جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هر پیاز، یک پنی سیلین


هر پیاز، یک پنی سیلین
از زمانهای بسیاردور، بسیاری از اقوام به خواص طبی و دارویی پیاز پی برده بودند، پیاز دارای مقدارزیادی فسفر، فلور، كالیوم، سیلیسیم، كلسیم، آهن و ویتامین های مختلف است و همه اینها موادی هستند كه برای سلامت بدن ضرورت دارند.
وقتی زخمی آب آورد، یا به عفونت نشست، پیاز را بپزند و داغ داغ روی زخم بگذارند، كولی ها هم نه تنها برای تقویت كودكان ضعیف خود بدن آنها را پیازمالی می كنند، بلكه روی هرزخمی، ازجمله زخم هایی كه از نیش مار و زنبور پدیدمی آیند، پیاز می‌مالند.
طب امروزی تأثیر پیاز را درمورد بهبود نسبی زخم ها و رفع عفونت تأییدكرده است، درواقع پیاز «اكسیدگوگرد» را آزادمی كند، «اكسیدگوگرد» ازمسكن هاست، تركیبات گوگردی مثل «سولفامید»ها همه شان خاصیت ضدعفونت دارند، خاصیت آنتی بیوتیكی آب پیاز به حدی است كه اگر آن را تا ۱۶هزار برابر رقیق كنیم، بازهم برباكتری های معده و روده مؤثر واقع می شود به همین دلیل اعتقاد براین است كه «هرعدد پیاز، یك پنیسیلین است» و بیهوده نیست كه به ۸۰ تا ۸۵درصد غذاهای دنیا، چاشنی پیاز می زنند و همراه با ۸‎/۵درصد غذاها، پیازخام می خورند.
ـ چندتوصیه:
پیاز علاوه بر این كه چاشنی بسیاری از غذاهاست، ماده اصلی بسیاری از غذاهای خوشمزه است مثل: دلمه پیاز، سوپ پیاز، كیك پیاز، سالادپیاز، راگوی پیاز، سوفله پیاز.
به برخی از نكات مهم درمورد استفاده از پیاز توجه كنید.
۱ـ وقتی می خواهید پیاز بخرید توجه داشته باشید كه پیازخشك و سفت باشد و پوست آن نیز خشك و شفاف.
۲ـ پیاز را باید درمحلی خشك كه خیلی گرم نباشد و هوا هم درآن جریان داشته باشد نگهداری كرد.
۳ـ پیازهای فاسدشده را فوراً باید از پیازهای سالم جداكرد، چون كه قارچ كپك بسیارمسری است و تمامی پیازهای سالم را نیز به سرعت فاسدمی كند.
۴ـ عده ای عقیده دارند كه پیاز را بهتر است خام خورد، زیرا پیازپخته یا سرخ كرده بسیاری از خواص مفید خود را ازدست می دهد.
۵ـ پیاز را با تیزترین كاردآشپزخانه قاچ قاچ كنید زیرا اگر كارد كند باشد آب پیاز راه می افتد و گوشت پیاز حرام می شود.
۶ـ پیاز را با ریزترین دندانه های رنده، رنده كنید، زیرا پیاز ریز هضمش آسان تر است.
۷ـ پیازی را كه پوست كنده و بریده اید فوراً سرخ كرده مصرف نمایید، زیرا پیاز بدون پوست و بریده شده، در مجاورت هوا اكسیده می شود و طعم و رنگ خود را ازدست می دهد، به همین دلیل سالادپیاز را هم به مقداری باید تهیه كنید كه دریك وعده غذا مصرف شود.
۸ـ بالاخره برای جلوگیری از اشك چشم پیاز را در آب یا زیرآب جاری پوست بكنید و ببرید، پوست كردن پیاز جلو پنجره باز، نیز توصیه می شود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید