سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

بی‌توجهی به سلامت جنسی، خانواده را به کانونی سست و اجباری تبدیل می‌کند


بی‌توجهی به سلامت جنسی، خانواده را به کانونی سست و اجباری تبدیل می‌کند
برخورداری زوجین از سلامت جنسی نقش قابل توجهی در تحکیم نهاد خانواده دارد از این‌رو بی‌توجهی به ارضای صحیح آن می‌تواند خانواده را به کانونی سست و اجباری تبدیل کند.
«نفیسه حمیدی» جامعه‌شناس و عضو پژوهشکده خانواده‌پژوهی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اعلام این مطلب گفت: اهمیت روابط زوجین و سلامت جنسی آنها در کانون خانواده امر مهمی در دین اسلام است اما با اندکی تأمل در منابع روایی می‌توان به این نتیجه رسید که طرح مسائل جنسی به‌صورت گسترده و علنی نیر امری مذموم است.
وی با تأکید بر لزوم توجه مسئولان ذی‌ربط اعم از خانواده و محیط‌های آموزشی در افزایش آگاهی خانواده‌ها نسبت به ضرورت سلامت جنسی افزود: آموزش اخلاق جنسی از جمله مسائلی است که باید مورد توجه باشد زیرا چه بسیارند دخترانی که به دلیل عرف و سنت غلط هیچ آشنایی با جنس مذکر ندارند پس چگونه توقع داریم که چنین فردی رابطه موفقی با همسر خود داشته باشد؟
یک جامعه‌شناس: ما معتقد به فقه پویا هستیم از این‌رو لازم است در جامعه کنونی مؤلفه‌هایی متناسب با فرهنگ جامعه تدوین شود که ضمن آن همه نهادهای تأثیرگذار با تبعیت از این مفاهیم به آموزش اخلاق جنسی بپردازند
حمیدی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های جامعه ایرانی تصریح کرد: از نظام اجتماعی اینچنینی بیش از این نمی‌توان انتظار داشت مگر اینکه خانواده‌ها به ضرورت آموزش مسائل جنسی و نقش آن در استحکام خانواده پی ببرند.
این دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی اظهار کرد: آموزش از جمله مسائلی است که باید در ایجاد یک رابطه جنسی موفق میان زوجین مورد توجه قرار گیرد که به نظر می‌رسد آموزش‌های خوبی هم در این زمینه می‌توان تدوین کرد که شرح این روش‌ها نیازمند تفکر بیشتر و واقع‌بینی است.
این عضو پژوهشکده خانواده‌پژوهی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به واحد درسی «تنظیم خانواده» که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، گفت: مطالب مفید و خوبی در این کتاب درسی گنجانده شده است که متأسفانه این مفاهیم نیز به درستی آموزش داده نمی‌شود زیرا گروه‌های آموزشی نیز همچون سایر اقشار جامعه، درگیر تابوهای موجود در طرح این مسأله هستند.
وی افزود: به همین جهت شاهدیم که این درس نیز از مسیر اصلی خودش خارج شده است و همچون سایر دروس تنها به درد کسب نمره می‌خورد و در نهایت دانشجویان هیچ آموزشی از این درس نمی‌گیرند و این فرصت نیز مغفول می‌ماند.
حمیدی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اینکه آیا می‌توان برای دست‌یابی به این هدف در مقابل عرف اجتماعی مقابله کرد؟ گفت: ما معتقد به فقه پویا هستیم از این‌رو لازم است در جامعه کنونی مؤلفه‌هایی متناسب با فرهنگ جامعه تدوین شود که ضمن آن همه نهادهای تأثیرگذار با تبعیت از این مفاهیم به آموزش اخلاق جنسی بپردازند.
این کارشناس جامعه‌شناسی در ادامه تغییر فرهنگ اجتماعی را اقدام اساسی در راستای تربیت جنسی دانست و تصریح کرد: البته آموزش قبل از ازدواج نیز در افزایش آگاهی زوجین و درک آنها از اهمیت سلامت جنسی در استحکام خانواده تأثیرگذار است.
بهترین مقطع و متولی آموزش مسائل جنسی از دیگر مفاهیم طرح شده در این گفت‌وگو بود که حمیدی در تشریح آن اظهار کرد: ظرافت این مسأله تا حدی است که نمی‌توان نهاد واحد و زمان مشخصی را برای آموزش آن مشخص کرد اما مطمئنم دانشگاه مرکز مناسبی برای تربیت جنسی نیست زیرا همه افراد جامعه به دانشگاه نمی‌روند از همین رو نهادهای عمومی‌تر همچون مقاطع پیش از دانشگاه به‌ویژه دوره دبیرستان برای طرح کلیات مسائل جنسی مناسب است.
این عضو پژوهشکده خانواده دانشگاه بهشتی، راه‌اندازی مراکز خاص برای آموزش و مشاوره مسائل جنسی را از دیگر اقدامات اجرایی در این حوزه قلمداد کرد و افزود: بیشتر افراد در صورت بروز مشکل از طرح آن در محافل عمومی خودداری می‌کنند و در نهایت آن را با یکی از افراد خانواده در میان می‌گذارند اما به نظر من برخورد علمی با این مسأله می‌تواند در زمینه دستیابی به سلامت جنسی راهگشا باشد.
● دخالت دولت در بهداشت جنسی خانواده‌ها
رویکرد دولت در رابطه با مسائل جنسی و شفاف‌سازی آن از عوامل مؤثر در تضمین سلامت جنسی خانواده‌هاست چراکه در جامعه ما هیچ‌کس به اندازه دولت در امر فرهنگ‌سازی تأثیرگذار نیست بنابراین دولت باید تکلیف خود را با این مسأله روشن کند
عمده‌ترین آسیب‌های ناشی از بی‌توجهی به ارضای صحیح نیاز جنسی پرسش دیگر خبرنگار ایکنا از این جامعه‌شناس بود که در پاسخ به آن گفت: به نظر من رابطه مستقیمی میان لذت جنسی زوجین و استحکام خانواده آنها وجود دارد؛ به این معنی که اگر زن و شوهر نتوانند رابطه جنسی خوبی را در خانواده تجربه کنند هرگز به آرامش دست نمی‌یابند زیرا این نبود رضایت علاوه بر سرخوردگی به بهانه‌جویی منجر می‌شود و در نهایت رابطه زوجین با یکدیگر از طریق طلاق عاطفی و یا یکی از انواع طلاق‌های قانونی قطع می‌شود.
وی با اظهار تأسف از اینکه بیشتر زن و شوهرها از این مشکل خود بی‌خبر هستند و ریشه مشکلات خود را به فقدان تفاهم لازم ربط می‌دهند، تصریح کرد: بی‌توجهی به سلامت جنسی کانون خانواده را به نهادی سست و اجباری تبدیل می‌کند که به محض وقوع کوچک‌ترین مشکل متزلزل می‌شود.
وی با اشاره به افزایش آمار طلاق به دلیل ناتوانی جنسی زوجین، اظهار کرد: نسل پدر و مادرهای ما این اجبار را می‌پذیرفتند چون طلاق در دوره‌های گذشته امر زشتی تلقی می‌شد که خانواده‌ها به سختی با وقوع آن موافقت می‌کردند اما امروزه این قبح وجود ندارد و زوجین با وجود کمترین مشکل طلاق را ساده‌ترین راه‌حل برای رفع آن می‌دانند.
این دانشجوی دکترای روانشناسی معتقد است رویکرد دولت در رابطه با مسائل جنسی و شفاف‌سازی آن از عوامل مؤثر در تضمین سلامت جنسی خانواده‌هاست چراکه در جامعه ما هیچ‌کس به اندازه دولت در امر فرهنگ‌سازی تأثیرگذار نیست بنابراین دولت باید تکلیف خود را با این مسأله روشن کند.
حمیدی در پایان تصریح کرد: تا وقتی که دولت راضی نباشد نمی‌توان آموزشی داد لذا تصمیم دولت در این راستا امر مهمی است که در صورت موافقت با طرح این مفاهیم در سطح گسترده نیز مراکزی همچون نهاد امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز مشاوره زنان و خانواده استانداری‌ها، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و دستگاه‌های دیگر می‌توانند عهده‌دار طرح مفاهیم جنسی در مقاطع مختلف تحصیلی و اجتماعی به افراد جامعه باشند.
منبع : تک‌تاز ایران


همچنین مشاهده کنید