شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ / Saturday, 20 October, 2018

حرکت با سرعت بیشتر


حرکت با سرعت بیشتر
بنابر اسناد بررسی‌شده توسط وال‌استریت ژورنال، شرکت گوگل با شرکت‌های مخابراتی وارد مذاکره شده تا ترافیک اینترنتی بیشتری برای محتوای خود داشته باشد. گوگل همیشه یکی از حامیان سفت‌وسخت دسترسی یکسان به شبکه برای تمام فراهم‌کنندگان محتوا بوده است.
در حال حاضر، اصلِ «بی‌طرف بودن شبکه» به ‌مخاطره افتاده است. این اصل می‌گوید شرکت‌هایی که با جریان‌ داده‌ها سر و کار دارند، باید همگی یک ترافیک یکسان داشته باشند و هیچ‌کسی نباید از این خط تجاوز کند.
اما شرکت‌های مخابراتی می‌گویند که فراهم‌کنندگان محتوای اینترنتی باید هزینه‌های شبکه را بین خود تقسیم کنند؛ به‌ویژه با توجه به این که بنابر برآوردها، ترافیک اینترنتی هرساله ۵۰ درصد رشد دارد.
شرکت‌های مخابراتی می‌گویند برای سر و سامان دادن به ترافیک روزافزون- که عمدتاً در نتیجة افزایش‌ ویدیوهای آنلاین ایجاد می‌شود- باید برای ارتقای شبکه‌های خود، درآمدها را افزایش دهند. اخذ هزینه از شرکت‌ها برای ارائة خطوط پرسرعت، یکی از این گزینه‌ها است.
یکی از اپراتورهای عمدة خدمات کابلی که با گوگل وارد مذاکره شده، می‌گوید تاکنون برای انجام معامله اکراه داشته است و دلیل آن، داشتن نگرانی در مورد امکان عبور از خطوط قرمز مشخص‌شده توسط کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات متحده در مورد بی‌طرف بودن شبکه است. یکی از مدیران یک شرکت خدمات کابلی که از مذاکرات آگاه است، با اشاره به واکنش احتمالی قانون‌گذاران می‌گوید: «اگر ما دست به چنین معامله‌ای می‌زدیم، در این‌صورت مسئولین خیلی از ما ناراحت می‌شدند.»
مایکروسافت و یاهو نیز به‌طور جداگانه از ائتلاف دو سال پیش مبنی بر پشتیبانی از بی‌طرف بودن شبکه، خود را کنار کشیده‌اند. هر یک از آنها روابطی با شرکت‌های تولیدکننده گوشی و خدمات کابلی برقرار کرده است.
علاوه بر این، متخصصان اینترنتی- که برخی از آنها در مورد مسایل مربوط به فناوری به رئیس جمهور منتخب امریکا باراک ‌اوباما مشاوره می‌دهند- نیز در مورد این موضوع، سرسختی گذشته را از خود نشان نمی‌دهند. این بحث جنجال‌برانگیز، برای اینترنت به‌عنوان پلتفرمی برای تجارت‌های جدید، از اهمیت بالایی برخوردار است. حامیان بی‌طرف بودن اینترنت می‌گویند اگر شرکت‌هایی همچون گوگل در مذاکرات خود موفق شوند، اینترنت به مکانی تبدیل خواهد شد که در آن شرکت‌های ثروتمند در مقایسه با آنهایی که پول کمتری دارند، دسترسی سریع‌تر و آسان‌تری به وب خواهند داشت. آنها می‌گویند این امر موجب از بین رفتن رقابت خواهد شد.
برای کاربران کامپیوتری، این امر به‌معنای آن خواهد بود که وب‌سایت‌ شرکت‌هایی که نمی‌توانند خطوط پرسرعت داشته باشند، بسیار آهسته‌تر از شرکت‌هایی پاسخ خواهد داد که هزینة بیشتری پرداخت می‌کنند. حامیان بی‌طرفی شبکه اظهار می‌کنند که در بدترین حالت، اینترنت می‌تواند به کانالی تبدیل شود که در آن شرکت‌هایی همچون کامکست در بخش تلویزیون کابلی، می‌توانند کنترل توزیع و محتوا- و همچنین بخش زیادی از آنچه را که کاربران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند- در دست بگیرند.
گذشت زمان،‌ تعهد و پایبندی آقای اوباما به بی‌طرف بودن شبکه را امتحان خواهد کرد. او یک سال پیش در محوطة این شرکت در مانتن‌ویو در ایالت کالیفرنیا خطاب به کارمندان این شرکت، این‌طور گفت: «شاید اینترنت بازترین شبکه در تاریخ باشد و ما باید باز بودن آن را حفظ کنیم. من هر کاری که از دستم برآید را انجام می‌دهم تا بی‌طرف بودن شبکه حفظ شود.»
اما لورنس لسیگ (یک مدرس قوانین اینترنتی در دانشگاه استانفورد و یکی از حامیان پرنفوذ بی‌طرفی شبکه) به‌تازگی با ایراد بیاناتی در یک کنفرانس مبنی بر این که فراهم‌کنندگان محتوا بهتر است بتوانند برای در اختیار داشتن سرویس‌های سریع‌تر پول بیشتری بپردازند، تغییر موضع داده است. گفته می‌شد آقای لسیگ -که از دوران تدریس حقوق در دانشگاه شیکاگو با باراک ‌اوباما آشنایی دارد- قرار است نامزد ریاست کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات متحده باشد. این کمیسیون مسئولیت اداره کردن صنعت مخابرات در این کشور را برعهده دارد.
این تغییر موضع، برخی را نگران ساخته است. بن اسکات (مدیر سیاست مطبوعات آزاد، یک گروه حامی مطبوعات واقع در واشنگتن) می‌گوید: «در واقع آنها می‌گویند می‌توان در شبکه تبعیض قائل شد.» او ادامه می‌دهد: «این امر به‌معنای آن است که نخستین بخش از طرح تجاری شما، باید ایجاد یک معامله با AT&T باشد.»
پشتیبانان بی‌طرفی شبکه، معتقدند که این بی‌طرفی موجب شده در دو دهة گذشته در اینترنت انقلاب فناوری روی دهد و این امر منجر به ایجاد هزاران شغل شده است.
ایدة بی‌طرف بودن شبکه در ابتدا از کسب‌وکار تلفن نشأت گرفت. انحصار دیرینة تلفن در ایالات متحده اجازه نمی‌داد مردم بتوانند سرعت اتصال مورد نظر خود را انتخاب کنند. در دهة ۹۰ میلادی که اینترنت مورد استفادة گسترده قرار گرفت، محتوا از طریق خطوط تلفن به شبکه منتقل می‌شد و بنابراین همان قانون در اینجا نیز صدق می‌کرد.
در ابتدا شرکت‌های تلفن بر عدم دخالت‌شان در ترافیک اینترنتی که در شبکه‌های آنها جریان داشت، تأکید زیادی داشتند. اما با گذشت زمان، برخی از این شرکت‌ها می‌دیدند که فراهم‌کنندگان محتوا مانند آمازون دات‌کام پول زیادی درمی‌آورند، در حالی که بدون وجود شبکه‌های مخابراتی و شرکت‌های خدمات کابلی، اصلاً شرکت‌هایی مانند آمازون دات‌کام وجود خارجی نمی‌داشتند. در ماه اوت (مرداد) سال ۲۰۰۵ و در یک فضای آشفته، کمیسیون گفته شده با تضعیف بی‌طرف بودن شبکه، آن را به چهار اصل اساسی محدود کرد. این اقدام موجب شد تا این کمیسیون بیشتر در مورد بی‌طرف بودن شبکه تأمل کند.
سپس شرکت‌های عمدة تلفنی از جمله AT&T و ورایزن اعلام کردند که قصد دارند خطوط پرسرعت روی اینترنت بنا کنند و از شرکت‌های فراهم‌کنندة محتوا برای استفاده از آن، مبلغی دریافت خواهند کرد. آنها ادعا کردند که شرکت‌های اینترنتی تا به‌حال مجانی سواری می‌کرده‌اند.
این امر انتقادهای کوبنده‌ای در پی داشت. گروهی متشکل از شرکت‌هایی همچون گوگل، مایکروسافت، و آمازون به گروه‌هایی مردمی پیوستند تا برای آنچه که "نجات اینترنت" نامیده می‌شد با هم همکاری داشته باشند. این ائتلاف مدعی بود اقدام‌های کمیسیون ارتباطات فدرال می‌توانند آزادی بیان را به‌خطر بیندازند.
حامیان بی‌طرف بودن شبکه همچنین ادعا می‌کردند که قوانینی از این دست می‌توانند اختیار تمامی محتوا را در دست توزیع‌کنندگان قرار دهند؛ چرا که آنها می‌توانند بنا به پولی که پرداخت می‌کنند، ترافیک اینترنت را در دست بگیرند. به دیگر ‌سخن، سرنوشت یک سایت خاص، به‌جای میزان محبوبیت، به این بستگی خواهد داشت که چقدر پول می‌تواند به فراهم‌کنندگان زیرساخت شبکه بپردازد.
اگر خود این شرکت‌ها، عرضه‌کننده محتوا نیز بودند این نگرانی افزایش می‌یافت. شرکت AT&T، بزرگترین فراهم‌کنندة پهن‌باند در ایالات متحده، به‌تازگی یک سرویس ویدیویی آنلاین با نام VideoCrawler راه‌اندازی کرده تا با یوتیوب و دیگران به رقابت بپردازد.
رابرت توپولسکی (یک مهندس شبکه از شهر پورتلند از ایالت اورگان) می‌گوید: «یکی از راه‌هایی که AT&T می‌تواند از این رقابت سربلند بیرون بیاید، این است که در مورد سرویس ویدیویی خود در شبکه‌هایش، به مردم حق انتخاب بدهد.» یکی از سخنگویان AT&T می‌گوید این شرکت در این مورد هیچ طرحی ندارد.
آقای توپولسکی متوجه شده است که کامکست یکی از سرویس‌های به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها با نام بیت‌تورنت را کُند کرده است. این کشف سرانجام منجر به اعمال تحریم‌هایی از سوی کمیسیون ارتباطات فدرال علیه کامکست شد. کامکست معترض شده و گفته است که این کمیسیون از اختیارات لازم برای اعمال چنین قانونی برخوردار نیست.
در سال ۲۰۰۶، مایکروسافت این مسئله را بسیار جدی تلقی کرد و نامه‌ای به کنگره با این مضمون نوشت که "نجات بی‌طرف بودن شبکه نشان خواهد داد که ایالات متحده می‌تواند به رهبری خود بر فناوری‌های مرتبط با اینترنت در سرتاسر جهان ادامه دهد." این مباحثات سرانجام به یک نقطة نهایی رسید. لوایح مربوط به تصویب بی‌طرفی شبکه، با ناکامی روبه‌رو شدند و شرکت‌های تلفنی هم تصمیم گرفتند اینترنت را بیشتر در اختیار خود بگیرند.
آقای اوباما در طی تبلیغات ریاست جمهوری خود مرتباً در مورد اینترنت صحبت می‌کرد؛ چرا که ابزاری حیاتی برای دستیابی به رأی‌دهندگان جدید بود. او همچنین، در مورد بی‌طرف بودن شبکه هم سخن می‌گفت. او سال گذشته به کارمندان گوگل گفت: «همین‌که فراهم‌کنندگان تصمیم بگیرند به برخی از وب‌سایت‌ها مزیت‌های خاصی اعطا کنند، در این‌صورت صداهای ضعیف‌تر از میان خواهند رفت و سپس همة ما بازنده خواهیم بود.»
● مشاوران اوباما
اما برخی از افرادی که در مورد فناوری به رئیس جمهور جدید ایالات متحده مشاوره می‌دهند، دیدگاه خود در مورد بی‌طرف بودن شبکه را تغییر داده‌اند. آقای لسیگ از استانفورد یکی از آنها است. او در یک کنفرانس اظهار کرد: «چه اشکالی دارد که کسانی بخواهند با پرداخت پول بیشتر، سرویس‌های پرسرعت‌تری در دسترس داشته باشند؟»
آقای لسیگ سپس در یک مصاحبه گفت: «برای ایجاد اولویت در ترافیک، دلایل مناسبی وجود دارند. اگر قرار باشد که همه برای سرویس پستی یک مبلغ پرداخت کنند، دیگر چه فرقی میان شما که می‌خواهید برای مادربزرگتان یک کارت پستال بفرستید، با کسی که بخواهد برای وکیلش یک نامة مهم بفرستد، وجود خواهد داشت؟»
برخی از متخصصان مخابرات می‌گویند پهن‌باند سودآورترین سرویسی است که شرکت‌های مخابراتی عرضه می‌کنند؛ آنها تلاش می‌کنند درآمد از دست‌رفتة خود در کسب‌وکار تلفن سنتی را جبران کنند. در طی دو سال گذشته، از زمانی که گوگل، مایکروسافت، آمازون و دیگر شرکت‌های اینترنتی به‌طرفداری از بی‌طرف بودن شبکه با هم متحد شده‌اند، این حوزه تغییر زیادی کرده است. شرکت‌های اینترنتی شراکت‌هایی با شرکت‌های کابلی و مخابراتی برقرار کرده‌اند و به‌این ترتیب به‌هم وابسته‌تر شده‌اند.
مایکروسافت که تنها دو سال پیش برای نجات دادن بی‌طرف بودن شبکه شکایت خود را به کنگره اعلام کرد، کاملاً تغییر موضع داده است. این شرکت گفته است: «بی‌طرف بودن شبکه سیاستی است که این شرکت دیگر آن را دنبال نمی‌کند.» این غول نرم‌افزاری اکنون از قوانینی حمایت می‌کند که به اپراتورهای شبکه اجازه می‌دهد سرویس‌های متفاوتی به شرکت‌های فراهم‌کنندة محتوا ارائه کنند.
مایکروسافت برای فراهم کردن نرم‌افزار برای سرویس تلویزیون اینترنتی AT&T، قراردادی منعقد کرده است. سخنگویان مایکروسافت از نظر دادن در مورد این که آیا این قرارداد بر رویة پیشین مایکروسافت در مورد بی‌طرف بودن شبکه اثری داشته یا نه، خودداری می‌کنند.
وسیلة کتاب‌خوان محبوب آمازون با نام Kindle که اطلاعات دیجیتالی را می‌خواند و نتیجة قرارداد آمازون با اسپرینت است، سرویسی خاص و پرسرعت برای بارگیری عرضه می‌کند. این امر پرسش‌های بزرگی در میان وبلاگ‌ها به‌همراه داشته مبنی‌بر این‌که آیا این سرویس از بی‌طرف بودن شبکه تخطی می‌کند یا نه.
آمازون گفته است: «ما به پشتیبانی خود از اعمال قوانین بی‌طرف بودن شبکه برای حمایت از باز بودن دیرینة اینترنت ادامه می‌دهیم.» اما این شرکت از بیان جزئیات در مورد کیندل خودداری می‌کند. آمازون که قبلاً از پیوستن به ائتلاف شرکت‌های حامی بی‌طرف بودن شبکه خودداری کرده بود، به‌تازگی در فهرست وب‌سایت این گروه قرار گرفته است. این شرکت از اظهار نظر در مورد این‌که آیا شرکت‌های فراهم‌کننده باید تمایز قایل شدن در ترافیک را مجاز بدانند یا نه، خودداری می‌کند.
اکنون یاهو یک شراکت دیجیتالی در مورد مشترکین خطوط تلفنی با AT&T برقرار کرده است. برخی حدس می‌زنند که این قرارداد موجب شده تا یاهو در مورد بی‌طرف بودن شبکه صحبتی نکند. یکی از سخنگویان AT&T می‌گوید که این شرکت بهتر است بتواند هر معامله‌ای را که صلاح می‌داند، با شرکت‌های صاحب محتوا به‌انجام برساند. یاهو گفته است: «بهتر است شرکت‌های تلفنی و فراهم‌کنندة محتوا بر سر چگونگی حصول اطمینان از این که امریکایی‌ها به اینترنت کلاس جهانی دسترسی دارند، به یک توافق جمعی برسد.»
● اتصالات گوگلی
شاید گوگل، با توجه به موقعیت منحصربه‌فرد خود در بازار و روابط آن با تیم اوباما، بیشترین حمایت را از بی‌طرف بودن شبکه داشته باشد. یکی از مشهودترین پشتیبانان اوباما در طی تبلیغات ریاست جمهوری، اریک اشمیت (مدیرعامل گوگل) بود. آقای اشمیت یکی از مشاوران اوباما در زمینة فناوری خواهد بود.
بنابر اسناد بررسی‌شده توسط وال‌استریت ژورنال، معاملة‌ پیشنهادی گوگل با فراهم‌کنندگان شبکه- که این شرکت آن را OpenEdge می‌نامد- سرورهای گوگل را مستقیماً در شبکة فراهم‌کنندگان سرویس قرار خواهد داد. این امر باعث شتاب گرفتن سرویس گوگل برای کاربران خواهد شد. بنابر گفته کسانی که از این مذاکرات اطلاع دارند، گوگل از فراهم‌کنندگان مرتبط با او نزدیک شده، خواسته است تا او چیزی در مورد ایدة این سرویس نپرسند.
گوگل در شرح OpenEdge تنها این را می‌گوید که شرکت‌های دیگر همچون یاهو و مایکروسافت نیز اگر بخواهند، می‌توانند معامله‌های مشابهی داشته باشند. اما اقدام گوگل در صورت موفقیت، موجب خواهد شد که افراد اندکی از مزیت آن برخوردار شوند.
در سال ۲۰۰۶ که AT&T قصد داشت بل‌ساوث را تصاحب کند، کمیسیون ارتباطات فدرال گفت که این معامله بر سر خطوط پرسرعت را به‌مدت ۳۰ ماه به تعویق بیندازد. این تعهد در اواسط سال آیندة میلادی منقضی می‌شود. به‌تازگی یک نمایندة دموکرات قول داده در اوایل سال ۲۰۰۹، برای بی‌طرف بودن شبکه قانونی پیشنهاد کند. یک رئیس جدید برای کمیسیون ارتباطات فدرال نیز می‌تواند موضعی سفت‌وسخت‌تر در این مورد داشته باشد و شرکت‌ها را مجبور کند با مسئلة بی‌طرف بودن شبکه کنار بیایند.
ریچارد ویت (رئیس ارتباطات مردمی در گوگل) می‌گوید پیشنهاد این شرکت لطمه‌ای به بی‌طرف بودن شبکه نخواهد زد. با این‌وجود، او می‌گوید چندان مطمئن نیست که رئیس جمهور اوباما برسر وعده‌های خود باقی بماند. وی می‌گوید: «اگر به طرح‌های او نگاه کنید، می‌بینید که نسبت به قبل، آن وضوح و روشنی را ندارند.»


منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

مطالب مرتبط

نقش موتورهای جستجوگر در تجارت نوین

نقش موتورهای جستجوگر در تجارت نوین
شاید اهمیت موتورهای جستجوگر را بتوان در نام این ابزارها براحتی پیدا کرد.ابزاری که در یک بیان ساده و کلی قادر است عمل جستجو ر بر روی میلیاردها صفحه اینترنتی را انجام دهد.قطعا موتورهای جستجوگر در آغاز با بینشی تک بعدی پا به عرصه اینترنت گذاشتند و چه بسا بسیاری از آنها با
اهدافی کاملا آکادمیک و بدون در نظر گرفتن بسیاری مسائل کاربر پسند و فقط برای رسیدن به اهداف علمی شکل گرفته و شروع به فعالیت کرده اند اما تغییر نگرش و چرخش این ابزارها و تبدیل شدن آن به عنوان یک منبع اقتصادی با پشتوانه کاملا استراتژیک، روندی بسیار جالب و شنیدنی دارد.
بسیاری تکامل و این تغییر بینش را یک امر خودتکاملی می دانند و اعتقاد بر این دارند که موتورهای جستجوگر ذاتا یک ابزار امروزی جهت ارائه سرویس جستجو – چه تجاری و چه غیر تجاری – می باشند و استفاده از این ابزار با اهداف تجاری باریست که به مرور زمان بر دوش موتور جستجوگر قرارگرفته است.
در واقع نگرش این افراد به مقوله موتور جستجوگر ابزاری با قابلیت اولیه غیر تجاری است.قطعا این نگرش درست و قابل توجیه است اما از طرفی دیگر این طرز فکر با آنچه که امروزه از موتورهای جستجو مشاهده می کنیم کاملا متفاوت است.امروزه درصد بسیاری از مدیران فناوری اطلاعات ، موتورهای جستجو را در کنار مزایای اقتصادی آن میبینند.
این مسئله در مورد مدیران استراتژیک سازمانها و شرکتهای فناوری اطلاعات بسیار پر رنگ تر و برجسته ترخود نمایی می کند.
مدیران استراتژیک پورتالها ، جستجوگرها را به عنوان یک استراتژی "تکاملی" و یا حتی نوعی استراتژی "توسعه محصول" و در پی ان "توسعه بازار" می دانند.اینها همه نشان از آن دارند که نگرشی که به یک موتور جستجو وجود دارد ، نگرشی دو جنبه ای است که حتی گاهی کفه تجاری آن سنگینی بیشتری می کند.اما چرایی این نگاه ها قطعا دلیل خاصی دارد.
شاید شش سال پیش شما برای خرید یک دستگاه گوشی تلفن می بایست به دنبال محل نمایندگی شرکت مورد نظر می گشتید اما امروزه خریدن یک دستگاه گوشی تلفن ثابت با مشخصه های خاصی که مد نظر دارید بسیار ساده تر از شش سال پیش است.با چند کلیک ساده بر روی صفحات اینترنت شما براحتی میتوانید تلفن مورد نظر خود را پیدا کنید.هر چند که امکان خرید اینترنتی در ایران گسترش لازمه را پیدا نکرده است اما به جرات میتوان گفت حداقل کمکی که اینترنت به کاربران می کند راحتی در پیدا کردن کالای مورد نظر است به دور از هرگونه مشغله ذهنی ، ترافیک و اتلاف وقت.
نقش پررنگی که موتورهای جستجوگر در توسعه و گسترش تجارت مبتنی بر اینترنت داشتند برای بسیاری مشخص و روشن است.در تعریف ساده و بیان مزیتهای موتور جستجوگر می توان اینطور بیان کرد : "موتور جستجوگر کمک میکند تا نیاز به حفظ کردن اسامی از بین برود و چیزهای جدید و بهتر را زودتر ببینیم"همیشه این وب سایتهای فروش آنلاین بزرگ نیستند که محصولات مورد علاقه شما را در لیست کالاهای مورد فروش خود قرار میدهند.ممکن است یک فروشگاه کوچک کاملا نا آشنا محصول مورد علاقه شما را یک ماه زودتر از هر فروشگاه بزرگ دیگر بر روی وب عرضه کند.
در نظر بگیرید تلفن ثابتی را که قرار بود تهییه کنید یک محصول ساخت کشور لهستان است که تمامی نیازهای شما را برآورده میکند.در صورتی که این محصول تنها در یک فروشگاه اینترنتی محلی در کشور لهستان عرضه شود شما براحتی نخواهید توانست این کالا را از طریق فروشگاه های بزرگ و نامدار اینترنتی پیدا کنید.اینجاست که نقش پررنگ موتورهای جستجوگر در عرصه تجارت بر روی وب مشخص می شود.
موتورها همیشه سعی می کنند راهنمایی کنند کاربران خود را جهت رسیدن به هدف ، حال این هدف یک محصول درفروشگاه اینترنتی "آمازون" باشد و یا یک محصول دیگر در یکی از زیر صفحات یک وب سایت ایرانی! مهم نشان دادن آنچه کاربر می خواهد است که البته در اینجا فرض بر آن شده که موتور جستجوگر یک موتور ایده آل است که بهترین و نزدیکترین نتیجه را به کاربر نشان میدهد.
در سالهای اخیر موتورهای جستجوگر به عنوان راهنمای مطلق تجارت شناخته میشوند.طبق آخرین بررسی های انجام شده در سال ۲۰۰۵ در آمریکای شمالی و کانادا مبلغی در حدود ۵.۷۵ میلیارد دلار هزینه جهت انجام بازاریابی موتورهای جستجو پرداخت شده است که این رقم بسیار بالا حاکی از اهمیت زیاد موتورهای جستجو بعنوان یک ابزار موفق تبلیغاتی برای شرکتهاییست که به نوعی خدماتی را برای کاربران ارائه می دهند.
از نظر من این موفقیت موتورهای جستجو در جذب و کسب این اعداد بالا همگی مدیون ترافیک بالاییست که این موتورها دارند.در صورتی که میزان مراجعه به موتورهای جستجو با افت مواجه شود و یا به هر دلیلی اعتماد کاربر به موتور از بین برود ، میزان تبلیغات انجام شده بر روی موتورهای جستجوگر نیز با افت مواجه شده و شاید داشتن رویای یک موتور جستجوگر پولساز هرگز در ذهن هیچ مدیر استراتژیکی جلب توجه نکند.
اما در واقعیت میبینیم که چنین نیست و طبق نتایج اعلام شده همچنان اعتماد سازمانها و شرکتها به موتورها رو به افزایش است و نظرها مثبت تر از قبل.افزایش ۲۴ درصدی میزان تقاضا و هزینه های پرداختی جهت تبلیغ در موتورهای جستجو نیز خود حاکی از این اعتماد و خوش بینیست اما آیا واقعا میتوان به همان اندازه که نسبت به پرداختها خوش بین هستیم ، نسبت به نتیجه نیز مطمئن باشیم؟
با توجه به رفتارهای مختلف کاربران اینترنتی موفقیت بازاریابی موتورهای جستجو صد در صد وابسته به نوع رفتار و نتایجیست که موتورجستجو به کاربر ارائه می دهد.وجود یک موتور جستجوی کاملا قابل اعتماد بدین معناست که موتور کمتر در اعلام نتایج خود سلیقه ای عمل کرده و دست کاربر را در انتخاب اولین گزینه کاملا باز بگذارد.این همان چیزیست که موتورهای بزرگ جستجوگر را همچنان در صدر نگه داشته است.
ما همچنان دو موتور جستجوگر قدرتمند "گوگل" و "یاهو" را بعنوان پردرآمد ترین موتورهای جستجوگر می دانیم که در واقع این رقم بالای درآمد نتیجه صداقت قابل قبول این موتورها در قبال کاربران اینترنتی است.
موتور جستجوگر "یاهو" به تنهایی بخش اعظمی از درآمد سالیانه پورتال بزرگی همچون "یاهو" را تامین می کند.جایگاهی که میتوان برای موتورهای جستجو در پورتالها در نظر گرفت بسی حساس تر و حیاتی تر از آنچه است که به ذهن میرسد.به جرات یکی از بهترین ابزارها برای پورتالها جهت حفظ کاربر ، داشتن یک موتور جستجوگر قابل اعتماد و قوی است که در واقع مانع از خروج کاربر از پورتال شده و زمینه ای برای ایجاد انگیزه و وفاداری در کاربر را فراهم کرده و مدیران را در رساندن به افق های خود یاری میدهد.
جستجو کردن در میان صفحات وب عادت غیر قابل ترک کاربران امروزیست و وجود یک چنین ابزاری نزدیک به کاربران شما می تواند آنها را همیشه وفادار نگه دارد و این خود نشان دهنده اهمیت موتورهای جستجوگر برای پورتالها در هر سطح یست.

وبگردی
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی