پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آنچه امریکایی‌ها در مورد غزه نمی‌دانند


آنچه امریکایی‌ها در مورد غزه نمی‌دانند
این مقاله در تاریخ هفت ژانویه در نیویورک تایمز با عنوان "آنچه شما در مورد غزه نمی‌دانید" منتشر شده است.
تقریبا هر چیزی که در مورد غزه می‌دانید غلط است. در این مقاله به چند موضوع ضروری که به نظر می رسد در اخبار و گزارش های مربوط به حملات اسرائیل در غزه ،که اکثرا در رسانه های جهان دیده یا شنیده می شوند، به آن پرداخته نشده و از قلم افتاده اند، اشاره می کنم:
- مردم غزه: اکثر مردمی که در غزه زندگی می کنند به انتخاب خود در این شهر نمانده اند. اکثریت ۱.۵ میلیون نفری که به سختی در غزه زندگی می کنند به خانواده هایی از شهرها و دهکده های بیرون از غزه از جمله عسغلان و بئرسبع تعلق دارند. آنها در سال ۱۹۴۸ توسط ارتش اسرائیل به غزه رانده شده اند.
- اشغال غزه: مردم غزه از زمان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ تاکنون تحت اشغال این شهر توسط اسرائیلی ها زندگی می کنند. اگرچه اسرائیل نیروها و مهاجران اسرائیلی را در سال ۲۰۰۵ از نوار غزه خارج کرد اما از اسرائیل هنوز هم به طور گسترده به عنوان یک رژیم اشغال گر یاد می شود. اسرائیل هنوز هم کنترل مسیرهای منتهی به نوار غزه، امور صادرات – واردات و فعالیت مردم در داخل و خارج این شهر را در دست دارد. اسرائیلی ها حریم هوایی و سواحل دریایی نوار غزه را تحت کنترل خود دارند و نیروهای این رژیم هر زمان که بخواهند وارد غزه می شوند. به عنوان یک رژیم اشغال گر، اسرائیل تحت چهارمین کنوانسیون ژنو مسئولیت تامین رفاه و آسایش غیر نظامیان را در غزه بر عهده دارد اما هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی دهد.
- محاصره: محاصره نوار غزه توسط اسرائیل ،با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا، از زمان پیروزی جنبش حماس در انتخابات شورای قانون گذاری فلسطین در ژانویه ۲۰۰۶ به طور فزاینده ای جدی و شدید شده است. استفاده از سوخت و برق ، صادرات -واردات و فعالیت مردم در داخل و خارج نوار غزه به طور جدی تحت کنترل اسرائیل است. این در حالی است محاصره غزه باعث بروز مشکلاتی در امور بهداشت عمومی،تامین آب و امور نقل و انتقال در این شهر شده است. همچنین محاصره غزه باعث افزایش بیکاری، فقر و سو تغذیه شده است.
- آتش بس: لغو محاصره در کنار توقف حملات موشکی یکی از شروط مهم آتش بس میان اسرائیل- حماس در ژوئن گذشته بود. حصول این آتش بس منجر به کاهش حملات موشکی از غزه از ۱۰۰ شلیک در ماه مه و ژوئن به کمتر از ۲۰ شلیک طی چهار ماه متوالی(براساس اعلام اسرائیلی ها) پس از آن شد. اما این آتش بس زمانیکه نیروهای اسرائیلی حملات هوایی و زمینی را در اوایل ماه نوامبر انجام دادند، عملا از سوی اسرائیل نقض شد.
- جنایات جنگی: هدف قرار دادن غیر نظامیان یک جنایت جنگی محسوب می شود. زندگی هر فردی برایش گرانبهاست. اما از زمان آغاز حملات اسرائیل در غزه تاکنون بیش از ۸۲۰ تن، اکثرا غیر نظامی، کشته شده اند. برعکس تعداد اندکی از اسرائیلی ها که اکثرا سرباز بوده اند، کشته شدند. در کل مذاکرات راه موثرتری برای حل و فصل اختلافات و درگیری هاست تا حملات موشکی یا اعمال هر نوع خشونت.
رشید خالدی استاد دانشگاه مطالعات عرب در دانشگاه کلمبیا است.
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید