر مستقیم .
داور مطابق با نوع خطا ضربه آزاد مستقیم یا غیر مستقیم اعلام می کند . خطاهای عمدی که شدت بیشتر یا کمتری داشته باشند تعیین کننده ی ضربه آزاد مستقیم یا غیر مستقیم می باشند.
۱) ضربه آزاد مستقیم:
▪ در چه مواردی ضربه آزاد مستقیم اعلام می شود؟
ـ لگد زدن به حریف یا اقدام به آن
ـ پشت پا زدن
ـ پریدن روی حریف
ـ تنه زدن به طور خطر ناک
ـ تنه زدن به حریف از عقب
ـ زدن و یا اقدام به آن
ـ گرفتن حریف(مثلا به وسیله پیراهن )
ـ هل دادن حریف
ـ زدن توپ با دست (به استثناء دروازه بان)
مجازات کلیه این خطاها یک ضربه آزاد مستقیم می باشد . اگر خطا در محوطه جریمه اتفاق بیفتد ، داور ضربه پنالتی اعلام می کند . پنالتی تعبیر ضربه آزاد مستقیم در محوطه جریمه می باشد.
▪ روش استفاده از ضربه آزاد مستقیم
اگر ضربه آزاد مستقیم دور از دروازه باشد ، توپ را برای یار آزاد یا یار سرزن خود بفرستید. اقدام به شلیک از راه دور توصیه نمی شود.
اگر ضربه آزاد مستقیم در نزدیکی محوطه جریمه حریف باشد ، شلیک توپ به وسیله بازیکنی که مخصوصا در این نوع ضربات مهارت دارد موثر است .
در یک رویاروی از راه دور شوت زننده و دروازه بان که در پشت دیوار دفاعی جا گرفته است دخالت دارند. زمانی که ضربه آزاد مستقیم نزدیک محوطه جریمه باشد ، دیوار دفاعی مرکب از چهار بازیکن تشکیل می شود که این دیوار دفاعی از محل اولین نفری که بوسیله دروازه بان تعیین می شود به سمت درون محوطه جریمه چیده می شود.
اگر ضربه آزاد مستقیم از سمت چپ شلیک شود ، دیوار دفاعی در سمت چپ و دروازه بان در سمت راست قرار می گیرد .اگر ضربه آزاد مستقیم از سمت راست شلیک شود، دیوار دفاعی در سمت راست و دروازه بان در سمت چپ قرار می گیرد. در این موقعیت دروازه بان با توجه به زننده شوت ، یک زاویه را به وسیله ی دیوار دفاعی بسته و زاویه ی دیگر را خود مراقبت می کند.
▪ توجه:
هنگامی که ضربه آزاد مستقیم در مقابل دروازه باشد، دیوار دفاعی به دو قسمت تقسیم میشود و دروازه بان در وسط دروازه قرار می گیرد. این دو دیوار دفاعی زوایای راست و چپ دروازه را بسته و دروازه بان مرکز دروازه را مراقبت می کند و خود را برای عکس العمل در مقابل شوت آماده می کند.
روش های مختلفی برای زدن ضربه آزاد مستقیم وجود دارد . در بعضی از این روش ها شوت زننده ترجیح می دهد قبل از این که توپ را علنا برای یار آزاد خود بفرستد ، تظاهر به زدن آن کند . این عمل نظم دیوار دفاعی و مراقبت دروازه بان را مختل می کند.
▪ روش مقابله با ضربه آزاد مستقیم
اگر ضربه کشیده ، قوسی و غیره باشد ، دروازه بان و دیوار دفاعی باید سعی کنند که از آن سبقت بگیرند .
در اینجا معرفی ضربه های آزاد مستقیم بدون صحبت در مورد ضربه های آزاد میشل پلاتینی (Michel platini ) غیر ممکن است. شوت او دیوار دفاعی را دور زده ، مسیر خود را از روی دفاع طی می کرد تا به منفذی درون دروازه می رسید (شوت قوسی ) . او برای اینکه در زدن این ضربه ها به حد کمال برسد ، مدت ها با آدمک های چوبی که به جای دیوار دفاعی قرار می گرفتند تمرین می کرده است .
موفقیت ضربه آزاد بستگی به توانائی شما در بی اثر کردن دیوار دفاعی داشته و شوت شما باید دور از دسترس دروازه بان باشد.
۲) ضربه آزاد غیر مستقیم:
▪ در چه مواردی ضربه آزاد غیر مستقیم اعلام می شود؟
ـ بازی خطرناک (پا را بیش از حد بالا بردن)
ـ تنه زدن صحیح به بازیکنی که در حال بازی با توپ نیست
ـ تنه زدن به دروازه بان در حالی که توپ را در اختیار نداشته یا مزاحمتی برای حریف ندارد
ـ در صورتی که دروازه بان بیش از چهار قدم توپ را حمل یا دوبار آن را کنترل کند
ـ در صورتی که بازیکن با توپ بازی نکند و عمدا حریف را سد نماید شوت زننده نمی تواند دروازه را مستقیما هدف قرار دهد .
▪ روش استفاده از ضربه آزاد غیر مستقیم
پاس هوایی توپ برای یاری که در هنگام ضربه جلو می آید ، یا پاس توپ به عقب برای یاری که آماده شوت زدن می باشد .
▪ روش مقابله با ضربه آزاد غیر مستقیم
اگر ضربه آزاد غیر مستقیم نزدیک محوطه جریمه باشد ، اصول آن مانند ضربه آزاد مستقیم است . لیکن مدافعین باید مراقب حریفانی که ممکن است توپ را برای شوت زدن دریافت کنند ، باشند.
اگر ضربه آزاد غیر مستقیم در فاصله کمتر از ۹.۱۵ متری از خط دروازه اعلام شود ، حداقل هفت مدافع باید روی خط دروازه قرار گرفته و دروازه بان نیز در جلو آنها جای بگیرد . مدافعین بعد از اولین ضربه جلو رفته و با زننده ی ضربه دوم مقابله می کنند.
یک ضربه آزاد هر قدر هم با قدرت ، با ظرافت یا با طرح و نقشه باشد ، در بازی برای آن قانونی وجود دارد که کمتر به آن عمل می شود :دیوار دفاعی باید در ۹.۱۵ متری توپ باشد . غالبا دیده می شود زمانی که داور به سمت دیگری نگاه می کند ، دیوار دفاعی خود را نزدیک تر می کند . هر چه دیوار دفاعی به محل توپ نزدیک تر باشد کار شوت زننده مشکل تر خواهد شد.
● ضربه کرنر
انجام ضربه کرنر بر دو نوع است: کرنر مستقیم و کرنر دو ضرب
زمانی یک ضربه کرنر بسیار خطر ناک می شود که جهت باد موافق تیم حمله کننده باشد و دروازه بان نسبت به خروج از دروازه برای دفع هوائی توپ مردد باشد . وقتی کرنر می زنید توپ را به سمت دروازه بان شلیک نکنید . شما باید توپ را دور از دسترس او و به سمت بازیکنان خودی بفرستید.
در یک مسابقه تعداد ضربات کرنر اکثرا نشانه ی برتری و تسلط یک تیم بر تیم دیگر است.
▪ روش استفاده از ضربه کرنر:
بازیکنان سر زن باید آماده ی دریافت توپ کرنر باشند . دیگر بازیکنان نقش جانشین برای آنها دارند . ضربه کرنر مبارزه ای هوائی میان مدافعین و مهاجمین است . در ضربه کرنر مسلما برتری با مدافعین است ، زیرا درمسیر توپ بهتر جا گیری می کنند. انجام ضربه کرنر در بازی عبارت است از : دور کردن هر چه بیشتر توپ از حریف و رساندن آن به یار خودی.
▪ روش مقابله با ضربه کرنر :
یک مدافع باید در کنار تیر دروازه جا بگیرد تا از ورود توپ از سمت کنار به درون دروازه جلوگیری کند . بعد از شلیک توپ ، و زمانی که دروازه بان از دروازه اش خارج می شود ، مدافعین باید مراقب هر حادثه ای بوده و او را پوشش بدهند.
دفع توپ همواره به طرفین انجام می گیرد . دروازه بان در گرفتن توپ باید با قدرت و مصمم عمل کند . کمترین درنگ از سوی دروازه بان یا مدافعین ، یا رسیدن توپ به پای حریف می تواند موجب گل شود .
در هر کدام از این موارد هوشیار باشید ، جا گیری و یار گیری شما (یا آزاد بودن حریف ) کرنر را کما بیش خطر ناک می کند . هرگز معطل نمانید تا توپ به سمت شما بیاید.
▪ انواع ضربات کرنر:
ـ نوع اول:مهاجم چپ ضربه را به طور مستقیم می زند ، او توپ را به نقطه ای که از قبل مشخص شده است می فرستد . یکی از بازیکنان به سمت توپ رفته و به دروازه شلیک مستقیم انجام می دهد ، یا توپ را به سمت یار دیگری منحرف می کند .
ـ نوع دوم: مهاجم راست توپ را برای بازیکن سرزن می فرستد.
ـ نوع سوم: مهاجم چپ توپ را میان نقطه پنالتی و دور ترین زاویه ی دروازه
می فرستد.
▪ تذکرات:
انجام ضربه ی کرنر انواع مختلفی دارد که بسیاری از تیم ها در جلسات خود آنها را تمرین می کنند .
تاکتیک انجام ضربات کرنر بر اساس تیر اول یا تیر دوم دروازه است .
شلیک کننده یا توپ را به تیر دوم می فرستد با این آگاهی که یکی از یارانش در آن جا منتظر است ، یا یار خود را که در تیر اول جا گرفته است هدف گرفته تا این یکی ، ضربه ی کرنر را به یار دیگر برساند.
هنگام ضربه کرنر مدافعین برای انجام دفاع می توانند به صورت دفاع فردی یا دفاع منطقه ای عمل کنند . امتیاز دفاع منطقه ای این است که به ما امکان پیش دستی بر حریف را می دهد . دفاع فردی نیز به شرطی موثر است که مدافعین برای مقابله با موقعیت مهاجمین حریف ، از لحاظ تعداد به اندازه ی کافی بازیکن سرزن داشته باشند .
● پرتاب اوت
یک پرتاب اوت خوب به اندازه ی یک پاس خطرناک ارزش دارد . بازیکن درون زمین باید با اشاره و به طور پنهانی درخواست توپ کند . هنگام پرتاب ، دو پای بازیکن باید با زمین تماس داشته ، دست ها کاملا عقب و در پشت سر قرار گرفته و پرتاب با قدرت و با دو دست انجام بگیرد.
موقع پرتاب اوت معطل نمانید و جا عوض کنید تا در دید پرتاب کننده قرار بگیرید. شما می توانید حرکات کاذب انجام دهید تا حریف گمراه شود . پرتاب اوتی که نزدیک محوطه جریمه باشد زمانی خطرناک می شود که به یک یار آزاد برسد . این یار آزاد می تواند توپ را مجددا به پرتاب کننده پاس بدهد ، یا سرعت گرفته آن را به سمت دروازه حریف هدایت کند .
در انگلستان توپ اوت را بلند پرتاب می کنند ، مانند کرنری که بیشتر بازیکن سرزن هدف است . در فرانسه به پرتاب اوت اهمیت کمتری داده می شود ، زیرا که راه حل توپ اوت شده را پرتاب آن می دانند که یا نتیجه می دهد یا خیر .
با وجود این ، چنان چه اوتی خوب پرتاب شود از طریق روزنه ایکه به وسیله ی جاگیری و حرکت های کاذب ایجاد می شود ، می تواند مفید باشد . در کلیه ی موارد ، شما باید مراقب باشید و به پرتاب اوت خود توجه کنید ، در غیر این صورت داور آن را مردود کرده و به حریف واگذار می کند.
▪ انجام ضربات پنالتی به منظور تعین نتیجه بازی
تفاوت این نوع ضربات با ضربه پنالتی در جریان بازی این است که بعد از برگشت توپ دوباره نمی توان با آن بازی کرد . انجام ضربات پنالتی برای تعیین نتیجه بازی در مسابقات حذفی (مانند جام حذفی فرانسه یا مسابقات حذفی اروپا ) انجام می گیرد .
هنگامی که دو تیم در مجموع دو بازی نتیجه مساوی داشته باشند(در فینال جام حذفی باشگاههای اروپا در یک بازی مساوی باشند )، آنها برای تعیین نتیجه بازی دو زمان پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت . در صورتی که نتیجه باز هم مساوی باشد تیم ها ضربات پنالتی میزنند . در اولین مرحله هر تیم پنج شلیک انجام می دهد . در این مرحله تیمی که بیشتر گل بزند برنده است . اگر باز هم نتیجه مساوی شود ، هر تیم یک پنالتی می زند . در این مرحله تیمی برنده است که پنالتی خود را گل کند ، البته اگر تیم دیگر در انجام ضربه خود موفق نباشد.
انجام ضربات پنالتی برای تماشاچیان بسیار هیجان انگیز و برای تیمی که می بازد نوعی بی عدالتی است . یک فصل بازی ، در برابر مسابقه با یک پنالتی نا موفق ! خیلی سخت است . برای پیروزی در ضربات پنالتی هیچ داور معجزه گری وجود ندارد . در این مرحله لحظه ای می رسد که فشار روحی بسیار سنگین می شود . یک پنالتی زن خوب ممکن است از پنالتی زدن امتناع کند . اگر پنالتی او گل نشود ، آیا تیم فرصت جبران خواهد داشت ؟ در صورت شکست در انجام ضربات پنالتی ، گویی همه چیز خاتمه می یابد . زمانی که بازیکن به این موضوع فکر می کند تحمل لحظات برای او سخت می شود . از زمانی که بازیکن به سوی نقطه پنالتی حرکت می کند تا هنگام گذاشتن توپ روی آن تمام حوادث مسابقه از ذهن او می گذرند . او سعی می کند که به جیزی فکر نکند ، ولی بی فایده است .
اگر یار شما یک پنالتی حساس را خراب می کند ، او را فورا دلداری بدهید ، زیرا که او لااقل شهامت زدن آن را داشته است .
http://sportjaber.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید