جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


به جای هدر دادن وقت آن را بازیافت کنید


به جای هدر دادن وقت آن را بازیافت کنید
امروزه بحث محافظت از محیط زیست یکی از مهم‌ترین مسائل روز است. به هر جمعی که وارد می‌شوید مردم درباره‌ی بازیافت شیشه، قوطی و بازیافت کاغذ برای نجات جنگل‌های جهان صحبت می‌کنند. انسان‌ها سعی می‌کنند راه‌هایی بیابند تا این مواد را دوباره استفاده کرده تا منابع طبیعی بیش‌تری برای نسل‌های آینده‌مان باقی بماند.
راه‌های زیادی وجود دارد که از وقت آگاهانه استفاده کنیم. یکی از آن‌ها انتخاب فعالیت درست است.
زمان هم عنصری مهم از محیط اطرافمان است که معمولا" به آن کم‌ توجهی می‌شود. باید بدانیم که با بازیافت وقت و استفاده‌ی آگاهانه از آن همه‌ی اطرافیان ما از رویه‌ی مثبت‌مان سود خواهند برد.
راه‌های زیادی وجود دارد که از وقت آگاهانه استفاده کنیم. یکی از آن‌ها انتخاب فعالیت درست است. گوش دادن به موزیک یا نواختن یک آلت موسیقی، جمع‌آوری تمبر و مطالعه‌ی مثال‌هایی از فعالیت‌های پرطرفدار هستند. اما راه‌های ارزان دیگری نیز برای بازیافت وقت وجود دارد.
می‌توانید با استفاده‌ی بیش‌تر از حواس پنج‌گانه‌تان و دیدن چیزهایی که تاکنون به آن‌ها بی‌توجه بودید شروع کنید، با استفاده از قدرت تخیل‌تان می‌توانید راه‌های بسیاری برای استفاده‌ی آگاهانه از وقت پیدا کنید. می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
▪ گوش کردن
محل ساکتی را پیدا کرده و خود را آرام کنید. هرچه مدت طولانی‌تری بنشینید و گوش دهید می‌توانید بیش‌تر بشنوید و ببینید که چطور صداهای موجود در دنیا با هم مخلوط شده و تبدیل به موزیکی با ریتم و هارمونی مخصوص به خود می‌شود.
یکی از صداهای آرام‌بخش موجود در دنیا صدای حرکت باد در میان درختان است. این صدا همیشه رشته‌های اعصاب تحت فشار را آرام می‌کند. گوش کردن به مغز شما زمانی برای استراحت می‌دهد و بعد از آن احساس انرژی بیش‌تر و شادابی و تجدید قوا خواهید کرد.
▪ تماشا، نگاه و توجه
بنشینید و به اطراف خود خوب نگاه کنید محلی که می‌خواهید را انتخاب کنید. می‌توانید به فرودگاه، ایستگاه قطار یا مترو بروید و به تماشای مردم در حال سفر بنشینید. این مکان‌ها برای فکر کردن درباره‌ی مردم بسیار جالب و مناسب هستند. همچنین می‌توانید به پارک رفته و به پرندگان نگاه کنید مخصوصا" در فصل بهار و پاییز. اگر به حیوانات دیگری علاقه‌مندید می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. هنگام راه رفتن کافی است نگاهی به بالا انداخته و ساختمان‌ها را ببینید. بعد از دقت به محیط اطراف و توجه به چیزهایی که تاکنون از دست داده‌ بودید شگفت‌زده خواهید شد.
▪ بازی کردن
زمانی را برای تفریح در نظر بگیرید. اگر در یک روز برفی دقت کافی داشتید یک بادبادک بسازید مهم نیست که باد می‌وزد یا نه. از یک درخت بالا بروید، تاپ بخورید یا روی یک دریاچه یا استخر سنگ بپرانید. می‌توانید گِل‌ بازی کنید، حتما" نباید چیز ویژه‌ای بسازید برای این کار لازم نیست هنرمند باشید مسئله‌ای که این‌جا مطرح است فقط تفریح و سرگرمی است. یک کار گروهی انجام دهید، یک پازل بخرید و ساعت‌ها با دوستان یا اعضای خانواده‌تان وقت بگذارانید و قطعات را کنار هم بچینید وقتی پازل تمام شد می‌توانید آن را قاب کرده و به دیوار بیاویزید.
▪ وقت‌گذرانی
به دیدار دوستان و بستگانی بروید که برای مدتی طولانی آن‌ها را ندیده‌اید. با افرادی که دوست دارید به پیک‌نیک بروید. به غریبه‌ای که دنبال آدرس می‌گردد کمک کنید. به مردم اطرافتان لبخند بزنید یا برای باز کردن در به کسی کمک کنید یا کمک کنید تا لاستیک پنچر اتوموبیلش را عوض کند. استفاده از لغاتی مثل متشکرم یا لطفا" زحمتی برای شما ندارد ولی تفاوت بزرگی در زندگی اطرافیان‌تان ایجاد می‌کند.
استفاده از لغاتی مثل متشکرم یا لطفا" زحمتی برای شما ندارد ولی تفاوت بزرگی در زندگی اطرافیان‌تان ایجاد می‌کند.
▪ خندیدن
به دنبال چیزهای خنده‌دار اطرافتان باشید و هیچ‌وقت از خندیدن خجالت نکشید. اگر به اندازه‌ی کافی به اطرافتان با دقت نگاه کنید معمولا" می‌توانید موضوعات خنده داری بیابید. خنده نوعی سرمایه گذاری است. با خنده می‌توانید کالری بسوزانید، احساس بهتری پیدا کنید. خنده گردش خون شما را بیش‌تر می‌کند و به شما آرامش می‌بخشد.
▪ شیک و تمیز لباس بپوشید
هر چند وقت یک‌بار بهترین لباس‌هایتان را بپوشید. به دنبال دلیل خاص نباشید لباس‌های مورد علاقه‌تان را برای یک اتفاق ویژه و سالی یک‌بار نگه ندارید. آن‌ها را هر چند وقت یک‌بار بپوشید و با این کار با خودتان خوب رفتار کنید.
▪ راه رفتن
برخی از مردم برای ورزش کردن راه می‌روند، بعضی از کوه‌نوردی لذت می‌برند. از پاهایتان پیروی کنید و ببینید شما را به کجا می‌برند. می‌توانید راه رفتن را با فعالیت‌هایی مثل گوش کردن و تماشا کردن که در بالا به آن‌ها اشاره شد مخلوط کنید. به دیدن مغازه‌ها بروید و دنیای اطرافتان را کشف کنید.
▪ دفترچه‌‌ی خاطرات داشته باشید
داشتن دفترچه‌ی خاطرات روزانه به این معنی نیست که هر چیزی برایتان اتفاق می‌افتد را روزبه‌روز در آن یادداشت کنید. این دفترچه برای این است که هر چیزی برایتان از همه مهم‌تر است را در آن یادداشت کنید حتی اگر در طول یک هفته فقط در آن یک خط بنویسید. نوشتن افکار یا وقایع جالب، یک جمله‌ی سرگرم‌کننده، یک لطیفه‌ی خنده‌دار یا رویاهایتان مثال‌هایی از چیزهایی هستند که می‌توانید در دفترتان بنویسید. نوشتن چیزهایی که برایتان مهم است به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید درست تصمیم بگیرید. به علاوه خواندن مطالبی که سال‌ها پیش نوشته‌اید می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد.
▪ نامه بنویسید
این روزها نامه نویسی تبدیل به هنری از دست رفته شده است و استفاده از E-mail یا تلفن رایج‌تر است. هنگام نامه نوشتن می‌توانید احساساتتان را روشن‌تر بیان کرده و گاهی روح یک شاعر را درون خود کشف می‌کنید.
▪ اینترنت
صحبت با دوستانتان در این دنیای مجازی یکی از روش‌های گذراندن وقت است، می‌توانید از اینترنت اطلاعات بسیاری در مورد چیزهایی که به آن‌ها علاقه دارید به دست آورده یا در پایگاه‌ها یا وب‌سایت‌هایی عضو شوید تا بتوانید یک زبان خارجی را بیاموزید اما یادتان باشد که باید وقت‌تان را محدود کنید وگرنه در دنیای شبکه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی گم خواهید شد.
● هدردهی واقعی زمان
کارهایی که واقعا" باعث هدر دادن وقت می‌شوند را به یاد داشته باشید. موارد زیر تعداد کمی از این راه‌ها هستند که باید به آن‌ها فکر کرده و آن‌ها را به بهترین نحو تغییر دهید.
دروغ گفتن به خود و دیگران بزرگ‌ترین راه هدردهی وقت است که موجب ایجاد احساسات منفی می‌شود. مخفی نگه داشتن حقیقت به مدت طولانی بسیار مشکل است. یادتان باشد دروغ روابط دوستانه‌ی بسیار ارزشمندی را خواهد شکست. به علاوه باعث می‌شود دیگران نظر مثبتی نسبت به شما نداشته باشند. دروغ گفتن به خود به معنای فرار از واقعیت است و شما را در حبابی نگه خواهد داشت که هر لحظه امکان دارد بترکد.
● کینه نداشته باشید
شاید بخشش در ابتدا سخت به نظر برسد اما آرامشی را به همراه خواهد داشت که می‌تواند در زندگیتان تبدیل به عادت شود، خرده گرفتن بر دیگران بی‌فایده است. در واقع اهمیتی ندارد که چه کسی مقصر است. بهتر است به جای این‌که کسی را پیدا کنید تا تقصیرها را به گردن او بیندازید مسائل و مشکلات را برای خود حل کنید.
تقلب و حیله یکی دیگر از موارد وقت تلف کردن است. هنگامی که با دوستان‌تان بازی می‌کنید تقلب نکنید زیرا این کار شمار را حقیر کرده عزت نفس و خودباوری‌تان را گرفته و باعث می‌شود تا نتوانید از بازی لذت کافی ببرید.
بهتر است به جای این‌که کسی را پیدا کنید تا تقصیرها را به گردن او بیندازید مسائل و مشکلات را برای خود حل کنید.
تأسف نخورید. تأسف هنگامی که دیر شده است هیچ فایده‌ای ندارد و به جای این کار قبل از انجام هر کاری یا گفتن هر حرفی عمیقا" فکر کنید، به آینده فکر کنید اما پل‌‌های پشت سرتان که از آن‌ها عبور کرده‌اید را نشکنید زیرا ممکن است دوباره برای بازگشت به جایی که بودید به آن‌ها نیاز پیدا کنید. به یاد داشته باشید که موقعیت‌ها از دست نمی‌روند فقط هنگامی که شما آن‌ها را از دست می‌دهید شخص دیگری از آن‌ها استفاده می‌کند.
نگرانی قبل از این‌که چیزی برای نگرانی وجود داشته باشد یکی دیگر از موارد هدر دادن زمان است. در واقع هیچ‌کس نمی‌داند در آینده، چه اتفاقی خواهد افتاد. اکثر مواقع اوضاع خیلی بهتر از چیزی که انتظار دارید پیش می‌رود. سعی کنید به راه‌هایی بیندیشید که آسیب‌های آینده را کاهش دهند.
کارهای خانه پایان ندارند پس فقط کارهایی را انجام دهید که ضروری هستند، وقت با ارزش‌تان را برای نگرانی در مورد آن‌ها هدر ندهید. این کارها مثل برنامه‌های تلویزیون و پیام‌های بازرگانی هستند، نگاه کردن به ‌آن‌ها سرگرم کننده است اما مراقب باشید تحت تأثیر آن‌ها قرار نگیرید و در مقابل آن‌ها اختیارتان را از دست ندهید زیرا هیچ وقت پایان ندارند.
منبع : علوی


همچنین مشاهده کنید