جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سال ۲۰۰۸، سال بهترین های ورزش


سال ۲۰۰۸، سال بهترین های ورزش
در سال ۲۰۰۸ بهترین های ورزش چهره خود را در المپیک به نمایش گذاشتند؛ المپیکی که علاوه بر همه مشکلات سیاسی با نگرانی کمیته بین المللی المپیک از کشف موارد متعدد دوپینگ همراه بود.
هرچند چهره توردو فرانس معتبرترین رقابت دوچرخه سواری جهان در سال ۲۰۰۸ با کشف موارد متعدد دوپینگ خدشه دار شد، اما در المپیک از پنج هزار نمونه گرفته شده، تنها ۱۱ ورزشکار از آزمون دوپینگ سرافکنده خارج شدند و مسوولان کمیته بین المللی المپیک نفسی راحت کشیدند.
المپیک همچنین بار دیگر موقعیتی را فراهم کرد که ورزش برائت خود را از سیاست اعلام کند، گرچه تنها ورزشکاران گرجستان و روسیه که کشورهایشان در زمان برگزاری المپیک درگیر مناقشه یی نظامی بودند از این موقعیت استفاده کردند و دست دوستی به سوی یکدیگر دراز کردند.
▪ جهان ورزش در سال ۲۰۰۸ تحت تاثیر المپیک پکن قرار داشت؛ المپیکی که پرخرج ترین المپیک تاریخ لقب گرفت. اما المپیک حاشیه یی بود بر ماه ها تنش سیاسی در سطح جهان بر سر تبت. این تنش در اوایل ماه مارس و پس از برخورد خشونت بار پلیس چین با تبتی هایی آغاز شد که به مناسبت چهل و نهمین سالگرد سرکوب قیام مردم تبت علیه حکومت چین تظاهرات کردند و پس از روشن شدن مشعل المپیک و سفر یک ماهه آن به پنج قاره جهان، اعتراض های فراوانی به بهانه وضعیت تبت و سابقه حقوق بشری دولت چین رخ داد و بارها تلاش شد مشعل در میانه راه خاموش شود. چین تنها منتقد این وضعیت نبود و رئیس کمیته بین المللی المپیک هم بارها درباره سیاسی کردن محیط ورزش هشدار داد. با این حال زمانی که المپیک با مراسمی بی سابقه و باشکوه آغاز شد، همه متوجه جهان ورزش شدند.
▪ شنا پرسر و صدا ترین ورزش سال بود. به بازار آمدن لباس شنای ۷۰۰ دلاری اسپیدو موسوم به ال زد آر ریسر، اعتراض بسیاری از کارشناسان را برانگیخت و «دوپینگ تکنولوژیک» لقب گرفت. اما در آستانه المپیک فدراسیون بین المللی شنا با تایید این لباس به بحث ها خاتمه داد. با این وجود وقتی المپیک آغاز شد نزدیک به ۴۰ رکورد جهانی با این لباس شکسته شده بود. با آغاز رقابت های شنای المپیک بحث از لباس شنای اسپیدو به عملکرد مایکل فلپس تغییر کرد؛ این شناگر امریکایی هر روز مدالی دیگر بر مدال های خود افزود تا نه تنها با رساندن شمار مدال های طلای المپیک خود به عدد ۱۴ نام خود را به عنوان پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک ثبت کند، بلکه با کسب هشت مدال طلا در این مسابقات رکورد ۳۶ساله مارک اسپیتز شناگر امریکایی در کسب بیشترین مدال طلا در یک المپیک را شکست.
▪ در دو سرعت که از پرهیجان ترین رقابت های المپیک محسوب می شود یک جوان بلندقد جاماییکایی شگفتی آفرید. اوسین بولت دونده یک متر و ۹۶ سانتی متری که با تردید قصد خود را برای شرکت در رقابت های دو ۱۰۰ متر اعلام کرد، در فینال این مسابقه با چنان اختلافی بر دیگر رقبا پیروز شد که خود از شدت حیرت ۱۵ متر پایانی مسابقه را به شادی پرداخت و با وجود کم کردن سرعت، برای دومین بار در سال ۲۰۰۸ رکورد این ماده را شکست و به ۹ ثانیه و ۶۹ صدم ثانیه ارتقا داد. این دونده همچنین با شکستن رکورد دو ۲۰۰ متر و کسب مدال طلا، اولین ورزشکار تاریخ المپیک لقب گرفت که مدال طلای ۱۰۰ و ۲۰۰ متر را با رکوردشکنی کسب کرده است و همراه با دوندگان دیگر جاماییکا مدال طلای ۴ در ۱۰۰ متر را نیز تصاحب کرد و باز هم رکورد شکست.
▪ دوچرخه سوار بریتانیا ربکا رومرو، زن ورزشکاری بود که چهار سال قبل در المپیک آتن در پاروزنی به مدال طلا دست یافته بود. او در پکن مدال طلای ماده تعقیبی انفرادی را کسب کرد و دومین ورزشکار در تاریخ المپیک تابستانی لقب گرفت که توانسته در دو رشته متفاوت و بی ارتباط مدال طلا کسب کند.
دوچرخه سواری در المپیک صحنه درخشش بریتانیا بود که با هدف کسب شش مدال وارد مسابقات شد اما با اختلاف بسیار زیاد نسبت به دیگر کشورها ۱۴ مدال از جمله هشت مدال طلا کسب کرد و نشان داد چگونه سرمایه گذاری و برنامه ریزی صحیح در یک ورزش می تواند به موفقیت منجر شود.
▪ بازگشت برنامه ریزی شده بسکتبالیست های حرفه یی مطرح امریکایی به رقابت های المپیک پس از هشت سال دوری از مدال طلا در رقابت های جهانی، مدعیان این رشته ورزشی را به صدر بازگرداند. هرچند برای علاقه مندان به بسکتبال امریکا رقابت های لیگ اتحادیه ملی بسکتبال امریکا، ان بی ای، پرهیجان تر بود که بوستون سلتیکز پس از ۲۲ سال انتظار به مقام قهرمانی رسید و در این راه رقیب دیرینه خود، لس آنجلس لیکرز را شکست داد؛ هرچند این قهرمانی بیش از هر چیز حاصل حضور همزمان کوین گارنت، پال پیرس و ری آلن، ستارگان بسکتبال امریکا در این تیم بود.
▪ پیش از المپیک، جام ملت های اروپا که به میزبانی مشترک سوئیس و اتریش برگزار شد نظر جهانیان را به خود جلب کرد. به ویژه از آن رو که اسپانیا تحت هدایت لوئیس آراگونس، مربی باتجربه خود در فینال این مسابقات آلمان را یک بر صفر شکست داد و به مقام قهرمانی اروپا دست یافت و در صدر رده بندی فیفا جای گرفت. تیم فوتبال این کشور که آخرین بار ۴۴ سال پیش به مقام مشابهی دست یافته بود از ماه نوامبر سال ۲۰۰۶ در هیچ مسابقه یی شکست نخورده است و شمار مسابقات بدون شکست آن در پایان سال ۲۰۰۸ به ۲۴ مسابقه رسید.
▪ در مسابقات باشگاهی انگلیسی ها و در صدر آنها منچستریونایتد درخشیدند. در لیگ قهرمانان اروپا سه تیم از چهار تیم حاضر در نیمه نهایی انگلیسی بودند، آن هم به این دلیل که در یک چهارم نهایی لیورپول مقابل آرسنال قرار گرفته بود و یک تیم چاره یی جز باخت نداشت. منچستریونایتد ۱۰ روز پس از قهرمانی در لیگ برتر انگلستان، ثروتمندترین لیگ اروپا، در فینالی تمام انگلیسی چلسی را پس از ۱۲۰ دقیقه نبرد در ضربات پنالتی شکست داد و در ماه دسامبر هم با شکست دادن لیگاد کیتو قهرمان لیگ امریکای جنوبی به مقام قهرمانی جهان دست یافت. با این حال به نظر می رسد این تیم باید در انتظار آن باشد که رقیبی سرسخت از کاتالونیا جای آن را بگیرد.
▪ در تنیس مردان هم قهرمانی اسپانیا در جام دیویس با غلبه بر آرژانتین بر غرور ورزش دوستان اسپانیایی افزود. این قهرمانی با وجود آن به دست آمد که رافائل نادال مطرح ترین تنیس باز سال به دلیل مصدومیت تیم اسپانیا را همراهی نمی کرد. نادال دیگر ورزشکار پرفروغ اسپانیایی در سال ۲۰۰۸ بود که در ۱۸ آگوست به ۲۳۷ هفته صدرنشینی راجر فدرر در رده بندی تنیس بازان جهان خاتمه داد و در مسابقات تنیس آزاد فرانسه، ویمبلدون و المپیک به قهرمانی رسید.
▪ در تنیس زنان مهم ترین حادثه اعلام بازنشستگی ناگهانی جاستین هنن، قهرمان هفت گرند اسلم و نفر اول رده بندی زنان جهان در روز ۱۴ مه بود که تلاطم در دنیای پرفراز و نشیب تنیس زنان را دوچندان ساخت.
▪ فرمول یک شاهد تاجگذاری اولین قهرمان سیاهپوست خود بود. لوئیس همیلتون راننده بریتانیایی تیم مک لارن- مرسدس، در معتبرترین مسابقات اتومبیلرانی جهان رقابتی بسیار نزدیک را با فلیپه ماسا، راننده برزیلی تیم فراری به نمایش گذاشت و عملاً در آخرین پیچ آخرین مسابقه فصل در گرندپری برزیل به عنوان قهرمانی دست یافت. او که در آستانه آخرین مسابقه فصل برای قهرمانی تنها به کسب مقام پنجم نیاز داشت، تا لحظات آخر مسابقه که با بارش باران همراه شد، ششم بود اما با سبقت گرفتن از یک راننده تیم تویوتا ثانیه هایی پیش از پایان مسابقه به امتیاز لازم برای قهرمانی دست یافت و عنوان جوان ترین قهرمان تاریخ فرمول یک را از فرناندو آلونسو راننده سرشناس اسپانیایی تیم رنو گرفت.
▪ و در نهایت از اخبار مهم سال ۲۰۰۸، خبر بازگشت لنس آرمسترانگ از اسطوره های ورزش جهان و قهرمان هفت دوره رقابت های تور دو فرانس در سن ۳۷ سالگی بود. به نظر می رسد رقابت بسیار نزدیکی که در جریان مسابقات تور دو فرانس ۲۰۰۸ رقم خورد آرمسترانگ را مصمم کرده باشد که هنوز در صحنه ورزشی به شدت خدشه دارشده از دوپینگ از قدرت کافی برای شکست دادن جوانان جویای نام برخوردار است.
بابک تورانی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید