پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

از نصیحت تا تیر باران


از نصیحت تا تیر باران
این روزها کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بواسطه حجم بالای تخلفات و فشار مسئولان فوتبال و جامعه مطبوعات در صدور هر چه سریعتر آرا» این کمیته به خصوص خداد عزیزی سخت ترین و پرکارترین ایام خود را سپری می کند.
هر ساله با آغاز لیگ برتر و بازگشت حساسیت و هیجان به فضای فوتبال، هر روز منتظر شنیدن خبر احضار خاطیان و صدور آرا» آنان از سوی کمیته انضباطی هستیم. بسیاری از مربیان و بازیکنان با کوچکترین تخلف جان سالم از مسلخ این کمیته در نبرده و به پای میز محاکمه کشیده شده اند. از قطبی حرفه ای گرفته تا قلعه نوعی محافظه کار، عابدزاده، نیکبخت واحدی و بسیاری دیگر از بزرگان فوتبال، اخیرا نیز خداد عزیزی پیه کمیته انضباطی را به تن خود مالیده اند. احضار یا دعوت از خاطیان سرخابی و بزرگان فوتبال و محرومیت آنان در بعضی موارد نشان از قدرت و حقانیت رئیس کمیته انضباطی و کارشناسان آن دارد.روش ابداعی ارشاد و راهنمایی کسانی که برای اولین بار مرتکب تخلف می شوند از سوی شریفی ایده ای نو بود که در بسیاری از موارد مثمر ثمر واقع شد.
از طرفی نیز تشویق ها و تنبیه ها، استناد به بندهای قانونی و ماده تبصره ها و همچنین بررسی های موشکافانه برای محرز شدن صد درصدی تخلفات جهت صدور رای نهایی از ویژگی ها و مزیت های کمیته انضباطی فعلی است. اما با وجود تمام این تلاش ها و دقت عمل ها در چندین مورد آرا» ضد و نقیضی از سوی کمیته انضباطی صادر شده است که شک و شبهات بسیاری را ایجاد کرده و تعجب و حیرت همگان را برانگیخته است به خصوص در مورد خداداد عزیزی که تخلف او مشارکت در درگیری بوده است، با ناعادلانه ترین رای ممکن یکسال محرومیت از فوتبال را به همراه داشته است. شاید در وهله اول اینطور به نظر برسد که شریفی از تکرار مکررات خداداد مشتری دائم کمیته انضباطی به ستوه آمده و به این نتیجه رسیده است که ارشاد دیگر کارساز نیست و "تربیت نا اهل را چون گردکان بر گنبد است". از این رو خداداد را نقره داغ کرده است.
آیا تخلف خداداد برای آن کمیته محرز شده است؟ این در حالی است که هنوز هیچ سندی دال بر مشارکت خداداد در درگیری موجود نیست و او در آستانه تبرئه شدن قرار داشت. این طور که به نظر می رسد موضوع چیز دیگری است. به خوبی به یاد داریم که در مواردی دخالت های بی جا و بی مورد عده ای از مسئولان ورزشی در تغییر آرا» کمیته انضباطی بی تاثیر نبوده است. در دوران ریاست قاضی شاه حسینی رئیس مستعفی این کمیته به وضوح مشاهده کردیم که چگونه محرومیت علی دایی و مجتبی جباری که تخلف آنها در انظار عمومی و پخش زنده تلویزیون صورت گرفت به یکباره کاهش یافت و شاه حسینی به خاطر همین دخالت ها و تغییر آرا بارها تا آستانه استعفا پیش رفت و در نهایت نیز عطای کار را به لقای آن بخشید و استعفا داد. مساله ای که بسیار مهم است، این است که در مدت اخیر نیز برخی اظهار نظرها و پیش داوری های برخی از مسئولان بالا دستی ورزش ابتکار عمل را از کمیته انضباطی سلب کرده و خروجی آرا» خلاف واقع نشان از صدور آن در فضای جبر دارد.
در رابطه با قضیه نیکبخت واحدی که بنا به دلایلی در تیم ملی حضور نیافت قبل از بررسی و محرز شدن تخلف او رئیس فدراسیون فوتبال طی اظهار نظری گفت: وی باید از تمام مسابقات داخلی و خارجی محروم شود این در حالی بود که چندی پیشتر نمونه بارزتر آن اتفاق افتاد که به سادگی از کنار آن گذشتند. "خداداد باید از صحنه فوتبال محو شود"، این نیز نمونه دیگر از اظهار نظرهای غیر طبیعی و عجولانه از سوی مسئولان ورزش است در حالی که کمیته انضباطی هنوز در حال بررسی پرونده است و تخلف خداداد عزیزی به اثبات نرسیده است.
در این مورد نیز بارها دوربین های تلویزیونی صحنه هایی زشت از زد و خورد بازیکنان با یکدیگر و ضرب و شتم خبرنگاران بی دفاع را به تصویر کشیده است و این چنین رایی تاکنون برای هیچ کس صادر نشده است. کمیته انضباطی بارها به استقلال خود در صدور آرا اذعان کرده و تمام دخالتهای بیرونی را در این مورد رد کرده است. در حال حاضر استقلال کمیته انضباطی زیر سوال رفته و با ادامه این روند باید به سلامت آرا» کمیته و احقاق حق آن شک کرد و منتظر ماند و دید تا کجا و چگونه می تواند در این فضای ملتهب به فعالیت خود ادامه دهد.
حمیدرضا ملکی
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید