چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

معمای بمبئی و سناریوی اعتراف تنها بازمانده مهاجمان


معمای بمبئی و سناریوی اعتراف تنها بازمانده مهاجمان
رسانه‌های هند امروز از پاکستانی بودن تنها تروریست بازمانده حملات بمبئی خبر دادند تا فشارها علیه دولت اسلام‌آباد بیش از پیش افزایش یابد؛ این در شرایطی است که ناظران سیاسی سرنخ معمای بمبئی را در جایی غیر از پاکستان می‌دانند.
رسانه‌های هند امروز طی گزارش‌هایی از اعتراف "اجمل امیر قصاب"، تنها باقیمانده مهاجمان حملات بمبئی خبر دادند که طی اقرارنامه‌ای ۳ صفحه‌ای به زبان اردو به پاکستانی بودن خود اعتراف کرده بود.
قصاب همچنین از دولت اسلام‌آباد خواسته است تا به لحاظ حقوقی از وی حمایت کند. وی دلیل این درخواست خود را اعلام آمادگی نکردن وکلای هندی برای دفاع از وی به هنگام محاکمه مطرح کرده است.
رسانه‌های هندی همچنین به نقل از نامه اعتراف قصاب گزارش دادند که قصاب در اقرار خود ۴ تن از سازمان‌ دهندگان حملات بمبئی را در پاکستان نام برده است که در میان آنها نام یک افسر بازنشسته ارتش پاکستان وجود داشته است.
موارد فوق همچنین در حالی است که دولت پاکستان هر گونه دخالت در حملات اخیر در هند را رد می‌کنند و خواستار ارائه مدارک مستند در زمینه ادعاهای مطرح شده هستند.
قصاب در بخش‌هایی از نامه خود که باعث خواهد شد انگشت‌های اتهام هند و غرب آشکارا به سوی اسلام‌آباد نشانه رود، مدعی شده است که از اعضای گروه "لشکر طیبه" هست.
وی همچنین مدعی شده است که توسط اعضای لشکر طیبه و "آی‌اس‌آی"، سرویس اطلاعات پاکستان شستشوی مغزی داده شده بود.
در این نامه آمده است: من اغفال شدم. اعضای لشکر طیبه مرا اغفال کردند.
پیش از این رسانه‌های غربی بلافاصله پس از حملات بمبئی با جریان‌سازی خاصی یکی از مظنونان حملات را گروه لشکر طیبه عنوان کرده بودند.
قصاب در بخشی از اعتراف خود نوشته است که حملات بمبئی قرار بود در ۲۷ سپتامبر انجام شود، اما وی دلیل تاخیر در این امر را عنوان نکرده است.
وی عنوان کرد که قرار بود او به همراه "اسماعیل"، دیگر فرد مهاجم همراه وی افرادی را به گروگان گرفته و به مکان مسقفی رفته و از مقامات تقاضای پول کنند اما این امر به دلیل نیافتن مکان مناسب اتفاق نیفتاد.
بر اساس این گزارش، اعتراف تنها بازمانده مهاجمان حادثه اخیر بمبئی سناریویی با چندین احتمال را مطرح می‌کند.
اول از همه اینکه پاکستانی بودن تروریست‌های بمبئی نمی‌تواند دلیل قاطعی برای حمایت و پشتیبانی دولت اسلام‌آباد از حملات اخیر در هند باشد.
"شکیل احمد"، معاون وزیر کشور هند اخیرا در این زمینه به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «ما نمی‌گوییم که دولت پاکستان حامی حملات بمبئی بوده است. تروریست‌هایی که در این درگیری‌ها کشته شدند، اصلیت پاکستانی داشته‌اند. ضمن این که تنها فرد مسلح دستگیر شده در این حوادث نیز پاکستانی است.»
روزنامه انگلیسی "تایمز" نیز در گزارشی نوشت: «یک گروه تروریستی که دارای اردوگاه آموزشی در پاکستان بوده و روابط نزدیکی را با القاعده داشته است به مظنون اصلی حملات اخیر بمبئی تبدیل شده است.»
این روزنامه لشکر طیبه را یکی از مظنونان حملات بمبئی می‌داند.
لشکر طیبه هر گونه دست داشتن در این حملات را رد کرد.
به فرض اگر احتمال دست داشتن لشکر طیبه و آی‌اس‌آی درست باشد باید به نکات و مواردی که در ادامه این نوشتار مطرح می‌شوند، توجه کرد.
پایگاه خبری-تحلیلی "بارنز" با اشاره به گزارش تایمز نوشت: «تایمز معتقد است که لشکر طیبه دست پرورده "آی‌اس‌آی"، سرویس اطلاعات داخلی پاکستان است. این گروه کمک‌های مالی و دیگری را از دولت پاکستان و از طریق آی‌اس‌آی دریافت می‌کند. لشکر طیبه همچنین در اقدامات سازماندهی شده آی‌اس‌آی توسط بوسنیایی‌ها علیه صرب‌ها نقش مهمی را ایفا کرد که این امر فراتر از آی‌اس‌آی و توسط "سی‌آی‌ای"، سازمان اطلاعاتی آمریکا و سازمان اطلاعاتی انگلیس هدایت می‌شد.»
گزارش فوق افزود: «آی‌اس‌آی به عنوان دولت پنهان یا دولت در سایه پاکستان شناخته می‌شود. روابط و وابستگی این سازمان به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و همچنین موساد هنوز فروکش نکرده است. بنابراین اقدامات آی‌اس‌آی به عنوان عملیات‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی-انگلیسی توسط پایگاهی در آسیای مرکزی هستند.» (اقدامات آی‌اس‌آی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس هدایت می‌شوند)
بنابراین اگر قصاب توسط لشکر طیبه و به دنبال آن از سوی آی‌اس‌آی مامور شده باشد، پای سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا هم به میان می‌آید.
در این صورت شاید بتوان تلاش مقامات آمریکایی و انگلیسی برای اعلام آمادگی برای مشارکت فعال در حل معمای بمبئی را از جمله اقداماتی دانست که برای انحراف افکار عمومی بکار برده می‌شوند.
کارشناسان و گزارش‌های بسیاری به بحث و بررسی درباره اهداف واقعی و پشت‌پرده این حملات پرداخته‌اند که در این زمینه گاه نظرهای متفاوت اما محتمل ایراد شده‌اند.
"آندرو مارشال"، یک کارشناس امور امنیتی در این خصوص می‌گوید: موقعیت پاکستان به عنوان یک نقطه کانونی استراتژیک نباید دست کم گرفته شود. این کشور با هند، افغانستان، چین و ایران همسایه است. ناآرام کردن این کشور و تجزیه آن به چندین کشور یا منطقه طبیعتا هرج و مرج و ناآرامی را به کشورهای همسایه آن منتقل می‌کند. این موضوع درباره عراق که همسایه ایران است، صادق است. هدف از این استراتژی و طرح امپریال، بالکانیزه کردن خاورمیانه است.
"جیمز بریگان"، یک کارشناس ارشد مسائل امنیتی در موسسه بارنز با تامل برانگیز خواندن حوادث اخیر در شهر بمبئی معتقد است: با توجه به قرائن و شواهد موجود، این حادثه شباهت زیادی به سناریوهای برنامه‌ریزی شده و هدفمند اسراییلی دارد.
وی با اشاره به تاریخچه این گونه حوادث می‌افزاید: در سالهای گذشته نیز شاهد حوادثی مشابه حملات بمبئی از جمله ماجرای حمله به متروی لندن، کنیسه یهودیان در ترکیه و حوادث ۱۱ سپتامبر بوده‌ایم. این گونه اتفاقات که پشت‌پرده آنها با گذشت زمان فاش می‌شوند عموما دارای اهداف پنهانی هستند که منافع گروه‌های خاص به ویژه اسرائیل را به دنبال دارند.
بریگان با اشاره به اینکه "باراک اوباما"، رئیس جمهور جدید آمریکا مجبور است اکثر سیاست‌های خود را برای حل مشکلات اقتصادی در آمریکا متمرکز کرده و کمتر به مسائل سیاست خارجی خواهد پرداخت گفت:اسرائیل به واسطه جنگ‌های آمریکا در منطقه و سیاست‌های مبارزه با تروریسم واشنگتن منافع بسیاری را به دست آورده است. طبیعی است که با تمرکز کمتر کاخ سفید به سیاست‌های جنگ‌طلبانه رئیس جمهور قبلی، تل‌آویو متوجه خسارات فراوانی خواهد شد. شاید در حملات بمبئی بتوان رد پاهای مشکوکی را از عوامل اسرائیلی یافت.
"اسد سرور"، یک کارشناس مسائل سیاسی در انگلیس در گفت‌و‌گو با فارس درباره حملات بمبئی گفت: نوع عملیات‌های انجام شده بسیار حرفه‌ای است و با توجه به امکانات این گروه، چه از لحاظ سلاح و چه از نظر اطلاعاتی، این کار فقط می‌تواند توسط سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل برای فشار بر دولت جدید پاکستان انجام شده باشد.
وی افزود: کدام عقل سلیمی قبول می‌کند که پاکستان در همچین شرایطی به دنبال یک تنش تمام عیار با هند باشد. پاکستان به خوبی می‌داند که در صورت انجام کوچک‌ترین اقدام خرابکارانه در هند، تمام انگشتان اتهام به سمت پاکستان نشانه خواهد رفت.
سرور درباره احتمال دست داشتن برخی گروه‌هایی که نام آنها گاها مطرح می‌شوند اظهار داشت: چند نکته مهم را باید در این مسئله در نظر گرفت. اولاً اینکه این گروه تا الان کجا بود و چرا هیج اسمی از این گروه تا الان وجود نداشت؟ دوم اینکه، چگونه ممکن است یک گروه تازه تاسیس در اولین عملیات این چنین دقیق و حرفه‌ای عمل کند؟ سوم، به نظر من با توجه به امکانات این گروه، چه از لحاظ سلاح و چه از نظر اطلاعاتی، این کار فقط می‌تواند توسط سازمان‌های اطلاعاتی سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل انجام شده باشد.
پایگاه خبری "زیوپدیا" نیز در گزارشی ضمن شبیه دانستن حادثه بمبئی به حادثه ۱۱ سپتامبر نوشت: "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر سابق اسرائیل رهبری عملیات موساد در حادثه ۱۱ سپتامبر در نیویورک و ۷ جولای در لندن را بر عهده داشت.
در این گزارش آمده است: گروه تروریست‌های عرب که به طور فرضی هواپیماها را در ۱۱ سپتامبر ربودند در واقع به وسیله کنترل از راه دور توسط موساد کنترل و هدایت می‌شدند. این عملیات بخشی از عملیات جاسوسی وسیعی است که اسرائیل از طرف دولت آمریکا در خاک ایالات متحده انجام می‌دهد.
گزارش فوق افزود: عملیات ۷ جولای در لندن نیز عملیات موساد اما با تغییر قیافه و در قالب عملیات نظامی توسط تروریست‌های شرقی بود.
اما موضوع مهم دیگری که ارزیابی آن در این مقطع حائز اهمیت فراوانی است این است که هر بار که سناریوهای هدفمند و مرگبار اجرایی می‌شوند انگشت‌های اتهام به سوی گروه های مسلمان و کوچکی نشانه می‌روند که قبل از این نام آنها قبل از آن شنیده نشده بود.
با بررسی دقیق‌تر گزارش‌ها می‌توان دریافت که این اتهامات عملا از سوی مطبوعات و منابع غربی مطرح و هدایت می‌شوند. البته این کار طبیعی است. برای انحراف افکار عمومی باید این گونه حملات در قالب و به گونه‌ای انجام شوند تا در آن رد پای صهیونیستی آشکارا در میان نبوده و حتی الامکان به صورت صوری به منافع و مواضع آنها خساراتی جزئی وارد شود.
در این میان می‌توان شواهد دیگری که وجود ردپای صهیونیست‌ها در حادثه بمبئی را اثبات می‌کنند آورد و یکی از آن موارد اینکه خاخام های کشته شده در مرکز یهودی بمبئی ضد صهیونیست بوده‌اند.
روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" در گزارشی با اشاره به مراسم تشییع جنازه یک خاخام کشته شده در حملات بمبئی نوشت: خانواده خاخام کشته شده در حملات اخیر بمبئی از رژیم صهیونیستی خواستند که هیچ نماینده‌ای را به مراسم تشییع جنازه این خاخام نفرستاده و پرچم اسرائیل را دور تابوت وی نپیچند.
خانواده این خاخام دلیل این امر را ضدصهیونیست بودن وی عنوان کردند.
این در شرایطی بود که رژیم صهونیستی با استفاده از فرصت بدست آمده خواسته بود خاخام ضدصهیونیست کشته شده در حملات بمبئی را به عنوان یک اسرائیلی قربانی تروریسم در حملات بمبئی معرفی کرده و هزینه‌های مراسم تشییع جنازه وی را تقبل کند. اما این تصمیم خوشایند اطرافیان و خانواده این خاخام کشته شده در بمبئی واقع نشد.
حمله به مرکزی یهودی ضد صهیونیست "شاباد" حالی بود که یک مرکز یهودی دیگر در نزدیکی هتل "تاج محل" نیز وجود داشت که هیچگونه اقدامی علیه آن صورت نگرفت.
اینکه چرا مهاجمان، یک مرکز یهودی در نزدیکی هتل مورد تهاجم را رها کرده و مسافتی طولانی‌‌تر پیموده و یهودیان ضدصهیونیست را در نقطه‌ای دیگر از شهر به گروگان می‌گیرند، خود جای شک و تردید دارد.
بهره برداری رژیم صهیونیستی از این ماجرا نیز در نوع خود معنادار بوده و نظریه آن دسته از ناظران امنیتی درباره دست داشتن موساد در حملات بمبئی را تقویت می‌کند.
موضوع حمله به یهودیان ضدصهیونیست در بمبئی و کشتن تعدادی از آنان همچنین یادآور آزار و اذیت یهودیانی است که در سمینار "بررسی هولوکاست" شرکت کرده بودند.
"لیندون لاروش"، یک سیاستمدار آمریکایی با اشاره به دستگیری دو عضو سازمان اطلاعات نظامی انگلیس در شهر بصره که سر و وضع خود را شبیه اعراب درآورده بودند و در خودروی خود مواد منفجره و بمب‌های قوی حمل می‌کردند، می‌گوید: سرویس جاسوسی انگلیس در پس حملات اخیر بمبئی بوده است.
وی تاکید می‌کند: سازمان جاسوسی انگلیس گروه‌‌های اسلامی در لندن و دیگر شهرهای انگلیس را برای تحقق اهداف راهبردی در جهان به کار می‌گیرد.
لاروش می‌افزاید: به رغم اینکه انگشت اتهام به سوی گروه‌های پاکستانی و طرف‌هایی در سرویس اطلاعاتی پاکستان است و احتمال دست داشتن این دستگاه و نه دولت پاکستان هم می‌‌رود اما این گروه‌ها نمی‌توانند دست به اقدامی به این گستردگی زده باشند و در عملیات خود از سوی طرف‌های بین‌المللی حمایت نشده باشند. این اتفاق شبیه حملات ۱۱ سپتامبر علیه آمریکا بود و علیرغم اینکه شمار زیادی از سرنشینان هواپیماهایی که برج‌های دوقلو را هدف قرار دادند، سعودی بودند، اما نمی‌توان گفت که عربستان در پس آن حملات بود.
در ادامه این مطلب بیان چند نکته ناگفته درباره حملات بمبئی نیز شاید بتواند کمک بزرگی را در شفاف کردن معمای بمبئی بکند. این نکات از قرار زیر هستند:
▪ در حالی که برخی گزارش‌ها در ابتدا گروه "مجاهدین دکن" را مسئول انجام حملات بمبئی دانستند، عده‌ای هم احتمال دست داشتن گروه‌های راستگرای هندو را در این حملات محتمل می‌دانند.
"آمارش میسرا"،‌مورخ هندی و مولف کتاب دو هزار صفحه‌ای "جنگ تمدن‌ها: هند پس از ۱۸۵۷" معتقد است که گروه‌های راستگرای هندو با موساد، ‌سازمان جاسوسی اسرائیل همکاری کرده‌اند.
▪ در ۱۹ آگوست ۲۰۰۸ یک آمریکایی به نام "کنث هایوود"، درباره انفجارهای زنجیره‌ای هند که منجر به کشته شدن ۴۲ نفر شد مورد بازجویی قرار گرفت. وی سپس از هند گریخت. برخی‌ها معتقدند که هایوود از عوامل "سیا"، سازمان اطلاعات آمریکاست.
▪ نکته پنجم: در اول جولای ۲۰۰۴ موسسه امنیتی "جینز" گزارش داد که بخش تحقیقات سرویس اطلاعات خارجی هند یک سری بررسی‌های داخلی درباره جاسوس‌های احتمالی که به دنبال فرار یک افسر ارشد سیا بگریزند آغاز کرد.
دولت هند از این می‌ترسید که با فرار "رابیندر سینگ"، رئیس بخش جنوب آسیای سیا تنها سرنخ موجود درباره عملیات احتمالی موساد و سیا از دست برود.
▪ "همانت کارکاره"، رئیس ستاد مبارزه با تروریسم در "ماهاراشترا" هند که به حملات بمبئی واکنش نشان داد، کشته شد.
شبکه تلویزیونی "ان‌دی‌ تی‌وی" هند در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ گزارش داد: کارکاره معمای انفجارهای سریالی در "تان"، "واشی" و "پانول"، مناطقی در همسایگی بمبئی را حل کرده و افشاگری‌های قابل توجهی را در بررسی‌های حمله "مالگائون" در ۲۹ سپتامبر انجام داده بود.
مرکز مبارزه با تروریسم "پون" در ۲۶ نوامبر یک تماس تلفنی تهدید‌آمیز درباره منفجر کردن محل سکونت کارکاره طی دو روز آینده دریافت کرد. مرگ کارکاره که گفته می‌شد که قرار بود همکاری موساد با گروه‌های راستگرای هندو را بررسی کند مشکوک است.
▪ نقش مرکز یهودیان تحت عنوان "شاباد" در بمبئی کمی عجیب است. گفته می‌شود که این مرکز برای تعداد زیادی از افراد و به مدت ۲۰ روز غذا سفارش داده بود. معلوم نیست که آیا تروریست‌ها به این مرکز حمله کردند یا در آنجا مهمان بودند.
▪"حمید گل"، رئیس سابق سرویس اطلاعات پاکستان معتقد است که عوامل داخلی در حملات هند نیز دست داشته‌اند.
وی می‌گوید: در رابطه با این حملات سرهنگ "سریکانت پروهیت"، افسر ارتش هند دستگیر شده است. به طور حتم در حادثه بمبئی نیز عوامل داخلی هند دخالت داشتند.
این در حالی است که "مختار احمد"، مامور پلیس مبارزه با ناآرامی در هند که احتمالا به طور محرمانه‌ برای مقامات هندی کار کرده است به علت خرید غیرقانونی سیم کارت تلفن همراه که توسط مهاجمان بمبئی استفاده شده است، دستگیر شد. این موضوع به همراه اینکه شیوه،‌رسیدن و اهداف مهاجمان در بمبئی از پیش مشخص بود، اظهارات گل درباره دست داشتن عوامل داخلی در حادثه بمبئی را تایید می‌کند.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید