ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ / Saturday, 26 July, 2014
مفهوم غایت

مفهوم غایت● مقدمه
یکی از موضوعات اصولی در بحث الفاظ، مفاهیم هستند. قبل از اینکه وارد این بحث شویم بهتراست با واژه ها و مفاهیم اصلی این بحث آشنا شویم. اولین واژه که باید با آن آشنا شویم، واژة مفهوم است. از این جهت که کلمه مفهوم به چه معنی به کار برده شده است؟ مفهوم چه تفاوتی با منطوق دارد؟ و مفهوم چند قسم دارد؟
در ادامة این بحث به بررسی واژه غایت نیز خواهیم پرداخت. تا اینکه بدانیم ریشة غایت چیست؟ غایت به چه معنائی می باشد؟ و ادات غایت کدامند؟ آیا جمله غایت دارای مفهوم می باشد؟ در انتها هم نظرات اصولیون را درباره اینکه آیا مفهوم غایت حجت است یا حجت نیست مشخص کرده و درباره آن بحث خواهیم کرد.
● تبیین معنای مفهوم
همچنانکه می دانید «مفهوم» اسم مفعول است و ریشه آن فهم می باشد و فهم نیز به معنای چیزی را دریافتن و دانستن و نیک تصور کردن می باشد. معمولاً مفهوم در مقابل منطوق به کار می رود و منطوق را نیز به معنای " کلام گفته شده و ظاهر سخن " معنی کرده اند.
خود مفهوم عبارت است از آن چیزی که از یک لفظ فهمیده می شود و نام آن را هم به سه اعتبار، معنی یا مدلول گذاشته اند. این سه اعتبار به شرح زیر است:
الف) به اعتبار اینکه از لفظ فهمیده می شود مفهوم می نامند.
ب) به اعتبار اینکه از لفظ قصد می شود معنی می نامند.
ج) به اعتبار اینکه لفظ بر او دلالت می کند مدلول می نامند.
تفاوت بین مفهوم و منطوق این است که منطوق معنائی است که مستقیماً از کلام فهمیده می شود و موضوع آن در جمله ذکر شده است ولی مفهوم عبارت از معنائی است که در کلام بیان نشده ولی با توجه به ساختمان ترکیبی آن فهمیده می شود و موضوع آن نیز در جمله ذکر نشده است.
● اقسام مفهوم
مفهوم بر دو قسم است:
۱) مفهوم موافق
۲) مفهوم مخالف:
مفهوم موافق؛ آن است که حکم در مفهوم (از حیث نفی و اثبات) با سنخ حکمی که در منطوق موجود است موافق باشد. مثلاً هر گاه حکم در منطوق وجوب باشد حکم در مفهوم نیز وجوب باشد.
مفهوم موافق " فحوای خطاب " نیز نامیده می شود. ضمن اینکه در حجیت داشتن مفهوم موافق هیچ نزاعی نیست.
مفهوم مخالف؛ آن است که حکم در مفهوم (از حیث نفی و اثبات) با سنخ حکمی که در منطوق موجود است مخالف باشد.
مفهوم مخالف " دلیل خطاب" هم نام دارد.
به عبارتی دیگر مفهوم موافق آن است که معنی غیر مذکور موافق است با معنی مذکور در ایجاب و سلب؛ و مفهوم مخالف آن است که معنی غیر مذکور مخالف است با معنی مذکور در ایجاب و سلب؛ از این تعاریف روشن می شود که مفهوم و منطوق دو صفت هستند برای معنی و نه برای لفظ.
مفهوم مخالف شش قسم است که عبارتند از:
۱) مفهوم شرط
۲) مفهوم وصف
۳) مفهوم غایت
۴) مفهوم حصر
۵) مفهوم عدد
۶) مفهوم لقب
از میان این شش قسم مفهوم مخالف، در ادامه به بررسی مفهوم غایت می پردازیم.
● بررسی مفهوم غایت
▪ بررسی واژة غایت
قبل از آنکه به سراغ مفهوم غایت برویم، باید بدانیم غایت در لغت به چه معنائی است. آنگونه که در کتاب های لغت آمده است، غایت به معنای مساحت، نهایت و پایان است. ریشه غایت "غیی" است که اسم مکان آن مغیّا می باشد و خود مغیّا را اینگونه تعریف کرده اند: «کنایه عَن تعسُر الوصول الی الفائده المقصوده».
اما در اصطلاح، مراد از غایت عبارت است از کلماتی که بعد از «الی» و «حتی» ذکر می شود و«مغیّا» عبارت است از جمله یا کلمه ای که قبل از «الی» و «حتی» ذکر شده است. و مراد از جمله غاییه هم مجموعه ای است که دارای مغیّا، ادات غایت و حکم می باشد.
▪ ادات غایت
ادات غایت دو کلمه «حتی» و «الی» می باشند. این دو کلمه، کلماتی هستند که بر انتها و نهایت دلالت می کنند.
بنا به گفته مرحوم مظفر: منظور از«حتی» در مورد بحث ما، «حتی جاره» است نه «حتی عاطفه» هر چند «حتی عاطفه» نیز بر غایت داخل می شود، زیرا در «حتی عاطفه» واجب است که مابعد «حتی» (یعنی غایت) داخل در حکم ماقبل آن (یعنی مغیّا) باشد به دلیل آنکه معنای عطف همین داخل کردن مابعد خود به حکم ماقبل است. بنابراین هر گاه بگوئید: «مات الناس حتی الانبیاء» معنای آن این است که انبیاء نیز مرده اند. بعلاوه اینکه «حتی عاطفه» میرساند که غایت، نسبت به دیگر افراد مغیّا، فرد برتر آن است، خواه در جهت قوت باشد و خواه در جهت ضعف.
با این وجود چگونه می توان تصور کرد که در حتی عاطفه، معطوف داخل در حکم نباشد. بلکه بالاتر از این، در «حتی عاطفه» گاهی حکم به غایت زودتر تعلق می گیرد تا به مغیا، مانند «مات کل اب حتی آدم» که غایت (آدم) در تعلق دادن حکم (فوت) به خود، از مغیا (همة پدران) سبقت گرفته است. ولی آنچه در اینجا محل بحث ماست، «حتی جاره» است نه «حتی عاطفه».
▪ مفهوم داشتن جملات غائیه
با توجه به آنچه در بحث اقسام مفهوم گذشت، قسم سوم از مفهوم مخالف، مفهوم غایت است. موضوع بحث این است که خطاباتی که در آیات و روایات از مولی صادر می شود دو دسته است. بسیاری از این خطابات مغیا به یک غایتی نیستند و نهایتی برای آنها ذکر نشده است. مثلاً دستور آمده «اقیموالصلوه». این امر به صلوه «الی»، «حتی» و یا «غایت» ندارد. ولی برخی از خطابات که در روایات و آیات ذکر شده اند، مغیا به غایتی هستند و برای آنها نهایتی و پایانی ذکرشده است. مثلاً دستور داده است «اتموا الصیام الی اللیل» یعنی واجب است صیام (خودداری و امساک کردن) را تا شب ادامه دهید و اتمام کنید. این «الی» غایت را ذکر می کند تا شب. و یا دستور می دهد «اکرم العلماء الی یوم الجمعه» یعنی علماء را تا روز جمعه اکرام کن. یا دستور می دهد «صوموا الی آخر شهر رمضان» با این معنی که تا پایان ماه مبارک رمضان روزه بگیرید. اینگونه خطابات که مغیا به غایتی هستند و برای آنها نهایتی و پایانی ذکر شده مورد بحث ما هستند. این گونه خطابات یک معنای منطوقی دارند و به دلالت مطابقه ای، دلالت می کنند بر ثبوت این حکم از برای این موضوع تا این غایت و تا این نقطه. یعنی نقطه زمانی یا نقطه مکانی آنها ثابت است.
وقتی گفته می شود «سر من البصره الی الکوفه»، وجوب سیر تا کوفه، منطوق کلام است. یعنی واجب است از بصره تا کوفه سیر کنی. این انتهای غایت مکانی است. یا «اکرم العلماء الی یوم الجمعه» یعنی واجب است علماء را جمعه اکرام تا روز کنی. غایت و پایان در اینجا تا روز جمعه است. و منطوق دلالت می کند به وجوب اکرام تا روز جمعه. (انتهای غایت زمانی) اما کلام در این است که آیا این جملات غائیه، دارای مفهوم هستند یا دارای مفهوم نیستند؟ به این معنی که آیا این جملات بر انتفای این حکم، از خود این غایت و مابعد این غایت به دلالت التزامیه یا به دلالت مفهومیه دلالت می کنندیا خیر؟ اما از غایت به بعد ثابت نیست. غایت را در مثال «کوفه» گرفتیم. سر من البصره الی الکوفه، منطوق آن است که تا ابتدای کوفه سیر کردن واجب است. ولی آیا در خود غایت که کوفه باشد و مابعد غایت که ما بعد کوفه باشد، این حکم باز هم قابل بقاء هست یا این حکم در آنجا منتفی است؟ پس موضوع بحث این است که جملة غائیه دارای مفهوم هست یا دارای مفهوم نیست؟ در رابطه با جملات غائیه یا جملاتی که مغیا به یک غایتی هستند در دو مقام بحث می شود. مقام اول مربوط به ادبیات است که یک نکتة ادبی یا یک نکته نحوی است. مقام ثانی، مربوط به اصول است که بحث اصلی ما را تشکیل می دهد. اگرچه مقام اولیه هم ارتباط با اصول دارد. در مقام اول، سوال این است که آیا غایت داخل در مغیا هست یا داخل در مغیا نیست؟ مثلاً در جمله «سر من البصره الی الکوفه» آیا کوفه داخل در بصره هست یا داخل در بصره نیست؟ یا در جملة«اکرم العلماء الی یوم الجمعه» آیا یوم الجمعه داخل در روزهای قبل هست یا نیست؟ شکی در این نیست که غایت از حیث موضوع از مغیا خارج است زیرا اینها دو تا موضوع هستند. موضوعاً غایت یک امر است و مغیا امر دیگر، مغیا بصره است و غایت کوفه. دو تا موضوع خارجی، دو عنوان خارجی که دو مفهوم مستقل هم دارد. مغیا یوم الخمیس و غایت یوم الجمعه است. پس غایت از حیث موضوع از مغیا خارج است. اما کلام در حکم است. از این جهت که آیا حکماً غایت داخل در مغیا هست یا نیست؟ اما به چه معنی؟ یعنی آیا حکمی که برای مغیا ثابت بود، برای غایت هم ثابت هست یا ثابت نیست؟ گفتیم که موضوعاً، به طور قطع خارج است. ولی در مورد اینکه که حکماً داخل در مغیا هست یا نیست، پنج نظریه مطرح شده است. این پنج نظریه به شرح زیر می باشند:
ـ نظریه اول: اکثر علمای اصول معتقدند که غایت مطلقاً داخل در مغیا نیست. یعنی حکمی که برای مغیا ثابت بود برای غایت ثابت نیست. این نظریه طرفداران زیادی دارد. مثل مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم شیخ انصاری، امام خمینی (ره) و اکثریت علماء این نظریه را پذیرفته اند.
ـ نظریه دوم: این نظریه اگر چه قائل به آن معین نیست اما در مقابل قول اول می باشد. این نظریه بر این باور است که غایت مطلقاً داخل در مغیاست. یعنی حکمی که برای مغیا ثابت بود برای غایت هم ثابت است.
ـ نظریه سوم: این نظریه تفصیلی است که از کلمات میرزای نائینی استفاده می شود. به این عبارت که یک بار غایت با مغیا از یک جنس و از یک ماهیتند و یک بار غایت و مغیا از یک جنس نیستند و متباین هستند. اگر از یک جنس باشند غایت داخل در مغیاست مثل «صمت النهار الی اللیل» که مغیا «النهار» است و غایت «اللیل». لیل و نهار هر دو از یک جنس هستند. اما اگر غایت از جنس مغیا نباشد، غایت داخل در مغیا نیست. مثل «کل شیء حلال حتی تعرف انه حرام بعینه» که در اینجا مغیا حلیت شیء است و غایت معرفه الحرام. بین شیء و معرفه الحرام چه تناسبی هست؟ معرفه الحرام با آن مغیا که حلیت است، هیچ گونه تناسبی ندارد بنابراین حکمی که برای مغیا بود برای غایت ثابت نیست.
ـ نظریه چهارم: نظریه چهارم تفصیلی است که زمخشری در این خصوص ارائه داده است. ایشان فرموده؛ غایت یک بار بعد از حتی واقع می شود و یک بار بعد از الی واقع می شود و لذا بین این دو تفصیل داده است. از این جهت که اگر غایت بعد از حتی واقع شود، داخل در مغیا هست مانند «کل السمکه حتی رأسها». اگر غایت بعد از الی باشد، داخل در مغیا نیست مثل «سر من البصره الی الکوفه» که وجوب سیر برای بصره تا کوفه ثابت است، خود کوفه ثابت نیست و مابعد کوفه به طریق اولی. یعنی اگر بعد از الی باشد غایت داخل در مغیا نیست.
ـ نظریه پنجم: نظریة پنجم، عقیده ای است که مرحوم مظفر دارد. ایشان فرموده اند؛ در بعضی موارد ممکن است قرینه وجود داشته باشد که غایت داخل در مغیا هست. مثل«کل السمکه حتی رأسها». کلام در اینجا روشن است که رأس، وجوب اکل دارد. اما در بعضی جاها قرینه وجود دارد که غایت داخل در مغیا نیست. مثل«کل شیء حلال حتی تعرف انه حرام بعینه» که در اینجا معرفه الحرام با حلیت قابل جمع نیست. بعد از اینکه علم به حرمت آمد محال است حلیت در آنجا باز هم برای این شیء ثابت باشد. ولی هر دو از محل بحث ما خارج هستند زیرا کلام در آن جملات غائیه هست که قرینه در کنارش نباشد. مثل «اکرم العلماء الی یوم الجمعه». هیچ قرینه ای نداریم که یوم الجمعه داخل امر هست یا خارج آن است. مرحوم مظفر می فرمایند؛ جملة غائیه بر هیچکدام دلالت نمی کند. یعنی نه دلالت بر داخل بودن غایت در مغیا می کند نه دلالت بر داخل نبودن آن. یعنی حکم برای غایت ثابت نیست.
▪ نزاع اصولیین در مورد داخل بودن یا نبودن غایت در مغیا
نزاع بین اصولیین در مورد داخل بودن یا نبودن غایت در مغیا، عمومیت دارد. این نزاع هم شامل «غایت حکم» می شود و هم شامل «غایت موضوع».
مرحوم آخوند خراسانی در متن کفایه، نزاع را منحصر به غایت موضوع دانسته و غایت حکم را خارج از محل نزاع می داند. ولی در حاشیه «منه» از این اد عای خود عدول کرده و می فرماید؛ غایت حکم اگر یک امر مستمر ذات الاجزائ باشد، داخل در محل بحث است. مثلاً در آیة شریفة «ثم اتموا الصیام الی اللیل» بحث می شود که آیا اللیل به جمیع اجزائش، خارج از عنوان مغیا – یعنی وجوب اتمام صیام – است. یا اینکه از آیة شریفه یک چنین چیزی استفاده نمی شود. این مسئله، یک مسئله عرفی است و برای پاسخ به آن باید به استعمالات عرفی مراجعه کنیم. اگر متکلم بگوید «سرت من البصره الی الکوفه» این سوأل مطرح می شود که جملة مذکور در چه صورتی صادق است؟ آیا حتماً باید، سیر را از از وسط بصره شروع کرده وبه وسط کوفه ختم کند؟ یا اگر از دروازه بصره شروع و به دروازه کوفه ختم کرد هم صادق است؟ ظاهر تعبیرات عرفی این است که مورد اخیر نیز صادق است و غایت خارج از مغیاست و فرقی بین غایت حکم و غایت موضوع هم وجود ندارد. مرحوم آخوند همچنین در کتاب کفایه، در مورد اینکه آیا قضیة مشتمل بر غایت دارای مفهوم هست یا خیر قائل به تفکیک شده اند و فرموده اند؛ اگر غایت، غایت حکم باشد، مفهوم ثابت است. یعنی دلالت می کند که وقتی غایت تحقق پیدا کرد، حکم منتفی می شود. ولی اگر غایت، غایت موضوع باشد دلیلی برای مفهوم نداریم. ایشان معتقد است، مفاد هیئت افعل – که دلالت بر طلب می کند – یک معنای کلی است. همانطور که «من»
و «ابتدا» در کلی بودن معنا فرقی ندارند، یعنی وضع، موضوعٌ له و مستعملٌ فیه آنها کلی است و تنها از جهت موارد استعمالشان با هم فرق دارند. هیئت هم که دارای معنای حرفی است، مفادش عبارت از کلی طلب است.
مرحوم حائری در همین باره، می فرماید؛ ما هم همین نظریه را اختیار کردیم و بر این اساس می گوئیم اگر کلی طلب، مغیا به یک غایت شود، مثل اینکه گفته شود «اکرم زیداً الی الغروب» که در این جمله، غایت، غایتِ برای حکم است. یعنی «الی الغروب» قید برای اکرم می باشد. در اینجا چاره ای جز التزام به مفهوم نیست. زیرا وقتی گفته می شود، طبیعی و کلی طلب، تا مرز این غایت تحقق دارد، اکر بخواهد بعد از آن هم تحقق داشته باشد، پس چه فایده ای – جز گمراه کردن مخاطب – برای این غایت وجود دارد؟
پس نفس اینکه خود حکم، مغیای به غایت است، معنایش این است که حکم تا مرز غایت ثابت است و معنای ثبوت حکم تا مرز غایت، این است که حکم، بعد از غایت ثابت نیست. یعنی همان کلی طلب که قبل از غایت تحقق داشت، بعد از غایت تحقق ندارد.
علامه حیدری نیز در این رابطه می فرمایند؛ جمله ای که به نهایت و غایتی وابسته شده دارای مفهوم است. یعنی حکم بعد از غایت و نهایت، منتفی خواهد شد. همانگونه که نظر بیشتر علمای علم اصول، همین است. زیرا اولاً از جمله ای که دارای غایت است آنچه به ذهن تبادر می کند، این است که حکم بعد از غایت از بین می رود. مثلاً اگر صاحب خانه به خدمت کار خود بگوید؛ این مهمانان را تا روز جمعه احترام کن، آنچه به ذهن تبادر می کند، این است که احترام آنها بعد از روز جمعه، واجب نیست. و ثانیاً اگرجمله ای که دارای غایت است، مفهوم نداشته باشد، مثلاً بعد روز جمعه هم احترام مهمانان واجب باشد در این صورت، آوردن غایت، لغو وبی فایده خواهد بود و چه بسا در این موارد (که حکم بعد از غایت نیز ثابت باشد) به کمک قرینه از مفهوم داشتن، خارج می شود.
به نظر علامه حیدری، ظاهراً هیچ دلالت لفظی بر اینکه خود غایت داخل در حکم باشد، وجود ندارد.
صاحب معالم نیز در این مورد چنین گفته اندکه قول اصح آن است که تعلیق حکم به غایت، مفهوم دارد. چنانکه اگر گفته شود «صوموا الی اللیل» منطوق کلام آن است که وجوب صوم، غایتش اول شب است. یعنی محل پایان این حکم، اول شب است. حال اگر این جمله مفهوم نداشته باشد یعنی حکم وجوب صوم در شب هم استمرار پیدا کند، پس دیگر محل پایان حکم، اول شب نیست. به عبارت اخری اگر تعلیق حکم به غایت، مفهوم نداشته باشد به منطوق اشکال وارد می شود و به بیان ثالث، اگر غایت یا مغیا در حکم شریک باشند، پس غایت، غایت حکم نخواهد بود.
اما نظر مرحوم سید مرتضی چیز دیگر است. ایشان قائل به مفهوم برای غایت نیست و بین تعلیق حکم به وصف و تعلیق حکم به غایت فرق نمی گذارد.
در پایان این بحث باید متذکر شویم، اگر چه در بحث غایت ملازمه داریم، یعنی ملازمه بین ثبوت حکم قبل الغایه و انتفای حکم بعدالغایه. با این حال مفهوم غایت از مفهوم شرط اقوی است. لذا بعض منکرین و همة مثبتین مفهوم شرط، مفهوم غایت را می پذیرند.
نویسنده: زهره - سبز علیان دستجردی
ارسال کننده: سجاد احسنی فروز
منابع:
۱- علی محمدی، شرح اصول مظفر
۲- دکتر عباس زراعت و حمید مسجد سرائی، شرح اصول مظفر
۳- عمید، دکتر حسین، فرهنگ لغت فارسی
۴- دکتر علیرضا فیض، مبادی فقه و اصول
۵- - معلوف، لوئیس، المنجد فی اللغة
۶- دکتر عباس زراعت و حمید مسجد سرائی، شرح اصول الاستنباط علامه حیدری
۷- علی محمدی خراسانی، شرح اصول مظفر، CD منتشر شده
۸- آخوند خراسانی، کفایة الاصول
۹- آیت الله حائری، دور الفوائد
۱۰- شیخ جمال الدین احسن (صاحب معالم)، معالم الدین و ملاذ المجتهدین
منبع : باشگاه اندیشه

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
شعر و ادب    حافظ    دیوان اشعار    غزلیات   
صنعت توریسم    مدیریت و شناخت صنعت جهانگردی و گردشگری    برنامه ریزی و سیاست های جهانگردی    مطالعات موردی برنامه ریزی جهانگردی   
تغذیه    خواص گیاهان    جودوسر (یولاف) (Oat)   
صنعت توریسم    جامعه شناسی و روانشناسی جهانگردی    همزمانی پیدایش جهانگردی در جوامع صنعتی    ایام فراغت    فعالیت های اوقات فراغت    سرگرمی ها، هنرهای دستی و آموزش    ماهیت سرگرمی ها، کارهای دستی و آموزش   
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    غزلیات   
بانک و بیمه    بیمه    انواع بیمه    بیمه های بازرگانی    بیمه های اشیاء    بیمهٔ مهندسی    بیمهٔ شکست ماشین آلات (machinery breakdown - MB)   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    تپه های باستانی   
دارو و درمان    درمان    جراحی    مراقبت های قبل از عمل    دستورات قبل از عمل جراحی    دستورات خاص   
شعر و ادب    وحشی بافقی    گزیده اشعار    غزلیات   
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    بیماری های قلبی - عروقی    انواع بیماری های قلبی    انفارکتوس حاد میوکارد    درمان    عوارض   


کلمات در حال جستجو
تهران    هواشناسی    سازمان ملل    رتبه جهانی    غم    خوشحالی    رتبه ایران    بختیار رحمانی    علی حمودی    سربازی    کارت معافیت    فولاد    رمضان    زکات    فطره    فقیر    غزه    آتش بس    مجید انصاری    مجلس    سوال   



خلاصه رسانه‌ها
به رغم تصریح مراجع، بانک‌ها هنوز ربا می‌گیرند! - وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون عملیات بانک‌های ما ‌این گونه است که وقتی پول را به عنوان وام پرداخت می‌کنند، بهره ثابت می‌گیرند و هنگامی که سپرده می‌گیرند، سود ثابت پرداخت می‌کنند، گفت: ‌در این باره که این‌‌ ربا هست یا نیست، نمی‌توان ‌محکم‌ نظر داد، بلکه باید روی این مسأله از نگاه مذهبی ‌کار‌شناسی بسیاری‌ شود.
فیلم: چرا گاهی «خدای پول» را پرستش می‌کنیم؟ - اسماءالله‌الحسنی ‌و در ادامه، نوای ربنا را می‌شنوید... نوای روح‌بخش اذان را با صدای استاد سلیم موذن زاده خواهید شنید... دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک، سخنان حجت‌الاسلام زائری و نوای «باران فرشته» را می‌شنویم
پیکر آیت‌الله عزیزالله عطاردی تشییع شد - پیکر مطهر آیت‌الله عزیزالله عطاردی استاد اخلاق و پژوهشگر برجسته دینی که شب گذشته در سن ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت در میان خیل مردم روزه دار تشییع شد.
شورای‌عالی آب تشکیل جلسه داد/ هشدار نسبت به تداوم خشکسالی - جلسه شورای عالی آب عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
حمایت ایران از آرمانهای ملت فلسطین ستودنی است/نظامیان صهیونیست دستاوردی در غزه نداشتند - یکی از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ضمن قدردانی از حمایتهای ایران از ملت و مقاومت فلسطین، از ناکام ماندن نظامیان صهیونیستی در رسیدن به اهداف خود در غزه خبر داد.
ماه عسل به سبک داعش/ از مناطق دیدنی خلافت ما بازدید کنید! - تروریست های موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در منطقه تحت کنترل خود اقدام به برگزاری تورهای بازدید از مناطق به اصطلاح خلافت خود برای زوج های جوان می کنند.
روند بازرسی آرای دور دوم انتخابات برای سومین بار متوقف شد - روند بازرسی آرای دور دوم انتخابات به دلیل اعتراض ناظران تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله برای سومین بار متوقف شد.
موثرترین و سریعترین راهکار برای افزایش جمعیت - این اتفاق همان چیزی است که می‌تواند نرخ رشد جمعیت را افزایش دهد و جالب اینکه تکیه در آن، بر زوج هایی است که نابارورند و چه بسا از جمله دلایل کاهش نرخ رشد جمعیت به شمار می‌آیند. به عبارت بهتر، گویی راهکار حل مشکل را در همان مشکل یافته باشیم و سرمایه گذاری موثری برای تحقق یک هدف صورت داده باشیم.
تاریخ تحول کنترلر کنسول‌های بازی در شانزده تصویر - شاید شما نیز با چند نمونه از این کنسول‌های بازی، خاطرات دور و نزدیک داشته باشید؛ کنسول‌هایی که از دهه ۷۰ میلادی، یکی از مهم‌ترین و پر‌مخاطب‌ترین ابزارهای فن‌آوری در حوزه سرگرمی یا Entertainment بوده‌اند. نگاهی به تاریخ تحول این کنسول‌ها و کنترلر‌های آن‌ها، یادآور این خاطرات دور و نزدیک است.
تصاویری از یک تونل حماس در زیر دیوار حائل - خاورمیانه - ارتش صهیونیستی روز گذشته پس از 18 روز خونریزی بالاخره توانست یکی از تونل های حماس را اشغال کند.
مبلغ قرارداد بازیکنان ذوب آهن اعلام شد/ حدادی‌فر گران‌قیمت‌ترین بازیکن سبزپوشان اصفهانی - لیگ برتر - باشگاه ذوب‌آهن اصفهان هم رقم قرارداد بازیکنان خود را اعلام کرد.
غم‌انگیزترین تصویر فضایی از زمین: شبانگاه غزه - نجوم - الکساندر گرست، فضانورد آلمانی مقیم ایستگاه فضایی بین‌المللی این تصویر را از ۴۰۰ کیلومتری بالای نوار غزه ثبت کرده و آن را غم‌انگیزترین تصویرش از فضا نامیده است.
گرمترین روز پایتخت در سال جاری/فردا دمای تهران به 42 درجه می رسد - مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه فردا گرمترین روز پایتخت در سال جاری خواهد بود گفت: فردا دمای تهران به 42 درجه می رسد.
زن‌کشی با ضربات چاقو در دوران نامزدی - فرمانده انتظامی سراب از قتل همسر در دوران نامزدی بر اثر اختلاف خانوادگی در شهر مهربان شهرستان سراب خبر داد.
چرا لباس سپاه پوشیدم؟ - می­‌بینید که در مذاکرات 1+5 در مقابل تواضع و فروتنی ایران، چگونه زیاده خواهی می کنند. آری، ما باید قوی تر شویم، ولی تنها راه آن، بازگشت کامل به ارزش های انقلاب است. جامعۀ ما نیاز به آزاد سازی یک انرژی بزرگ معنوی دارد که تنها،با بازگشت به ارزش های انقلاب، این مهم، شدنی است.
حمله به غزه با فرمان چه کشوری صورت گرفت؟ - خاورمیانه - یک کارشناس مسائل خاورمیانه در آخرین تحلیل خود برای مجله هافینگتون پست گفته است که حمله به غزه با فرمان پادشاهی عربستان صورت گرفته است.
آتش داعش روزی دامان غرب را خواهد گرفت - قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه استکبار داعش را در آستین خود پرورش داده است، گفت: آتش داعش روزی دامان غرب را خواهد گرفت.
خالد مشعل:آتش‌بس دائم فقط با پایان حصر غزه قابل‌قبول است/جنگ حاضر امشب یا فردا تمام می‌شود - استیون ساکر، مجری برنامه "هاردتاک" بی‌بی‌سی در مصاحبه با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، در محل سکونت او در دوحه، نظرات او را در مورد جنگ غزه، شرایط پایان این جنگ و وضعیت فلسطینیان سوال کرده است.
حساب جدید باشگاه پرسپولیس مسدود شد - حساب جدید باشگاه پرسپولیس مسدود شد.
خالکوبی پای حنیف عمران‌زاده / مدافع استقلال در حال درمان هم کری می‌خواند - لیگ برتر - حنیف عمران‌زاده که مصدوم شده، در حال مداوای پای مصدوم خود است.
کلیسایی در غزه میزبان مسلمانان روزه دار شد - برای برخی از مسلمانان غزه چون محمود خلف اقامه نماز جماعت در کلیسا تجربه جدیدی است، اما از زمانی که جنگ آغاز شده مسلمانان غزه جایی جز گردهمایی برای اقامه نماز جماعت در ...
"انتخاب نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات" به روایت علی مطهری - علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تشریح ماجرای "انتخاب نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات" گفت که کار کمیسیون فرهنگی خلاف قانون نبوده،‌ بلکه خلاف تدبیر و اخلاق حرفه‌ای بوده است.
توضیحات آیت‌الله محقق‌داماد درباره شکایت از نتانیاهو - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه از مصادیق نسل‌کشی است و به همین دلیل بنیامین نتانیاهو باید تحت تعقیب کیفری قرار گیرد.
چه کسانی به نیابت از رهبری نماز جمعه می خوانند؟/مروری بر سوابق5امام جمعه موقت تهران - احزاب و شخصیت‌ها - نهال نماز جمعه تهران 5 مرداد 58 و با این جمله آیت الله محمود طالقانی کاشته شد:«امروز طلیعه انجام این فریضه بزرگ الهی و این صف بزرگ جهاد و توحید است».
رقم قرارداد بازیکنان پیکان اعلام شد/ سید مهدی رحمتی گرانترین بازیکن لیگ - لیگ برتر - باشگاه پیکان مبالغ قرارداد اعضای تیم خود را منتشر کرد.
تنها مدافع تواشیح سازمان تبلیغات اسلامی است/ ماجرای آشنایی با سامی یوسف در ترکیه - برادران دریایی‌فرد که به نوعی اعضای اصلی گروه موسیقی «لیله القدر» هستند در بخش دوم میزگرد خود در خبرگزاری مهر به بهانه انتشار آلبوم «نگین آفرینش» به بیان دغدغه‌ها و ...
ایجاد 18 میلیون خط پرسرعت برای شبکه ملی اطلاعات/ ارائه سرویس 2 مگابیتی - معاون وزیر ارتباطات و فناوری از ایجاد حدود 18 میلیون پورت پرسرعت برای دسترسی کاربران به شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: تا شروع این دولت فقط 15 درصد این هدف محقق شده ...
زنجانی و ضراب؛ فوتبالیست‌هایی که بلدند خوب پاسکاری کنند! - پدیده واسطه‌های اقتصادی ایران در دوران تحریمها با واکنشهای متفاوتی در بین افکار عمومی، رسانه‌ها و مسئولان مواجه است. عده ای آنها را کلاهبردار و فعالیتهایشان را فساد اقتصادی می‌دانند و عده ای نیز وجود چنین پدیده ای را در دوران تحریم نفتی و بانکی ایران اجتناب ناپذیر عنوان می‌کنند.
افزایش 160 نفری ظرفیت آزمون دستیاری/ احتمال تعویق دوهفته ای سال تحصیلی دستیاران - معاون آموزشی وزارت بهداشت در واکنش به تجمع داوطلبان آزمون دستیاری در مقابل وزارت بهداشت، گفت: در تلاش هستیم با اتخاذ تدابیری در عین حال که قانون اجرا می‌شود، داوطلبان سهمیه آزاد نیز تحت فشار قرار نگیرند به همین منظور پیش بینی شده تا حدود 160 نفر ظرفیت آزمون دستیاری افزایش یابد.
«کلاه پهلوی» سرنوشتی مشابه «مختارنامه» دارد؟ - کارگردان سریال «کلاه پهلوی» درباره‌ی تبدیل این سریال به فیلم سینمایی، عنوان کرد: از آنجه که «کلاه پهلوی»‌ دارای بخش‌هایی است که قابلیت پرداخت مستقل را دارد، برای تبدیل این سریال به یک سینمایی گفتگوهای مختصری با مدیر شبکه یک صورت گرفته است؛ اما هنوز به صورت قطعی نمی‌توان در این‌ باره صحبت کرد.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved