پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آدامس لاغر می‌کند


آدامس لاغر می‌کند
گمان می‌کنید تاریخ آدامسی که آن را در دهان می‌گذارید و با لذت می‌جوید به چند سال پیش باز می‌گردد؟ صد؟ دویست؟ یا هزار سال پیش؟ اسناد و شواهد تاریخی نشان داده است از هزاران سال پیش مردم علاقه زیادی به جویدن موادی شبیه به آدامس امروزی داشته‌اند. از جمله معروف‌ترین و پر طرفدار‌ترین این مواد نیز صمغ بوده است. تا به حال از خود پرسیده‌اید آن موقع که هنوز مسواک اختراع نشده بود مردم چه می‌کردند؟ ساده است. آنها صمغ درخت را مثل آدامس می‌جویدند و برای تمیز کردن دندان‌ها وخنک کردن دهانشان استفاده می‌کردند...
تاریخچه آدامسی که امروز در بازار موجود است به سال ۱۸۴۸ بازمی‌گردد. موقعی که برادران کارتیس هنگام آزمایش روی صمغ درخت کاج به یک ماده لاستیک مانند دست یافتند و گمان بردند که این ماده می‌تواند برای آنها پول ساز باشد. دو سال بعد با آزمایش موفق صمغ درخت کاج، صمغ را به آدامس تبدیل کردند وتولید اولین آدامس عمده صنعتی گیاهی آغاز شد. بعد‌ها به آن طعم افزودند وپارافین را که احساس نرمی‌ولاستیکی بودن به آن می‌داد در آدامس وارد کردند.
در سال ۱۸۷۱فردی به نام توماس آدامز ماشینی طراحی کرد که با انداختن پول در آن جنس مورد نظر از آن خارج می‌شد. در سال۱۸۸۸ اولین صمغ جویدنی طعم دار توسط آن ماشین در ایستگاه زیرزمینی شهر نیویورک فروخته شد و از آن پس نام آدامز که به اشتباه در برخی کشورها با نام آدامس معروف شد روی این صمغ خوراکی ماند.
● آدامس و ۱۷ نکته مثبت
▪ رفع بوی بد دهان و خوش‌بو کردن تنفس
افزایش بزاق دهان تا ۱۰ برابر. بزاق دهان حاوی یون‌های کربنات هیدروژن است که نوعی قلیای ضعیف محسوب شده و موجب خنثی شدن اسیدهای پلاک در دهان می‌شود. همچنین بزاق حاوی مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفات و فلوراید است (مواد تشکیل دهنده مینای دندان) که در ترمیم زود هنگام پوسیدگی‌ها و افزایش استحکام مینای دندان‌ها موثر است. آنزیم آمیلاز موجود در بزاق نیزهضم کربوهیدرات‌ها را سرعت می‌بخشد. بنابراین افزایش ترشح بزاق موجب محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی (تا ۴۰ درصد)، تسهیل عمل هضم کربوهیدرات‌ها و جلوگیری از خشکی دهان می‌گردد. افزایش بزاق با خنثی سازی اسید معده، سوزش سردل را نیز کاهش می‌دهد.
▪ فعالیت عضله زبان هنگام جویدن آدامس افزایش می‌یابد و به دفع مواد سمی‌گروهی ازعضلات بدن کمک می‌کند.
▪ جویدن آدامس در حین پیاده روی، از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌کند.
▪ عمل جویدن باعث تحریک هیپوتالاموس مغز و ترشح هورمونی می‌شود که انسان را گوش به زنگ، هوشیار و متمرکز نگه می‌دارد.
▪ استفاده از آدامس می‌تواند موجب کاهش احتمال خون ریزی لثه و تشکیل پلاک‌های دندانی شود.
▪ آدامس موجب کاهش گرفتگی گوش ناشی از تغییرات فشار هوا حین پرواز با هواپیما می‌شود.
▪ پاکسازی سطوح دندان‌ها از مواد غذایی
▪ کاهش استرس و تنش
▪ آدامس‌های حاوی کافئین برای هوشیار نگه داشتن ذهن و بیدار ماندن موثر می‌باشند
▪ کمک به هضم غذا با تحریک معده
▪ سفید شدن دندان‌ها توسط آدامس‌های حاوی مواد سفیدکننده
▪ جویدن آدامس ضربان قلب را اندکی افزایش می‌دهد (۵ ضربان در دقیقه) که این موضوع موجب افزایش جریان خون به مغز و دیگر اعضای بدن می‌شود.
▪ جویدن آدامس در هر ساعت ۱۲ کیلوکالری انرژی می‌سوزاند.
▪ آدامس نیکوتین‌دار حاوی نیکوتین بوده و علایم محرومیت از نیکوتین و هوس کشیدن سیگار، درافرادی که تمایل به ترک سیگار دارند را کاهش می‌دهد.
▪ بلعیدن آدامس مشکل خاصی برای انسان ایجاد نمی‌کند چرا که مانند ذرت بو داده از سیستم گوارش به‌طور دست نخورده عبور کرده و خارج می‌شود.
در سال ۲۰۰۶ دانشمندان دانمارکی دریافتند که بدن انسان یک داروی حساسیت را از طریق جویدن آدامس محتوای آن، سه بار بیشتر از زمانی جذب می‌کند که قرص حاوی آن بلعیده شود. این محققان دریافتند که ۴۰ درصد این دارو‌ها مستقیما از طریق مخاط دهان این افراد وارد جریان خون آنها شده است.
این یافته می‌تواند به دیگر محققان کمک کند تا آدامس‌های دارویی بسازند که برای مبارزه با سرماخوردگی، ناراحتی‌های عصبی یا بهبود سردرد و... مورد استفاده قرار گیرند. به نظر می‌رسد در کل جویدن آدامس‌های بدون قند به صورت متناوب و نه دایمی می‌تواند اثرات مفید را به همراه داشته باشد، گرچه جویدن طولانی مدت و یا عادت شدن جویدن آدامس قابلیت تایید قطعی ندارد.
● آدامس و ۶ نکته منفی
جویدن طولانی مدت و با شدت آدامس می‌تواند به مفصل گیجگاهی فکی آسیب رسانده و یا پرکردگی‌های دندان‌ها را از جای خود خارج سازد.
استفاده از برخی خمیر دندان‌ها و برخی آدامس‌ها بیش از خرابی دندان‌ها، موجب انتقال و حفظ باکتری‌هایی می‌شوند که عفونت ایجاد شده توسط آن باکتری‌ها در بدن، نهایتاً موجب ایجاد و یا تشدید بیماری‌های قلبی می‌شود.
جویدن برخی آدامس‌ها، موجب افت فشار خون مینیمم و افزایش ضربان قلب در بیماران قلبی شده و احتمال خطر را در آنان افزایش می‌دهد.
گاهی جویدن آدامس‌های شیرین شده با برخی شیرین کننده‌ها موجب بروز واکنش‌های حساسیتی در برخی افراد می‌شود. ضمناً محققان اعلام کرده‌اند که جویدن آدامس در بعضی افراد حساس و مستعد، موجب تحریک دستگاه گوارش می‌شود.
مصرف آدامس‌های حاوی کافئین (ماده تسکین دهنده موجود در قهوه) ممکن است به قدری بر خواب افراد اثر کند که موجب بی خوابی آنان شود.
جویدن آدامس برای کسانی که قرار است بیهوشی قبل جراحی داشته باشند، بسیار خطرناک است وهمین کار ممکن است باعث مسدود شدن ریه شود بنابراین افرادی که قرار است جراحی لوزه داشته باشند، باید از جویدن آدامس در روز جراحی خودداری کنند. همچنین جویدن آدامس قبل از جراحی گوارشی با افزایش ترشحات گوارشی، احتمال خطر را افزایش می‌دهد.
● ۴ توصیه جویدنی
برای انتخاب آدامسی که می‌جوید سه نکته را مدنظر قرار دهید: جنس آدامس، اندازه آدامس، نوع قند آدامس.
آدامسی که می‌جوید باید نرم، کم حجم و بدون قند باشد تا ضرر کمتری برای فک، دهان و دندان‌های شما داشته باشد.
آدامس هرچه بزرگ‌تر و حجیم‌تر باشد، فک‌ها برای جویدن آن بیشتر از هم باز می‌شوند و نیروی بیشتری برای نفوذ دندان‌ها در آدامس و به هم رسیدن آنها صرف می‌شود. از همین رو حجم آدامس نباید خیلی زیاد باشد.
از آنجا که مواد قندی باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، دندانپزشکان مصرف آدامس‌های بدون قند را به شما توصیه می‌کنند. این نوع آدامس‌ها در اصل بدون قند نیستند بلکه نوع قند به کار رفته در آنها در دهان غیر قابل جذب است و از این رو نقشی در پوسیدگی دندان‌ها ندارند. با این وجود قند موجود در آدامس را نمی‌توان عامل مهمی‌در ایجاد پوسیدگی دندان‌ها قلمداد کرد زیرا با افزایش ترشح بزاق، ماندگاری قندها(از جمله قند موجود در خود آدامس) روی دندان‌ها کم می‌شود.
● یک تحقیق جالب
تحقیقات و مطالعات جدیدی که نتایج آن اخیرا در کنفرانس مقابله با چاقی در ایالت نیو اورلئان در جنوب امریکا منتشر شد نشان می‌دهد که جویدن آدامس در کنترل وزن موثر است. به نقل از خبرگزاری فرانسه جویدن آدامس احساس گرسنگی را در انسان متوقف می‌کند. طبق تحقیقی که روی ۶۰ داوطلب انجام شده است، احساس گرسنگی و میل به خوردن در افرادی که در طول روز آدامس می‌جوند در مقایسه با کسانی که آدامس مصرف نمی‌کنند، کاهش می‌یابد. نتایج این تحقیق همچنین نشان داده است که با مصرف آدامس در مجموع جذب کالری، چهل و شش کیلو کالری کاهش می‌یابد.
● آمارهای آدامسی
▪ سالانه در حدود ۵۰۰ هزار تن آدامس در سراسر جهان جویده می‌شود.
▪ کشور ترکیه با ۶۰ شرکت تولیدکننده آدامس بالاترین تعداد شرکت‌های تولیدکننده آدامس در جهان را به خود اختصاص داده است.
● آدامس، ممنوع!
▪ ترشح بزاق، معده را تحریک و آماده پذیرش غذا می‌کند. پس اگر کسی در حال اجرای رژیم لاغری است، باید بداند که جویدن آدامس موجب بروز احساس گرسنگی و میل بیشتر به خوردن غذا می‌شود. از همین رو باید از جویدن آدامس پرهیز کند.
▪ افرادی که دچار مشکل مفصل فک دهان هستند و حین جویدن، مفصل آنها دچار درد یا صدا می‌شود، باید تا حد امکان از تجربه شیرین جویدن آدامس پرهیز کنند.
▪ کسانی که دچار دندان قروچه و سایش دندان‌ها هستند و نیز کسانی که صبح‌ها، بعد از بیدار شدن از خواب، در فک خود احساس درد می‌کنند.
ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: Linternaute.com
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید