سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

نسل جدید آگهی‌ها در جهان مجازی


نسل جدید آگهی‌ها در جهان مجازی
● تبلیغات از نوع مفید
آگهی‌های تبلیغاتی که امروزه از طریق تلویزیون و دیگر رسانه‌های ارتباط جمعی و حتی روی اینترنت مشاهده می‌کنید جز تلاش برای بمباران ذهن شما و اقناع مخاطب برای خرید کالا یا خدماتی خاص فایده دیگری ندارند. فرد مشاهده‌کننده این آگهی‌ها هیچ‌گونه انگیزه جانبی برای تعقیب آگهی‌های مذکور و تماشای آن‌ها ندارد، اما فعالان دنیای تبلیغات برای حل این مشکل نیز فکری کرده‌اند تا مردم را به هر نحو ممکن به مشاهده انواع تبلیغات ترغیب کنند.
یکی از مهم‌ترین روش‌های نمایش تبلیغات گوشی‌های همراه هستند زیرا موبایل همیشه و در همه جا همراه افراد است. با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی نسل جدیدی از تبلیغات از طریق تلفن همراه در راه است که در قالب آن با قرار دادن تلفن همراه روی یک شی یا کالای خاص اطلاعات جانبی بیشتری در مورد آن روی نمایشگر گوشی ظاهر می‌شود. این نوع از تبلیغات، در واقع گوشی تلفن همراه را به یک اسکنر تبدیل می‌کنند که قادر است اطلاعات ذخیره شده در بارکدهای پوستر یک فیلم سینمایی یا تبلیغات درج شده در تلویزیون و مجلات را دریافت کند.
بنابراین در آینده نزدیک هر فردی می‌تواند با قرار دادن گوشی خود در برابر پوستر یک فیلم سینمایی اطلاعات متنوعی در خصوص نظرات منتقدان در مورد آن فیلم و سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم مذکور دریافت کند. اگر وی گوشی خود را در برابر یک آگهی تلویزیونی یا درج شده در یک وب سایت قرار دهد، اطلاعات مشابهی را دریافت خواهد کرد. به همین نحو با قرار دادن گوشی در مقابل کانتر یک شرکت هواپیمایی می‌توان از اطلاعات پروازهای مختلف و زمان ورود و خروج آن‌ها مطلع شد.
این فناوری هم اکنون در ژاپن و اروپا استفاده شده است و کم‌کم جایگاه خود را در آمریکا نیز به دست می‌آورد، اما به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۰۹ شاهد همه‌گیر شدن آن در بسیاری از نقاط جهان باشیم.
کارشناسان معتقدند بدون شک تبلیغاتی از این دست از کارآیی زیادی برخوردار است، زیرا مخاطب به جای آنکه در ظاهر در معرض بمباران تبلیغاتی غیرهدفمند قرار گیرد، پیام‌های متناسب با خواست و نیاز خود را دریافت می‌کند. از سوی دیگر دسترسی به این نوع آگهی‌ها ساده‌تر است و در صورت تمایل فرد شکل می‌گیرد. سفارش‌دهندگان این آگهی‌ها نیز امیدوار هستند تبلیغاتشان بیشتر دیده شود، زیرا برای مشاهده آن‌ها کاربر تلفن همراه نباید آدرس یک وب‌سایت اینترنتی را در گوشی خود وارد کند یا کار خاص دیگری انجام دهد. کاربر باید گوشی خود را در فضا کمی حرکت دهد تا محتوای مورد نظر خود را با کیفیت مناسب و در مواردی با هدایای تشویقی دریافت کند.
از سوی دیگر مردم با استفاده از این بارکدها می‌توانند اطلاعات اضافی متناسب با نیازهایشان دریافت کنند. برای مثال، قرار است تعدادی از بارکدهای مذکور در ایستگاه‌های قطار نصب شود و افراد با قراردادن گوشی در برابر آن‌ها از اطلاعات متنوعی در مورد مسیرهای حرکت و زمان رسیدن اولین قطار و مقصد آن مطلع شوند. البته این کار تنها در مورد قطارهای مجهز به سرویس مکان‌یابی ‏GPS‏ ممکن است.
این بارکدها به صورت دوبعدی طراحی شده‌اند و به طور کلی متفاوت از نسل فعلی و یک بعدی بارکدها هستند که تنها روی کالاهای بسته بندی شده چاپ شده و حاوی اطلاعات محدودی در مورد آن‌ها هستند. از سوی دیگر برای دسترسی به اطلاعات بارکدهای دوبعدی باید نرم‌افزاری خاص روی گوشی نصب شود.
به نظر می‌رسد این نوع تبلیغات برای آگهی‎‌‎دهندگان نیز مفید باشد، زیرا باعث تسهیل دسترسی آن‌ها به اطلاعات مربوط به تک‌تک مشاهده‌کنندگان یک تبلیغات خاص خواهد شد. برای مثال، یک آگهی‌دهنده از این طریق از موقعیت جغرافیایی مشاهده کننده هر آگهی و جزئیاتی که مورد توجه وی قرار گرفته مطلع خواهد شد. پس از تجزیه و تحلیل این اطلاعات هر آگهی‌دهنده می‌تواند از علایق و سلیقه‌های مشتریان خود مطلع شود و برای جلب نظر آن‌ها به صورت دقیق‌تر و هدفمند تلاش کند.‏
● نقش‌آفرینی ربوت‌ها و لوازم خانگی در جهان شبکه‌ای
اگر امروزه فقط رایانه‌ها، چاپگرها، اسکنرها و تعداد محدود دیگری از لوازم دیجیتال در قالب شبکه‌های رایانه‌ای قابل اتصال به یکدیگر هستند، این شرایط به زودی تغییر خواهد کرد. در جامعه اطلاعاتی که به سرعت در حال شکل‌گیری است تقریبا هر وسیله و ابزاری که توسط انسان به کار می‌رود از طریق شبکه‌های نسل جدید به دیگر محصولات متصل می‌شود.
پژوهشگران و محققان حوزه فناوری اطلاعات معتقدند جهان امروز به میزان روزافزونی در حال شبکه‌ای شدن است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۷ این روند به اوج خود و بیشترین میزان تکامل برسد.
این پژوهشگران بر این باورند که تا ۹ سال دیگر نه تنها رایانه‌ها و تلفن‌های همراه، بلکه ‏mp۳ playerها، کنسول‌های بازی، دوربین‌های دیجیتال، وسایل جانبی رایانه‌ها مانند اسکنرها و چاپگرها، حسگرهای به کار گرفته شده در صدها وسیله الکترونیک و حتی وسایل الکترونیکی خانگی از طریق شبکه‌های جامع و یکپارچه به یکدیگر متصل خواهند بود.
محققان مختلف با علم به این مسئله در حال تلاش برای تکمیل سیستم شبکه‌ای جدیدی هستند که به شبکه شخصی هوشمند یا ‏PNs‏ مشهور شده است. مهم‌ترین مشخصه این شبکه قابلیت اتصال انواع وسایل الکترونیکی است که از استانداردهای مختلفی برای ارایه خدمات به کاربران بهره می‌برند.
انتظار می‌رود این شبکه‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که بتوانند تمامی وسایل الکترونیک مورد نیاز یک کاربر را در قالب یک شبکه بی‌سیم به یکدیگر متصل کنند و در صورت لزوم این شبکه را به دیگر شبکه‌های اطلاع‌رسانی پیوند دهند. پیش‌بینی‌ها حاکی است تا سال ۲۰۱۷ این شبکه‌ها صدها و شاید هزاران وسیله الکترونیک و حتی حسگرهای به کار گرفته شده در قلب بیماران قلبی، حسگرهای اتومبیل‌ها، حسگرهای لوازم منزل و حتی کلیدهای خاموش و روشن کردن یک لامپ را به یکدیگر متصل کنند.
با راه‌اندازی چنین شبکه‌ای که اجاق گاز یک خانه را با تلویزیون و ماشین لباسشویی در قالب یک شبکه متصل خواهد کرد کاربر می‌تواند از هر نقطه جهان به سادگی به آن‌ها دسترسی داشته باشد. همچنین کاربر قادر است وسایل شخصی خود را کنترل و برای مثال فرامینی برای اتومبیل پارک شده شخصی صادر کند.
در حال حاضر برای تحقق این هدف پلت‌فرمی آزمایشی به نام ‏MAGNET‏ با حضور ۱۷ کشور از ۳ قاره جهان با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۴/۱۷ میلیون یورو راه‌اندازی شده و تحقیق و بررسی در این حوزه همچنان در جریان است.
اما تحول مهم دیگر در این زمینه، جدی‌تر شدن نقش آفرینی ربوت‌های رایانه‌ای است. چندی پیش شورای ملی اطلاعات وابسته به دولت آمریکا اعلام کرد ربوت‌ها تا سال ۲۰۲۵ به حداکثر تکامل و پیشرفت خود خواهند رسید و می‌توانند ذائقه یک انسان و علاقه‌مندی‌های مختلف او را حدس بزنند.
این شورا در گزارش خود با عنوان "روندهای جهانی در سال ۲۰۲۵: جهان در حال تحول" که دو هفته پیش منتشر شده، تصریح کرده است که تا ۱۷ سال آینده ربوت‌ها در بسیاری از مشاغل ساده و نیازمند به مهارت پایین به جای انسان‌ها به کار گرفته خواهند شد و نتیجه این امر ایجاد یک بحران بیکاری دیگر خواهد بود.
پیش از این یک محقق هوش مصنوعی در بریتانیا پیش‌بینی کرده بود ربوت‌ها تا سال ۲۰۵۰ به حدی از تکامل و درک خواهند رسید که انسان‌ها عاشق آن‌ها می‌شوند و حتی با آنان ازدواج خواهند کرد.
گزارش شورای ملی اطلاعات آمریکا حاکی است ربوت‌ها در سال ۲۰۲۵ مانند یک انسان لباس می‌پوشند و ظاهری شبیه مردم عادی دارند و با بهره‌مندی از صدها حسگر، رابط کاربری، سیستم‌های الکترونیک و نمایشگر قابلیت انجام بسیاری از امور را خواهند داشت و توانایی دیدن و شنیدن و لمس کردنشان مانند افراد عادی خواهد بود.
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید