سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

تیم های دولتی با کدام اراده از لیگ اخراج می شوند؟


تیم های دولتی با کدام اراده از لیگ اخراج می شوند؟
« هر باشگاهی که خصوصی نشود را از لیگ کنار می‌گذاریم » این جمله را عزیزمحمدی ، رئیس سازمان لیگ برتر گفته است ؛ همین چند ساعت قبل . او حتی برای این تصمیم ضرب العجل تعیین کرده است؛« چاره‌ای نداریم. AFC خصوصی شدن باشگاه‌ها را از ما خواسته و تمام باشگاه‌های لیگ برتری ما تا آ‌خر امسال باید خصوصی شوند. هر باشگاهی نتواند خصوصی شود مجبور خواهیم بود که آن را از لیگ برتر کنار بگذاریم. کنفدراسیون فوتبال آسیا خیلی سفت و سخت روی این مساله ایستاده و ما در جلسه‌ای که سه‌شنبه آینده با حضور مدیران باشگاه‌ها خواهیم داشت این مساله را به آنها به صورت رسمی اعلام می‌کنیم.»
انگار رئیس سازمان لیگ حرفه ای از یاد برده اند ، مدیرانی که در جلسات آن ها شرکت می کنند و حتی مدیران فدراسیون فوتبال ، همه و همه دولتی هستند و توان حتی یک روز روی پا ماندن را بدون بودجه دولتی ندارند . از یاد برده اند که همین دو روز قبل وقتی با سئوالی از سوی خبرنگار ما مواجه شد که از او پرسید چرا با تیم های فقیر برخورد نمی شود؟ پاسخ داده بود :« تیم های بزرگ ما چون استقلال و پرسپولیس هم بی بودجه دولتی نمی توانند حتی ساعتی سرپا بمانند.» از یاد برده است فدراسیون عریض و طویل فوتبال ایران ، همین حالا که آو و دوستانش سر کار هستند ، رقمی بیش از ۵ میلیارد بدهی دارد و هر روز به رغم همه مکانیسم های موجود برای کسب درآمد از فوتبال ، به رقم بدهی های آنها افزوده می شود.
همین امروز مهدی تاج عاجزانه از دولت خواسته بود تا رقم ۱۵ میلیارد تومان کمکی که شخص رئیس جمهوری برای کمک به فوتبال در نظر گرفته است ، زودتر پرداخت شود چون اگر این اتفاق نیفتد باید فوتبال اعلام ورشکستگی می کند.
«خصوصی سازی تنها راه نجات فوتبال از رکودی ست که این روز ها به آن دچار شده» ااین جمله را محمد علی آبادی کمتر از ۱۰ روز قبل در همایش خصوصی سازی ورزش به زبان آورده بود. ادعایی که اگر عملی شود می تواند فوتبال را همان طور که در تمام دنیا برگزار می شود به تجارتی سودآور بدل کند .
در سند ۵ ساله چهارم توسعه کشور تاکید شده است که تمام تیم های دولتی باید تا پایان سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شوند . هیات دولت مصوبه ای دارد که در آن به صراحت آمده است تا پایان امسال باید تیم پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا در ابتدای امسال از فدراسیون ایران خواست تا تیم های فوتبال لیگ برتر به عنوان موسسات اقتصادی در سازمان ثبت شرکت ها به ثبت برسندو درپایان سال خصوصی شوند.
با همه این الزامات و گفته های محمد علی آبادی، اما هیچ اتفاقی نمی افتد چون خواست سازمان ورزش واگذاری این تیم ها به بخش خصوصی نیست که اگر بود پرسپولیس تا به حال واگذار می شد. تیمی که بیش ازسه کنسرسیوم بزرگ مالی حاضرند رقم چند ده میلیاردی برای خریدش را بپردازند .
سازمان خصوصی سازی آماده واگذاری پرسپولیس است اما این تیم واگذار نمی شود تا حسین هدایتی ، عضو متمول هیات مدیره اش که با وعده مسئولان سازمان ورزش برای خرید تیم به کمک این تیم آمده بود در گفت وگویی جنجالی ادعا کند خسته شده و از پرسپولیس می رود و محمد آخوندی ، سخنگوی سازمان ورزش در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان پرسپولیس را به مردی که ادعا کرده با مشارکت اسپانسر ۲۰ میلیاردی آلمانی می خرد ، خواهد فروخت ؟ بگوید:« اگر می خواستیم تیم را بفروشیم که هدایتی دست به نقد منتظر است!» جمله ای که نشان می دهد سازمان ورزش هیچ تصمیمی برای واگذاری تیم های محبوب پایتخت ندارد. دو تیمی که تا خصوصی نشوند و باعث رونق و سودآوری فوتبال شوند ، هیچ صاحب سرمایه ای از بخش خصوصی ریسک سرمایه گذاری را در فوتبال نمی پذیرد.
محمدی درحالی تهدید به اخراج تیم های دولتی از لیگ کرده است که خودش به عنوان مسئول ثبت مدارک باشگاه ها برای ارسال به کنفدراسیون آسیا حاضر نیست شماره ثبت تیم های لیگ برتری در سازمان ثبت شرکت ها به عنوان بنگاه های خصوصی منتشر کند تا همچنان بسیاری حتی مسئولان برجسته سازمان خصوصی سازی کشور مدعی باشند ، مدارک ارسالی برای کنفدراسیون آسیا صوری هستند که اگر این اتفاق در عمل افتاده بود باید دفاتر مالی این تیم ها شفاف و در دسترس می بود و دلیلی نبود که شماره ثبت این تیم ها را پنهان کنند.
کنار گذاشتن تیمهای غیر دولتی از لیگ اتفاقی میمون مبارک است اما رئیس سازمان لیگ از یاد برده اند این تیم های دولتی همان تیم هایی هستند که زیر نظر مستقیم سازمان ورزش اداره می شوند. تشکیلاتی که هزینه فدراسیون فوتبال را می پردازد و در ازای این تقبل هزینه ، عزیز محمدی و دیگر دوستانش موظفند تا در کوچکترین تصمیمات شان هم از سازمان ورزش کسب تکلیف کنند. هر هفته باید رز اتفاقات شان را شرح دهند . او از یاد برده است که فدراسیون حتی اختیار گزینش مربی برای تیم های ملی را ندارد و حتی شخص علی کفاشیان بعد از اینکه برای تیم ملی مجبور شد با دستور مستقیم سازمان ورزش ، علی دایی را برگزیند در گفت و گو با روزنامه اعتماد اعتراف کرد که با خواست رئیس سازمان ، رئیس فدراسیون فوتبال شده است و انتخاب سرمربی برای تیم ملی در حیطه اختیارات او نبوده است.
با این شرایط نمی توان امید داشت که تهدید عزیز محمدی عملی شود. چون نه او و نه هیچ یک از دیگر اعضای فدراسیون فوتبال نمی توانند در برابر سازمان ورزش بایستند. شاید تنها راه برای عملی شدن این وعده فشار کنفدراسیون آسیا باشد. اتفاقی که اگر سازمان ورزش ان را نپذیرد نتیجه اش ارسال مدارکی مانند اساسنامه باشگاه ها به عنوان موسسات دولتی است که باز هم دردی را از فوتبال ایران دوا نمی کند.
فرهاد عشوندی
منبع : خبر آنلاین


همچنین مشاهده کنید