سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


مالزی، سرزمین شگفتی


مالزی، سرزمین شگفتی
توصیف زیبایی‌ها، شگفتی‌ها و جاذبه‌های چشم نواز و خیره کننده مالزی آن هم بر روی کاغذ به‌راستی که کار ساده‌ای نیست. مالزی، این بهشت آسیایی، همه جایش زیبا و دیدنی است. تا به چشم نبینی تصور زیبایی‌های آن برایت ممکن نیست. سرزمینی پهناور تنها با یک فصل و دارای آب و هوایی مناسب برای لذت بردن از جاذبه‌های متنوع و زیبای آن، کشوری همیشه و همه جا سبز با چشم‌اندازهای طبیعی که بیشتر به یک تابلوی نقاشی بزرگ می‌ماند، جایی که چشم بادامی‌هایش هرگز لبخند از لب بر نمی‌دارند و با نگاه گرم و صمیمی، لذت سفر به مالزی را برای گردشگران دوچندان می‌کنند.نمی‌دانم از کجای مالزی بنویسم. از بلندترین برج‌های دوقلوی جهان (پتروناس) که شکوه زیبایی‌اش در روشنای روز و نورپردازی زیبای آن در شب هنگام آن را به یادماندنی‌ترین خاطرات زندگی تبدیل می‌کند، یا از مجموعه تاریخی ۵۲۰ هکتاری آفاموسا در نزدیکی شهر باستانی مالا‌کا که خود یک دنیا جذبه و شگفتی و زیبایی است.آنجا در مجموعه تفریحی آفاموسا، تنوع تفریحی به حدی است که افراد با هر ذوق و سلیقه‌ای قطعاً تفریحات مورد علا‌قه خود را خواهند یافت. کسانی که از ماهیگیری در دریاچه‌ای ساکت و آرام لذت می برند، افرادی که عاشق بازی گلف آن هم در بهترین و زیباترین زمین‌های گلف هستند، کسانی که دوست دارند گلا‌یدر سواری کنند، کودکانی که همیشه آرزو دارند حیات وحش و انواع حیوانات وحشی کوچک و بزرگ را در زیستگاه طبیعی و از نزدیک تماشا کنند، تمام این تفریحات تنها بخش کوچکی از منطقه شگفت‌انگیز آفاموساست.
به آفاموسا که بروی، بعید است بتوانی از لذت شنا، بازی، استفاده از امکانات مدرن و سرسره‌های آبی هیجان انگیز مجموعه پارک آبی آن بگذری. در آنجا دوچرخه‌سواری به همراه دوستان یا اعضای خانواده در محیط سرسبز و زیبا و راه‌های پرپیچ و خم که از لا‌بلا‌ی درختان بلند نارگیل و از کنار ساحل یک دریاچه زیبا که چون آینه‌ای صاف مناظر اطراف را منعکس می‌کند، لذتی وصف ناپذیر دارد.نمایش‌های مختلفی که با هنرنمایی‌انواع حیوانات وحشی دستآموز در آفاموسا اجرا می‌شود، بی‌تردید از خاطره سازترین بخش‌های‌سفر گردشگران به مالزی خواهد بود. راستی اگر در آفاموسا باشید و برنامه‌ها و فستیوال‌های شاد و سرگرم کننده شب‌های آنجا را از دست بدهید، افسوس خواهید خورد.اقامت در هتل‌های زیبا و مدرن با چشم اندازهای بی نظیر و یا ویلا‌های مجهز به تمام امکانات رفاهی و استخرهای اختصاصی با هزینه‌ای نه چندان زیاد، آرامش و لذت گردشگران در آفاموسا را کامل می‌کند. به کوآلا ‌لا‌مپور برگردیم، شهری زیبا و تمیز با مراکز خرید فراوان و متنوع از مدرن‌ترین مراکز خرید با کالا‌های مختلف لوکس و پر زرق و برق گرفته تا بازارهای سنتی با کالاهای صنایع دستی، پوشاک سنتی و... با قیمت مناسب.اگر عاشق خرید در بازارهای پررفت و ‌آمد با کالا‌های ارزان قیمت هستید، <چایناتاون> یا همان بازار چینی‌ها را از دست ندهید.وجود رستوران‌ های پرتعداد درکوآلا‌لا‌مپور نشان می‌دهد که خیلی از مردم بومیبه دلیل کم هزینه بودن و تنوع بالا‌ی غذاها در رستوران ‌ها، بیشتر اوقات ترجیح می‌دهند به جای پخت و پز در خانه، به همراه خانواده بیرون از منزل غذا میل کنند. بنابراین به مالزی که سفر می‌کنید از تنوع غذایی به ویژه غذاهای دریایی در رستوران‌ها لذت ببرید.
نمی‌توان به کوآلا‌لا‌مپور رفت و سری به بلندترین برج‌های دوقلوی جهان یعنی همان برج‌های ۸۸ طبقه <پتروناس> نزد. پلی که در طبقه ۴۰ دو برج را به هم متصل کرده است یکی از مناسب‌ ترین جاها برایدیدن منظره زیبایی از کوآلا‌لا‌مپور از ارتفاع بالا‌ست.در کوآلا‌لا‌مپور که باشید، ضرر نمی‌کنید اگر سری هم به برج مخابراتی این شهر بزرگ و پایتخت مالزی بزنید. برجی با ارتفاع ۴۲۱ متر که رتبه چهارم جهان در نوع خود را دارد. از بالا‌ی این برج همه جای کوآلا‌لا‌مپور را زیرپای خود حس می‌کنید و با دوربین‌های بزرگ نصب شده در بالای برج می‌توانید همه جای پایتخت را به خوبی ببینید.راستی تا به حال به قعر اقیانوس، جایی که کوسه‌های غول پیکر با آرواره‌های خوفناک و سفره ماهی‌های عظیم الجثه و لا‌ک پشت‌های بزرگ و زیبا این سو و آن سو می‌روند، سفر کرده‌اید! تعجب نکنید اگر بگویم در کوآلا‌لا‌مپور امکان تجربه چنین سفر مهیجی به آسانی فراهم است حتی بدون اینکه لا‌زم باشد لباس غواصی بپوشید.فقط کافی است در تونل شیشه آکواریوم بزرگ کوآلا‌لامپور قدم بزنید! به همان اندازه هیجان انگیز است که بخواهید در اعماق اقیانوس غواصی کنید. وقتی کوسه‌های سفید با دندان‌های برنده، سفره ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها، مارماهی‌ها و انواع ماهی‌های کوچک و بزرگ اقیانوسی تنها به فاصله ضخامت یک شیشه آکواریوم مقابل روی شما این سو و آن سو شنا می‌کنند، حسی جز حضور در قعر اقیانوس به شما دست نمی‌دهد با این تفاوت که کوسه‌های آدم خوار در چند سانتی متری، امکان دسترسی به شما را ندارند! به مالزی که سفر می‌کنید، فرصت‌ها را از دست ندهید. در فاصله ۲۵ کیلومتری کوآلا‌لا‌مپور، شهری تازه تاسیس و فوق‌العاده زیبا به نام <پوتراجایا> واقع شده که پایتخت اداری و ساختمان‌های دولتی مالزی است.
معماری زیبا و کاملا‌ً متنوع ساختمان‌های این شهر که بیشتر شبیه یک تصویر سه بعدی رایانه‌ای است تا یک شهر واقعی، چشم‌ها را خیره می‌کند. رودخانه‌ای بزرگ و آرام از وسط پوتراجایا عبور می‌کند و چند پل بزرگ روی این رودخانه بنا شده که هر یک از این پل‌ها بیننده را یاد یک کشور خاص از جمله ایران می‌اندازد.یکی از پل‌های این رودخانه شبیه پل خواجو در اصفهان ساخته شده است. یکی دیگر از این پل‌ها نیز شبیه پل فولادی بزرگ‌سان‌فرانسیسکو در آمریکا می‌باشد.در اطراف این رودخانه و نیز در نقاط مختلف پوتر اجایا بناهایی دیده می‌شود که تداعی‌کننده بناهای معروف در کشورهای مختلف است. اگر تاکنون به هندوستان سفر نکرده‌اید و بنای زیبا و تاریخی تاج محل را از نزدیک ندیده‌اید، می‌توانید مشابه این بنا را درپوتر اجایا ببینید.جشنواره‌ها و مراسم‌ شاد و سنتی کهبه مناسبت‌های گوناگون و در جاهای مختلف مالزی برگزار می‌شود، یکی از جاذبه‌هایی است که هیچ گردشگری حاضر به از دست دادن آن نیست. اینگونه جشنواره ‌ها و مراسم را در هر نقطه از مالزی که اقامت دارید می‌توانید ببینید.اگر به دیدن معابد سنتی چینی‌ها هم علاقمند هستید، شهر باستانی و بودایی نشین <مالاکا> فاصله زیادی تا پایتخت ندارد. شهری که هنوز بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده و تعداد زیادی از معابد کوچک و بزرگ بودایی‌ها را می‌توان آنجا دید، ضمن اینکه تماشای مراسم عبادت و آداب و رسوم بودایی‌ها در معبد، خالی از لطف نیست.آنچه خواندید تنها بخش کوچکی از زیبایی‌ها و شگفتی‌های مالزی است. مالزیایی ها معتقدند کشورشان <آسیای واقعی> است. اما زیبایی‌ها و جاذبه‌هایی که مالزی امروز دارد، آن را به سرزمینی فراتر از یک سرزمین آسیایی تبدیل کرده است، چیزی شبیه به یک بهشت کوچک.
گزارش از: م.ر. منافی
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید