سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

شش فناوری تاثیرگذار ۲۰۰۸


شش فناوری تاثیرگذار ۲۰۰۸
از تلفن های همراه گرفته تا خدمات اینترنتی و نرم افزارها و سخت افزارهای کاربردی، ۲۰۰۸ سالی بود که شاهد تغییر و تحولات فراوان این فناوری ها بودیم که هر کدام از آنها توانستند تا اندازه ای نیازهای روزمره زندگی را برطرف کنند و نقش خود را در دنیای پرهیاهوی هزاره سوم تقویت سازند. در این میان برخی فناوری ها اثرات بیشتری در زندگی ما برجا گذاشتند.اگر چه تعداد این قبیل فناوری های کاربردی و موثر در سال ۲۰۰۸ بسیار زیاد بود اما شش فناوری برتر که توانست اثرات چشمگیری را در این سال برجا بگذارد، در این گزارش مورد بررسی قرار می گیرد.
۱) سرویس اینترنتی Netflix مخصوص فیلم های ویدئویی
حدود یک سال قبل همه کارشناسان و کاربران بر این باور بودند که اپل با سرویس ویژه خود موسوم به Apple TV گوی سبقت را از رقبا خواهد ربود و به حاکم دنیای تصاویر ویدئویی و برنامه های تلویزیونی در دنیای اینترنت تبدیل خواهد شد اما آنچه بررسی های کنونی نشان می دهد، این تفکر کاملاً اشتباه بوده است چرا که در طول سال ۲۰۰۸ سرویس Watch It Now شرکت Netflix باعث شد تعداد زیادی از کاربران در سراسر دنیا برای همیشه خطوط کابلی را کنار بگذارند و فقط از این سرویس برای تماشای برنامه های تلویزیونی و فیلم های ویدئویی مورد علاقه خود استفاده کنند اما آنچه مسوولان Netflix اعلام کرده اند، راز این سرویس در یک فرمول خلاصه می شد: ارتباط گسترده و فراگیر این سرویس با تمامی دستگاه های دیجیتالی که قابلیت پخش برنامه های تلویزیونی را داشتند. در برخی مواقع این دستگاه ها قیمت اندکی داشتند که از جمله آنها می توان به سیستم
Roku Netflix Player اشاره کرد که با قیمت ۱۰۰ دلار فروخته می شود. در شرایط دیگر کاربران از این سرویس روی کنسول بازی خود نظیر۳۶۰ Xbox استفاده می کردند. شرکت Netflix که در ابتدای راه اندازی این سرویس پیش بینی موفقیت آن را تا این اندازه نمی کرد، هم اکنون روز به روز بر قابلیت های آن می افزاید و مشترکان بیشتری را به سمت خود جلب می کند. برخلاف اپل که به ازای هر فیلم یا برنامه تلویزیونی مبلغ مشخصی را از کاربران و مشترکان خود دریافت می کند، سرویس اینترنتی Netflix برای مشترکان این شرکت کاملاً رایگان است و شامل هیچ هزینه ای نمی شود. کارشناسان پیش بینی می کنند این سرویس در سال ۲۰۰۹ نیز موفقیت های فراوانی را به دست آورد.
۲) دستگاه های دیجیتالی جیبی ارزان
از جمله دستگاه های دیجیتالی و الکترونیکی که در سال ۲۰۰۸ بر محبوبیت آنها به طور قابل ملاحظه افزوده شد، نوت بوک و دوربین های دیجیتالی جیبی بود. بدون شک این دو محصول در سال گذشته میلادی بیش از دیگر تجهیزات و دستگاه های الکترونیکی کاربران را به سمت خود جلب کردند اما برای آنکه تولیدکنندگان این محصولات بتوانند موفقیت خود را تضمین کنند، یک فرمول ساده را دنبال کردند؛ سادگی، قابل حمل بودن و ارزان بودن. در سال گذشته تولیدکنندگان نوت بوک ها دریافتند که می توانند کامپیوترهای قابل حمل را با حذف تجهیزات گران و اضافی با قیمت کمتر از ۴۰۰ دلار به دست مشتری برسانند و این مساله باعث شد تا فروش نوت بوک ها افزایش یابد از جمله امکاناتی که با حذف آن قیمت نوت بوک ها کاهش یافت، عدم استفاده از درایوهای نوری، نمایشگرهای بزرگ و سیستم های عامل بود. تولیدکنندگان دوربین های دیجیتالی جیبی نظیر Pure Digital Technologies که دوربین محبوب و پرفروش Flip را تولید می کند نیز به نتیجه ای مشابه رسیدند و با حذف تزئینات اضافی از روی دوربین های دیجیتالی و رعایت اصل سادگی در آن توانستند موفقیت های فراوانی را در این زمینه کسب کنند در ادامه این جریان، دوربین دیجیتالی Flip HD Mino توانست با قیمت ۲۳۰ دلار به یکی از پرفروش ترین دوربین های دیجیتالی جهان تبدیل شود. امروزه کاربران ترجیح می دهند،ابزارهای کاربردی و مورد نیاز خود را با قیمت کمتر در اختیار داشته باشند و البته باید به این نکته توجه کرد که علاقه کاربران به ابزارهای دیجیتالی جیبی و قابل حمل بسیار افزایش یافته است. با شرایط اقتصادی بدی که این روزها بر تمام کشورهای جهان حاکم شده است رعایت اصل سادگی و ارزان بودن کالاهای دیجیتالی مساله ای خواهد بود که می تواند تولیدکنندگان بزرگ را از خطر ورشکستگی نجات دهد.
۳) ابزارهای مخصوص تلفن همراه
تمامی کاربران، کارشناسان و فعالان دنیای فناوری به این مساله معترف هستند که تلفن های همراه محبوب ترین و پرفروش ترین محصول در دنیای سخت افزارها محسوب می شوند، این محبوبیت نبردی را بین تولیدکنندگان تلفن همراه آغاز کرده است تا با کاهش میلیمتری ضخامت گوشی و افزایش کاربردها و کارایی های آن بتوانند مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب کنند. همین مساله باعث شده است این روزها گوشی های هوشمند محبوبیت بیشتری کسب کنند و به ابزاری برای اجرای تمامی ابزارها و نرم افزارهای کاربردی تبدیل شوند. این ابزارها و نرم افزارها امروزه به عرصه رقابت شرکت ها مبدل شده و در حجم وسیع و گسترده به بازار عرضه می شوند. از جمله موفق ترین مراکزی که در سال ۲۰۰۸ ابزارهای کاربردی تلفن های همراه را در اختیار کاربران گذاشتند، App Store مخصوص گوشی ,iPhone اپل و Android Market گوگل بودند. در این میان، دیگران بازیگران این صحنه نیز بیکار نبودند که از جمله آنها می توان به شرکت Palm و گوشی های Blackberry ساخت شرکت RIM اشاره کرد که هر کدام از آنها مراکز اختصاصی عرضه ابزارهای کاربردی را داشتند. با توجه به اینکه این ابزارها از جانب شرکت های مختلف و با کارایی های متفاوت ساخته می شوند، کاربران در بین آنها می توانند ابزار مورد نیاز خود را پیدا کرده و از آن لذت ببرند.
۴) سینمای سه بعدی
فیلم سینمایی « سفر به مرکز زمین » که سال گذشته تولید شد، موفقیت چندانی را در پی نداشت و نتوانست به یکی از پرفروش ترین فیلم های سال تبدیل شود اما از برخی جوانب این فیلم توانست نظر صاحبان دنیای فناوری را به خود جلب کند. نکته اولی که توجه همگان را در مورد این فیلم به خود جلب کرد، فضای سه بعدی حاکم در آن بود که فرد را با خود همراه می کرد و او را در صحنه فیلم قرار می داد. نکته دوم، درآمد فراوانی بود که برای این فیلم به دست آمد. اگرچه همه کاربران قابلیت تماشای این فیلم به صورت سه بعدی را نداشتند و تنها درصد کمی از علاقه مندان به سینما موفق به تماشای این فیلم شدند اما صاحبان این فیلم توانستند با همین نمایش درآمدی بیش از میزان پیش بینی شده را به دست بیاورند که همین مساله گویای محبوبیت سینمای سه بعدی بین کاربران است. کارشناسان پیش بینی می کنند که در سال ۲۰۰۹ سینمای سه بعدی در سراسر جهان ارتقا یابد و بر قابلیت های آن افزوده شود. این جریان که امروزه محبوبیت فراوانی کسب کرده است در سال جدید میلادی با استانداردهای هالیوود هماهنگ خواهد شد. برخی از بزرگان هالیوود نظیر « پیتر جکسون»، « استیون اسپیلبرگ»، « رابرت رادرینگز» و « جیمز کامرون» هم اکنون تولید فیلم های سه بعدی را آغاز کرده یا قصد تولید آن را در سال جدید میلادی دارند. « جیمز کامرون » پس از موفقیت جهانی خود در سایت فیلم Titanic، ساخت فیلم سه بعدی جدیدی را با نام Avatar آغاز کرده که قرار است اواخر ۲۰۰۹ اکران شود.
۵) سرویس های مبتنی بر محل سکونت کاربر
با نصب یک برنامه کاربردی باز روی گوشی و هماهنگی آن با سیستم مسیریاب ماهواره ای GPS شما به راحتی می توانید اطلاعات و خدمات مورد نظر خود را براساس محل اقامت تان در اختیار بگیرید. برنامه های مبتنی بر محل قرارگیری کاربر طی سال گذشته به صورت چشمگیر گسترده شدند و بر محبوبیت آنها افزوده شد. از جمله ابزارهایی که توانست بر موفقیت این سرویس ها در سال ۲۰۰۸ بیفزاید، گوشی iPhone بود. برای این گوشی در سال گذشته میلادی ده ها سرویس مختلف ارائه شد که بر حسب موقعیت جغرافیایی کاربر خدمات خود را عرضه می کردند. برای مثال ابزاری که با نام Urbanspoon برای این گوشی عرضه شد، به کاربران امکان می داد تا ضمن حضور در شبکه های اجتماعی به راحتی بتوانند نزدیک ترین رستوران ها به خود را پیدا کنند. برنامه هایی نظیر Loopt نیز این امکان را برای کاربر فراهم می کنند تا بتواند از موقعیت فیزیکی دوستان و اطرافیان در نزدیک خود مطلع شود.
۶) سرویس های اینترنتی میکروبلاگ
سایت Twitter محبوب ترین پایگاه اینترنتی برای میکروبلاگ یا وبلاگ نویسی کوچک و مختصر محسوب می شود و مشترکان فراوانی دارد اما صاحبان این سایت باید از این پس رقبای فراوانی را پیش روی خود ببینند. از جمله شرکت هایی که این روزها به صورت گسترده به سمت سرویس میکروبلاگ روی آورده، Facebook است. میلیون ها کاربر این روزها با به روز کردن بخش Status در شبکه اجتماعی Facebook، دوستان و اطرافیان را در جریان آخرین وضعیت خود قرار می دهند و در این وبلاگ کوچک از روحیات و احساسات خود صحبت می کنند.
سرویس میکروبلاگ که در اصل یک وبلاگ کوچک است و به کاربر امکان می دهد تا در هر بخش، چند جمله کوتاه را بنویسد، طی سال ۲۰۰۸ به صورت فزاینده ای مورد استفاده قرار گرفت و برخی مسائل نظیر بمب گذاری شهر بمبئی هند بر محبوبیت آن بین کاربران افزود تا از این طریق مردم بتوانند اخبار مورد نظر خود را در اختیار دیگر کاربران قرار دهند.
میثم لطفی
منبع:popularmechanics.com
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید