جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

همایش سیاستها و تجربه های مدیریت انرژی


همایش سیاستها و تجربه های مدیریت انرژی
سیزدهمین کنفرانس بین المللی نفت و گاز با محوریت »مدیریت انرژی: سیاست ها و تجربه ها« با حضور نمایندگانی از کشورهای روسیه، آمریکا، کانادا، انگلیس، پرتغال، آلمان، ژاپن، تایلند، لبنان، اتریش و بلژیک، نمایندگانی از سازمان ملل و اتحادیه اروپا در روزهای۱۰ و۱۱ آذرماه۸۷ در هتل المپیک تهران برگزار شد.
در این همایش دو روزه که به مدیریت مصرف انرژی پرداخت، سخنرانی ها در چارچوب مسائل مدیریت انرژی و سیاست ها، مدیریت انرژی و سیاست های قیمت ها، مدیریت انرژی و تغییرات آب و هوایی، انرژی های تجدیدپذیر و سوخت های جایگزین و تکنولوژی های نوینِ- ذخیره سازی انرژی ایراد شد.
تعداد شرکت کنندگان خارجی و داخلی در این همایش به ترتیب۶۸ و۵۹۳ نفر بودند که از مجموع۲۰۰ مقاله ارایه شده به دبیرخانه همایش، حدود۸۰ مقاله به کمیته علمی همایش برای ارزیابی و تعیین اولویت های اولیه ارایه شده بود. در نهایت۲۴ مقاله برای ارایه در این همایش برگزیده شده بود که از این تعداد،۱۵ مقاله در مجموعه مقاله ها انتشار یافت.
مسئولان وزارت نفت، صنایع نفتی کشورهای عضو اوپک و مصرف کننده های مهم آسیایی و اروپایی، متخصصان بلند پایه شرکت های نفتی و پژوهشگران برجسته مؤسسه های تحقیقات انرژی از جمله سخنرانان این همایش بودند و شرکت کنندگان در کنفرانس را سیاست گذاران و مدیران انرژی، مهندسان و مشاوران انرژی، اقتصاد دانان و مدرسان انرژی، مشاوران و مدیران برنامه ریزی توسعه پایدار، کارشناسان و مدیران محیط زیست، شرکت های خدمات انرژی، ارایه دهندگان تسهیلات مالی انرژی تشکیل می دادند.
در راستای اهداف اصلی کنفرانس، رئیس مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی، الگو یابی، برنامه ریزی و سیاست گذاری، کارآیی و بهینه سازی انرژی، سیاست های قیمت گذاری انرژی در کشورهای خاص، تکنولوژی های نوین در کاهش اتلاف انرژی، انرژی و تغییرات آب و هوایی، انرژی های تجدیدپذیر و سوخت های جایگزین و فرصت های سرمایه گذاری در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی را از محورهای اصلی همایش به شمار آورد. وی با اشاره به این که جامعه بشری با مشکلات و نگرانی های فراوانی دست به گریبان است، یادآوری کرد:
ـ در این میان، دو چالش مهم و اساسی و مرتبط با یکدیگر وجود دارد که اینک درصدر نشسته اند؛ بحران جهانی انرژی در روند رو به تزاید قیمت های جهانی نفت انعکاس می یابد و چالش تغییرهای آب و هوایی و اقلیمی به یک اضطراب بزرگ تبدیل شده است.
در حاشیه برگزاری همایش، نمایشگاه جانبی با حضور شرکت های مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی داخلی و خارجی، به منظور ارایه آخرین دستاوردهای تکنولوژیکی، اجرایی و مدیریتی دهه اخیر در زمینه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و ساختمان با حضور و معرفی منتخبی از برترین شرکت های داخلی، برپا شده بود.
همچنین مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی به عنوان برگزار کننده اصلی کنفرانس، چهار کارگاه آموزشی در این همایش برگزار کرد.
کارگاه های آموزشی با عنوان های بازارهای نفت و گاز ایران در جهان و عوامل مؤثر بر آن، آشنایی با صنعت نفت روسیه، محیط های فیزیکی و اجتماعی فرهنگی و تأثیر آن بر رفتار فردی و گروهی و کیفیت زندگی اجتماعی و مدیریت انرژی، از سوی کارشناسان ارشد در صنعت نفت، گاز،پتروشیمی و ساختمان برگزار شد.
در این کنفرانس رئیس کمیسیون انرژی مجلس یاد آور شد که مصرف انرژی در ایران بسیار بالا است و مخصوصاً در ۵ سال اخیر به اوج خود رسیده است و چنانچه با این مصرف روزانه، الگوی مصرف انرژی را تغییر ندهیم تا چند سال آینده تبدیل به یکی از وارد کننده های عمده انرژی خواهیم شد. وی همچنین به ضرورت تشکیل کمیته انرژی در واحدهای تولیدی به منظور جلوگیری از هدر رفتن و نشت انرژی اشاره کرد و اظهار داشت که با مدیریت انرژی در واحدها بر مبنای منطق اصولی می توان تا حد زیادی در این منبع صرفه جویی کرد.
یکی از نکات مهم ارایه شده در کنفرانس بحث پایان پذیری منابع انرژی فسیلی و اهمیت بحث انرژی در اقتصاد بود و کارشناسان مطرح کردند که نیاز انرژی های نو با توجه به پایان ناپذیر بودن و ملاحظات زیست محیطی، در جهان امروز اهمیت فراوانی پیدا کرده است و پیش بینی می شود که انرژی های نو تا۵۰ سال آینده کل سهم عرضه انرژی را در بازار به خود اختصاص دهند.
در این سمینار همچنین به مصرف ناکارآمد انرژی در پالایشگاه ها اشاره شد و گفته شد: انتشار گاز دی اکسید کربن در پالایشگاه ها عمدتاً از کوره ها، بویلرها و مولدها صورت می گیرد که در سال بین۱ تا۳ میلیون تن دی اکسید کربن منتشر می کنند. پیش بینی میزان نشر گاز دی اکسید کربن در پالایشگاه ها نیازمندبکارگیری یک شبکه گسترده است. افزایش کارآیی مصرف انرژی در پالایشگاه ها هزینه های عملیاتی آنها را کاهش داده و می تواند به تنهایی۱۰ تا۱۵ درصد میزان نشر دی اکسید کربن را کاهش دهد.
به گفته کارشناسان تکیه بر بهینه سازی و صرفه جویی انرژی در کنار توجه به سوخت های پاک، بهترین راه حلی است که می تواند هر دو چالش انرژی و محیط زیست را همزمان مورد هدف قرار دهد. تجربه کشورهای صنعتی در دهه های۱۹۷۰ و۱۹۸۰ میلادی نشان داده است که تمرکز بر مدیریت تقاضا و کارآیی انرژی می تواند بسیار راه گشا باشد و رشد تقاضای انرژی را بدون ایجاد مانع برای رشد و توسعه اقتصادی، تا حد چشمگیری کند کرده و حتی متوقف سازد.
منبع : ماهنامه نفت پارس


همچنین مشاهده کنید