چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


زندگی صادقانه


زندگی صادقانه
شما هم دائما" تصمیم جدیدی برای زندگی‌تان می‌گیرید اما بعد از مدتی آن‌را زیر پا می‌گذارید؟ پس بیایید پا را یک قدم فراتر نهاده و طرح بزرگ‌تری را در ذهن مجسم کنید، طرحی که بتواند زندگی‌تان را بهترین شکل تغییر دهد. ابتدا باید تصمیم بگیرید که لازم است چه کارهایی را انجام دهید. چه چیزهایی را باید رها کنید و چه نکاتی را باید پذیرفته و با در آغوش گرفتن آن‌ها رشد کنید تا این که بالاخره به خویشتن واقعی‌تان برسید.
این‌بار با دعوت شجاعت و اراده به زندگی‌تان شروع کنید. وقتی شجاعت داشته باشید می‌توانید حقیقت روابط شخصی و شرایطی که نیاز به بهبود دارند را دریابید. بد نیست در این روزهای سال نو میلادی به خودتان هدیه‌ای از حقیقت بدهید؛ هیچ هدیه‌ای بهتر از این نیست که به خود قول دهید که از این پس آزاد زندگی خواهید کرد.
به این سؤالات خوب فکر کنید.
ـ آیا همان کسی هستید که خودتان می‌گویید؟
ـ آیا صداقتی که خواهان آن هستید را دارید؟
با دروغ‌های کوچکی زندگی می‌کنید که موجب می‌شوند از شادی واقعی زندگی دور بمانید؟
اگر دائما" کارهایی را انجام دهید که نمی‌خواهید، نمی‌توانید زندگی واقعی داشته باشید و تراز ستون روحی‌تان به هم می‌ریزد. یاد بگیرید به تمام کارهایی که عقاید واقعی شما را منعکس نمی‌کنند، «نه» بگویید.
از خود بپرسید: وقتی یک شایعه‌ی پر آب و تاب را می‌شنوید، آن‌را به دیگران انتقال می‌دهید؟ فکر می‌کنید اگر گاهی اوقات، این طرف و آن طرف بنشینید و دروغ‌های مصلحت‌آمیز بگویی، اشکالی ندارد و به کسی آسیبی نخواهد رسید؟ اجازه می‌دهید دیگران برای امور مهم زندگی‌تان تصمیم‌گیری کنند؟ پس از طرح زیر برای ساخت «ستون معنوی»تان استفاده کنید و همان کسی باشید که واقعا" می‌خواهید و از این به بعد با صداقت زندگی کنید.
«چریل ریچاردسون» مربی مهارت‌های زندگی می‌گوید: "در صورتی‌که با صداقت زندگی نکنید، سخت‌تر به اهداف‌تان خواهید رسید، افرادی را به سوی خود جذب خواهید کرد که باعث می‌شوند احساسات منفی داشته باشید و بعد اعتمادتان را نسبت به خود از دست می‌دهید. اگر احساس می‌کنید، با خود عهد‌هایی می‌بندید و بعد آن‌ها را می‌شکنید، از سه قدم زیر برای کسب و ساخت مجدد صداقت‌تان استفاده کنید."
▪ قدم اول: یک «فهرست صادقانه‌ی روشن» تهیه کنید. برای ساخت مجدد صداقت در وجودتان، ۳ قول به خود بدهید.
▪ قدم دوم: یک بیانیه‌ی صریح از دیدگاه شخصی خود بنویسید که عقاید و ارزش‌های‌تان را به وضوح نشان دهد و موجب شود تا به همان شخصی تبدیل شوید که همیشه می‌خواستید.
▪ قدم سوم: با خود روراست باشید و دقیقا" مشخص کنید در کدام قسمت از امور زندگی‌تان، صادق نیستید.
ریچارد باخ: "باید به سرعت تفکر، بپرید. به هر جایی که مایلید و باید طوری فکر کنید که انگار هم‌اکنون به آن‌جا رسیده‌اید."
جایگاه اصلی شما، جائی نیست که هم‌اکنون در آن قرار دارید بلکه نقطه‌ای است که خودتان می‌خواهید در آن‌جا باشید. تمام چیزهایی که می‌خواهید به آن برسید را یادداشت کنید. برای این کار حتما" از جملاتی استفاده کنید که در زمان حال نوشته شده‌اند؛ مثلا" من یک مدیر موفق هستم! در واقع باید همه چیز را ادعا کنید. خیلی مهم است که طی زمان، قدم‌های کوچکی بردارید. مسلما" اوایل راه گیج خواهید شد؛ کار دشواری است و شاید کمی ترسناک به نظر برسد اما فراموش نکنید تمام افراد موفق این مرحله را پشت سر گذاشته‌اند.
کارهایی که هر روز انجام می‌دهید می‌تواند «ستون معنوی»تان را متزلزل کند؛ کارهایی مانند گفتن دروغ‌های مصلحتی کوچک، شایعه پراکنی، غیبت، صادق نبودن با خود و این‌که پای عقاید و اعتقادات‌تان نمی‌ایستید.
▪ قدم اول: پای نظرات و اهداف خود بایستید: طوری زندگی کنید که نشان‌دهنده‌ی اولویت‌های اصلی خودتان باشد. اگر دائما" کارهایی را انجام می‌دهید که خودتان نمی‌خواهید، نمی‌توانید زندگی واقعی داشته باشید و تراز ستون روحی‌تان به هم می‌ریزد. یاد بگیرید به تمام کارهایی که عقاید واقعی شما را منعکس نمی‌کنند، «نه» بگویید.
▪ قدم دوم: صادق باشید و حتی دروغ‌های مصلحتی کوچک نیز نگویید؛ اکثر افراد برای اجتناب از رو در رویی با زندگی‌شان، اقدام به گفتن دروغ‌های کوچک و بی‌ضرر می‌کنند اما با این کار، نسبت به خود سوء ظن ایجاد کرده و به عزت نفس و خودباوری‌شان آسیب می‌رساند. این کار انرژی وجودی‌تان را تخلیه می‌کند و خسارات جسمی و روحی بسیاری را در برخواهد داشت.
▪ قدم سوم: غیبت و شایعه پراکنی نکنید؛ غیبت کردن روشی است برای اجتناب از مواجه با حقیقت. اگر صحبت کردن پشت سر دیگران باعث می‌شود احساس قدرت بیش‌تری داشته باشید، بهتر است دریابید که چرا احساس ضعف و ناتوانی می‌کنید. وقتی بعد از شایعه پراکنی و دروغ‌بافی درباره‌ی دیگران احساس بدی دارید در واقع به وجود خود خیانت کرده و موجب سرخوردگی خود می‌شوید.
منبع : علوی


همچنین مشاهده کنید