شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۱ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز یکشنبه ۱ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز یکشنبه ۱ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۲ ذیحجه سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۱ دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۶۲ سال پیش درچنین روزی - اول دی ماه سال ۱۳۲۵ هجری شمسی:
یوسف کلاهدوز ازسرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درقوچان متولد شد. کلاهدوز ازجوانی همواره سعی داشت فرهنگ غنی اسلامی را درمحیط زندگی اجتماعی خود و دیگران گسترش دهد. شهیدکلاهدوز پس ازپیروزی انقلاب اسلامی با عزمی راسخ‎تر به راه خود ادامه داد. او بعد ازآغاز جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران به جبهه‎های جنگ شتافت و سرانجام به فیض شهادت نائل آمد و بعنوان سردار حماسه ثامن الائمه نامش جاویدان شد.
● ۶۹ سال پیش درچنین روزی - دوم دی ماه سال ۱۳۱۸شمسی:
سیروس طاهباز نویسنده ومترجم برجسته ایرانی در بندر انزلی متولد شد. طاهباز تحصیلات دانشگاهی رادر رشته پزشکی به انجام رساند امّا اندکی قبل ازتمام دوره ان را رها کرد وبه کارهای فرهنگی ، مطبوعاتی ، ترجمه و تحقیق روی آورد. از سال ۱۳۴۰ طاهباز فعالیت جدی خود را در زمینه های فرهنگی آغازکرد و از دوسال بعد نسخه برداری، تدوین وچاپ آثارنیما یوشیج را شروع کرد واین کار را تا آخرعمر ادامه داد. گفتنی است سیروس طاهباز مجلّه آ رش را منتشر کرد که در زمان خود از مجلات وزین و برجسته بشمار می‎رفت طاهباز در این مجلّه به معرفی نخبگان و فعالان در حوزه هنر و ادبیات می‎پرداخت. مجلّه آرش نقطه عظیمی در تاریخ نشریات دهه ۵۰-۴۰ شمشی بشمار می‎رفت از طاهباز بیش از شصت جلد کتاب و چندین مقاله بیادگار مانده است که برخی ترجمه بعضی دیگر تألیف ایشان هستند. یوش؛ زندگی و هنر نیما یوشیج از آن جمله‎اند.
● ۹۴۸ سال پیش درچنین روزی - ۲۲ذیحجه سال۴۸۱هجری قمری:
«خواجه عبدالله انصاری »عالم و حکیم بزرگ این مرزو بوم و مشهوربه پیرهرات به دیارباقی شتافت. او درهرات ازپدر و مادرصالح و فاضل متولد شد. این حکیم و شاعرنامی علوم عقلی و نقلی چون حدیث رجال و تفسیررا تاحد استادی فراگرفت. او بارها به نیشابورکه درآن ایام مرکزعلم و مهد ادب بود سفرکرد و بابزرگان آن دیارملاقات کرد. خواجه عبدالله انصاری چندین باربه زیارت خانه خدا مشرف شد و دریکی ازاین سفرها بود که با ابوالحسن خَرَقانی دیدارکرد. حاصل عمر۸۰ ساله وی آثارگرانبهایی است چون«تفسیرکَشفُ الاَسرار و عُدَّةُ الابرار، مناجات نامه، اَلاَربَعین، ذَمُّ الکَلام و اِسنادُ الموجودات اِلی الخالِق». خواجه عبدالله انصاری درسرودن شعرقریحه‏ای درخورتوجه داشت و ازاو دیوان شعری بجای مانده است. آثارمنثوراین حکیم فرزانه نیزسبک خاصی دارد که به نثرمُسجَّع مشهوراست.
● ۱۸۸ سال پیش درچنین روزی - ۲۲ذیحجه سال۱۲۴۱هجری قمری:
دومین دوره جنگهای ایران و روسیه تزاری آغازشد. ازجمله علل وقوع این جنگها تجاوزات مداوم ارتش روسیه به مرزهای ایران و تحریکات رقیبان عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه قاجاربود. این جنگها با وجود فداکاری سپاه ایران به علت نبود فرماندهی مناسب با شکست اردوی ایران ازسپاه روس و انعقاد عهدنامه ننگین ازشمال ایران ازدست رفت و ایران دراین دوره ازجنگها بویژه به سبب بی کفایتی زمامداران وقت با امضای قرارداد ترکمانچای خسارات جبران ناپذیری متحمل شد.
● ۲۰۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۱دسامبرسال۱۸۰۱میلادی:
سرزمین دومینیکن براثرقیام توسن لووِرتور رهبرسیاهپوست هائیتی اززیرسلطه فرانسویان خارج شد و به هائیتی پیوست. درسال۱۸۰۲میلادی توسن لوورتوربه ریاست جمهوری دائم این سرزمین انتخاب شد. یک سال بعد ناپلئون نیروهای خود را برای مقابله با او به هائیتی فرستاد و این امرموجب شکست ناگهانی اونشد. بااین کاراسپانیائیها مجدداً بردومینیکن سلطه یافتند اما با قیام مردمی پس ازچندی نیروهای بیگانه ازاین سرزمین خارج شدند و درسال۱۸۴۴میلادی جمهوری دومینیکن تأسیس شد.
● ۴۴ سال پیش درچنین روزی - ۲۱دسامبرسال۱۹۶۴میلادی:
سازمان آزادیبخش فلسطین به کوشش کشورهای عضو اتحادیه عرب بنیان گذاشته شد. یک سال بعد ازتأسیس، سازمان چریکی جنبش آزادیبخش ملی فلسطین بنام اَلفتح با اجرای چند عملیات نظامی درمناطق اشغالی اعلام موجودیت کرد. سپس درمقام ناظردرسازمان ملل متحد پذیرفته شد. درسال۱۹۸۲میلادی درپی حمله ارتش رژیم اشغالگر قدس به لبنان و کشتار دهها هزارفلسطینی مقرسازمان آزادیبخش فلسطین به تونس انتقال یافت. هم اکنون نیز درنتیجه سازش‎های بین المللی و توطئه‎های اِمریکای جهانخوار انگلستان استعمارگر و صهیونیسم بین المللی، رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین ازاصول اولیه خود که دفاع ازحق حاکمیت مردم مظلوم فلسطین است منحرف شده و در دام سیاست بازیهای جهانی قرارگرفته است.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید