شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

عراق و تلاش برای آینده


عراق و تلاش برای آینده
دولت عراق پنج نگرش را پیش روی خود قرار داده و آن را محور تمام کارهای خود می داند. نگرش هایی که در حقیقت ارکان نظام سیاسی عراق هستند و چارچوب عراق نوین را می سازند.
۱) نظام آزاد مبتنی بر قانون اساسی.
۲) تبادل مسالمت آمیز قدرت.
۳) روحیه وحدت و الفت میان احزاب و گروه های سیاسی با هدف گشایش در کارها.
۴) زندگی مسالمت آمیز با جوامع اقلیمی و بین المللی.
۵) هویت فرهنگی و تمدن عمیق عراق که با اسلام متبلور است.
بر عراق پیش از این سه نوع دیکتاتوری حکومت می کرد. دیکتاتوری طایفه ای، نژاد پرستانه متعصب و سیاسی. یعنی این که رژیم بعثی صدام حسین مخلوع، نظامی مرکب از تعصب طایفه ای که تنها خود را محوریت قدرت قرار داده بود و تمام مصالح و توانایی های ملت را صرف مصالح حزب بعث می کرد، تشکیل داده بود. به گزارش دیپلماسی ایران، نویسنده مقاله آورده است: اما اکنون خوشبختانه ملت عراق در نظام سیاسی جدید می تواند به فکر وحدت و یکپارچگی خود باشد، خود برای آینده خود تصمیم بگیرد و خود آینده کشور را بسازد. رهبران دینی آن دور اندیشی سیاسی و دینی را همزمان و توأم با هم دارند و تلاش می کنند عراق جدیدی بسازند که در راه صحیح خود حرکت کند که در آن دیکتاتوری طایفه ای متعصبانه سیاسی جایی ندارد.
تجربه عراق جدید پس از سپری شدن ۳۵ سال از دیکتاتوری رژیم بعث بر کشور حاصل شده است. از این رو طبیعی است که آثار سلبی دوران گذشته همچنان در حرکت سیاسی کشور مشهود باشد و برای پیشبرد راه سیاسی ملت و دولت عراق سنگ اندازی کند. اشتباه است گمان کنیم که عراق یک شبه به یک کشور آزاد، مستقل و ثروتمند که در آن تعدد آرای سیاسی به طور آزاد و بدون هیچ مشکلی وجود داشته باشد، تبدیل شود. گرچه به هر صورت عراق این آرمان را برای خود در نظر گرفته و بی باکانه و با تمام قوا به سمت آن حرکت می کند. طبیعی است که عناصر به جا مانده از رژیم بعثی که تاب دیدن این حرکت نوین را ندارند در راه آن سنگ اندازی کرده و در موفقیت های آن مانع تراشی و خلل ایجاد کنند. البته حرکت سازنده عراق جدید تنها به مواجهه و رو در رویی با گذشته خلاصه نمی شود بلکه در عین حال باید با عناصر عربی مخرب تروریستی، طایفه ای و بقایای به جا مانده از رژیم سابق نیز مبارزه کرد. ما طی شش سال گذشته توانستیم به پیشرفت های بسیار خوب و قابل قبولی برسیم. در طول این مدت قانون اساسی خود را نهادینه کردیم، استقلال کشور را تثبیت کردیم و توانستیم در مدت کوتاهی امور خود را خودمان به دست گیریم. کاری که بسیاری از کشورهای بزرگ چون ژاپن و آلمان در طول زمانی که تحت اشغال بودند، نتوانستند به این سرعت به دست آورند. ما توانستیم در مبارزه با تروریسم و بازگرداندن امنیت به کشور موفقیت های بسیار بزرگی کسب کنیم. پیشرفت در زمینه های اقتصادی و عمرانی کاملا مشهود است. رهبران سیاسی کشور با مرجعیت دینی کاملا همسو حرکت می کنند و آرایی مطابق با آرای آنان دارند و یک همدلی بسیار زیبا و خوب میان قومیت های مختلف کشور وجود دارد. عراق می تواند به یک کشور نمونه مقتدر که ملت خود ،خود را اداره می کند و نقطه مبهمی باقی نمی گذارند، تبدیل شود. این هدف دست نیافتنی نیست و ما می دانیم که می توانیم به سرعت به آن برسیم.
درباره نگرانی هایی که در هیات حاکمه و نیروها و قوای شریک در عملیات سیاسی نیز وجود دارد باید بگویم، کسانی که از این بابت می ترسد و نگرانند که احزاب به رقابت بپردازند یا شیعه و سنی و کرد در کنار هم به اداره امور کشور ادامه دهند در حقیقت برای خودشان می ترسند. آنها از اراده ملت و آزادی آنان نگرانند. برای آنها آسان نیست که ببینند کشور کاملا آزاد شده، تعدد آرا و آزادی حقیقی وجود دارد و دیندار و بی دین به راحتی بدون آن که به یکدیگر آزار برسانند و به حقوق همدیگر تعدی کنند، در کنار هم زندگی می کنند. اشاعه ترس و نگرانی به محض سقوط رژیم بعثی وجود داشته و تا کنون نیز متاسفانه ادامه دارد که کاملا اشتباه است و نباید به آن محل داد. ملت عراق می خواست خود بر خود حکومت کند و به همین دلیل تمام توصیه های خارجی و احزاب سلطه گر را رد کرد. ملت عراق نظامی برقرار کرد که در آن انتخابات متعدد وجود داشته باشد و برای ده ها سال حکومت جمهوری تعددی را که ملت خود تصمیم گیرنده خود هستند و هیات حاکمه مجبور به تمکین خواسته مردم است را بر روی کار آورد. البته این چیزی است که در هیچ کدام از کشورهای عربی وجود ندارد و طبیعی است که چنین عراقی آنها را نگران می کند. در هیچ کدام از کشورهای عربی نمی توان کشوری به خوبی عراق پیدا کرد که مردمش در آن از همه نوع آزادی برخوردار هستند. دولتی که مبتنی بر آرای مردم است و در ساختار آن همه نوع فردی اعم از سنی، شیعه و کرد حضور دارد. طبیعی است که چنین نظامی اعراب دیکتاتور پسند را نگران می کند. ولی ما به نگرانی آنها اهمیت نمی دهیم و برای رسیدن به اهداف پاکمان بی محابا و مجدانه به راهمان ادامه می دهیم. انشاء ا... در آینده ای نه چندان دور ما به نمونه کامل و بسیار خوبی برای مردم کشورهای آزادیخواه تبدیل خواهیم شد.
● رئیس مجلس عراق در آستانه برکناری
از سوی دیگر اکنون مجلس عراق در التهاب است. محمود المشهدانی، رئیس پارلمان عراق در جلسه چند روز قبل پارلمان به شدت با نمایندگان عراقی درگیری لفظی پیدا کرد و آنها را مورد اهانت قرار داد. این موضوع که یک اتفاق نادر در نوع خود محسوب می شود پارلمان عراق را وارد بحران تازه ای کرد. در همین رابطه گزارش ها حاکی از آن است که نمایندگان ائتلاف یکپارچه عراق و کردها که اکثریت پارلمان را در اختیار دارند به همراه عده ای از نمایندگان جبهه توافق از جمله حزب اسلامی بر برکناری یا استعفای وی توافق کرده اند. بدین معنا که در صورتی که مشهدانی نخواهد استعفا دهد نمایندگان پارلمان بر سر برکناری وی رای گیری خواهند کرد. اختلاف زمانی بروز پیدا کرد که مشهدانی پس از اختلاف نظر با نمایندگان مجلس بر سر مناقشه پرتاب کفش توسط منتظر الزیدی، خبرنگار شبکه البغدادیه به جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا تهدید به استغفا کرد و آنها را مورد اهانت های شدید قرار داد. یکی از مشاجرات تند وی با فواد معصوم، نماینده پیمان کردستان در پارلمان عراق بود که خطاب به وی گفت: «شما (کردها) حق تعیین مسیر (سیاسی) در بغداد را ندارید، برگردید اربیل اینجا چه می کنید!» وی در ادامه خطاب به مثال الآلوسی، دیگر نماینده پارلمان عراق که سفرش به اسرائیل جنجال گسترده ای را در عراق به وجود آورد نیز گفت: «تو نماینده عرب سنی نیستی.تو نماینده اسرائیلی.» مشهدانی سپس رو به نمایندگان ائتلاف یکپارچه کرد و گفت: «همه شما جاسوس و دست نشانده اید.» مشهدانی حزب اسلامی یکی از احزاب سنی هم پیمان با حزب توافق العراقیه را نیز توطئه چینان و دسیسه سازان توصیف کرد. مشهدانی پس از این مشاجره های لفظی پارلمان را تعطیل کرد و آن را تا روز سه شنبه گذشته به تعویق انداخت. وی پس از گذشت مدتی که آرامش خود را بازیافت به نزد نمایندگان آمد و از آنها عذرخواهی کرد و رفتارش را ناشی از عصبانیت دانست.
اما نمایندگان عذرخواهی او را نپذیرفتند و خواستار تشکیل جلسه ای فوق العاده برای برکناریش از سمت ریاست مجلس شدند. محمود عثمان، یکی از نمایندگان کرد پارلمان در این باره گفت: «نمایندگان ائتلاف یکپارچه، هم پیمانان کرد و حزب اسلامی اصرار داشتند که محمود المشهدانی به سرعت برکنار شود.» مشهدانی پیش از این نیز در یکی از جلسه های پارلمان با یکی از نمایندگان ائتلاف یکپارچه مشاجره سختی را انجام داده بود و پس از جلسه پارلمان نیز به محافظان خود دستور داده بود، آن نماینده را به باد کتک و ضرب و شتم بگیرند. در آن موقع نیز بحث برکناری وی بسیار جدی شد که با حمایت جبهه توافق نیز همراه بود اما وی مقاومت کرد و تا کنون توانسته پستش را حفظ کند. اما مشاجره دوشنبه که شدیدترین مشاجره در نوع خود بود کار را برای او بیش از هر وقت سخت کرده است. در همین رابطه دو گروه در درون پارلمان عراق تشکیل شده است تا درباره چگونگی برکناری مشهدانی با مقام های ارشد عراقی قبل از برگزاری جلسه پارلمان گفتگو کند. قرار است این دو گروه تصمیم های خود در جلسه فوق العاده امروز را به اطلاع نخست وزیر و حزب اسلامی برساند. این در حالی است که برخی از نمایندگان پارلمان عراق از موضع نمایندگان مبنی بر برکناری مشهدانی ابراز تعجب کرده اند. سمیره الموسوی، یکی از نمایندگان زن پارلمان عراق و رئیس کمیسیون زن و خانواده این مجلس در این باره گفت: «توهین های رئیس مجلس جدید نیست. ما دیگر با رفتارهای غیر معمول وی عادت کرده ایم و به نوعی الفتی با آن داریم. من نمی دانم برای چه این بار این قدر اصرار دارند وی را برکنار کنند. آیا تصفیه حساب های سیاسی در کار است یا این که می خواهند بحرانی در درون پارلمان ایجاد کنند.» اسامه النجیفی، یکی دیگر از نمایندگان نیز گفت: «نمایندگان اختلاف چندانی بر سر برکناری مشهدانی ندارند. گرچه هنوز برخوردها میان طرفداران برکناری مشهدانی و مخالفان این کار ادامه دارد. اما نمایندگان ائتلاف یکپارچه، هم پیمانان کردستان و حزب اسلامی برکناری وی را خواستارند اما نمایندگان دیگر خواهان دادن فرصت بیشتر برای بررسی بیشتر این موضوع هستند. با این حال به نظر می رسد بحث برکناری وی بسیار جدی است و ظاهرا یک جریان سیاسی از آن حمایت می کند.» این در حالی است که در جلسه پارلمان عراق که قرار بود در آن لایحه حضور نیروهای غیر آمریکایی در این کشور تا ۷ ماه دیگر تصویب شود، به دلیل همین اختلاف ها به تاخیر افتاد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید