یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / Sunday, 18 February, 2018

سرویس شنیداری گوگل


سرویس شنیداری گوگل
پس از دهه‌ها تلاش برای فهماندن زبان آدمیزاد به کامپیوترها، سرانجام پژوهشگران گوگل فناوری پیشرفتة تشخیص صدای این شرکت را به نرم‌افزار جست‌وجوی این شرکت برای آی‌فونِ اپل‌ افزودند.
انتظار می‌رود اپل این برنامة رایگان را تا ماه فوریه (بهمن)، از طریق فروشگاه آی‌تیونز در دسترس کاربران قرار دهد. کاربران این برنامه می‌توانند گوشی را نزدیک گوش خود قرار داده و تقریباً هر سؤالی از آن بپرسند؛ مثلاً "نزدیک‌ترین رستوران در این اطراف کجاست؟" یا "ارتفاع کوه اورست چقدر است؟" این صدا به یک فایل دیجیتالی تبدیل و سپس به سرورهای گوگل فرستاده می‌شود. این سرورها واژه‌های گفته‌شده را شناسایی می‌کنند و آنها را به موتور جست‌وجوی گوگل می‌فرستند.
نتایج جست‌وجو، که با داشتن یک اینترنت بی‌سیم پرسرعت می‌توانند در عرض چند ثانیه نمایش داده شوند، شامل اطلاعات محلی نیز خواهند بود؛ چرا که یکی از ویژگی‌های آی‌فون این است که می‌تواند موقعیت فعلی خود را شناسایی کند.
قابلیت شناسایی تقریباً هر عبارت گفته‌شده از سوی شخص، مدت‌هاست که یکی از اهداف بزرگ پژوهشگران هوش مصنوعی بوده تا بتوانند تعامل میان انسان و ماشین را طبیعی‌تر نمایند. سیستم‌هایی که از چنین قابلیتی برخوردارند، به‌تازگی توانسته‌اند محصولات تجاری از این‌دست تولید کنند.
در حال حاضر هم یاهو و هم مایکروسافت سرویس‌های شنیداری برای گوشی‌های تلفن همراه عرضه می‌کنند. سرویس مایکروسافت با نام TellMe اطلاعات خاصی همچون جهات جغرافیایی، نقشه‌ و فیلم را ارائه می‌دهد. سرویس یاهو با نام oneSearch with Voice با این‌که انعطاف‌پذیرتر است، اما به‌نظر نمی‌رسد به‌اندازة سرویسی که گوگل عرضه می‌کند، دقیق باشد.
سیستم گوگل از دو سرویس گفته‌شده به‌مراتب کامل‌تر است و می‌تواند به پرسش‌هایی که ظاهراً بی‌معنی هم هستند، پاسخ بدهد. مدیران گوگل از میزان دقت و صحت نتایج این سیستم صحبتی نمی‌کنند، ولی می‌گویند به‌هرحال به‌اندازة کافی دقیق هست و مردم می‌توانند به‌جای استفاده از آی‌فون دارای کی‌بورد و صفحة لمسی، برای دریافت پاسخ، با اطمینان خاطر از این سیستم بهره بگیرند.
از این سرویس می‌توان برای دریافت توصیه‌هایی راجع به رستوران‌ها و جهات جغرافیایی برای رسیدن به مقصد استفاده کرد. پرسش "بهترین پیتزافروشی در خیابان نئو کجاست؟" فهرستی از سه رستوران در همان نزدیکی‌ها در ایالت سان‌فرانسیسکو به‌دست می‌دهد که کاربران گوگل بیشترین رضایت را از آنها داشته‌اند. این نتایج، شماره تلفن و همچنین جهات جغرافیایی منتهی به این رستوران‌ها را نیز به‌همراه دارد.
راج ردی (یک پژوهشگر هوش مصنوعی در دانشگاه کارنگی ملون) که یکی از پیشگامان شناسایی صوت نیز هست، می‌گوید مزیت گوگل در این است که می‌تواند گسترة وسیعی از داده‌ها را ذخیره و تحلیل کند. او می‌گوید: «هر سرویسی که گوگل اکنون معرفی کند، در طی سه یا شش ماه دیگر به صحت و دقت آن افزوده خواهد شد.» او می‌افزاید: «اما مهم است که بدانیم شناسایی صوت توسط ماشین هرگز به حد کمال نخواهد رسید.» وی ادامه می‌دهد: «پرسش این است که این میزان از شناسایی تا چه حد می‌تواند به عملکرد انسانی نزدیک شود؟»
این فناوری برای گوگل بسیار حیاتی است و می‌تواند راه را برای برداشتن گام‌های بعدی در جهان تبلیغات هموار کند. برای مثال، مدیران گوگل می‌گویند می‌توانند با ارائة پاسخ به پرسش‌های مبتنی بر مکان و تبلیغ کسب‌وکارهای نزدیک به آن گوشی خاص، مبالغ بیشتری از صاحبان آگهی دریافت کنند؛ اگرچه گوگل هنوز چنین آگهی‌هایی نمی‌فروشد.
این سرویس همراه با دیگر خدمات گوگل نیز به‌طور رایگان عرضه می‌شود و قرار است این شرکت سرانجام آن را به گوشی‌هایی به‌جز آی‌فون نیز عرضه کند. وی گوندوترا (مدیر اجرایی پیشین مایکروسافت که اکنون ریاست تجارت‌های موبایل گوگل را برعهده دارد) می‌گوید: «ما اکنون از طریق فناوری‌های شنیداری و همچنین شناسایی محل گوشی، توانسته‌ایم به صاحبان آگهی خدمت بزرگی ارائه کنیم.»
گوگل تنها شرکتی نیست که به‌سوی قابلیت‌های پیشرفتة شناسایی صدا گام برمی‌دارد. فناوری به‌اصطلاح پاسخ صوتی، اکنون به‌طور معمول در سیستم‌های پاسخ‌گویی تلفن‌ها و دیگر سرویس‌ها و محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اغلب، پیچیدگی‌های مربوط به زبان‌های مختلف، برای این سیستم‌ها مشکل ایجاد می‌کنند و معمولاً پاسخ‌های محدودی به پرسش‌ها می‌دهند.
چندهفته پیش، شرکت ادوبی، فناوری شناسایی صدا که توسط یک مؤسسة بریتانیایی به‌نام Autonomy ایجاد شده است را به بسته نرم‌افزاری Creative Suite افزود و به‌این ترتیب، این نرم‌افزار می‌تواند نوشتارهایی با دقت بالا از صوت و تصویر ضبط شده تهیه کند.
آقای گوندوترا می‌گوید گوگل به دو مسئله پرداخته است؛ یکی وارد کردن اطلاعات و دیگری بازیابی آنها با استفاده از وسایل بی‌سیم دستی. او اظهار می‌کند: «هدف ما، حل این دو مسئله در کلاس جهانی بود.»
قابلیت جست‌وجوی جدید آی‌فون نخستین کار گوگل در زمینة صدا نیست. در ماه مارس (اسفند)، این شرکت اعلام کرد که یک سرویس اطلاعاتی تجربی مربوط به جهات جغرافیایی با نام GOOG-۴۱۱ به یک محصول تبدیل شده است. کاربران می‌توانند با این سرویس به‌دنبال شماره تلفن و نشانی بگردند. این شرکت می‌گوید برای توسعة سرویس آی‌فون، از تجربة خود و هم‌چنین اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق GOOG-۴۱۱ استفاده کرده است.
این سرویس جدید مثالی است که نشان می‌دهد گوگل از روش‌های مختلف برای ترکیب پژوهش‌های بنیادین در علوم کامپیوتر و مهندسی محصولات استفاده می‌کند. این شرکت بسیاری از بهترین پژوهشگران در زمینة شناسایی صدا در جهان را استخدام کرده و اکنون تیم‌هایی در اختیار دارد که در نیویورک، لندن و ادارات مرکزی آن در مانتن‌ویوی کالیفرنیا، روی جنبه‌های گوناگون این مسئله مشغول کار هستند.
نخستین ایده‌های مربوط به طراحی این سرویس، از سوی یکی از پژوهشگران گوگل در لندن ارائه شد. او برای استفاده از شتاب‌سنج آی‌فون (وسیله‌ای که وضعیت نگه‌داشته‌ شدن گوشی را می‌سنجد و حس می‌کند)، روشی را پیدا کرده بود؛ به‌این ترتیب که این نرم‌افزار می‌توانست هنگامی که گوشی بلند می‌شود و در کنار گوش کاربر قرار می‌گیرد را "بشنود."
پژوهشگران گوگل می‌گویند یکی دیگر از مزیت‌های رقابتی این سیستم، میلیاردها پرسش و درخواستی بود که طی سالیان، گوگل از سوی کاربران خود جمع‌آوری کرده بود. مایک کوهن (یک پژوهشگر شناسایی صدا که تا پیش از آمدن به گوگل، یکی از پایه‌گذاران شرکت Nuance Communications بود)، می‌گوید: «یکی از چیزهایی که تغییر کرده، میزان محاسبات و میزان داده‌های قابل دسترسی است.»
آقای کوهن می‌گوید می‌توان از درخواست‌ها و پرسش‌هایی که تا به حال مطرح شده‌اند، برای ایجاد یک مدل آماری با استفاده از قرارگیری واژگان در کنار یکدیگر استفاده کرد. این تنها یکی از اجزا و بخش‌های سیستم شناسایی صدا است. این سیستم همچنین شامل یک مدل تحلیل صدا و مکانیزمی برای پیوند دادن بخش‌های اصلی زبان به واژگان واقعی است.
گوگل به‌تازگی یک مقالة فنی دربارة‌ مدل‌های بزرگ برای ترجمة زبان توسط ماشین منتشر کرده است. پژوهشگران این شرکت در این مقاله می‌گویند که به سیستم خود، دو میلیون واژه یاد داده‌اند.


منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

مطالب مرتبط

ثبت سایت در موتورهای جستجوگر


ثبت سایت در موتورهای جستجوگر
● چند نکته برای مدیران سایت جهت اضافه کردن سایت به موتورهای جستجو
۱) همیشه قبل از ارسال آدرس صفحات مطمئن شوید که صفحه شما در آن موتور جستجو وجود نداشته باشد. در صفحات شما نباید اتصالات شکسته وجود داشته باشد. صفحاتی که اتصالات شکسته دارند بخوبی در موتورهای جستجو ثبت نمی شوند.
۲) اگر در سایتتان از فریم (Frame) استفاده می کنید، ثبت سایت شما در موتورهای جستجو می تواند با مشکل مواجه شود. بهترین کار این است که یک نسخه بدون فریم از سایت خود تهیه کنید و این نسخه را به موتور جستجو معرفی کنید. البته شما می توانید صفحه داخلی فریم را بصورت مستقل به موتور جستجو معرفی کنید.
۳) روباتهای موتور جستجو نمی توانند سایتهائی که برای ورود نیاز به شناسه کاربر و کلمه عبور دارند را، ثبت کنند. این روباتها هیچیک از صفحاتی که نیاز به پر کردن فرم داشته باشند را نمی توانند ثبت کنند. علاوه بر این سایتهائی که داراری فرمهای جستجو هستند را هم به خوبی ثبت نمی کنند چرا برای دستیابی به اطلاعات نیاز به پر کردن فرمهای جستجو است. یک راه حل، ارائه صفحات ثابت برای این اطلاعات است. بعنوان مثال فروم ها (Forum) می توانند با ارائه مطالب فروم در صفحات ثابت ، آنرا به موتورهای جستجو معرفی کنند.
۴) صفحات پویا روباتهای موتور جستجو را بلوکه می کنند. هر آدرسی که به همراه علامت سوال (؟) یا علامت & باشند توسط این روباتها در نظر گرفته نمی شوند.
۵) بیشتر موتورهای جستجو نمی توانند متون موجود در تصاویر را در ثبت خود در نظر بگیرند. این اطلاعات بایستی بصورت دیگری در سایت ارائه شوند تا توسط موتورهای جستجو ثبت شوند.
۶) اگر سایت شما سرعت پائینی دارد یا اینکه حجم صفحه سایت شما زیاد است، موتورهای جستجو در ثبت کردن سایت شما شکل دارند. سعی کنید اندازه صفحات سایت خود را طوری کوچک طراحی کنید ( از نظر حجم) که با سرعت مناسبی دیده شود. این نکته هم می تواند در در رضایت بازدیدکنندگان سایت شما موثر باشد و هم در ضریب اطمینان از ثبت شدن توسط موتورهای جستجو. بهترین اندازه برای هر صفحه با تمام تصاویر و اشیاء موجود در آن بین ۵۰ تا ۷۰ کیلو بایت است.
۷) اگر فقط صفحه اول سایت خود را به موتور جستجو معرفی کنید، انتظار نداشته باشید که همه اتصالات موجود در سایت شما در موتور جستجو ثبت شود. هرچند بعضی از موتورهای جستجو تمام اتصالات را صبت می کنند اما شما به این مسئله اطمینان نداشته باشید و تک تک صفحات خود را در موتورهای جستجو معرفی کنید.
۸) اگر زمانیکه روبات موتور جستجو به سایت شما مراجعه می کند سایت شما در دسترس نباشد، سایت شما ثبت نخواهد شد. حتی بدتر از این ،در شرایطی خاص سایت شما که قبلا در موتور جستجو ثبت شده بوده، در این حالت از لیست حذف خواهد شد. سعی کنید هاستینگ سایت خود را از شرکتهائی تهیه کنید که در ۹۹.۵ درصد موارد سایت شما در دسترس باشد.
۹) اگر زمانیکه روبات موتور جستجو به سراغ سایت شما می آید، سایت شما در دسترس نباشد، نمی تواند آنرا ثبت کند. حتی بدتر از این ، اگر قبلا سایت شما ثبت شده باشد در این حالت سایت شما از لیست خارج خواهد شد. بنابراین تلاش کنید که سایت شما همیشه در دسترس باشد. همیشه وضعیت سایت خود را در موتور جستجو بررسی کنید . اگر این اتفاق برای سایت شما افتاد سعی کنید مجددا سایت خود را در آن موتور جستجو ثبت کنید.
۱۰) موتورهای جستجو به سایتهائی که در آنها کلمات کلیدی زیاد تکرار شده اند (مانند سایتهائی که بصورت سوال و جوابی هستند) حساس هستند و آنها را ثبت نمی کنند. سعی کنید هر صفحه سایت شما به گونه ای باشد که تعداد تکرا کلمات کلیدی در آنها از یک حد معین بیشتر نباشد. برای ارزیابی سایت خود می توانید از ابزارهای رایگان موجود در اینترنت استفاده کنید و نرخ تکرار کلمات کلیدی را مشخص کنید.
۱۱) اگر سایت شما به گونه ای است که وقتی کاربر وارد آن می شود ، او را به یک آدرس دیگر ارجاع می دهید یا اینکه از تگهای مربوط به بروزرسانی خودکار صفحه استفاده می کنید، موتورهای جستجو با ثبت آن مشکل دارند. در این حالتها یک روبات موتور جستجو تصور می کند که شما می خواهید آی پی سایت خود را پنهان کنید یا اینکه با اینکار قصد افزایش رتبه سایت خود را دارید.
۱۲) اگر سایت خود را می خواهید در یک دایرکتوری ثبت کنید، این احتمال وجود دارد که سایت شما توسط یک شخص بررسی شود . سایت شما در صورتی ثبت خواهد شد که شرایط لازم را داشه باشد. برای اطمینان از ثبت سایت شما در یک دایرکتوری بایستی راهنما صبت سایت را حتما مطالعه کنید و از شرایط آن مطلع شوید.
۱۳) تعدادی از موتورهای جستجو سایتهای رایگان را ثبت نمی کنند. استدلال آنها این است که در بیشتر موارد چنین سایتهائی مطالب ارزشمندی ندارند. اگر می خواهید سایت شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد، سعی کنید که سایت خودتان را خریداری کنید . البته در این مورد استثنائی هم وجود دارد. وبلاگها نمونه ای از سایتهای رایگان هستند که در موتورهای جستجو بخوبی ثبت شده و رتبه مناسبی نیز دارد.
۱۴) بعضی از موتورهای جستجو صفحاتی را که از طریق صفحه خانگی سایت قابل دسترسی نیستند، در ثبت سایت در نظر نمی گیرند. مثلا HotBot اینگونه عمل می کند. اگر شما صفحاتی دارید که نقش ورودی کاربران به سایت شما را دارد باید این نکته را درنظر بگیرید.
۱۵) اطمینان حاصل کنید موتور جستجوئی که روی آن کار میکنید محدودیتی برای تعداد لینکهای ثبت شده ( متعلق به یک سایت ) ندارد. تعدادی از موتورهای جستجو برای ثبت لینکهای یک سایت در هر روز محدودیت قائل می شوند. سعی کنید قبل از شروع به ثبت لینکهای سایت، از این محدودیتها مطلع شوید.
۱۶) امکان دارد که بدلیل تعدادی از خطاهای موتور جستجو مقداری از اطلاعات ثبت شده ، حذف شوند. برای اطمینان از اینکه سایت شما در موتور جستجو همیشه وجود دارد، مرتبا وضعیت سایت خود را بررسی کنید. در صورتیکه مشکلی در دیدن سایت خود در موتورهای جستجو داشتید، مجددا سایت خود را ثبت کنید.
۱۷) روشهای ارزیابی سایت در موتورهای جستجو مرتبا تغییر میکند. لازم است که در دوره های خاصی با بررسی این تغییرات سایت خود را بازسازی کنید. همیشه باید در جریان این تغییرات قرار داشته باشید. برای این منظور می توانید در سایتهائی که در این زمینه مطلب می نویسند ، عضو شوید و از آخرین تغییرات آن مطلع شوید.

آهسته تر!
روزی پسری نزد شیوانا آمد و به او گفت که یکی از افسران امپراتوری مزاحم او و خانواده اش شده است و هر روز به نحوی آن ها را اذیت می کند پسر جوان گفت که افسر گارد امپراتور مبارزی بسیار …
وبگردی
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟ - اقتصاد سیاسی - محمودسریع القلم با بیان اینکه تقابل ما با جهان هزینه دارد،گفت:»هیچ انسانی پیدا نمی شود که بگوید با ظلم موافقم هستم،اما حکمرانی در کشور باید سود و زیان کند که با چه هزینه ای می خواهد این موضوع را پیش ببرد.»
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود - تدابیر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز؛ شامل انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی، انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و طرح پیش فروش سکه بهارآزادی در نشست...
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟ - یادآوری سخنی از رئیس جمهور،در برنامه تلویزیونی "دیدگاه"، پیش از انتخابات سال 1392 و نگاهی به نرخ ارز امروز ، 25 بهمن 1396
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!!
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!! - امیرقادری منتقد سینما: حاتمی کیا یک فیلم بد و کاریکاتوری ساخته است
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر - آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.