پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


امروز شنبه ۲۱ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز شنبه ۲۱ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز شنبه ۲۱ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۳ محرم سال ۱۴۳۰ هجری قمری و ۱۰ ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی
● ۵۲ سال پیش درچنین روزی - ۲۱دی ماه سال۱۳۳۵هجری شمسی:
ابوالقاسم سَحاب ازبانیان جغرافیای جدید درایران درگذشت و درکتابخانه آستانه حضرت معصومه درقم به خاک سپرده شد. او با وجود تنگدستی خانواده تحصیلاتش را تاسطوح عالی دنبال کرد و با معلمی مخارج تحصیل خود را فراهم کرد. نام ابوالقاسم سحاب علاوه برتألیف کتابهای متعدد درزمینه علم جغرافیا به سبب هنروی درخوشنویسی و کتابت آثاری زیبا و ارزشمند درتاریخ کشورمان نامی ماندنی است. ازاین مرد فرزانه افزون برصدها مقاله درمطبوعات داخلی و خارجی یک دیوان شعر، نزدیک به ۷۰جلد کتاب درزمینه‎های سیاست، دین و علوم مختلف بجای مانده است که اسرارحج و زندگانی امام حسین)ع( ازآن جمله‎اند.
● ۳۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۱دی ماه سال۱۳۵۰هجری شمسی:
آیت الله علامه شیخ محمد صالح حائری مازندرانی ازعلمای گرانقدر عصر حاضردرگذشت. علامه حائری استعداد و نبوغی خاص داشت و حافظه قوی و مهارت بی نظیر وی درمسائل مذهبی و احاطه کامل وی برفلسفه و فرهنگ اسلامی موجب شده بود که جویندگان علوم اسلامی و فضلای عصردرمجالس ایشان حاضرشوند. علامه حائری مازندرانی درسرودن شعرعربی و فارسی تبحرداشت و اشعاربجای مانده ازایشان گواه این مطلب است.
● ۴۰۹ سال پیش درچنین روزی - ۱۳محرم الحرام سال۱۰۲۱هجری قمری:
«مرحوم آیت الله ملا عبدالله شوشتری» ازعالمان شیعه و شاگرد مقدس اردبیلی درگذشت. مرحوم شوشتری همزمان با انتقال حوزه علمیه قزوین به اصفهان ازنجف به ایران بازگشت و ازمدرسان برجسته اصفهان شد. ایشان دردوره اقامت خود دراصفهان به بنای مدرسه ملا عبدالله و مدرسه شیخ لطف الله درمیدان نقش جهان همت کرد و این آثارزیبا را ازخود به یادگارگذاشت. گفتنی است که مرحوم شوشتری درمدت اقامت خود درمشهد مقدس برای تعمیرحرم مطهرامام رضا(ع) و برخی مساجد و مدارس تلاش بسیارکرد. پیکرایشان درکنارمزارشهیدان کربلا به خاک سپرده شده است.
● ۳۵۶ سال پیش درچنین روزی - ۱۰ژانویه سال۱۶۵۳میلادی:
نخستین روزنامه خبری جهان بنام گازتا درشهرونیزبندرزیبا و معروف ایتالیا منتشرشد. این روزنامه با سرمایه روحانیان عیسوی برای تشویق مردم به نبرد با عثمانیان انتشاریافت و چون بهای آن برابربا یک گازتا واحد پول ونیزدرآن زمان بود؛ به همین نام موسوم شد و لغت گازتا با نام روزنامه مترداف شد.
● ۱۸۵ سال پیش درچنین روزی - ۱۰ژانویه سال۱۸۲۴میلادی:
یکی ازمشهورترین مصالح ساختمانی امروزی یعنی سیمان را جوزف آسپرین شیمیدان انگلیسی ساخت. با اختراع سیمان تحول بزرگی درامورعمرانی و ساختمانی جهان پدید آمد. زیرا جستجو برای یافتن مادّه‎ای که قطعات سنگ را به هم بچسباند و به استحکام بِنا بیافزاید از دیرباز ذهن آدمی را به خود مشغول کرده بود.
● ۴۶ سال پیش درچنین روزی - ۱۰ژانویه سال۱۹۶۳میلادی:
ساعت الکترونیکی را دو صنعتگرجوان و هنرمند سوئیسی پس از۱۲سال تلاش اختراع کردند. این دوصنعتگرپس از وصل میلیونها ابزاردقیق و ریزاین ساعت را اختراع کرد. درساعت الکترونیکی، الکترونها حرکت می‎کنند و عقربه‎ها را به جلو می‎رانند.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید