پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


پریسلی سوم، جان لنون پنجم و باب دیلن هفتم


پریسلی سوم، جان لنون پنجم و باب دیلن هفتم
نام رولینگ استون، بارها و بارها در تاریخ موسیقی دنیا مطرح شده. اصلاً رولینگ استون، یگانه نام موسیقایی دنیاست که با هیچ کلمه دیگری قابل مقایسه نیست. شاید بتوان گفت این «سنگ غلطان» نماد موسیقی است.
اولین بار، باب دیلن در سال ۱۹۶۵ شعری با نام «مثل یک سنگ غلطان» سرود و اجرا کرد که طی سالیان، به یکی از نمونه‌ای‌ترین آثار موسیقی فالک‌راک دنیا بدل شد. او این آهنگ را در قالب آلبوم «ملاقات دوباره با بزرگراه ۶۱» به بازار ارائه کرد که به موفقیت بزرگی هم دست یافت.
این قطعه بی‌نظیر را بسیاری دیگر از چهره‌های مطرح موسیقی دنیا اجرا کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به جیمی هندریکس، گروه رولینگ‌استونز، شر، جانی تاندرز، راسکالز و جودی کالینز اشاره کرد. اما چند سنگ غلطان، سه سال قبل از انتشار این آهنگ باب دیلن، گروه بلندآوازه «رولینگ استونز» را تشکیل دادند که همچنان فعال و پولساز است.
اما در روز ۹ نوامبر ۱۹۶۷، اولین نسخه مجله رولینگ استون منتشر شد که امروز با گذشت ۴۱ سال، معتبرترین و بزرگ‌ترین مجله موسیقایی دنیاست.
این مجله با تیرا‍ژ ۴/۱ میلیونی در شانزده نسخه بین‌المللی در مناطق مختلف دنیا منتشر می‌شود. این مجله به چنان جایگاهی دست یافته که باراک اوباما و جان مک کین دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده در جریان مبارزات انتخاباتی خود، در دو شماره پیاپی در گفت‌و‌گوهایی موسیقایی و سیاسی با این نشریه حاضر شدند و تصویرشان روی جلد رولینگ استون رفت. این دوهفته‌نامه موسیقایی، هر چندوقت یک بار، یک لیست پروپیمان و جریان‌ساز موسیقایی تهیه می‌کند که به مناسبت‌های مختلف منتشر می‌شوند.
آخرین لیستی که رولینگ استون تهیه کرده، مربوط به صد خواننده برتر دنیا از دید کارشناسان و دست اندرکاران موسیقی است که در شماره ۱۰۶۶ این نشریه منتشر شده است. «بزرگ‌ترین خوانندگان تمام دوران‌ها» را صد و هشتاد نفر از برجسته‌ترین موزیسین‌ها، تهیه‌کنندگان، منتقدان و کارشناسان و دست اندرکاران موسیقی انتخاب کرده‌اند. هریک از این رأی‌دهندگان، یک لیست ۲۰ نفری از انتخاب‌های خود را به ترتیب اولویت، تعیین کرده‌اند و در نهایت، لیست صد نفره بزرگ‌ترین خوانندگان تمام دوران‌ها انتخاب شده‌اند.نکته جالبی که در این شماره بسیار ویژه رولینگ استون به چشم می‌خورد، تک‌نگاری هجده موزیسین مطرح دنیا درباره ده نفر ابتدایی این لیست و هشت اسطوره دیگر دنیای موسیقی است که در رده‌های دیگر قرار گرفته‌اند که این تک‌نگاری‌ها، طعم ویژه‌ای به این پرونده پر ‌و ‌پیمان بخشیده؛ مسأله‌ای که در میان بزرگان موسیقی ما به چشم نمی‌خورد یا کمتر به چشم می‌خورد. در نظر بگیرید که بونو خواننده معروف و بلندآوازه گروه یوتو درباره باب دیلن، مطلبی را تحریر کرده، ون موریسون درباره سام کوک مطلبی قلمی کرده و بیلی جوئل از ری چارلز افسانه‌ای نوشته.
● و اما لیست
در صدر لیست، به نام آرتا فرانکلین برمی‌خوریم. ری چارلز خواننده و آهنگساز نابینای سبک سول و گاسپل که در سال ۲۰۰۴ از دنیا رفت، در رتبه دوم این لیست قرار دارد. او در سال ۲۰۰۴ و در لیست برترین هنرمندان تمام اعصار از سوی همین مجله رولینگ استون، در رده دهم قرار گرفته بود. الویس پریسلی سی و یک سال پس از مرگش همچنان مورد وثوق اهالی موسیقی است. مبدع موسیقی راک نفر سوم این لیست است. نفر چهارم لیست، سام کوک یکی از مطرح‌ترین چهره‌های موسیقی دنیا در دهه شصت میلادی است که مثل الویس پریسلی، جوانمرگ شد و نتوانست بیش از ۳۳ سال در این دنیا زندگی کند.
جان لنون خواننده، نوازنده و آهنگساز مطرح لیورپولی که نام بیتلز را بر تارک موسیقی دنیا بلندآوازه کرد، نفر پنجم لیست است.
این در حالی است که بیتل زنده یعنی سرپل مک کارتنی در رده یازدهم این لیست قرار گرفته است. ماروین گای، باب دیلن، اوتیس ردینگ، استیوی واندر و جیمز براون هم در رده‌های ششم تا دهم جای گرفته‌اند. از چهره‌های مطرح دیگر این لیست میان موسیقی دوستان ایرانی، می‌توان به میک جگر لیدر و خواننده گروه رولینگ استونز اشاره کرد.
فردی مرکوری رهبر ایرانی الاصل و درگذشته گروه کوئین هم در رده هجدهم لیست قرار گرفته است. مروری بر این لیست، نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان، بیش‌تر به چهره‌های از دنیا رفته، روی خوش نشان داده‌اند. مثلاً نفر نوزدهم این لیست هم باب مارلی اسطوره جامائیکایی موسیقی رگه است. جانی کش مرحوم هم نفر بیست و یکم این لیست است و دیوید بووی و ون‌موریسون و مایکل جکسون در رده‌های ۲۳ تا ۲۵ جدول قرار گرفته‌اند. مرور نام‌ها به طولانی شدن این مطلب منتهی می‌شود و بهتر است برای دیدن لیست کامل، به منبع اصلی مراجعه کنید.
● رأی‌دهندگان چه کسانی‌اند؟
در میان رأی‌دهندگان به نام‌های آشنای فراوانی بر می‌خوریم. فتوژورنالیست مطرح موسیقی دنیا یعنی بیل آدلر، ویل دانا یکی از سردبیران رولینگ استون، جان سایکز از مدیران MTV و VH۱ و لیون کوهن از گروه موسیقی برادران وارنر از برجسته‌ترین دست اندرکاران صنعت موسیقی‌اند که جزو تیم رأی‌دهندگان بوده‌اند. یک کارگردان نام آشنا و علاقه‌مند موسیقی به نام «کمرون کرو» نیز در این رأی‌گیری حضور پیدا کرده است.
در کنار آن‌ها، خوانندگان و موزیسین‌های مطرح دنیا نیز در این رأی‌گیری شرکت کرده‌اند؛ از میان آن‌ها می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد: جیمز بلانت، آلیس کوپر، لیام گالاکر از گروه اوسیس، سامی هاگار، جیمز هتفیلد از گروه متالیکا، جیمز هانتر، یوسف اسلام خواننده و آهنگساز مسلمان برتانیایی، بی‌بی‌کینگ اسطوره موسیقی بلوز، نورا جونز خواننده مطرح موسیقی جز و فرزند سهتار نواز برجسته هندی، لنی کراویتز، مایک لاو از گروه معروف بیچ بویز، کریس مارتین خواننده گروه کلدپلی، مایک میلز از گروه R.E.M، جرج مایکل خواننده و آهنگساز مطرح بریتانیایی، یوکو اونو همسر ژاپنی جان لنون، اوی اوزبورن خواننده عجیب و غریب موسیقی متال، کیت ریچاردز از گروه رولینگ استونز، بروس اسپرینگستین که خودش در لیست برترین‌ها در رده ۳۶ قرار گرفت و راجر واترز، لیدر گروه افسانه‌ای پینک فلوید که در این لیست جایی ندارد.
منبع: خبر آنلاین
نویسنده : مجید رئوفی
منبع : موسیقی ما


همچنین مشاهده کنید