چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


برای عمرمان برنامه‌ریزی ‌کنیم


برای عمرمان برنامه‌ریزی ‌کنیم
انسان، از همان بدو تولد به ترتیب که بزرگ می‌شود با مجموعه‌ای از غرایز، عواطف، امیال و آرزوها آشنا شده و درصدد پاسخگویی به آنها بر می‌آید: در کودکی، غرایز، عمده است، در جوانی عواطف، در میانسالی امیال و در پیری و آرزوها، در واقع انسان در مراحل مختلف زندگی‌اش به دنبال هدف است.به همین جهت است که همیشه بین خواسته‌ها و نیازهای افراد تفکیک قائل شده و برای آنها اولویت در نظر می‌گیرند، این نکات را با دقت بخوانید:
۱) به هر جهت، در زبان فارسی واژه‌هایی همچون خواسته، آرزو، نیاز، امید، آرمان، انتظار و نهایتا هدف به صورت مکرر به کار برده می‌شود.
۲) در زبان عربی هم واژه‌های مشابه با فارسی وجود دارد از جمله:‌ آمال، غایات، اهداف، مقاصد و مانند اینها.
۳) در زبان انگلیسی هم، با کمی تفاوت واژه‌هایی عنوان می‌شود: Aim, Goal & Hope.
۴) آنچه مسلم است، در هستی شناخته شده (عوالم هستی) هیچ پدیده‌ای بی‌هدف آفریده نشده است:
هر گیاهی که از زمین روید
وحده لاشریک له گوید
۵) قرآن، در آیات متعددی اشاره به هدفمندی کل خلقت از جمله خلقت انسان‌ها دارد. از جمله: افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لاترجعون (قرآن کریم).
۶) عرفا و شعرا هم در این زمینه داد سخن داده‌اند که از آن جمله است شعر معروف مولانا: «از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود؟»
۷) به نظر می‌رسد که هدف از خلقت هر مخلوقی در خودش به صورت استعداد، نهفته شده که باید آن را شناسایی و بالفعل کرده به خدمت گیرد.
۸) از جمله آسیب‌شناسی‌های بی‌هدفی، سردرگمی، گمراهی و باری به هر جهت بودن، همانا موارد زیر است:
الف) اتلاف منابع خدادادی
ب) تخریب اندام‌های اجتماعی
ج) تشدید افسردگی
د) ناامیدی و خداستیزی.
▪ ضمیمه:
نکاتی طنزآمیز از کتاب «لطفا گوسفند نباشید»جمع‌آوری استاد نصرت کریمی (چارلی چاپلین ایران)، با ویرایش نگارنده (باهر).
اگر عمر مفید یک انسان را شصت سال در نظر بگیریم (که ان‌شاءا... تا ۱۲۰ سال هم طول بکشد، آن هم با سلامتی) کارهایی که می‌کنیم، به قرار زیر است:
۱) دو سال و نیم (به طور شبانه‌روز) غذا می‌خوریم و معادل نیمی از این اوقات را هم صرف دفع آن می‌کنیم.
۲) حدود ۲۰ سال را در رختخواب و در بی‌خبری به‌سر می‌بریم، و عملا هیچگونه کار موثری انجام نمی‌دهیم!
۳) حدود شش سال را گشت و گذار و یللی و تللی می‌کنیم.
این یعنی نیمی از عمر خود را غیرموثریم حال می‌ماند نیمی دیگر. اگر در این میان، مریض نشویم و گرفتاری‌های دیگری برای خودمان فراهم نکنیم، شاید فرصت آن را پیدا کنیم که استعدادهایمان را کشف کرده و شکوفا کنیم و آن را در خدمت خلق و به خاطر خالق قرار دهیم. ان‌شاءا...
● عوامل سردی زوج‌ها
گفته می‌شود ده درصد از زنان در سیستم همه روزی یا پاتولوژی فیزیکی بدن دچار مشکل هستند اما مشکل ۹۰ درصد از آنان، مربوط به مسائل عاطفی است.گفتنی است؛ مسائل عاطفی میان دو نفر از قبیل ازدواج‌های اجباری، مشکلات خانوادگی، دل‌گرفتگی از یکدیگر نیز می‌تواند در روند سردمزاجی تاثیرگذار باشد. همچنین عفونت‌ها و بیماری‌های لگنی که باعث بروز درد می‌شوند خود باعث تنفر و انزجار زن و شوهر از یکدیگر می‌شود، در چنین شرایطی چیزی به نام سردمزاجی در نفس وجود ندارد و عوامل یاد شده می‌توانند هر یک در عدم بروز تمایلات نقش داشته باشند.
فضای ارتباط میان زن و شوهر بر حسب شرایط از قبیل مکان، رنگ اتاق، استفاده از عطر مناسب و... نیز می‌توانند نقش مهمی را در بروز رابطه عاطفی زناشویی داشته باشند. از طرفی ساعات کاری زیاد و مشکلات مالی از عواملی هستند که می‌توانند در تمایلات مردان تاثیر منفی داشته باشند. بنابراین تقلیل در ساعات کار، اهمیت دادن به ورزش و تفریحات سالم می‌تواند اختلالات جنسی زنان و مردان را کاهش دهد. گفتنی است؛ در کشور ما تخصص آنچنانی در خصوص این نوع بیماری‌ها وجود ندارد و بهتر است زنان با مراجعه به متخصصان زنان و مردان با مراجعه به متخصصان ارولوژی به حل مشکل خود بپردازند چرا که مشکلات این‌چنینی می‌تواند در آینده باعث بروز بسیاری از مشکلات از قبیل، فاصله عاطفی میان زن و مرد شود و از آنجا که این امر در تداوم خانواده بسیار تاثیرگذار است، دادن آگاهی‌های لازم، می‌تواند میزان زیادی از مشکلات را حل کند. اما آنچه که باید به آن توجه داشت، کم‌رویی، تجربیات بد گذشته، نامناسب بودن شرایط و تاثیر عوامل محیطی و همچنین ترس از بارداری از عللی است که می‌تواند در سردمزاجی زنان موثر باشد و آنها را نسبت به مسائل زناشویی بی‌تفاوت ‌کند. از طرفی افرادی که به دلیل مشکلات جنسی به پزشک مراجعه می‌کنند، بسیار انگشت‌شمار هستند و اغلب این لذت را در خود سرکوب می‌کنند و به راحتی از کنار آن می‌گذرند، در صورتی که زن و مرد هر دو باید از حق طبیعی خود نهایت استفاده را ببرند.
● زندگی‌بی‌برنامه استرس‌ دارد
زندگی بی‌برنامه که هر روز و هر لحظه باید برای آن تصمیم گرفت، سبب می‌شود افراد احساس کنند، شرایط، پیش‌بینی‌ناپذیر است و چنین چیزی به استرس دامن می‌زند.
در این راستا، داشتن برنامه‌ای نسبتا منظم برای خواب، تغذیه، فعالیت‌های شغلی، تحصیلی و تفریحی نه تنها در وقت صرفه‌جویی می‌کند، بلکه در کاهش استرس هم نقش مهمی دارد، با اینکه در مورد استرس به نکاتی اشاره داشتم اما بد نیست به یک مورد دیگر هم بپردازم؛ قدردانی از خود به خاطر فعالیت‌های مثبت یا موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید، به فرد احساس ارزشمندی می‌دهد و از استرس می‌کاهد، به ویژه مهم است که افراد در شرایط دشوار مانند زمانی که در رسیدن به هدفی شکست می‌خورند از خود دستگیری و حمایت کنند و به جای سرزنش و ملامت خود، با خود کمی مهربان‌تر باشند.
دکتر شهربانو قهاری
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید