سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Tuesday, 24 April, 2018

تاریخچه وبلاگ در ایران وجهان


تاریخچه وبلاگ در ایران وجهان
هر وبلاگ نماینده یک انسان است انسانی که در جامعه و فرهنگ خاص بزرگ شده و می تواند به بازنمایی خود در واژه ها و کلامی که می نویسد، بپردازد.
این بازنمایی می تواند از یک سو معرف خود فرد و سوی دیگر اجتماع و جامعه ای که فرد در آن زندگی می کند باشد.
اولین وبلاگ توسط "تیم برنرزلی" (مخترع وب) ایجاد شد، گسترش این پدیده در سال ۱۹۹۹ با آغاز به کار Pitas، نخستین سرویس ارائه دهنده وبلاگ بصورت مجانی، شتاب فوق‌العاده‌ای به‌خود گرفت. تا اواسط ۲۰۰۰، بیش از یک هزار وبلاگ ایجاد و این رقم تا ۲۰۰۲ به بیش از نیم میلیون رسید.
نخستین بلاگی که چنین نامی داشت در سال ۱۹۹۴ توسط «دیو وینر» به وجود آمد. اما واژه وبلاگ برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ توسط «جان بارگر» در سایت robot wisdom به کار برده شد. تعداد وبلاگ‌ها در آغاز بسیار اندک بود، به نحوی که تا سال ۱۹۹۹ تنها ۲۳ وبلاگ وجود داشت. این رقم در اواسط سال ۲۰۰۰ به بیش از ۱۰۰۰ و دو سال بعد به بیش از نیم میلیون رسید. اما در دسامبر ۱۹۹۰ اینترنت فعالیت خود را به صورت شبکه‌ای جهانی آغاز کرد. ۱۵ سال بعد مطابق تحقیقات سایت internet world stats تعداد کاربران این شبکه به یک میلیارد و ۱۸ میلیون نفر (یعنی ۷/۱۵ درصد کل جمعیت دنیا) رسید.
در حال حاضر نیز به نوشته سایت ایتالیایی کانا وب بیش از ۲/۲۷ میلیون وبلاگ فعال وجود دارد و روزانه بیش از ۷۵ هزار وبلاگ به آنها افزوده می‌شود (البته تعداد کل وبلاگ‌های فعال و غیرفعال شاید از ۱۰۰ میلیون هم بیشتر باشد).
تاریخچه وبلاگ نویسی در ایران به ۱۶ شهریور ۱۳۸۰ باز می گردد. روزی که سلمان جریری اولین وبلاگ فارسی را بر سوی صفحه اینترنت قرار داد. مقاله درخشان با معرفی سیستم رایگان وبلاگ نویسی بلاگر نقطه عطفی در تاریخ وبلاگ نویسی ایران بود. در ایران نخستین وبلاگ‌ها از حدود ۵ سال پیش به وجود آمد و در حال حاضر تنها در سایت پرشین بلاگ حدود ۷۰۰ هزار وبلاگ وجود دارد. کل وبلاگ‌های فارسی زبان بیش از ۰۰۰/۲۰۰/۱ تخمین زده می‌شوند که البته فقط حدود نیمی از آنها فعال هستند در ایران نیز دسترسی مردم به اینترنت از ۱۹۹۵ آغاز شد که در سال‌های نخست تعداد کاربران آن از ۲۵۰ هزار تن تجاوز نمی‌کرد، اما به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این آمار تا پایان سال ۸۵ به ۱۱ میلیون کاربر می‌رسد. بعد از گذشت یک سال از تاریخ اولین وبلاگ آمار وبلاگ های فارسی زبان از مرز ۱۵۰۰۰ نیز گذشت و بعد از مدتی به جایی رسید که در دنیای وبلاگ بعد از زبان های انگلیسی، پرتقالی و لهستانی، زبان فارسی قرار گرفت. از کنار رتبه چهارم زبان در وبلاگ نویسی برای ایرانی ها-آن هم با این وضعیت دسترسی به اینترنت- به راحتی نمی توان گذشت.
وبلاگهای فارسی بزرگترین مزیت ایرانیان در فضای مجازی هستند. آمار و ارقام وبلاگهای فارسی در جهان حکایت از ۷۰۰ هزار وبلاگ ثبت شده و حدود ۱۰۰ هزار وبلاگ فعال (ضیایی پرور؛ ۱۳۸۴)از میان ۱۰۰میلیون وبلاگ در عرصه جهانی دارد.
عوامل موثر بر رشد وبلاگ نویسی در ایران را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:
۱) ویژگی هایی که" فضای وبلاگ "دارد.
۲) ویژگی هایی که به خصوصیات مردم ایران و شرایط اجتماعی و فرهنگی باز می گردد.
● وبلاگ چیست؟
وبلاگ‌ فضایی برروی اینترنت است که در آن تازه‌ترین نوشته‌ها در بالای صفحه قرار می‌گیرد.
این واژه ترکیبی از واژه‌های web و log است که امروز مردم آن را به صورت خلاصه‌تر یعنی بلاگ (blog) تلفظ می‌کنند. به فردی هم که وبلاگ می‌نویسد بلاگر (Blogger) می‌گویند.
اصطلاح وبلاگ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ مطرح شد. اما وبلاگ‌های واقعی از اواسط دهه ۱۹۹۰ به میدان آمدند و به آنها در آن هنگام ژورنال‌های آنلاین (Online Journals) می‌گفتند.
شکوفایی وبلاگ‌ها از پایان سال ۱۹۹۹ شروع شد و بعد از سال ۲۰۰۱ بود که رسانه‌های سنتی چاپی از وجود آنها مطلع شدند و به این ترتیب بود که نخستین پژوهش‌ها درباره وبلاگ‌ها در علم روزنامه‌نگاری صورت گرفت.
برای نوشتن در وبلاگ به دانش بالا در زمینه HTML نیازی نیست چرا که وبلاگ‌ها از نظر سیستم مدیریت محتوا (CMS) بسیار آسان و ساده طراحی شده‌اند.
● هر ثانیه یک وبلاگ متولد می شود
آخرین مطالعات مرکز رایانه‌ای (DAVESIFRY) نشان می‌دهد در حال حاضر در هر ثانیه یک وبلاگ ساخته می‌شود.
مهم‌ترین مواردی که در وبلاگ‌های نوشته می‌شود شامل انتشار اخبار، مسایل سیاسی، نقطه نظرات جوانان و مشکلات جامعه است.
در سال ۱۹۶۹ دو دانشگاه استانفورد و کالیفرنیا برای انجام پژوهش‌هایی نظامی از طریق رایانه به هم متصل شدند. این شبکه اطلاعاتی «آرپانت» نامیده می‌شد که آژانس طرح‌های پژوهشی پیشرفته در وزارت دفاع آمریکا مأمور طراحی آن بود و هدفش مرتبط کردن رایانه‌هایی بود که توسط ارتش، پیمانکاران و دانشگاه‌ها پژوهش‌هایی برای وزارت دفاع آمریکا انجام می‌داد. در این زمان هنوز pcها ابداع نشده بودند.
محتوای وبلاگ‌های اولیه غالباً شامل: مجموعه‌ای از لینک‌ها و توضیحات متناسب با علاقه نویسنده بود. سپس وبلاگ‌هایی که جنبه دفترچه خاطرات شخصی داشت به وجود آمد و در ادامه نیز شاهد وبلاگ‌هایی تخصصی در زمینه‌های گوناگون همچون: نجوم، روزنامه‌نگاری، مذهبی، سیاسی و... بودیم.
خریدن بلاگر (بزرگترین سرویس وبلاگی) توسط گوگل (بزرگترین موتور جست‌وجوی اینترنتی) از مهم‌ترین دلایل اهمیت وبلاگ‌ها در جهان امروز است، ضمن این که در حال حاضر هر جا رسانه‌های رسمی مثل: رادیو، تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور نداشته باشند این وبلاگ‌ها هستند که می‌توانند کار اطلاع رسانی را انجام دهند. از جمله وبلاگ معروف «سلام پکس» که در جریان جنگ دوم آمریکا و عراق در سال ۲۰۰۳ به عنوان مهم‌ترین منبع خبری، حتی برای بزرگترین خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های دنیا، در خصوص وضعیت شهر بغداد در آمده بود.
● انواع وبلاگ‌ها
تقسیم‌بندی‌های متفاوتی برای وبلاگ‌ها وجود دارد مثلاً به لحاظ محتوا که آنها را به ۳ دسته تقسیم می‌کنند: گروهی به بیان افکار و دیدگاه‌های شخصی نویسنده از طریق نگارش مقاله و یادداشت می‌پردازند.
برخی به بیان موضوعات تخصصی در زمینه‌های گوناگون: مذهبی، سیاسی، هنری، علمی و... می‌پردازند که می‌تواند به صورت گروهی اداره شود. اما وبلاگ‌ها به لحاظ قالب هم بدین صورت تقسیم‌بندی می‌شوند: تصویری (photoblog) ویدیویی (videoblog) و صوتی (Aadioblog). «بلاگ یا همان وبلاگ در واقع یک نرم افزار اجتماعی و یک شبکه اجتماعی است» خیلی از بلاگرها این احساس را بیان کرده‌اند. در واقع بلاگر می‌تواند نظر خود را در مورد یک موضوع خاص بیان کند و سایرین با ملاحظه آن، نظر و اصطلاحاً Comment خود را در مورد آن موضوع بیان کنند که همین سبب می‌شود بلاگر نظر جامعه همفکر را نسبت به خود بداند. برای شبکه، شما به هر جفت آنها احتیاج دارید(موضوع و خواننده).
ولی به هر حال باز هم محدودیت‌هایی برای بلاگ کردن وجود دارد، به ویژه برای کاربرهای متخصص. از زمانی که بلاگ‌ها قابل دسترسی شده‌اند، بسیاری از ابزارهای اینترنتی امکان بلاگ کردن را می‌دهند و هر bloger جدید و تازه‌کار می‌تواند با مراجعه به سایتهای سرویس دهنده و ایجاد یک وبلاگ که معمولا بدون هزینه هم در چنین دنیایی که بقای وبلاگ مهم است، طبیعی است تلاش‌ها برای بالا بردن کیفیت مطالب و مستند بودن پست‌ها بیشتر و بیشتر شود. تنها چیزی که در این میان بدیهی و غیر قابل اجتناب است، داشتن وبلاگ، به راحتی گذشته نبوده و بلاگر می‌بایست تلاش زیادی را برای ارتقای آن و داشتن پست‌های جدید به عمل آورد و ناگزیر باید وارد دنیای ارتباطات شده و زمان زیادی را برای این امر صرف کرد.
چندین راه منحصر به فرد برای افرادی که از وبلاگ‌ها استفاده می‌کنند وجود دارد که به ۱۰ مورد عمومی آن اشاره می‌کنیم:
۱) بلاگ کردن برای ابراز و تصحیح عقاید و خصوصیات شخصی: این شاید یکی از رایج‌ترین شکل‌های استفاده از وبلاگ است. این وبلاگها، شبیه به دفتر خاطرات روزانه یا گزارش روزانه طبیعی است.
۲) بلاگ کردن برای ایجاد ارتباط با دیگر بلاگرها: در اصطلاح، بلاگرها می‌گویند یکی از دلایلی که ما بلاگ کردن را آغاز کردیم این بود که خواستار ارتباط با دوستان و فامیل بودیم و به جای e-mail فرستادن (یا دایره پیچ در پیچ mail) فقط بلاگ می‌کردیم.
۳) بلاگ کردن برای تعامل اجتماعی: صرف نظر از دوستان و آشنایان، مردم نیز می‌توانند بوسیله وبلاگها صاحب یک شبکه ارتباطی- اجتماعی خوب شوند حتی اگر بلاگرها در نقاط مختلف کره زمین و کشورهای گوناگون و با فرهنگ‌های متفاوت باشند، می‌توانند مواردی را که به آنها علاقمند هستند، طراحی و در وبلاگ بگذارند و به طور حتم، افراد بسیاری وجود دارند که به موضوع مطرح شده علاقه داشته باشند.
۴) بلاگ کردن به منظور تحصیل: در داخل این چتر حجیم تحصیلی، مردم می‌توانند از وبلاگها برای روشهای آموزشی نیز استفاده کنند همچنین مربی و معلم می‌توانند در پروژه‌های مشترک با دانشجویان و دانش‌آموزان همکاری کنند و یا برای بر قراری ارتباط با انجمن‌ها و... از آن استفاده کنند.
۵) بلاگ کردن برای جستجوی کار: این کارکرد هنوز در حد رایج قرار نگرفته ولی بلاگرها می‌توانند تجربیات خود را به معرض نمایش همگان بگذارند.
۶) بلاگ برای ثبت وقایع یک مسافرت: گزارش مسافرتها همیشه مورد توجه بسیاری از مردم بوده است. این به خاطر آن است که مسافرین از بلاگها برای ثبت جزئیات و موارد مثبت سفر خود استفاده می‌کنند. از وقتی که کافی نت‌ها در همه جای جهان راه‌اندازی شده‌اند، بلاگرها می‌توانند در طول سفر هم، وبلاگ خود را update کنند.
۷) بلاگ برای business یا تجارت: امروزه بسیاری از داد و ستدهای تجاری از طریق وب انجام شود و بسیاری از بلاگرها می‌توانند از این طریق درخواست خرید یا فروش محصولات خود را با کمترین هزینه (تقریبا بدون هزینه) در معرض تماشای دیگران قرار دهند.
۸) بلاگ برای امور سیاسی: بلاگهای سیاسی تبدیل به یک اجبار در رسانه‌ها و خبرگزاریهای سیاسی دنیا تبدیل شده اند و حتی سیاستمداران راههایی را برای استفاده از قدرت بلاگ‌ها برای نبردهای سیاسی و یا در ارتباط ماندن با موکلان خود استفاده می‌کنند و حالا مردم عادی هم می‌توانند حرف خود را در مورد مطالب سیاسی به راحتی بگویند.
۹) بلاگ کردن برای اطلاع و آگاهی و اعلامیه‌های دولتی: سازمانها و شرکتهایی که می‌خواهند سطح آگاهی مردم را بالا ببرند و خبر‌های دولتی را گسترش بدهند با استفاده از وبلاگ‌ها منفعت زیادی می‌برند. هیأتها، کلوپها، انجمنها، کمیته‌ها و دیگر گروهها مثل موارد ذکر شده می‌توانند از بلاگ برای جذب مردم و بر قراری ارتباط استفاده کنند.
۱۰) بلاگ کردن برای سود و منفعت: بسیاری از بلاگرها از وبلاگ برای سود و منفعت خود استفاده می‌کنند و با راه‌اندازی شبکه‌های وبلاگی، از این روش کسب درآمد می‌کنند.
● ویژگی‌های وبلاگ‌ها
ساختن وبلاگ‌ها بسیار راحت است فقط باید فرم مختصر و ساده‌ای را- که بیشتر از چند دقیقه طول نمی‌کشد- پر کرد تا صاحب وبلاگ شد. برای گذاشتن مطلب هم در آن نیاز به اتصال به اینترنت نیست می‌توان مطلب را تایپ و پس از اتصال، آن را در وبلاگ Paste کرد.
وبلاگ‌ها به دلیل سهولت ساخت و استفاده از آنها و همچنین زبان ساده‌ای که دارند به قشر خاصی از جامعه محدود نیستند یعنی از رئیس جمهوری گرفته تا حتی فروشنده یک فروشگاه می‌توانند نویسنده وبلاگ باشند. اما شاید مهم‌ترین ویژگی وبلاگ‌ها را بتوان رهایی آنها از محدودیت و قید و بند سانسور دانست. بدین ترتیب که در کلاس‌های روزنامه‌نگاری می‌گویند هر رویداد تا پیش از انتشار توسط رسانه‌ها (مطبوعات و رادیو و تلویزیون) تحت تأثیر عوامل مختلف درون سازمانی شامل:
ـ سیاست‌های خبری آن رسانه
ـ تأثیر ارزش‌های اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی و... هر جامعه بر آن رسانه
ـ باورها و اعتقادات شخصی خود خبرنگار
ـ مسایل فنی مثل: کمبود جا در مطبوعات و دقت در رادیو و تلویزیون و بدون سازمانی شامل:
۱) محدودیت‌های قانونی
۲) اعمال نفوذ اشخاص حقیقی و حقوقی
۳) اعمال نفوذ صاحبان آگهی
۴) تأثیر گروه‌های فشار
۵) مخاطبان
۶) منابع خبری (روابط عمومی سازمان‌های مختلف و خبرگزاری‌ها) قرار می‌گیرد.
بنابر این هرگز خبری که نهایتاً به اطلاع مردم می‌رسد بازتاب کامل واقعیت نیست اما وبلاگ‌ها چون تحت تأثیر این عوامل نیستند (مگر باورها و اعتقادات شخصی خود نویسنده) و به‌علاوه نویسندگان آنها می‌توانند هویت خود را پنهان نگهدارند، سانسور در آنها جایی ندارد، بنابر این نه تنها باعث تخلیه روانی و آرامش روحی نویسندگانشان می‌شوند بلکه در کل با تکثیر دیدگاه‌ها باعث افزایش تفاوت‌ها و سؤال‌ها و رشد هویت‌های فردی می‌شوند.
اما از سوی دیگر به دلیل آزادی بیان بی‌حد و مرزی که دارند بعضاً مطالبشان بسیار بی‌پروا و بی توجه به منافع ملی و مصالح ملی است و به همین خاطر گاهی نمی‌توان چندان به صحت نوشته‌های آنها اطمینان داشت.
از دیگر ویژگی‌های مهم وبلاگ‌ها سرعت بالای به روز شدن اخبار است که حتی از رادیو هم بیشتر است مثلاً وقتی حدود ساعت ۵ صبح ۱۴ دسامبر ۲۰۰۳ خبر دستگیری صدام اعلام شد و مهم‌ترین روزنامه‌های آمریکا در بهترین حالت ۱۰ ساعت بعد با انتشار ویژه‌نامه‌ای این خبر را منتشر کردند در حالی که وبلاگ‌ها و روزنامه‌های الکترونیکی به صورت لحظه به لحظه به انتشار تازه‌ترین اخبار و تصاویر پرداخته بودند.
البته وبلاگ‌ها این مزیت مضاف را هم دارند که می‌توانند از طریق لینک‌های متعدد، اطلاعات بیشتری در خصوص موضوع و زمینه کاری خود در اختیار مخاطبانشان قرار دهند. آخرین نکته قابل ذکر در این زمینه این است که وبلاگ‌ها می‌توانند به صورت منفرد یا بعضاً هماهنگ با هم از طریق تمرکز روی موضوعی خاص نقش مؤثری در جلب توجه و تحریک افکار عمومی داشته باشند.
آمارهای منتشره در انگلیس از این نکته حکایت دارد که دردسرهای مشارکت آنلاین مخاطبان ارزش تحمل کردن را دارد. وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های دیلی تلگراف سالیانه ۶ میلیون بازدیدکننده دارد، این رقم برای تایمز ۹ میلیون و برای گاردین ۵/۱۲ میلیون بازدیدکننده است و بنابراین تعجبی ندارد که جایزه بین رسانه‌ای XMA انجمن پژوهش اینکافیج [ایفرا] نصیب گاردین در انگلیس شد. مضامین اصلی مورد مسابقه در سال ۲۰۰۶ شامل پوشش مسابقات فوتبال جام جهانی، پادکست و وبلاگ‌ بود. برای اینکه بدانیم دنیای پلاتفرم‌های چند رسانه‌ای چه ویژگی‌هایی دارند باید به آرای ماریو گارسیا [Q&A with Mario Garcia] طراح روزنامه، رجوع کرد
اما روزنامه راینیش پست [Rheinische Post] در آلمان حتی پا را از این هم فراتر گذاشته است و چاپ و آنلاین را ادغام کرده است.
کلمنس باوئر (Clemens Baver) رییس هیأت اجرایی گروه رسانه‌ای راینیش پست می‌گوید: هر دو عرصه چاپی و آنلاین به طرزی عالی یکدیگر را تکمیل می‌کنند و به لحاظ مضمونی هم عرصه سوژه‌های یکدیگر را گسترده‌تر می‌سازند.
این امر باعث شده تا این روزنامه دوسلدورفی هفته‌ای یک بار مقالات موجود در وبلاگ‌هایش، یعنی در Opinio را نیز در قالب نسخه چاپی به چاپ برساند.
نمونه قابل اشاره دیگر در این زمینه Oh my News کره جنوبی است. این سایت نمونه بارزی از روزنامه‌نگاری شهروندی در جهان است که دارای ۴۰ هزار نویسنده است و هر یکشنبه نسخه چاپی آن که آمیزه‌ای از پست‌های آن است، به بازار می‌آید. این روند اکنون با استقبال سیاستمداران هم مواجه شده است.
گفته می‌شود، رومو هیون رییس جمهور کره جنوبی نخستین رییس جمهور دارای وبلاگ است. وزیر کشور فرانسه یک بلاگر بسیار فعال است و بلاگرها حرف‌های فراوانی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا خواهند داشت.
آیا وبلاگ‌نویسی به نزدیکی نفطه اوج محبوبیتش رسیده است؟ مرشدان تکنولوژی در موسسه گارتنر چنین اعتقادی دارند.
به گزارش آسوشیتدپرس یکی از ۱۰ پیش‌بینی این شرکت پژوهشی برای سال ۲۰۰۷ این است که شمار وبلاگ‌نویس‌ها در نیمه اول سال آینده میلادی در حد تقریبا ۱۰۰ میلیون تثبیت خواهد شد.
دلیل این پیش‌بینی به گفته داریل پلامر یکی ار محققان موسسه گارتنر این است که اغلب افرادی که به تفتن با یاداشت‌های روزانه اینترنتی می‌پردازند، تا به حال آن را امتحان کرده‌اند. آنهایی که به این کار عشق می‌ورزند خود را متعهد به ادامه‌دادن آن می‌کنند، در حالیکه دیگران از این کار خسته‌شده و آن را رها کرده‌اند.
پلامر می‌گوید: "بسیاری افراد به وبلاگ‌نویسی روی آورده و بعد آن را کنار گذاشته‌اند. همه فکر می‌کنند که چیزی برای گفتن دارند، اما زمانی که صحنه را در اختیار آنها می‌گذارید و از آنها می‌خواهید حرفشان را بزنند، تازه معلوم می‌شود واقعا حرفی برای گفتن دارند یا نه."
پلامر یادآور می‌شود که این رویداد را نباید ضربه‌‌ای به وبلاگ‌نویسی به حساب آورد، دینامیسم متوقف‌شدن در یک نقطه اوج همیشه رخ می‌دهد، گرچه هنگام بروز در مورد پدیده‌‌ای که به با سرعت زیادی محبوبیت یافته اندکی باعث غافلگیری می‌شود.
فضای وبلاگ بیش از چت فرصت لازم برای اندیشیدن و تعامل فکری را مهیا ساخت. اگر چت روم ها شهاب های آسمان مجازی باشند وبلاگ ها ستاره های نورانی آن هستند. وبلاگ معمولا نسبت به سایت ماهیتی پویاتر دارد. تغییرات در آن سریعتر رخ میدهد.
از طرف دیگر محتوای رسانه را می توان یکی از پر حجم ترین و دست نیافتنی ترین مجموعه داده هایی دانست که می تواند بسیار درباره جامعه سخن بگوید.
وبلاگ تنها یک دفترچه خاطرات که در نهان خانه ی وجود آدمی باشد نیست. نوشتن عنصر اصلی وبلاگ نویس است اما نوشتنی که تنها خود مخاطب آن نباشی، بلکه هر کس دیگری در این فضا اجازه یابد بخواند و علاوه بر خواندن اظهار نظر هم کند.
یکی از ویژگی های وبلاگ بازخور است که با نقد و اظهار نظر از سوی دیگران باعث بالا رفتن آگاهی می شود، هویت محصول فرآیندی مستمر میان خود و دیگری، یک دیالکتیک درونی- برونی می باشد.
شاید یکی از مهم‌ترین تأثیرات وبلاگ، تأثیر آن بر شخصیت اجتماعی فرهنگی و رها کردن و آشکار ساختن لایه‌های پنهانی هویت افراد باشد، طبق مدل"مازلو"انسان ها علاوه بر نیاز های جسمانی دارای نیاز های اجتماعی نیز هستند که حد نهایی آن"خود شکوفایی" است، نیاز به راستی رساندن هستی خویش و کشف توانایی های بالقوه و به کار گرفتن آن.
گذشته از خود شکوفایی وبلاگ فضای برای ارتباط برقرار کردن ایجاد می کند، فرد سعی می کند ارتباطی اثر بخش داشته باشد تا بتواند در نتیجه آن لذت ببرد ویژگی هایی که به طور معنی داری بر اثر بخشی موثر است: گشودگی، همدلی، مثبت گرایی و تساوی است.
در فضای مجازی که تقریبا برابری و تساوی وجود دارد و تو، یک وبلاگ نویس هستی و دیگری ای که سر می زند هم یک وبلاگ نویس است با نظر ها و پیام هایی که در مورد متن های که بیان گر گشودگی است، گذاشته می شود همدلی بالا می رود. وبلاگ محصول رشد درونی ارتباطات در عالم اینترنت است.
این محصول، بازتاب تعامل انسان فضای مجازی با دیگری است. فضایی، برای به نمایش گذاشتن ابعاد فردی با تمامیت ظرفیت خود در یک عرصه عمومی، تبدیل شده است.
"خود گشودگی" یکی از عوامل موثر در خود شکوفایی می باشد و وبلاگ فضایی را ایجاد می کند که فرد از این طریق و ارتباط برقرار کردن با دیگران، خود شکوفایی اش بالاتر می رود.
وبلاگ هایی که به بیان احساس ها و عواطف می پردازد شاید بیش از دیگر موضوعات باشند، پسرهایی که وبلاگ هایی با موضوع عشق و شعر و احساسی دارند نیز زیاد هستند(البته این نکته جای تحقیق و بررسی بیشتر دارد)، اما می توان گفت عواطف و احساساتی که در دنیای عقلانی و واقعی مجالی پیدا نمی کند در این دنیا به راحتی بروز پیدا می کنند.
وبلاگ ها اکثرا متن گفتاری هستند که زبان نوشتاری هم دارد، که خصیصه گفتگویی و تعاملی بودن در آن موج می زند. ویژگی ای که به وضوح در فرهنگ ایرانی نیز نهان است. فرهنگ ایرانی یک فرهنگ شفاهی می باشد. به گونه ای که خود فرد با اینکه در قسمت پایین متن نظر دهید وجود دارد اظهار تمایل می کند که دوست دارد بداند دیگران چه فکر می کنند. و یا مشکلات و دغدغه های خود را عنوان می کند و از دیگران کمک می خواهد.
وبلاگ یک فضا و بیان شخصی است که افراد خودشان را در آن بیان می‌کنند و در معرض دید همگان قرار می‌دهند که البته این تشخص می‌تواند متعلق به یک گروه، سازمان و یا یک جامعه بزرگ نیز باشد.
انتشار خبر در دنیای وبلاگ‌ها (blogosphere) بسیار سریع صورت می‌گیرد و به همین دلیل هم هست که نویسندگان این گونه تفاسیر اینترنتی از نظر شکل دادن به افکار عمومی، موقعیت مناسبی یافته‌اند.
طبق نتایج موتور جستجوی تکنوراتی Technorati تعداد وبلاگ‌های جهان در سال ۲۰۰۶ پنجاه میلیون بوده است و این در حالی است که این رقم لحظه به لحظه افزایش می‌یابد.
وبلاگ‌ها در هیچ جای جهان مثل فرانسه با اشتیاق نوشته و خوانده نمی‌شوند. طبق آمارهای موجود، از هر سه فرانسوی حاضر در اینترنت ۲ نفر وبلاگ می‌خوانند و از هر دو دانش‌آموز یک نفر خاطراتش را در اینترنت می‌نویسد. اما در مقام مقایسه در آمریکا و آلمان از هر سه کاربر اینترنت یک نفر بلاگر فعال است. در فرانسه نیز بحث‌ها از کافی‌شاپ‌ها به عرصه اینترنت منتقل شده است. لوموند روزنامه معروف فرانسه اکنون خوانندگانش را به ساختن وبلاگ فرا می‌خواند. اینجا [ Creez Votre Blog] می‌توان وبلاگ‌های معروف روزنامه‌نگاران و مردم عادی را دید که به تبادل آرا می‌پردازند. بحث‌هایی چون بهداشت، خانواده، هنر و البته سیاست هم در آنها جاریست.
بحث‌های نمادین جاری در وبلاگ‌ها بسیار متنوع است. این امر را می‌توان در وبلاگ‌های دیلی تلگراف Daily telegraph در انگلیس دید. در اینجا [Telegraph Blogs] قهرمان راگبی دیل کارلینگ درباره دیدار با پسرش حرف می‌زند. یا سرهنگ تیم کالینز فرمانده نظامی در عراق دیدگاه‌هایش را بر سر جنگ و یا اسکندر کبیر با دیگران در میان می‌گذارد. در همین حال، روزنامه‌نگاران هم راجع به مشکلات خودشان از موتورسواری تا آشپزی فرانسوی حرف می‌زنند.
بن منتون نویسنده دیلی تلگراف می‌گوید: با این همه، ستارگان واقعی در این فضا کسانی هستند که هیچ‌کس آنها را نمی‌شناسد، اما با مقالاتشان تأثیری پایدار بر جا خواهند گذاشت.
محتوای وبلاگ‌های اولیه غالباً شامل: مجموعه‌ای از لینک‌ها و توضیحات متناسب با علاقه نویسنده بود. سپس وبلاگ‌هایی که جنبه دفترچه خاطرات شخصی داشت به وجود آمد و در ادامه نیز شاهد وبلاگ‌هایی تخصصی در زمینه‌های گوناگون همچون: نجوم، روزنامه‌نگاری، مذهبی، سیاسی و... بودیم.
ساختن وبلاگ‌ها بسیار راحت است فقط باید فرم مختصر و ساده‌ای را- که بیشتر از چند دقیقه طول نمی‌کشد- پر کرد تا صاحب وبلاگ شد. برای گذاشتن مطلب هم در آن نیاز به اتصال به اینترنت نیست می‌توان مطلب را تایپ و پس از اتصال، آن را در وبلاگ Paste کرد.
● تفاوت وبلاگ و روزنامه کاغذی
۱) وبلاگ‌ها به جای اخبار جاری و رسمی بیشتر به مخاطبان خود در باره اخبار غیررسمی، خاص و حاشیه‌ای اطلاع می‌دهند.
۲) نسل جوان امروز روزنامه خوان نیست و به کامپیوتر بیشتر عادت کرده است.
۳) امکان دسترسی به مطالب گذشته (آرشیو) خیلی راحت‌تر از روزنامه‌های کاغذی است.
۴) امکان دسترسی به اطلاعات اضافه مرتبط (با توجه به لینگ‌های موجود) خیلی راحت‌تر است.
۵) امکان استفاده از صدا، تصویر و فیلم هم در آن وجود دارد.
۶) امکان ذخیره مطالب مورد نظر راحت‌تر است.
۷) امکان ارسال نظرات یا مطالب مورد نظر توسط ایمیل بسیار راحت‌تر است.
۸) محدودیت جا وجود ندارد.
۹) هزینه‌های کمرشکن تهیه دفتر، تجهیزات، کاغذ، چاپ، توزیع و... را ندارد.
۱۰) وبلاگ‌ها می‌توانند هر لحظه اطلاعات خود را تکمیل کنند، اما روزنامه‌های کاغذی در بند زمان هستند و مجبورند تا شماره یا چاپ بعدی صبر کنند.
انتشار خبر در دنیای وبلاگ‌ها (blogosphere) بسیار سریع صورت می‌گیرد و به همین دلیل هم هست که نویسندگان این گونه تفاسیر اینترنتی از نظر شکل دادن به افکار عمومی، موقعیت مناسبی یافته‌اند.
طبق نتایج موتور جستجوی تکنوراتی Technorati تعداد وبلاگ‌های جهان در سال ۲۰۰۶ پنجاه میلیون بوده است و این در حالی است که این رقم لحظه به لحظه افزایش می‌یابد.
وبلاگ‌ها در هیچ جای جهان مثل فرانسه با اشتیاق نوشته و خوانده نمی‌شوند. طبق آمارهای موجود، از هر سه فرانسوی حاضر در اینترنت ۲ نفر وبلاگ می‌خوانند و از هر دو دانش‌آموز یک نفر خاطراتش را در اینترنت می‌نویسد. اما در مقام مقایسه در آمریکا و آلمان از هر سه کاربر اینترنت یک نفر بلاگر فعال است. در فرانسه نیز بحث‌ها از کافی‌شاپ‌ها به عرصه اینترنت منتقل شده است. لوموند روزنامه معروف فرانسه اکنون خوانندگانش را به ساختن وبلاگ فرا می‌خواند. اینجا [ Creez Votre Blog] می‌توان وبلاگ‌های معروف روزنامه‌نگاران و مردم عادی را دید که به تبادل آرا می‌پردازند. بحث‌هایی چون بهداشت، خانواده، هنر و البته سیاست هم در آنها جاریست.
بحث‌های نمادین جاری در وبلاگ‌ها بسیار متنوع است. این امر را می‌توان در وبلاگ‌های دیلی تلگراف Daily telegraph در انگلیس دید. در اینجا [Telegraph Blogs] قهرمان راگبی دیل کارلینگ درباره دیدار با پسرش حرف می‌زند. یا سرهنگ تیم کالینز فرمانده نظامی در عراق دیدگاه‌هایش را بر سر جنگ و یا اسکندر کبیر با دیگران در میان می‌گذارد. در همین حال، روزنامه‌نگاران هم راجع به مشکلات خودشان از موتورسواری تا آشپزی فرانسوی حرف می‌زنند
آمارهای منتشره در انگلیس از این نکته حکایت دارد که دردسرهای مشارکت آنلاین مخاطبان ارزش تحمل کردن را دارد. وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های دیلی تلگراف سالیانه ۶ میلیون بازدیدکننده دارد، این رقم برای تایمز ۹ میلیون و برای گاردین ۵/۱۲ میلیون بازدیدکننده است و بنابراین تعجبی ندارد که جایزه بین رسانه‌ای XMA انجمن پژوهش اینکافیج [ایفرا] نصیب گاردین در انگلیس شد. مضامین اصلی مورد مسابقه در سال ۲۰۰۶ شامل پوشش مسابقات فوتبال جام جهانی، پادکست و وبلاگ‌ بود. برای اینکه بدانیم دنیای پلاتفرم‌های چند رسانه‌ای چه ویژگی‌هایی دارند باید به آرای ماریو گارسیا [Q&A with Mario Garcia] طراح روزنامه، رجوع کرد.
اما روزنامه راینیش پست [Rheinische Post] در آلمان حتی پا را از این هم فراتر گذاشته است و چاپ و آنلاین را ادغام کرده است.
کلمنس باوئر (Clemens Baver) رییس هیأت اجرایی گروه رسانه‌ای راینیش پست می‌گوید: هر دو عرصه چاپی و آنلاین به طرزی عالی یکدیگر را تکمیل می‌کنند و به لحاظ مضمونی هم عرصه سوژه‌های یکدیگر را گسترده‌تر می‌سازند.
این امر باعث شده تا این روزنامه دوسلدورفی هفته‌ای یک بار مقالات موجود در وبلاگ‌هایش، یعنی در Opinio را نیز در قالب نسخه چاپی به چاپ برساند.
نمونه قابل اشاره دیگر در این زمینه Oh my News کره جنوبی است. این سایت نمونه بارزی از روزنامه‌نگاری شهروندی در جهان است که دارای ۴۰ هزار نویسنده است و هر یکشنبه نسخه چاپی آن که آمیزه‌ای از پست‌های آن است، به بازار می‌آید. این روند اکنون با استقبال سیاستمداران هم مواجه شده است.
گفته می‌شود، رومو هیون رییس جمهور کره جنوبی نخستین رییس جمهور دارای وبلاگ است. وزیر کشور فرانسه یک بلاگر بسیار فعال است و بلاگرها حرف‌های فراوانی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا خواهند داشت.

نویسنده: موسی کاظم زاده

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

یک فن‌‌آوری آموزشی دیگر: وبلاگ

یک فن‌‌آوری آموزشی دیگر: وبلاگ
هر فن‌آوری جدید، به‌جهان صورتی دیگر می‌دهد. به‌گفتة تاریخ‌شناس فرانسوی، فرناند برودل،[۱] راه‌آهن فرانسه و امریکا را متحول کرد، تلفن فاصله‌ها را برداشت، رادیو فرد را در خانة خودش مخاطب ساخت و تلویزیون بازارهای توده‌ای را ایجاد کرد، یا حداقل به آن شتاب بخشید. به‌همین ترتیب، می‌توان انتظار داشت که رایانه، اینترنت و کاربردهای جدید آن، تحولی بنیادین در اقتصاد، سیاست، و آموزش را سبب شود.
اینترنت از آن ابزارهای اجتماعی است که علاوه بر فراهم آوردن امکان توسعه اجتماعی، عرصه را برای کنش و بیان فردی باز می‌کند. پژوهش‌های انجام گرفته بر روی اینترنت و محیط‌های ارتباطی رایانه‌ای[۲] نشان می‌دهد که جوانان با استفاده از این ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی جدید، هویت خود را شکل می‌دهند و اطلاعات مورد نیاز خود را به‌دست می‌آورند. در این محیط‌ها تشکیل هویت و استفاده از زبان از مدل‌های جدیدی پیروی می‌کند.[۳]
اما مقایسه استفاده نهادهای مختلف اجتماعی از فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی دلالت بر آن دارد که نهاد آموزش، حتی در پیشرفته‌ترین جوامع، نتوانسته‌ است همچون دیگر نهادها از پتانسیل‌های فن‌آوری‌های جدید استفاده کند. برای مثال، می‌توان استفاده نهاد اجتماعی بازار از فن‌آوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی ـ تلفن‌ همراه، رایانه، پست الکترونیک، اینترنت ـ را با استفادة نهاد آموزش از این فن‌آوری‌ها مقایسه کرد. بخشی از علت این امر را می‌توان در پویایی بیشتر نهاد بازار جست و بخش دیگر را می‌توان در اثر فرهنگ حاکم بر نهادهای آموزشی دانست. نهادهای آموزشی، به ویژه در دوران مدرن، در کار توزیع یک‌سویه، جمعی و متمرکز «سواد» بوده است و نسبت به شرایط زیستی، فکری، روان‌شناختی و اجتماعی مصرف‌کنندگان و مخاطبان خود، ناآگاه و بی‌اعتنا بوده است.
وبلاگ چه خواهد کرد؟ در این مقاله،‌ می‌خواهیم ضمن مروری اجمالی بر نوع رابطة میان آموزش و رسانه‌های موجود در دوره‌های مختلف تاریخی، مشخصه‌های خاص وبلاگ و برخی امکانات جدید پدید آمده برای صنعت آموزش را مرور کنیم. شاید برای تعیین دقیق آثار وبلاگ بر آموزش قدری زود باشد امّا یقین داریم که روی‌آوری آموزش به این رسانه، توان ایجاد تغییر در ماهیت و ادراک آموزش را دارد. امّا پیش از هر چیز‌، وبلاگ چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
● وبلاگ چیست؟
وبلاگ پدیده‌ای اجتماعی‌ـ‌ فنّی است که در طول چهار سال گذشته پیشرفت‌های فنّی‌ و مقبولیت‌های اجتماعی چشمگیری کسب کرده است. با مروری اجمالی بر نتایج به‌دست آمده در موتورهای جست‌وجو، می‌توان شاهد نفوذ وبلاگ و منطق وبلاگی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی بود. مقالات زیادی پیرامون وبلاگ در رسانه‌های رسمی و متمرکز منتشر می‌شود. بسیاری از این مقالات مقدماتی‌ و محل بروز بیم‌ها و امیدهایند. در برخی گفتارها، روزنامه‌نگاران متعهّد و گویندگان رادیو و تلویزیون به وبلاگ می‌تازند. آنها این دغدغه را دارند که وبلاگ‌ها زیادند و میلیون‌ها یادداشت ویرایش نشده هر روز در آنها انتشار می‌یابد. برخی دیگر، به‌ویژه خود وبلاگ‌نویسان، امید فراوانی به وبلاگ بسته‌اند و راه حل همة مسائل و معضلات فنی و انسانی را در وبلاگ می‌جویند. به‌هرحال، گفتار هر دو گروه بر رواج اجتماعی وبلاگ دلالت دارد.
وبلاگ صورت جدیدی از صفحات اینترنتی است. امکانات فنّی به‌کار رفته در وبلاگ، تولید محتوا و روزآمد شدن صفحه را بسیار ساده کرده است. هر مطلبی که برای درج در وبلاگ ارسال می‌شود در بالای مطالب پیشین قرار می‌گیرد و به‌این ترتیب آرشیوی تاریخی از مطالب ارسالی شکل می‌گیرد. بالاترین یادداشت، جدیدترین یادداشت است بعد از آن، یادداشت‌های پیشین قرار دارند.
هر وبلاگ به لحاظ ساختاری دو بخش ثابت و سیال دارد. بخش ثابت وبلاگ معمولاً شامل عنوان اصلی یا آرم وبلاگ، شرحی کوتاه، نشانی یا امکاناتی برای تماس با نویسنده یا نویسندگان، فهرست ثابتی از پیوند به دیگر صفحات اینترنتی (و از جمله دیگر وبلاگ‌ها)، امکاناتی برای مراجعه به بایگانی یا جست‌وجو در وبلاگ، و غیره است. بخش سیال مطالب ارسالی روزانه را در بر می‌گیرد. هر مطلب در قالب یک مدخل یا پست جای می‌گیرد. قالب هر مدخل معمولاً شامل عنوان مدخل، محتوا، آدرس خاصّ مدخل،‌ تاریخ و ساعت نگارش، امکاناتی برای دریافت و ثبت نظر خوانندگان و غیره است.
وبلاگ از دیگر رسانه‌ها متمایز است: وبلاگ فاصله میان چرخة تولید و چرخة مصرف دانش و اطلاعات را مرتفع می‌کند، و رابطه‌ای صمیمی با مخاطب خود برقرار می‌سازد. مخاطبی که وبلاگ برای خود تعریف می‌کند، مخاطبی منزوی، بی‌هویت و منفعل نیست؛ او هویّتی خاص خود دارد و در شبکه‌های پیچیده‌ای از اجتماعات و ارتباطات سکنی دارد. وبلاگ رسانه‌ای گشوده به روی مخاطب است، جایی برای درج نظرات و ایده‌های او وجود دارد که می‌تواند زمینة خوبی برای برقراری ارتباط دوسویه و گفت‌وگو میان تولید کننده محتوا و مصرف کنندة آن باشد.
وبلاگ‌نویسان این رسانة نوین را دوست دارند. به‌خاطر همه دلایلی که آن را چشم‌اندازهای تیرة آموزش مدرسه‌ای و سنتی می‌کند، وبلاگ‌نویسان بر «صدای اصیل» و «تعامل اصیل» تأکید دارند. تعامل در وبلاگ، سریع، ناهموار و غیرقابل پیش‌بینی است. چیزی مثل جریان زندگی روزمره و واقعی است. این خیلی با جریان کنونی ارتباطات در عالم آموزش تفاوت دارد.
پژوهش‌های اخیر نشان داده است که حدود چهل تا پنجاه درصد از وبلاگ‌نویسان در محدوده سنی میان ۱۳ تا ۱۹ سال قرار دارند[۴]مراجعه به صفحه آمار کاربران پایگاه‌های ارائه دهندة خدمات وبلاگ نیز نشان از حضور گسترده محدودة سنی زیر بیست سال دارد.[۵]
عمومیت وبلاگ در میان جوانان، امکان چشم‌پوشی بر ابعاد آموزشی آن را می‌بندد. وبلاگ چه نسبتی با محیط‌های آموزشی دارد؟ آیا می‌توان از آن به عنوان ابزاری آموزشی استفاده کرد؟ وبلاگ را باید به عنوان فن‌آوری آموزشی جدیدی پنداشت که امکان جریان دوسویة دانش و سواد در میان گروه‌های فراگیر را فراهم می‌سازد. وبلاگ از طریق تشویق مستمر فراگیران به مشارکت در فرایند آموزش، ایجاد محیط‌های آموزش تعاملی، توانایی ترجمه و انتقال مطالب درسی به ذهن فراگیران را دارد.
استفاده از وبلاگ برای مقاصد آموزشی، بسته به آمادگی شرایط و زیرساخت‌های فنی و اجتماعی، می‌تواند در قالب‌های زیر انجام گیرد:
۱) وبلاگ فردی، این شکل از وبلاگ در حال حاضر رواج زیادی دارد. مربی می‌تواند با هدایت دانش‌آموزان به سوی ایجاد وبلاگ‌های فردی درسی، از او بخواهد درس‌های خاص را بازتولید کند. برای مثال معلم ادبیات می‌تواند از دانش‌آموز بخواهد معنی یک شعر خاص را در وبلاگ خودش ارائه دهد. دیگر دانش‌آموزان از طریق ارائه نظرات یا درج در وبلاگ خود می‌توانند نظر اولیه را اصلاح یا کامل کنند.
۲) وبلاگ‌های گروهی، این شکل از وبلاگ، به‌رغم برتری‌های فراوان بر صورت فردی، در حال حاضر چندان رایج نیست. کلاس درس محل خوبی برای آمادگی‌ها و گفت‌وگوهای اولیه برای تشکیل وبلاگ‌های گروهی است. معلم می‌تواند با گروه‌بندی کلاس درس از آنها بخواهد وبلاگ گروهی خود را راه‌اندازی کنند و پیرامون موضوعی خاص، به رقابت/گفت‌وگو با دیگر گروه‌ها بپردازند.
۳) وبلاگ‌های خوشه‌ای، امکان ایجاد پیوند میان وبلاگ‌ها، صورت دیگری از کار جمعی را سبب می‌شود که می‌توان آن را خوشه‌ای نامید. در این صورت، همان وبلاگ‌های فردی در قالبی گروهی به فعالیت می‌پردازند. به‌بیانی دیگر، این صورت از وبلاگ‌نویسی همان وبلاگ فردی است با این تفاوت که به دیگر اعضای یک گروه خاص پیوند، (لینک) داده است به موضوعی درسی و از پیش‌تعریف شده اختصاص دارد.
● موانع
استفاده از وبلاگ و دیگر فن‌آوری‌های آموزشی در کلاس درس و محیط‌های آموزشی با موانعی جدی نیز مواجه است. اولین و مهمترین مانع را شاید بتوان مانع زیرساختی دانست. عدم دسترسی دانش‌آموزان، معلمان و مدرسه به رایانه و عدم توانایی فنی در کاربرد آن مانع عمده‌‌ای در راه استفاده از فن‌آوری در امر آموزش است. به‌نظر می‌رسد این مشکل با استقبال روزافزون مردمی و دولتی از فن‌آوری‌های جدید در حال مرتفع شدن باشد. خانه‌ها به تدریج به رایانه مجهز می‌شوند و به‌رغم مشکلات بودجه‌ای فراوان، گام‌های مثبتی در راه تجهیز مدارس و محیط‌های آموزشی به رایانه برداشته شده است.
دومین مانع را می‌توان در میان زیرساخت‌های فرهنگی مشاهده کرد. فرهنگ حاکم بر آموزش، فرهنگ کهنسالی است که در طول قرن‌های متمادی مروج ارتباطات یکسویه در فرآیند آموزش بوده است. این فرهنگ، با آن که در دوره‌هایی توانسته‌ است سطح سواد عمومی جامعه را ارتقا دهد، در برابر پیشرفت‌های جهانی علمی ناتوان از پاسخگویی است و نمی‌تواند همه دانش موجود را با استفاده از ابزارهای پیشین، به نسل بعد از خود انتقال دهد. به‌این ترتیب آشکار می‌شود که استفاده از وبلاگ با فرهنگ حاکم بر مدارس همخوانی ندارد. فرهنگ حاکم بر مدارس، فرهنگ انتقال یکسویه اطلاعات و درخواست از فراگیر برای بازتولید موبه‌موی اطلاعات است. برای مثال، معلمان، این عاملان مهم گذار از الگوی یک‌سویه به الگوی تعاملی، نسبت به وبلاگ یا بدبینند و آن را ابزار «وراجی» می‌دانند و یا هیچ اطلاعی پیرامون آن ندارند. از سوی دیگر، بسیاری از معلمان ترجیح می‌دهند همه مطالب درسی خود را در ساعات موظف ارائه دهند و وقت (و هزینه) خود را در مرور وبلاگ‌های دانش‌آموزان خود، و یادداشت‌نوشتن برای آنها هدر ندهند. به‌رغم همه این موانع بزرگ، می‌توان با برگزاری دوره‌های توجیهی و آموزشی برای معلمان آنان را به‌تدریج با استفاده از این آخرین دستاورد فکری ـ فنی آشنا کرد.
● برخی ملاحظات اجرایی
۱) همان‌طور که اشاره شد، شبکه‌های تعاملی اینترنتی و از جمله وبلاگ یکی از را‌ه‌های اصلی دریافت و بازتولید دانش و اطلاعات در میان جوانان شده است و آنان به راه‌های سنتی دریافت اطلاعات و از جمله کلاس‌های رسمی درس کمتر توجه دارند. هم‌اکنون دانش‌آموزان بسیاری در عرصه وبلاگ‌نویسی فردی فعال هستند، این تعداد گرچه نسبت به تعداد دانشجویان وبلاگ‌نویس محدود است، اما با توجه به استقبال اجتماعی وبلاگ، پیوسته در حال افزایشند. به‌این ترتیب، نظام آموزش ناگزیر از روی‌آوری به مجاری جدید انتقال دانش و سواد است.
۲) همچون دیگر فن‌آوری‌های آموزشی، وبلاگ را باید ابزاری در جهت تکمیل فرآیند آموزش دانست. به‌عبارتی دیگر، نه وبلاگ می‌تواند جایگزین محیط‌های آموزشی شود و نه محیط‌های آموزشی می‌توانند با غفلت از وبلاگ، فرآیند آموزشی کاملی داشته باشند.
۳) نظام آموزش و پرورش می‌تواند، در مناطقی که دسترسی بهتری به امکانات فنی لازم وجود دارد، به‌صورتی آزمایشی پروژة وبلاگ‌های درسی را راه‌اندازی کند. بدیهی است که برخلاف برخی پروژه‌های متمرکز، این پروژه نیاز به آماده‌سازی بسترهای فرهنگی و اجتماعی نیز دارد. یعنی علاوه بر مدیران و معلمان، دانش‌‌آموزان نیز باید آمادگی حضور و فعالیت در محیط‌های وبلاگی را داشته باشند.
۴) استفاده از خدمات رایگان عرضه شده در اینترنت توصیه نمی‌شود. استفاده از این خدمات اگرچه بار مالی کمتری دارد، اما از توان تعریف هویت‌های علمی برخوردار نیست و طولی نخواهد کشید که یا وبلاگ‌ها رها خواهند شد و یا با هویت‌ها و کاربردهای غیرعلمی دیگری به‌کار خواهند پرداخت. به‌همین دلیل، نظام آموزش می‌تواند در سطح مدیریت ملّی، استانی، شهری، منطقه‌ای و یا مدرسه‌ای، فضاهایی اینترنتی را برای ایجاد وبلاگ‌های درسی راه‌اندازی کند.

وبگردی
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند - رییس سازمان ملی استاندارد ایران مجددا با خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی از ابتدای دی‌ماه سال جاری اتمام حجت کرد.
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ...
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ... - مرتضوی هیچ گاه قاضی و حقوق دان نبود و نباید کار قضایی انجام می‌داد. اما این ضعف ماست که چنین فردی در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد. شگفتی من از قاضی مرتضوی و رفتار او نیست که چرا خودش را برای اجرای حکم خود به زندان معرفی نکرد. من رفتار او با زهرا کاظمی را دیده بودم.
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!