پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جنایات جنگی اسراییل


جنایات جنگی اسراییل
یادداشت زیر با وجود نکات ناقص یا نادرستی که بعضا در آن است، از آن جهت که می‌تواند نشان‌دهنده اذعان روزنامه وال استریت ژورنال (که تحت مالکیت رابرت مرداک، مالک فاکس نیوز، است) به جنایات غیر انسانی صهیونیست‌ها باشد، حایز اهمیت تلقی شود.
حملات کنونی اسرائیل به نوار غزه را نمی‌توان دفاع از خود دانست بلکه این حملات با نقض‌های جدی قوانین بین‌الملل از جمله جنایات جنگی، همراه بوده است.
مقامات ارشد سیاسی و نظامی مسئولیت شخصی تهاجمات خود را بر عهده دارند و می‌توانند بخاطر جنایات بین‌المللی خود از سوی یک دادگاه بین‌المللی یا ملت‌هایی که نظام قضایی جهانی را اجرا می‌کنند، تحت تعقیب قرار گیرند. اگر حتی نقض قانون از سوی مبارزان حماس انجام شده است، اقدام آنها توجیهی برای اقدامات اسرائیل نیست.
درگیری‌های مرزی عادی هستند اما اگر از سوی کشوری به عنوان یک حمله مسلحانه قلمداد شود، می‌توان از آن به راحتی سوء‌استفاده کرد و تهاجم به راه انداخت . این دقیقاً همان کاری است که تل‌آویو در حال حاضر در غزه انجام می دهد.
اسرائیل پیش از آغاز بمباران نوار غزه شاهد حمله‌ای مسلحانه نبوده است. از زمان شلیک نخستین موشک قسام به اسرائیل در سال ۲۰۰۲، حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی حملات زیادی به اسرائیل ترتیب دادند اما براساس اعلام گروه حقوق بشر (B&#۰۳۹;Tselem) اما در طول همین دوره زمانی ۲۷۰۰ فلسطینی در حملات غیرهدفمند به غیرنظامیان توسط اسرائیل جان خود را از دست دادند.
در ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۸ حماس و اسرائیل آتش بس شش ماهه‌ای را امضا کردند اما اسرائیل آتش‌بس را در ۴ نوامبر در حمله به نوار غزه و کشتن یک فلسطینی نقض کرد. حماس نیز با شلیک راکت پاسخ متقابل داد و بعد از آن اسرائیل پنج فلسطینی دیگر را کشت. به دنبال آن حماس به حملات خود ادامه داد. اسرائیل در این اوضاع نمی‌تواند ادعا کند از خود دفاع می‌کند زیرا این جنگ با تجاوز خود اسرائیلی‌ها آغاز شده است.
حمله مسلحانه ای که با "دفاع ازخود" توجیه نشود یک تهاجم محسوب می شود. تحت اصول تایید شده توسط قطعنامه ۹۵ سازمان ملل در نورنبرگ تهاجم یک جرم علیه صلح به حساب می آید.
اسرائیل همچنین در حملاتش به غزه در تشخیص دادن اهداف نظامی با غیر نظامی ناکام بوده است. اف-۱۶ های و هلی کوپتر های آپاچی ساخت آمریکای اسرائیل مساجد،ساختمان وزارت بهداشت و آموزش ، یک دانشگاه،چند زندان ، دادگاه و مقر نیروهای پلیس در غزه را ویران کرده اند. این ساختمانها بخشی از تاسیسات زیر بنایی غیرنظامی غزه به حساب می آید و زمانیکه موسسات غیر نظامی هدف قرار می گیرند طبیعتا غیر نظامیان نیز کشته می شوند. حملات حساب شده علیه غیر نظامیان که فاقد نیاز نظامی جدی است، جنایت جنگی به حساب می آید.
هشتاد درصد از ۱.۵ میلیون ساکن غزه پناهندگان فلسطینی هستند که از ترس حملات تروریستی یهودیان در سال ۱۹۴۸ مجبور به ترک یا گریختن از خانه هایشان شده اند. برای ۶۰ سال ، اسرائیل حقوق به رسمیت شناخته شده بین المللی پناهندگان فلسطینی برای بازگشت به خانه هایشان را نقض کرده است به این دلیل که آنها یهودی نیستند.
اگرچه اسرائیل در سال ۲۰۰۵ مهاجران یهودی و سربازان خود را از غزه خارج کرد اما به کنترل شدید سواحل، حریم هوایی و مرزهای غزه ادامه می دهد.
کنترل شدید شرایط در غزه و محاصره این شهر توسط اسرائیلی ها، فعالیت های اقتصادی را در غزه متوقف کرده، کودکان گرسنه فراوانی بر جای گذاشته و از تحصیل دانشجویان ساکن غزه در خارج این شهر جلوگیری کرده‌ است.
اسرائیل باید پاسخگوی جنایات خود در غزه باشد و امریکا نیز باید به تشویق و تحریک اسرائیل با حمایت های نامحدود نظامی و دیپلماتیک خود پایان دهد.
وال‌ استریت ژورنال، جورج بشارت
جورج بشارت استاد دانشکده حقوق هستینگ در سان فرانسیسکو است
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید