چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


امروز شنبه ۱۴ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز شنبه ۱۴ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز شنبه ۱۴ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۶ محرم سال ۱۴۳۰ هجری قمری و ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی
● ۱۰۲۴ سال پیش درچنین روزی - ۶ محرم الحرام سال ۴۰۶ هجری قمری :
« سیّد رضی» یا« شریف رضی» از بزرگترین نوابغ شیعه و از فضلاو شعرای نام آور مسلمان وفات یافت . از وی به نامهای محمد و ذو الحَسَبَین نیز یاد شده است . شریف رضی فراگیری قرآن مجید و دیگر علوم اسلامی را از کودکی نزد برادر عالمش سید مرتضی آغاز کرد . ۱۰ ساله بود که به سرودن شعر پرداخت و اشعار بسیار لطیف و پرمعنی سرود وبه اشعر عرب ملقب شد .از شریف رضی آثار متعدد و گرانقدری باقی است اما بی شک مهمترین و ارزشمند ترین اثر وی گردآوری نهج البلاغه است .
● ۴۷۲ سال پیش درچنین روزی - ۶محرم الحرام سال ۹۵۸ هجری قمری :
شیخ ابوالفضل علّامی نویسنده ومتفکر هندی به دنیا آمد. او از محققان توانمند عصر خویش بود و درباره اداره کشورش و نقش حاکمان آن آراء خاصی داشت . «تاریخ اکبر نامه »اثر عمده علّامی است .
● ۱۳۶۹ سال پیش درچنین روزی - درچنین روزی سال۶۱ هجری قمری :
حضرت علی اکبر فرزند برومند امام حسین (ع) در عاشورای حسینی به شهادت رسید آن زمان که علی اکبر قصد رفتن به میدان نبرد با کفار را داشت از پدر اجازه خواست و حضرت به هنگام بدرقه فرزندشان فرمودند : خدایا تو خود شاهد بر گروه باش ،خدایا جوانی برای مبارزه با آنان بیرون آمده که شبیه ترین مردم به رسول خدا(ص) در آفرینش ،خلقت و منطق است .نام حضرت علی اکبر به منزله نخستین شهید از خاندان حسین بن علی (ع )و از نسل ابو طالب در تاریخ ثبت شده است.
● ۱۳۶۹ سال پیش درچنین روزی - ۶ محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمری:
«ابن سعد» نماینده ای به حضور امان حسین (ع ) فرستاد تا انگیزه ورود و استقرار آن حضرت را در کوفه جویا شود . البته هیچیک از افراد سپاه ابن سعد این ماموریت را نپذیرفتند زیرا آنان خودامام حسین (ع) رابه کوفه دعوت کرده بودند، اما حال برای جنگیدن با آن بزرگوار در مقابلش صف آرایی کرده بودند . در همین اثنا ابن زیاد در نامه ای ازابن سعد خواست که امام و یارانش را به بیعت با یزید فرا خواند . امام حسین (ع) بعد از آگاهی از این امر از این امر سر باز زدند . زیرا برای بیعت با یزید به کوفه نیامده بودند بلکه هدف آن امام معصوم ایجاد پایگاهی برای گسترش اسلام به دیگر نقاط جهان بود .
● ۱۷۱ سال پیش درچنین روزی - ۳ژانویه سال۱۸۳۸میلادی:
سرزمین سیکاراگوآ استقلال رسمی خود را با آغازرژیم جمهوری بدنیا اعلام کرد. به این ترتیب پس از سه قرن استعماراسپانیا و شانزده سال استعمارمکزیک سایه شوم استعمار بیگانه ازنیکاراگوآ کنارزده شد و این کشور بطورکامل مستقل اعلام گردید. این کشور درسالهای۱۹۷۹تا۱۹۳۶میلادی تحت سلطه حکومت خاندان سوموزا بود اما جبهه ملی ساندیست‎ها جنگ پردامنه‎ای علیه این رژیم خودکامه آغازکرد و درنهایت این رژیم با فرارسوموزا بطورکامل سقوط کرد. درسال۱۹۸۰میلادی حکومت ساندیستی به رهبری وانیل اورتگا تشکیل شد. اما این دولت نیزبا کمکهای نظامی و غیرنظامی اِمریکا به مخالفانش سقوط کرد و"یولتا چامورا" به جای اورتگا به قدرت رسید.
● ۱۳۴ سال پیش درچنین روزی - ۳ژانویه سال۱۸۷۵میلادی:
" پی یرلاروس" ادیب و لغت شناس فرانسوی درگذشت. وی تا۱۵سالگی همراه تحصیل درکارگاه پدرش به کارپرداخت. لاروس ازاین زمان درصدد تهیه کتاب لغت برآمد و بدین ترتیب پس ازسالها تلاش و مطالعه، فرهنگ بزرگ لاروس را تدوین کرد. وی ازجمله افرادی است که روش تدریس را درمدارس تغییرداد و کتابهای درسی را خلاصه و ساده کرد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید