ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ / Tuesday, 16 September, 2014 /
مفهوم غایت

مفهوم غایت● مقدمه
یکی از موضوعات اصولی در بحث الفاظ، مفاهیم هستند. قبل از اینکه وارد این بحث شویم بهتراست با واژه ها و مفاهیم اصلی این بحث آشنا شویم. اولین واژه که باید با آن آشنا شویم، واژة مفهوم است. از این جهت که کلمه مفهوم به چه معنی به کار برده شده است؟ مفهوم چه تفاوتی با منطوق دارد؟ و مفهوم چند قسم دارد؟
در ادامة این بحث به بررسی واژه غایت نیز خواهیم پرداخت. تا اینکه بدانیم ریشة غایت چیست؟ غایت به چه معنائی می باشد؟ و ادات غایت کدامند؟ آیا جمله غایت دارای مفهوم می باشد؟ در انتها هم نظرات اصولیون را درباره اینکه آیا مفهوم غایت حجت است یا حجت نیست مشخص کرده و درباره آن بحث خواهیم کرد.
● تبیین معنای مفهوم
همچنانکه می دانید «مفهوم» اسم مفعول است و ریشه آن فهم می باشد و فهم نیز به معنای چیزی را دریافتن و دانستن و نیک تصور کردن می باشد. معمولاً مفهوم در مقابل منطوق به کار می رود و منطوق را نیز به معنای " کلام گفته شده و ظاهر سخن " معنی کرده اند.
خود مفهوم عبارت است از آن چیزی که از یک لفظ فهمیده می شود و نام آن را هم به سه اعتبار، معنی یا مدلول گذاشته اند. این سه اعتبار به شرح زیر است:
الف) به اعتبار اینکه از لفظ فهمیده می شود مفهوم می نامند.
ب) به اعتبار اینکه از لفظ قصد می شود معنی می نامند.
ج) به اعتبار اینکه لفظ بر او دلالت می کند مدلول می نامند.
تفاوت بین مفهوم و منطوق این است که منطوق معنائی است که مستقیماً از کلام فهمیده می شود و موضوع آن در جمله ذکر شده است ولی مفهوم عبارت از معنائی است که در کلام بیان نشده ولی با توجه به ساختمان ترکیبی آن فهمیده می شود و موضوع آن نیز در جمله ذکر نشده است.
● اقسام مفهوم
مفهوم بر دو قسم است:
۱) مفهوم موافق
۲) مفهوم مخالف:
مفهوم موافق؛ آن است که حکم در مفهوم (از حیث نفی و اثبات) با سنخ حکمی که در منطوق موجود است موافق باشد. مثلاً هر گاه حکم در منطوق وجوب باشد حکم در مفهوم نیز وجوب باشد.
مفهوم موافق " فحوای خطاب " نیز نامیده می شود. ضمن اینکه در حجیت داشتن مفهوم موافق هیچ نزاعی نیست.
مفهوم مخالف؛ آن است که حکم در مفهوم (از حیث نفی و اثبات) با سنخ حکمی که در منطوق موجود است مخالف باشد.
مفهوم مخالف " دلیل خطاب" هم نام دارد.
به عبارتی دیگر مفهوم موافق آن است که معنی غیر مذکور موافق است با معنی مذکور در ایجاب و سلب؛ و مفهوم مخالف آن است که معنی غیر مذکور مخالف است با معنی مذکور در ایجاب و سلب؛ از این تعاریف روشن می شود که مفهوم و منطوق دو صفت هستند برای معنی و نه برای لفظ.
مفهوم مخالف شش قسم است که عبارتند از:
۱) مفهوم شرط
۲) مفهوم وصف
۳) مفهوم غایت
۴) مفهوم حصر
۵) مفهوم عدد
۶) مفهوم لقب
از میان این شش قسم مفهوم مخالف، در ادامه به بررسی مفهوم غایت می پردازیم.
● بررسی مفهوم غایت
▪ بررسی واژة غایت
قبل از آنکه به سراغ مفهوم غایت برویم، باید بدانیم غایت در لغت به چه معنائی است. آنگونه که در کتاب های لغت آمده است، غایت به معنای مساحت، نهایت و پایان است. ریشه غایت "غیی" است که اسم مکان آن مغیّا می باشد و خود مغیّا را اینگونه تعریف کرده اند: «کنایه عَن تعسُر الوصول الی الفائده المقصوده».
اما در اصطلاح، مراد از غایت عبارت است از کلماتی که بعد از «الی» و «حتی» ذکر می شود و«مغیّا» عبارت است از جمله یا کلمه ای که قبل از «الی» و «حتی» ذکر شده است. و مراد از جمله غاییه هم مجموعه ای است که دارای مغیّا، ادات غایت و حکم می باشد.
▪ ادات غایت
ادات غایت دو کلمه «حتی» و «الی» می باشند. این دو کلمه، کلماتی هستند که بر انتها و نهایت دلالت می کنند.
بنا به گفته مرحوم مظفر: منظور از«حتی» در مورد بحث ما، «حتی جاره» است نه «حتی عاطفه» هر چند «حتی عاطفه» نیز بر غایت داخل می شود، زیرا در «حتی عاطفه» واجب است که مابعد «حتی» (یعنی غایت) داخل در حکم ماقبل آن (یعنی مغیّا) باشد به دلیل آنکه معنای عطف همین داخل کردن مابعد خود به حکم ماقبل است. بنابراین هر گاه بگوئید: «مات الناس حتی الانبیاء» معنای آن این است که انبیاء نیز مرده اند. بعلاوه اینکه «حتی عاطفه» میرساند که غایت، نسبت به دیگر افراد مغیّا، فرد برتر آن است، خواه در جهت قوت باشد و خواه در جهت ضعف.
با این وجود چگونه می توان تصور کرد که در حتی عاطفه، معطوف داخل در حکم نباشد. بلکه بالاتر از این، در «حتی عاطفه» گاهی حکم به غایت زودتر تعلق می گیرد تا به مغیا، مانند «مات کل اب حتی آدم» که غایت (آدم) در تعلق دادن حکم (فوت) به خود، از مغیا (همة پدران) سبقت گرفته است. ولی آنچه در اینجا محل بحث ماست، «حتی جاره» است نه «حتی عاطفه».
▪ مفهوم داشتن جملات غائیه
با توجه به آنچه در بحث اقسام مفهوم گذشت، قسم سوم از مفهوم مخالف، مفهوم غایت است. موضوع بحث این است که خطاباتی که در آیات و روایات از مولی صادر می شود دو دسته است. بسیاری از این خطابات مغیا به یک غایتی نیستند و نهایتی برای آنها ذکر نشده است. مثلاً دستور آمده «اقیموالصلوه». این امر به صلوه «الی»، «حتی» و یا «غایت» ندارد. ولی برخی از خطابات که در روایات و آیات ذکر شده اند، مغیا به غایتی هستند و برای آنها نهایتی و پایانی ذکرشده است. مثلاً دستور داده است «اتموا الصیام الی اللیل» یعنی واجب است صیام (خودداری و امساک کردن) را تا شب ادامه دهید و اتمام کنید. این «الی» غایت را ذکر می کند تا شب. و یا دستور می دهد «اکرم العلماء الی یوم الجمعه» یعنی علماء را تا روز جمعه اکرام کن. یا دستور می دهد «صوموا الی آخر شهر رمضان» با این معنی که تا پایان ماه مبارک رمضان روزه بگیرید. اینگونه خطابات که مغیا به غایتی هستند و برای آنها نهایتی و پایانی ذکر شده مورد بحث ما هستند. این گونه خطابات یک معنای منطوقی دارند و به دلالت مطابقه ای، دلالت می کنند بر ثبوت این حکم از برای این موضوع تا این غایت و تا این نقطه. یعنی نقطه زمانی یا نقطه مکانی آنها ثابت است.
وقتی گفته می شود «سر من البصره الی الکوفه»، وجوب سیر تا کوفه، منطوق کلام است. یعنی واجب است از بصره تا کوفه سیر کنی. این انتهای غایت مکانی است. یا «اکرم العلماء الی یوم الجمعه» یعنی واجب است علماء را جمعه اکرام تا روز کنی. غایت و پایان در اینجا تا روز جمعه است. و منطوق دلالت می کند به وجوب اکرام تا روز جمعه. (انتهای غایت زمانی) اما کلام در این است که آیا این جملات غائیه، دارای مفهوم هستند یا دارای مفهوم نیستند؟ به این معنی که آیا این جملات بر انتفای این حکم، از خود این غایت و مابعد این غایت به دلالت التزامیه یا به دلالت مفهومیه دلالت می کنندیا خیر؟ اما از غایت به بعد ثابت نیست. غایت را در مثال «کوفه» گرفتیم. سر من البصره الی الکوفه، منطوق آن است که تا ابتدای کوفه سیر کردن واجب است. ولی آیا در خود غایت که کوفه باشد و مابعد غایت که ما بعد کوفه باشد، این حکم باز هم قابل بقاء هست یا این حکم در آنجا منتفی است؟ پس موضوع بحث این است که جملة غائیه دارای مفهوم هست یا دارای مفهوم نیست؟ در رابطه با جملات غائیه یا جملاتی که مغیا به یک غایتی هستند در دو مقام بحث می شود. مقام اول مربوط به ادبیات است که یک نکتة ادبی یا یک نکته نحوی است. مقام ثانی، مربوط به اصول است که بحث اصلی ما را تشکیل می دهد. اگرچه مقام اولیه هم ارتباط با اصول دارد. در مقام اول، سوال این است که آیا غایت داخل در مغیا هست یا داخل در مغیا نیست؟ مثلاً در جمله «سر من البصره الی الکوفه» آیا کوفه داخل در بصره هست یا داخل در بصره نیست؟ یا در جملة«اکرم العلماء الی یوم الجمعه» آیا یوم الجمعه داخل در روزهای قبل هست یا نیست؟ شکی در این نیست که غایت از حیث موضوع از مغیا خارج است زیرا اینها دو تا موضوع هستند. موضوعاً غایت یک امر است و مغیا امر دیگر، مغیا بصره است و غایت کوفه. دو تا موضوع خارجی، دو عنوان خارجی که دو مفهوم مستقل هم دارد. مغیا یوم الخمیس و غایت یوم الجمعه است. پس غایت از حیث موضوع از مغیا خارج است. اما کلام در حکم است. از این جهت که آیا حکماً غایت داخل در مغیا هست یا نیست؟ اما به چه معنی؟ یعنی آیا حکمی که برای مغیا ثابت بود، برای غایت هم ثابت هست یا ثابت نیست؟ گفتیم که موضوعاً، به طور قطع خارج است. ولی در مورد اینکه که حکماً داخل در مغیا هست یا نیست، پنج نظریه مطرح شده است. این پنج نظریه به شرح زیر می باشند:
ـ نظریه اول: اکثر علمای اصول معتقدند که غایت مطلقاً داخل در مغیا نیست. یعنی حکمی که برای مغیا ثابت بود برای غایت ثابت نیست. این نظریه طرفداران زیادی دارد. مثل مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم شیخ انصاری، امام خمینی (ره) و اکثریت علماء این نظریه را پذیرفته اند.
ـ نظریه دوم: این نظریه اگر چه قائل به آن معین نیست اما در مقابل قول اول می باشد. این نظریه بر این باور است که غایت مطلقاً داخل در مغیاست. یعنی حکمی که برای مغیا ثابت بود برای غایت هم ثابت است.
ـ نظریه سوم: این نظریه تفصیلی است که از کلمات میرزای نائینی استفاده می شود. به این عبارت که یک بار غایت با مغیا از یک جنس و از یک ماهیتند و یک بار غایت و مغیا از یک جنس نیستند و متباین هستند. اگر از یک جنس باشند غایت داخل در مغیاست مثل «صمت النهار الی اللیل» که مغیا «النهار» است و غایت «اللیل». لیل و نهار هر دو از یک جنس هستند. اما اگر غایت از جنس مغیا نباشد، غایت داخل در مغیا نیست. مثل «کل شیء حلال حتی تعرف انه حرام بعینه» که در اینجا مغیا حلیت شیء است و غایت معرفه الحرام. بین شیء و معرفه الحرام چه تناسبی هست؟ معرفه الحرام با آن مغیا که حلیت است، هیچ گونه تناسبی ندارد بنابراین حکمی که برای مغیا بود برای غایت ثابت نیست.
ـ نظریه چهارم: نظریه چهارم تفصیلی است که زمخشری در این خصوص ارائه داده است. ایشان فرموده؛ غایت یک بار بعد از حتی واقع می شود و یک بار بعد از الی واقع می شود و لذا بین این دو تفصیل داده است. از این جهت که اگر غایت بعد از حتی واقع شود، داخل در مغیا هست مانند «کل السمکه حتی رأسها». اگر غایت بعد از الی باشد، داخل در مغیا نیست مثل «سر من البصره الی الکوفه» که وجوب سیر برای بصره تا کوفه ثابت است، خود کوفه ثابت نیست و مابعد کوفه به طریق اولی. یعنی اگر بعد از الی باشد غایت داخل در مغیا نیست.
ـ نظریه پنجم: نظریة پنجم، عقیده ای است که مرحوم مظفر دارد. ایشان فرموده اند؛ در بعضی موارد ممکن است قرینه وجود داشته باشد که غایت داخل در مغیا هست. مثل«کل السمکه حتی رأسها». کلام در اینجا روشن است که رأس، وجوب اکل دارد. اما در بعضی جاها قرینه وجود دارد که غایت داخل در مغیا نیست. مثل«کل شیء حلال حتی تعرف انه حرام بعینه» که در اینجا معرفه الحرام با حلیت قابل جمع نیست. بعد از اینکه علم به حرمت آمد محال است حلیت در آنجا باز هم برای این شیء ثابت باشد. ولی هر دو از محل بحث ما خارج هستند زیرا کلام در آن جملات غائیه هست که قرینه در کنارش نباشد. مثل «اکرم العلماء الی یوم الجمعه». هیچ قرینه ای نداریم که یوم الجمعه داخل امر هست یا خارج آن است. مرحوم مظفر می فرمایند؛ جملة غائیه بر هیچکدام دلالت نمی کند. یعنی نه دلالت بر داخل بودن غایت در مغیا می کند نه دلالت بر داخل نبودن آن. یعنی حکم برای غایت ثابت نیست.
▪ نزاع اصولیین در مورد داخل بودن یا نبودن غایت در مغیا
نزاع بین اصولیین در مورد داخل بودن یا نبودن غایت در مغیا، عمومیت دارد. این نزاع هم شامل «غایت حکم» می شود و هم شامل «غایت موضوع».
مرحوم آخوند خراسانی در متن کفایه، نزاع را منحصر به غایت موضوع دانسته و غایت حکم را خارج از محل نزاع می داند. ولی در حاشیه «منه» از این اد عای خود عدول کرده و می فرماید؛ غایت حکم اگر یک امر مستمر ذات الاجزائ باشد، داخل در محل بحث است. مثلاً در آیة شریفة «ثم اتموا الصیام الی اللیل» بحث می شود که آیا اللیل به جمیع اجزائش، خارج از عنوان مغیا – یعنی وجوب اتمام صیام – است. یا اینکه از آیة شریفه یک چنین چیزی استفاده نمی شود. این مسئله، یک مسئله عرفی است و برای پاسخ به آن باید به استعمالات عرفی مراجعه کنیم. اگر متکلم بگوید «سرت من البصره الی الکوفه» این سوأل مطرح می شود که جملة مذکور در چه صورتی صادق است؟ آیا حتماً باید، سیر را از از وسط بصره شروع کرده وبه وسط کوفه ختم کند؟ یا اگر از دروازه بصره شروع و به دروازه کوفه ختم کرد هم صادق است؟ ظاهر تعبیرات عرفی این است که مورد اخیر نیز صادق است و غایت خارج از مغیاست و فرقی بین غایت حکم و غایت موضوع هم وجود ندارد. مرحوم آخوند همچنین در کتاب کفایه، در مورد اینکه آیا قضیة مشتمل بر غایت دارای مفهوم هست یا خیر قائل به تفکیک شده اند و فرموده اند؛ اگر غایت، غایت حکم باشد، مفهوم ثابت است. یعنی دلالت می کند که وقتی غایت تحقق پیدا کرد، حکم منتفی می شود. ولی اگر غایت، غایت موضوع باشد دلیلی برای مفهوم نداریم. ایشان معتقد است، مفاد هیئت افعل – که دلالت بر طلب می کند – یک معنای کلی است. همانطور که «من»
و «ابتدا» در کلی بودن معنا فرقی ندارند، یعنی وضع، موضوعٌ له و مستعملٌ فیه آنها کلی است و تنها از جهت موارد استعمالشان با هم فرق دارند. هیئت هم که دارای معنای حرفی است، مفادش عبارت از کلی طلب است.
مرحوم حائری در همین باره، می فرماید؛ ما هم همین نظریه را اختیار کردیم و بر این اساس می گوئیم اگر کلی طلب، مغیا به یک غایت شود، مثل اینکه گفته شود «اکرم زیداً الی الغروب» که در این جمله، غایت، غایتِ برای حکم است. یعنی «الی الغروب» قید برای اکرم می باشد. در اینجا چاره ای جز التزام به مفهوم نیست. زیرا وقتی گفته می شود، طبیعی و کلی طلب، تا مرز این غایت تحقق دارد، اکر بخواهد بعد از آن هم تحقق داشته باشد، پس چه فایده ای – جز گمراه کردن مخاطب – برای این غایت وجود دارد؟
پس نفس اینکه خود حکم، مغیای به غایت است، معنایش این است که حکم تا مرز غایت ثابت است و معنای ثبوت حکم تا مرز غایت، این است که حکم، بعد از غایت ثابت نیست. یعنی همان کلی طلب که قبل از غایت تحقق داشت، بعد از غایت تحقق ندارد.
علامه حیدری نیز در این رابطه می فرمایند؛ جمله ای که به نهایت و غایتی وابسته شده دارای مفهوم است. یعنی حکم بعد از غایت و نهایت، منتفی خواهد شد. همانگونه که نظر بیشتر علمای علم اصول، همین است. زیرا اولاً از جمله ای که دارای غایت است آنچه به ذهن تبادر می کند، این است که حکم بعد از غایت از بین می رود. مثلاً اگر صاحب خانه به خدمت کار خود بگوید؛ این مهمانان را تا روز جمعه احترام کن، آنچه به ذهن تبادر می کند، این است که احترام آنها بعد از روز جمعه، واجب نیست. و ثانیاً اگرجمله ای که دارای غایت است، مفهوم نداشته باشد، مثلاً بعد روز جمعه هم احترام مهمانان واجب باشد در این صورت، آوردن غایت، لغو وبی فایده خواهد بود و چه بسا در این موارد (که حکم بعد از غایت نیز ثابت باشد) به کمک قرینه از مفهوم داشتن، خارج می شود.
به نظر علامه حیدری، ظاهراً هیچ دلالت لفظی بر اینکه خود غایت داخل در حکم باشد، وجود ندارد.
صاحب معالم نیز در این مورد چنین گفته اندکه قول اصح آن است که تعلیق حکم به غایت، مفهوم دارد. چنانکه اگر گفته شود «صوموا الی اللیل» منطوق کلام آن است که وجوب صوم، غایتش اول شب است. یعنی محل پایان این حکم، اول شب است. حال اگر این جمله مفهوم نداشته باشد یعنی حکم وجوب صوم در شب هم استمرار پیدا کند، پس دیگر محل پایان حکم، اول شب نیست. به عبارت اخری اگر تعلیق حکم به غایت، مفهوم نداشته باشد به منطوق اشکال وارد می شود و به بیان ثالث، اگر غایت یا مغیا در حکم شریک باشند، پس غایت، غایت حکم نخواهد بود.
اما نظر مرحوم سید مرتضی چیز دیگر است. ایشان قائل به مفهوم برای غایت نیست و بین تعلیق حکم به وصف و تعلیق حکم به غایت فرق نمی گذارد.
در پایان این بحث باید متذکر شویم، اگر چه در بحث غایت ملازمه داریم، یعنی ملازمه بین ثبوت حکم قبل الغایه و انتفای حکم بعدالغایه. با این حال مفهوم غایت از مفهوم شرط اقوی است. لذا بعض منکرین و همة مثبتین مفهوم شرط، مفهوم غایت را می پذیرند.
نویسنده: زهره - سبز علیان دستجردی
ارسال کننده: سجاد احسنی فروز
منابع:
۱- علی محمدی، شرح اصول مظفر
۲- دکتر عباس زراعت و حمید مسجد سرائی، شرح اصول مظفر
۳- عمید، دکتر حسین، فرهنگ لغت فارسی
۴- دکتر علیرضا فیض، مبادی فقه و اصول
۵- - معلوف، لوئیس، المنجد فی اللغة
۶- دکتر عباس زراعت و حمید مسجد سرائی، شرح اصول الاستنباط علامه حیدری
۷- علی محمدی خراسانی، شرح اصول مظفر، CD منتشر شده
۸- آخوند خراسانی، کفایة الاصول
۹- آیت الله حائری، دور الفوائد
۱۰- شیخ جمال الدین احسن (صاحب معالم)، معالم الدین و ملاذ المجتهدین
منبع : باشگاه اندیشه

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
ارتباطات    ارتباطات انسانی    پیام    پیام های غیرکلامی    سیستم ارتباط غیرکلامی   
شعر و ادب    عراقی    دیوان اشعار    غزلیات   
کشاورزی جنگلداری و شیلات    آبیاری    طراحی سیستم های آبیاری بارانی    انواع سیستم های آبیاری بارانی   
بانک و بیمه    حقوق تجارت    تجارت    سایر امور مربوط به تجارت   
شعر و ادب    مولوی    مثنوی معنوی    دفتر اول از مثنوی   
فرهنگ عامهٔ مردم ایران    مثل های فارسی    هـ   
دارو و درمان    درمان    بیماریهای شایع (اپیدمیولوژی)    اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های شایع ایران    اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های غیرقابل انتقال    سرطان    سرطان پوست    تومورهای پوست   
شعر و ادب    سنائی    دیوان اشعار    غزلیات   
بهداشت و سلامت    بهداشت    طبقه بندی بهداشت    بهداشت فردی    بهداشت دستگاه تناسلی    دستگاه تناسلی    اختلالات و بیماری های دستگاه تناسلی    بیماری های مقاربتی   
شعر و ادب    انوری    دیوان اشعار    غزلیات   

کلمات در حال جستجو
آمریکا    ایران    داعش    سوریه    عراق    رییس جمهور    اصل 113    قانون اساسی    روحانی    انصار حزب الله    تجمع    کف خیابان    عملیات    ارز    بازار ارز    دلار    خودروسازی    افزایش قیمت    محسن هاشمی    فیس بوک    بازتاب    رهبر انقلاب    رسانه    پاپ    همایون شجریان    حسین علیزاده    آمانو    برنامه هسته ای   

برخی منابع مهم خبری
ملت - پی سی ورلد - ایران اکونومیست - تفاهم - اقتصاد پنهان - آفتاب نیوز - اعتدال - ایران - پرسپولیس - پارس - تیک - پیام نفت - موبنا - ای استخدام - خبر آنلاین - شفقنا ورزشی - برهان - جماران - ایلنا - افق - اقتصادایران آنلاین - اکو - بورس نیوز - فارس - پول - قدس آنلاین - بانی فیلم - فرارو - رویش - صراط - کافه سینما - شهرسخت‎‌افزار - ایربا - بنکر - پیام نو - جمهوریت - اقتصاد ایرانی - جوان - تسنیم - پرشین خودرو - شانا - فردا - ایستنا - فارنت - پویش - نامه - شهرخبر - ایفنام - زومیت - تراز - عصر خودرو - رجانیوز - میراث فرهنگی - برترینها - ایرنا - دیدبان - عیارآنلاین - عصرایران - دانشجو - شرق - طلا - آفتاب - فرهنگ - خودرو - اقتصاد آنلاین - آی سی تی - دنیای اقتصاد - افکار - سیاست روز - ایمنا - رسالت - کتابخانه مجلس - اصفهان امروز - موسیقی ایرانیان - بانک ورزش - موسیقی ما - شفاف - باشگاه خبرنگاران - خبرورزشی - گسترش صنعت - روزگارنو - لیزنا - سلامت نیوز - عماریون - سراج 24 - ایسنا - تبیان - سیتنا - زیباکلام - سینما پرس - نیک صالحی - معماری - سیمرغ - فان پاتوق - جهان نیوز - جنوب - سلامانه - پارس فوتبال - بی باک - مهرخانه - شبکه - پانا - الف - استخدام - سخن‌آنلاین - آریا - خانه‌ ورزش - تدبیر 24 - نورپرتال - ایتنا - رهیاب - شفا - . - موج - ایران استخدام - روزنو - بولتن - سینما نگار - خرداد - ایران گراند - مهر - تریبون - فرهنگ امروز - دیپلماسی ایرانی - نماینده - ایران ورزشی - حوزه هنری - خانه ملت - ایران و جهان - بهارنیوز - خبرنامه دانشجویان - گویا آی تی - انتخاب - ورزش سه - انصاف - شفقنا - مثلث - سی نت - پرشین وی - جام جم - گفتار - سینما خبر - پارسینه - اروم‌نیوز - همشهری - مجله ماشین - ارانیکو - ایبنا - مشرق - تهران پرس - حوادث - سفیر - واحد مرکزی خبر - برنا - روزنامه نود - آی تی آنالیز - پرداد - العالم - آرمان - تابناک - سنا -


حمایت متفاوت بازیگر زن از والیبالیست ها+عکس - گریم فرزاد حسنی و پژمان جمشیدی در «سال‌های ابری»/ عکس - شادی ملی‌پوشان ایران پس از صعود در رختکن + فیلم - آنونس جدید «آرایش غلیظ» رونمایی شد+فیلم - هواداران واقعی ایران در لهستان/ عکس - آنونس و عکس‌های جدید از «آتش بس 2» - غول آمریکایی در اصفهان+عکس - ستاره های والیبال در اینستاگرام+عکس - عکس/ رونمایی مسی از کفش‌های جدیدش - ژنرال هفت ستاره!/ عکس - عکس/ خواننده ''نوایی نوایی'' در بیمارستان - اهتزاز پرچم آمریکا در قلب تهران + عکس - خوش‌وبش سرپرست‌ دایی و درخشان/ عکس - عکس/ تشکر قلعه‌نویی از خانمی با مانتوی خوشرنگ! - ضرب و شتم آمربه معروف توسط موتورسواران مست در اصفهان + تصاویر - عکس: خالکوبی محسن بنگر هم رونمایی شد - بازیگرایرانی‎درنقش‎خواننده‎آمریکایی+عکس - نرگس محمدی در کنار مادرش+عکس - دیدنی های امروز

پنج مورد از تنظیمات فیسبوک که باید همین الان آنها را تغییر دهید! - طی سالهای گذشته فیسبوک اقدام به افزودن برخی امکانات و ابزارهای جدید به این شبکه اجتماعی بزرگ کرده است. برخی از این ابزارها جالب هستند اما بیشتر آنها یا آزار دهنده بوده و یا حریم خصوصی شما…
بزرگترین یخچال طبیعی ایران تَرَک برداشت/ سیل کلاردشت را تهدید می کند - کلاردشت - خبرگزاری مهر: شکافهای ایجاد شده در سمت راست بزرگترین یخچال طبیعی ایران نگرانی را برای حاشیه نشینان و دامنه نشینان آن در کلاردشت ایجاد کرده است.
یک میلیارد گاوصندوق باشگاه پرسپولیس؛ توطئه یا کمک به مدیرعامل؟ - "آنها هر دام و توطئه‌ای برای برداشتن من و دایی پیاده کردند". این نقل قول مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس است که پس از کمک نقدی و یک میلیاردی از سوی رئیس هیات مدیره به ...
از شوک بامدادی مایلی‌کهن تا افشاگری‌های پی‌در‌پی/ کُدهایی که رمزگشایی نشد! - برنامه دوشنبه شب نود در حالی روی انتن رفت که افشاگری‌های مدیرعامل و سرمربی پیشین پرسپولیس باعث مطرح شدن کُدهای زیادی شد که البته این کدها رمزگشایی نشد. علی دایی در این ...
زوایای تازه‌ای از برکناری دایی و حواشی پرسپولیس - مدیرعامل پیشین پرسپولیس زوایای جدیدی از پشت پرده برکناری سرمربی پیشین سرخپوشان را اعلام و تاکید کرد وزیر ورزش و جوانان از او خواسته است تا علی دایی را برکنار کند.
بگیرید و مرا دار بزنید/ شما فوتبال را به لجن کشیدید! - محمد مایلی کهن پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در تازه ترین صحبت‌هایش حملات شدیدی را به عادل فردوسی پور، علی دایی و علیرضا رحیمی انجام داد. مایلی کهن از تهیه کننده و مجری برنامه ...
مایلی کهن:من،کی به مصلی رفتم تا پست بگیرم؟/اعدامم کنید از چیزی نمی ترسم - لیگ برتر - محمد مایلی کهن حرف های جنجالی زیادی را در برنامه نود به زبان آورد.
وقتی مدیرعامل پرسپولیس حکم برکناری اش را از فردوسی پور گرفت! - لیگ برتر - حکم برکناری مدیرعامل پرسپولیس را مجری برنامه نود به او داد.
دایی:قبول نکردم در ستاد انتخاباتی احمدی نژاد باشم،برکنارم کردند/عادل خان سوال برنامه شما سیاسی است - دایی:قبول نکردم در ستاد انتخاباتی احمدی نژاد باشم،برکنارم کردند/عادل خان سوال برنامه شما سیاسی است …
دایی هم دست به افشاگری زد؛ چون عضو ستاد احمدی‌نژاد نشدم برکنارم کردند! - سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران که پس از باخت این تیم به عربستان در ورزشگاه آزادی تهران از سمتش برکنار شد، تاکید کرد این برکناری با دستور مستقیم محموداحمدی نژاد بوده ...
ماجرای یک میلیاردی که قرار بود سیاسی به رحیمی بدهد چه بود؟ - لیگ برتر - در برنامه نود موضوع اخراج علی دایی از پرسپولیس بحث داغ این برنامه بود.
کاراته ایران در همه اوزان شانس کسب مدال طلا در آسیا را دارد - عضو تیم ملی کاراته گفت: هر چهار کاراته کایی که برای حضور در بازیهای آسیایی انتخاب شده اند توانایی کسب مدال طلا را داشته و برای رسیدن به این هدف هرچه در توان دارند بکار ...
مصدومیت عجیب و پر شائبه مهاجم ملوان - مصدومیت مهرداد اولادی مهاجم تیم فوتبال ملوان انزلی و دوری وی از تمرینات این تیم شائباتی را درباره آسیب دیدگی این بازیکن ایجاد کرده است.
سیاسی:وزیر دخالتی در برکناری دایی نداشت/اخراج او به خاطر نتایج ضعیف بود - مدیریت ورزش - رییس هیات مدیره پرسپولیس ادعای رحیمی را تکذیب می کند و می گوید:«گودرزی نقشی در برکناری علی دایی نداشته است.»
مدیر عامل سابق پرسپولیس:وزیر ورزش گفت دایی باید برود/برای پرسپولیس بازیکن نگرفتند تا تیم ضربه بخورد - لیگ برتر - مدیر عامل سابق پرسپولیس می گوید آقایان نمی خواستند دایی استعفا بدهد،آنها فقط به دنبال برکناری بودند.
وزیر خودش گفت علی دایی برود/ بدهی پرسپولیس بیش از 120 میلیارد - مدیرعامل پیشین پرسپولیس گفت: پیش از شروع لیگ وزیر ورزش و جوانان از من خواست علی دایی برکنار شود.
تقویم ورزشی - خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: آغاز مرحله سوم مسابقات والیبال قهرمانی جهان و پیگیری مرحله گروهی بیست و سومین دوره رقابتهای فوتبال لیگ قهرمانان اروپا از مهم‌ترین اتفاقات ...
سفر علی دایی به مشهد - سرمربی پیشین پرسپولیس بعد از آنکه از سمت خود کنار گذاشته شد به مشهد رفت.
روسیه به پمپ بنزین چین تبدیل خواهد شد - نگاه جوزف نای به جدال مسکو با غربروسیه به پمپ بنزین چین تبدیل خواهد شدما امیدواریم در یک دهه ی آینده شاهد چه روسیه ای باشیم؟ با وجود استفاده تهاجمی پوتین از قدرت نظامی و تبلیغات وسیع، روسیه یک کشور در حال افول است.…
جشنواره مقاومت به هیچ جناحی وابسته نیست/ دولت یازدهم ژنرال فرهنگی ندارد - دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با تاکید بر اینکه با جریان فکری انقلاب ورای تغییر دولت ها به مسیر خود ادامه می دهد، عنوان کرد که جشنواره فیلم مقاومت نیز ...
رونالدو از زندگی در رئال مادرید نا امید است/ درخواست دستمزد هفتگی 500 هزار پوندی از یونایتد - رئیس پیشین باشگاه رئال مادرید با اشاره به نارضایتی ستاره پرتغالی این تیم گفت: کریستیانو رونالدو از زندگی در رئال مادرید نا امید است و می‌تواند به منچستر یونایتد…
کنایه فردوسی پور به محمد رضا خانزاده/با کتک زدن بازیکن ویتنام کسی علی کریمی نمی شود! - فوتبال ملی - خانزاده در بازی با ویتنام بازیکن این تیم را نقش بر زمین کرد.
علی کفاشیان:از ته دل راضی شدم تا با کروش قرارداد امضا کنم/به خاطر حرکت خانزاده متاسفم - علی کفاشیان:از ته دل راضی شدم تا با کروش قرارداد امضا کنم/به خاطر حرکت خانزاده متاسفم رییس فدراسیون فوتبال می گوید…
«آقای نابغه» دومین فرنگی‌کار پرافتخار تاریخ کشتی جهان - در حال حاضر الکساندر کارلین با 9 مدال طلا در صدر برترین فرنگی کاران تاریخ در رقابتهای جهانی قرار دارد و حمید سوریان با 6 مدال طلا در رقابتهای جهانی در رده دوم است. 6 فرنگی‌کار نیز با 5 طلای جهان پائین‌تر…
کی‌روش بهترین گزینه است، حداقل تا جام ملت‌ها/ تیم امید خودش را جدی بگیرد - رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت: ما از دو ماه پیش تصمیم گرفتیم کارمان را با کی‌روش در تیم ملی ادامه بدهیم و ته دلمان را در اینباره حذف کردیم!
کفش‌های جدید لیونل مسی برای لیگ قهرمانان رونمایی شد - ستاره آرژانتینی تیم فوتبال بارسلونا با شروع فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا با کفش‌های جدید به میدان می‌رود.
چرا مایکروسافت 2.5 میلیارد دلار چک کشید و کمپانی سوئدی معروف را خرید - بازی - خبر خرید کمپانی سوئدی موجانگ توسط مایکروسافت غوغای جدیدی در دنیای گیم و آی تی به وجود آورده است.
در 5 سال گذشته چند هزار راننده بدهکار دیه، به زندان نرفته اند؟ - آسیب‌ها - در 70 ماه گذشته بیش از 47 هزار راننده مقصر در تصادفات منجر به جرح با کمک ستاد دیه و به دلیل اجرای قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه،…
رفع مشکلات محیط بانان با رضایت اولیای دم/ اجرای طرح مدارس زیست‌محیطی - بیرجند- خبرگزاری مهر: رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: با همفکری بهترین وکلا در تلاش هستیم مشکلات محیط بانان را حل کنیم که رضایت اولیای دم بهترین راه حل در شرایط فعلی است.
25 کشوری که می خواهند با داعش بجنگند/ ائتلاف بین المللی یا گردهمایی همپیمانان آمریکا - خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: کنفرانس موسوم به صلح و امنیت عراق در پاریس در حالی به کار خود پایان داد که در میان کشورهای عضو ائتلاف به اصطلاح بین المللی علیه داعش نام ...
نتایج کنفرانس پاریس درباره عراق/کمک نظامی به بغداد برای مقابله با داعش - شرکت کنندگان در نشست امنیت و صلح عراق در پایتخت فرانسه ضمن حمایت کامل از دولت عراق بر حمایت از این کشور در جنگ علیه تروریسم تاکید کردند.
خطرناک ترین سردار ایرانی در نبرد با تروریست های داعش کیست - یک هفته نامه آلمانی با اشاره به نقش ایران در موفقیت های ارتش عراق در مقابله با داعش از سردار "قاسم سلیمانی" به عنوان خطرناک ترین سردار ایرانی در نبرد با این تروریست ها ...
صدرنشینی ماهان در شب باخت شمسایی از برادرش/ گیتی‌پسند سقوط کرد - توقف گیتی پسند در اصفهان، برتری تیم امیر شمسایی برابر تیم وحید شمسایی در تهران، برد ارزشمند تیم‌های دبیری و مس سونگون و صدرنشینی ماهان تندیس قم، از مهمترین اتفاقات هفته ...
اسکان ۵۳ هزار نفر در «بوستان ولایت» مصوبه داشت که باطل شد! - جا دارد از مسئولان بخواهیم برای مقابله با اتخاذ تصمیمات سودجویانه ای مانند تبدیل 130 هکتار اراضی بوستان به مسکونی و تجاری، هم چگونگی مصوب شدن موارد خلاف قانون و نصایح موکد رهبر انقلاب در کمیسیون…
تکواندو می‌تواند در اینچئون درخشان ظاهر شود - معاون توسعه قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان بعد از بازدید از اردوی تیم تکواندو ابراز امیدواری کرداین رشته چون دوره های قبلی در اینچئون نیز درخشان ظاهر شود.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved