شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۸ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز یکشنبه ۸ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز یکشنبه ۸ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۹ ذیحجه سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۸ دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۱۸ سال پیش درچنین روزی - ۸ دی ماه سال ۱۳۶۹ هجری شمسی
با حضور حجمی از محققان و فردوسی شناسان ایرانی و خارجی مراسم بزرگداشت هزارمین سال تدوین شاهنامه فردوسی در مشهد برگزار شد در این مراسم ضمن تجلیل از فردوسی استاد فرزانه طوس ، بخشی از داستانهای شاهنامه را استاد صادق علیشاه نقال کهنسال خراسانی نقل کرد همچنین به مناسبت هزارمین سال تدوین شاهنامه آرامگاه حکیم سخن بازسازی شد و برسر مزار این شاعر گرانقدر هزار شمع به نشانه بزرگداشت این روز افروخته شد گفتنی است که داستانهای شاهنامه فردوسی به صد زبان زنده دنیا ترجمه شده اند.
● ۳۶۸ سال پیش درچنین روزی - ۲۹ذیحجه سال۱۰۶۱هجری قمری:
میرزا ابوطالب کلیم معروف به کلیم همدانی ازشاعران ایرانی تبارهند درکشمیردرگذشت. او تحصیلاتش را درهمدان، کاشان و شیراز به پایان رساند. سپس به هند رفت و به سبب استعداد سرشارش درنظم و نثرمورد توجه شاه جهان قرارگرفت. شهرت کلیم همدانی بیشتربه سبب غزلیّات اوست. ابداع معانی و خیالهای رنگین به غزل او لطف ویژه‎ای بخشیده است. با نظری به دیوان کلیم درمی‎یابیم که او درانواع شعرازغزل، قصیده و ترجیع بند گرفته تا قطعه و ترکیب و رباعی طبعی روان داشته است. همچنین کثرت مضامین ابداعی او سبب شده که وی را خَلّاقُ المَعانی ثانی یعنی آفریننده معانی دوم لقب دهند. جدیدترین و بهترین چاپ ازدیوان کلیم همدانی با مقدمه تصحیح و تعلیقات محمد قهرمان به همّت انتشارات آستان قدس رضوی چاپ شده است.
● ۲۲۰ سال پیش درچنین روزی - ۲۹ذیحجه سال۱۲۰۹هجری قمری:
ابن سوده ازعالمان و قاضیان مشهورقرن۱۹هجری قمری درمراکش درگذشت. او مقام شیخ الشُّیوخی داشت و ازنوابغ مغرب بشمارمی‎رفت. ابن سوده درسال۱۸۱۱هجری قمری به حج رفت و آنجا مقیم شد. او درزمان اقامتش درمکه معظمه و مدینه منوره به تدریس پرداخت و شاگردان بسیاری را آموزش داد. سپس به زادگاهش بازگشت و به تدریس علوم اسلامی، تفسیر، حدیث، فقه، کلام و منطق مشغول شد. ابن سوره تألیفات فراوانی دارد که ازمهمترین آنها «زادُ المَجد درچهارجلد، شَرحُ الاَربَعین النَّوَویَّه و شرحُ الامیةُ‌ الزّقّاب درعلم قضا» را می‎توان نام برد.
● ۱۷۳۰ سال پیش درچنین روزی - ۲۸دسامبرسال۲۷۸میلادی:
کشورآندورا استقلال یافت. آندورا پس از استقلال مدتها تحت حاکمیت مشترک اسقف اسپانیایی و کنْت دُنوی فرانسه بود اما بعد ازسالها درگیری میان مالکان اسپانیایی و فئودالهای فرانسوی برسرتصرف این سرزمین سرانجام بنا به تقلید مردم آندورا درسال۱۸۰۶میلادی این کشور بطوررسمی کشوری مستقل اعلام موجودیت کرد. با این حال همچنان رئیس جمهور آن تحت نظردولتهای فرانسه و اسپانیا انتخاب می‎شد و کلیسای اسپانیا و رئیس جمهور فرانسه به طورمشترک اداره این سرزمین را به عهده داشتند. نمایندگان این دوکشور هنوز به منزله رئیسان حکومت دررهبری سرزمین آندورا حضوردارند. آندورا جمهوری کوچکی است که درکوههای پیرِنِه درجنوب غربی اروپا میان اسپانیا و فرانسه قرارگرفته است.
● ۱۱۳ سال پیش درچنین روزی - ۲۸دسامبر سال۱۸۹۵میلادی:
نخستین باردرتاریخ سینما یک فیلم سینمایی به نمایش عمومی درآمد. این فیلم را برادران تومیرمخترعان معروف فرانسوی و بنیانگذاران صنعت فیلم و سینما تهیه کرده بودند و محل نمایش آن نیززیرزمینی درشهر پاریس بود. درسالهای بعد دستگاههای جدید دیگری دراِمریکا و دیگرکشورها ساخته شد و بتدریج سینماهای متعددی درشهرهای مختلف دایرشد و فنّ تصویربرداری متحرک برروی نوارهای سلولوئیدی به هنرهفتم یا سینما مبدّل شد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید