جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


نمایشگاه مد و لباس و چند پرسش؟


نمایشگاه مد و لباس و چند پرسش؟
حدود سه ماه پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره بین‌المللی زنان سرزمین من، جشنواره‌ای که طی چند سال گذشته با برگزاری نمایش‌های زنده لباسهای اسلامی، ایرانی توانسته است مخاطبان زیادی به خصوص در میان زنان کشور را به خود جلب کرده و نمادی از حرکت فرهنگی دولت نهم در بحث توسعه فرهنگ عفاف و حجاب باشد،‌ وظیفه اصلی این وزارتخانه را در این بخش تعیین چارچوبهای مد و لباس ویژه بانوان ایرانی دانست و این وظیفه را از وظایف کمیته ساماندهی مد و لباس در معاونت هنری و هدف اصلی تصویب آیین‌نامه ساماندهی مد و لباس اعلام کرد و اکنون پس از گذشت چند ماه از آن سخنان، نمایشگاه مد و لباس که طی ۴ روز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با تصویب و حمایت همه جانبه معاونت هنری این وزارتخانه برگزار گردید.
گویا این نمایشگاه نمودی بود از چارچوبهای وزارت ارشاد برای لباس بانوان ایران اسلامی ولی بنابر آنچه که از نمایشگاه مد و لباس در سطح افکار عمومی و بازدیدکنندگان بر می‌آمد و هر فردی پس از مشاهده این نمایشگاه بر آن معترف بود، فضای نه چندان اسلامی آن با نمایش لباس‌ها و مانتوهای آنچنانی و با قیمتهای سرسام‌آورو البته با فضایی مناسب افراد مرفه‌نشین، همراه با تجملات بوده هر چند این مسئله از نگاه خبرنگاران و گزارشگران رسانه‌ها نیز دور نماند و مطالب مختلفی از جنبه‌های نه چندان اسلامی آن در رسانه‌ها منعکس شد ولی هنوز سئوالات بسیاری همچنان بی‌پاسخ ماند.
اینکه ملاکها و معیارهای کمیته ساماندهی مد و لباس برای برگزاری جشنواره‌های مد و لباس چیست و اینکه آیا نظارتی از سوی این کمیته صورت می‌گیرد و یا خیر و آیا واقعا ملاک وزارت ارشاد از توسعه فرهنگ حجاب آن چیزی است که در نمایشگاه مد و لباس ارائه شده است یا خیر؟
همچنین صفار هرندی در آن سخنان، علت اصلی رویکرد بانوان به لباسهای خارجی را آسان، ارزان و در دسترس بودن این لباسها دانسته بودند و بر ارائه لباسهای مناسب، متناسب، و قابل دسترس برای مردم تاکید نمودند ولی اینکه اکنون معاونت هنری این وزارتخانه با برگزاری نمایشگاه مد و لباس در پی ارائه لباسهایی با معیارهای مطرح شده از سوی وزیر ارشاد است یا خیر؟ سئوال دیگری است که هنوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خصوصا معاونت هنری این وزارتخانه و مسئولان کمیته ساماندهی مد و لباس پاسخی به آن نداده‌اند.
هر چند که سئوالات بسیاری در افکار عمومی با برگزاری این نمایشگاه شکل گرفته است ولی نمی‌توان بر اهمال این وزارتخانه در عدم ارائه الگوهای مناسب پوشش چشم پوشید. همچنانکه تعدادی از اعضا کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفتگو با ایسنا از عدم چشمگیر بودن فعالیتهای این کمیته اذعان داشته‌اند. هنوز این کمیته نتوانسته است شرایط حضور طراحان داخلی و تولید انبوه لباسهای اسلامی موفقیتهای مشهودی داشته باشد.
ولی نکته مهم در این میان نظارت بر برگزاری نمایشگاههای مد و لباس است. به گفته «فرحناز قندفروش» دبیر جشنواره زنان سرزمین من برخوردهای وزارت ارشاد در این رابطه دوگانه است. وی معتقد است مسئولان برگزاری نمایشگاه مد و لباس دو ماه قبل از اینکه طرحهای لباسهای آنان به وزارت ارشاد ارسال شود،‌اعلام کردند که مجوز برگزاری نمایشگاه را از وزارت ارشاد اخذ کرده‌اند در حالی که مجوز جشنواره سوم بین‌المللی زنان سرزمین من یک روز مانده به برگزاری آن در تابستان امسال صادر شد و این در حالی است که از شش ماه قبل درخواست برگزاری سومین دوره را به وزارت ارشاد ارسال شده بود.
نکته دیگر آنکه در حالی که جشنواره زنان سرزمین من در سه سال گذشته با برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی که حضور طراحان بیش از سی کشور اسلامی را در رقابت با طراحان لباسهای اسلامی ایرانی داخل کشور را اجرا نموده است صدور مجوز با عنوان اولین نمایشگاه مد و لباس از سویی کمیته ساماندهی مد و لباس هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
نکته آخر توجه این وزارتخانه و معاونت هنری آن به لزوم پرداختن به محتوای کار، یعنی سرو سامان دادن به وضعیت پوشش‌های مناسب و زیبا و در خور شأن زنان کشور است و همانطور که وزیر ارشاد از زنان کشور ایران به واسطه تحمل و بردباری در برابر آنچه که وی از آن به برخی ناملایمات در این عرصه نامید،‌ عذرخواهی نمود و از اینکه زنان کشور نمی‌توانند لباس متناسب برای خود را پیدا کنند اظهار ناراحتی کرد،‌ معاونت هنری این وزارتخانه نیز حداقل می‌توانند در خصوص ابهاماتی که از این نمایشگاه در اذهان عمومی ایجاد شده است پاسخی ارائه نماید.
حمید بروغنی
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید