جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۴ دلیل در بحران «نسبی» پرسپولیس


۴ دلیل در بحران «نسبی» پرسپولیس
ارزیابی هفته بیست و یکم را اختصاص می دهیم به دلایلی که باعث به وجود آمدن فضای بحرانی در پرسپولیس شده است.
۱) داریوش مصطفوی: در ذات مدیر باسابقه و پرتجربه ای است اما اینکه او در دسته مدیران استقلالی ارزیابی می شود خود عامل تأثیرگذاری در فاصله انداختن میان او و هواداران تیمش شده است. هجمه ای که این روزها از روی سکوها شنیده می شود در واقع حاصل این سابقه آبی است.
۲) افشین قطبی: شرایط کنونی پرسپولیس بی ارتباط با استعفای قطبی نیست. قطبی شاید دانسته و با علم به اینکه پرسپولیس روزهای دشواری در انتظار دارد استعفا داد تا روزهای سخت این تیم زودتر از موعد فرا برسد. افشین هم یکی از دلایل بحرانی شدن پرسپولیس لقب می گیرد.
۳) واحدی نیکبخت: رفتن به کانون حاشیه ها مهاجم گلزن پرسپولیس را با افولی وحشتناک روبه رو کرد. نیکبخت را هم باید یکی از اصلی ترین دلایل ناکامی پرسپولیس نامید؛ مردی که در اوج ناآمادگی همچنان در ترکیب پرسپولیس جا می گیرد. اما نای راه رفتن هم ندارد.
۴) کریم باقری: این اسطوره فراموش ناشدنی از وقتی پایش را به تیم ملی گذاشت دیگر آن بازیکن همیشگی نبود. برنامه فشرده بازی های لیگ و تیم ملی خود تأثیر فراوانی در افت او گذاشته است. البته این وسط فقط پرسپولیس لطمه می خورد نه تیم ملی و علی دایی!
● برنده ها
▪ امیر قلعه نویی
وقتی استرس سراسر ورزشگاه آزادی و وجود هر بیننده استقلال دوستی را فرا گرفته بود، امیر قلعه نویی بی آنکه اسیر جو سنگین این بازی شود و بی توجه به حاشیه سازی های بی اساس پرویز مظلومی و دوستانش، لبخندزنان کنار نیمکت ایستاده بود و شروع بازی را انتظار می کشید. سیمای مطمئن و شفاف امیر قلعه نویی چنان اعتماد به نفسی را به بازیکنانش تزریق کرد که آنها توانستند لحظه ها را به تسلیم خود آورند
▪ منصور ابراهیم زاده
با اینکه در لحظاتی اسیر جو ورزشگاه شد، پرخاش کرد و به سوی داوران حمله کرد اما نمی توان نامش را نادیده گرفت و لحظه ای از او غافل شد. منصور ابراهیم زاده در روزی که همگان تصور می کردند در خوشبینانه ترین حالت ممکن مقابل ارتش سرخ تن به تساوی یا شکست دهد توانست با هدایتش پرسپولیس را با شکستی تحقیرآمیز و به یادماندنی روبه رو کند. ابراهیم زاده در همه دقایق بازی مربی برتر تیمش بود. اوج هنرنمایی او وقتی است که تیمش را با دو بازیکن کمتر توانست به خوبی هدایت کند و پیروزی را به چنگ آورد.
▪ محمد مایلی کهن
حاجی مایلی را باید مظهر مقاومت نامید؛ او در حالی که پیرامون سایپا هنوز بحث هایی مبنی بر اینکه کنار گذاشتن اش وجود دارد که این خط و خطوط دهی ها از جانب اطرافیان علی دایی است! با پیروزی های پیاپی رو به جلو، ایستا و مقاوم حرکت می کند. برتری سایپا مقابل راه آهن تیمی که همگان او را گربه سیاه تیم های تهرانی می دانند اتفاق کوچکی نبود. سایپا حالا در مسیر خوشبختی قدم می زند و این اوضاع بسامان و روبه راه ممکن نشده است مگر با هدایت محمد مایلی کهن. به نظر می رسد حاجی مایلی باز هم جایگاهش را در گروه برنده ها محکم تر کند !
▪ آرش برهانی
اشتباه نکنید، آرش بازیکن سال های دور پاس نیست! او با پیراهن استقلال این طور پرشتاب و بی وقفه به سوی آقای گلی لیگ پیش می رود. درست است؛ تصور کردنش هم سخت است. بازیکنی که فصل پیش سوهان مغز هواداران تیمش بود، کسی که ساده ترین موقعیت ها را هم از دست می داد و حتی تا آستانه خداحافظی از استقلال هم پیش رفته بود حالا عصای دست امیر قلعه نویی و نقطه امید هواداران شده است. گلی که او در واپسین دقایق به ثمر رساند استقلال را در صدر نگه داشت و او را به بهترین و اثرگذارترین بازیکن هفته بیست و یکم بدل کرد.
● بازنده ها
▪ پرویز مظلومی
پرویز مظلومی و مدیران مس کرمان با بی انصافی محض چندین روز مانده تا این بازی درصدد نابودی افکار استقلالی ها برآمدند اما از آنجا که امیر قلعه نویی مربی باهوشی است بازی را داخل زمین برد تا کرمانی ها بفهمند رقابت سالم چیز دیگری است. مظلومی در هفته بیست و یکم بدترین مربی هفته لقب می گیرد و خود را به عنوان اولین چهره بازنده معرفی می کند.
▪ افشین پیروانی
با همه احترامی که برای رفتار و اخلاق افشین پیروانی قایلیم اما باید از درجه فنی بار دیگر به سوی او حمله کنیم و منتقد عملکردش در پرسپولیس بشویم. افشین با اینکه معتقد است تیم را در بحران تحویل گرفته که الحق والانصاف راست می گوید اما باید باور کند که سرمربی پرسپولیس است و نباید اجازه دهد مشتی بازیکن بی تفاوت ترکیب پرسپولیس را به تسخیر خود درآورند. افشین برای موفقیت در پرسپولیس تنها یک راه دارد؛ بیرون نشاندن ستاره های کاغذی و بازی دادن به جوان ها...
▪ غلام پیروانی
شا غلام روزهای اسفباری را در مقاومت پشت سر می گذارد و این در حالی است که مقاومت در سال جاری به لحاظ مالی یکی از بهترین سال های عمر خود را تجربه کرده است. شکست خانگی مقاومت مقابل پیکان در حالی که این تیم با یک گل از حریف پیش بود او را میان بازنده ها قرار می دهد. هیچ دلیلی جز ضعف مربی نمی تواند تیمی را در آستانه کسب ۳ امتیاز با شکست روبه رو کند. البته باید در توجیه این شکست همان کلمات همیشگی را از زبان پیروانی بشنویم: «در روزی که بهترین بازی مان را انجام دادیم، باختیم!»
▪ رحمان رضایی
حضور رحمان رضایی در پرسپولیس با حساسیت های فراوان از جانب کارشناسان روبه رو است. رحمان همان مدافعی که افشین قطبی اعتقادی به او نداشت برای ۶ ماه ۲۰۰ میلیون تومان و شاید بیشتر مزد می گیرد اما عملکردش بیش از ۲۰ میلیون تومان نمی ارزد. رد پای او در گل هایی که پرسپولیس دریافت کرد به وضوح احساس می شود. رحمان بی تردید حتی جلوتر از مهدی واعظی لایق قرار گرفتن میان بازنده های هفته است و اینجا است که بار دیگر باید از داریوش مصطفوی بپرسیم جذب رحمان با کدام توجیه فنی انجام شد آیا برای این پرسش پاسخی هست
● چهره های ویژه
▪ محمدرضا خلعتبری
همان طور که قابل پیش بینی بود به ستاره بی بدیل تیمش تبدیل شد، همچون آتشی پرحرارت به جان پرسپولیس افتاد و با زدن دو گل حیات بخش ذوب آهن را به یک پیروزی بزرگ رساند. خلعتبری، این کلیدی ترین بازیکن حال حاضر ذوب آهن اگرچه تیمش را در دقیقه ۴۷ با اخراج از میدان تنها گذاشت اما تا پایان بازی سایه ترسناکش همچنان در میدان وجود داشت تا تیمش در نهایت فاتح میدان باشد. خلعتبری حتی می تواند به یادماندنی ترین چهره سال فوتبال ایران هم لقب بگیرد.
▪ مهدی واعظی
در حالی که آمادگی همیشگی را نداشت در چارچوب دروازه قرار گرفت. البته بازی کردنش محصول عدم اطمینانی بود که افشین پیروانی به علیرضا حقیقی داشت. واعظی بازگشت ناامیدکننده ای به میدان داشت و در گل های ذوب آهن مقصر بود. هرچند که نباید این مهم را از ذهن شست که او پس از مدت ها مصدومیت در یک بازی سخت به بازی گرفته شد که این تصمیم خود انتقادهای بسیاری را به سوی افشین پیروانی متوجه می کند.
▪ امیرحسین صادقی
مقابل دیدگان هواداران استقلال بار دیگر با حرکتی ناجوانمردانه و شاید مبتدیانه از میدان اخراج شد تا بار دیگر محرز و آشکار شود که امیر قلعه نویی به چه دلیل او را در آغاز فصل از فهرست مدافعان محبوبش خارج کرد. صادقی که فصل پیش هم بارها اخراج شد و حتی به اشتباه دروازه استقلال را باز کرد این روزها در ترکیب مس کرمان هم حال و روز بدی را پشت سر می گذارد. صادقی اگر به همین منوال ادامه دهد زمینه ساز اخراج پرویز مظلومی هم خواهد شد!
▪ فریدون فضلی
مهاجمی که خوب گل می زد و حتی می توانست رقیبی جدی برای آرش برهانی در کسب عنوان آقای گلی باشد کارش به جایی رسیده که نمی تواند از نقطه پنالتی هم دروازه حریفان را باز کند.
فضلی که هفته ها گل نزده بود در دقیقه ۷۴ بازی با سپاهان تیمش را از کسب یک پیروزی بزرگ و ارزشمند محروم کرد تا نصف جهان را از کسب یک تساوی به یادماندنی خوشحال کند. فضلی با زدن این گل حتی می توانست سرنوشت صباباتری را هم تغییر دهد...
حمید رضا عرب
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید