پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مروری بر سرویس دهندگان وبلاگ وطنی


مروری بر سرویس دهندگان وبلاگ وطنی
امروزه حدود ۵ سایت بزرگ ارایه‌دهنده خدمات رایگان وبلاگ‌نویسی به زبان فارسی فعالیت می‌کنند. این سایت‌ها هرکدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند و هرکدام طرفداران خاص خود را جمع کرده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم این ۵ سایت بزرگ را به ترتیب سابقه با هم مقایسه کنیم.
● پرشین بلاگ (PersianBlog.com)
سایت پرشین بلاگ بیشترین تعداد کاربر را در میان سرویس‌دهنده‌فارسی دارد. این سایت امکانات موردنیاز یک وبلاگ‌نویس ساده را در اختیار او قرار می‌دهد؛ یعنی یک‌سری امکانات که هر وبلاگ‌نویسی به آنها نیاز دارد؛ نه بیشتر و نه کمتر.
در این سیستم در بالای وبلاگ‌ها یک تبلیغ قابل بستن به اندازه ۴۶۸ در ۶۰ پیکسل به نمایش در می‌آید.
هدف مدیران سایت بیشتر حفظ کیفیت و همچنین از دست ندادن کاربرانی بوده که با مشاهده سرویس‌های مشابه احتمال مهاجرت آنها به سرویس‌های دیگر وجود دارد. همچنین یک انجمن رفع اشکال نیز در یک نشانی مستقل (PersianTalk.com) وجود دارد که کاربران می‌توانند مشکلات خویش را در آنجا مطرح کنند.
▪ نمره: ۷ از ۱۰
▪ پیش‌بینی برای آینده: سیستم پرشین بلاگ به سیاست خود یعنی حفظ کیفیت و کاربران ادامه خواهد داد.
● بلاگ اسکای (BlogSky.com)
بلاگ اسکای اولین سایتی بود که به رقابت با پرشین بلاگ برخاست. این سیستم در مدت بسیار کوتاهی تعداد زیادی کاربر جذب نمود و تعداد قابل‌توجهی از کاربران پرشین بلاگ نیز به آنجا رفتند. امکاناتی که بلاگ اسکای در اختیار کاربران می‌گذاشت نسبت به امکاناتی که پرشین بلاگ می‌داد بهتر بود. امکان ویرایش قالب نظرسنجی، افزودن لوگو، سرعت بالا و نداشتن تبلیغ مهمترین برتری‌های بلاگ اسکای بودند اما پس از مدتی بلاگ اسکای حک شد و برای مدت حدود یک ماه غیرقابل استفاده بود. این بود که تعدادی از کاربران دوباره به پرشین بلاگ برگشتند. خیلی‌ها حدس می‌زدند که این کار پرشین بلاگ باشد؛ کار به جایی رسید که مدیران پرشین بلاگ در مطلبی اعلام کردند که آنها از وجود رقیب خوشحال می‌شوند و هیچ مشکلی با سیستم مشابه خویش ندارند. بعدها معلوم شد که این مساله کار پرشین بلاگ نبوده و پس از مدتی بلاگ اسکای در حالی که زمزمه‌هایی مبنی بر خرید امتیاز آن توسط یک شرکت آلمانی به گوش می‌رسید، بازگشت و دوباره وبلاگ‌های روی بلاگ اسکای فعال شدند.
▪ نمره: شش و نیم از ۱۰
▪ پیش‌بینی برای آینده: احتمال این که بلاگ اسکای سیستم عضویت را برای همیشه باز کند زیاد است؛ اما در همین حال نیز سیستم‌های مشابه عضوگیری می‌کنند و بلاگ اسکای به عبارتی کاربرانی را که می‌توانست جذب کند را از دست می‌دهد.
● پارسی بلاگ (ParsiBlog.com)
پارسی بلاگ از لحاظ امکانات شباهت به پرشین بلاگ دارد؛ با این تفاوت که تعدادی امکانات بیشتر در سیستم پارسی بلاگ موجود است. این سیستم در زمان نگارش این مطلب تبلیغ ندارد و عضوگیری نیز می‌کند. برخلاف دیگر سیستم‌ها، این سایت در صفحه‌ای با نام «آمار و اطلاعات»، وضعیت دقیق سایت را به اطلاع می‌رساند. در زمان نگارش این مطلب، حدود ۵۷۰۰ وبلاگ روی این سیستم وجود دارد، ۱۷۱۰۰ مطلب و ۷۳۰۰۰ نفر نوشته شده است و مجموعا بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰هزار بار از وبلاگ‌های پارسی بلاگ بازدید گردیده است.
طراحی کلی سایت با توجه به نوع خدماتی که می‌دهد، می‌تواند حرفه‌ای‌تر باشد. به نظر می‌رسد پارسی بلاگ نسبت به سیستم‌های مشابه دارای محدودیت‌های بیشتری باشد؛ چنان‌که نسبت به دیگر سیستم‌ها، تعداد وبلاگ‌های مذهبی پارسی بلاگ بیشتر است.
پارسی بلاگ کتابی نیز از نوشته‌های منتخب وبلاگ‌ها منتشر کرده است که کاری خوب و نو محسوب می‌شود.
▪ نمره: ۷ از ۱۰
▪ پیش‌بینی برای آینده: احتمال آن که امکانات قابل‌توجه بیشتری به سیستم اضافه گردد، کم است. هدف مدیران بیشتر ارتقای سطح کیفی محتوای وبلاگ‌هاست.
● بلاگفا (BlogFA.com)
بلاگفا در ابتدا نسبت به سیستم‌های مشابه امکانات بیشتری نداشت، اما سادگی و سرعت آن باعث جذب تعداد قابل‌توجهی از کاربران شد. در واقع اگر امکانات آن را مثلا با پرشین بلاگ یکسان بگیریم، این سرعت و سهولت بلاگفا است که آن را متمایز می‌کند. همچنین بخش پیوندها نیز بخشی است که برای کاربرانی که زیاد با طراحی قالب آشنایی ندارند بسیار مناسب است. در ضمن بخشی مانند بخش پروفایل نیز به تازگی ایجاد شده است که وبلاگ‌نویسان می‌توانند تصویر خود یا لوگوی سایت را به همراه توضیحاتی درباره نویسنده و وبلاگ در آن قرار دهند. سیستم فعلاً تبلیغ کمی دارد و عضوگیری می‌کند.
▪ نمره: ۷ از ۱۰
▪ پیش‌بینی برای آینده: سیاست مدیر بلاگفا، اضافه‌کردن تدریجی امکانات است. بنابراین احتمال می‌رود که در آینده امکانات بیشتری به سیستم اضافه گردد.
● میهن بلاگ(MihanBlog.com)
اما سیستم میهن بلاگ؛ سیستمی که نسبت به بقیه جوان‌تر است اما امکاناتی حرفه‌ای و جالب‌توجه در اختیار کاربران می‌گذارد. مجموعه‌این امکانات را در صفحه‌اصلی سایت می‌توانید ببینید. امکاناتی که میهن بلاگ به کاربران خود می‌دهد، می‌توان گفت که حتی با سیستم‌های مدیریت وبلاگ شخصی نیز برابری می‌کند. سیستم قدرتمند جست‌وجوگر، ‌امکان ارسال به آینده و ارسال خلاصه و ادامه مطلب، امکان اضافه‌کردن نویسنده‌های وبلاگ با شناسه‌های متفاوت (وبلاگ گروهی) و… از جمله امکانات این سیستم است. همچنین یک انجمن رفع اشکال نیز برای کاربران تدارک دیده شده است. سیستم فعلاً تبلیغ ندارد و عضوگیری می‌کند.
▪ نمره: ۷ از ۱۰ (می‌خواستیم ۵/۷ بدهیم، اما Downشدن‌های گاه و بیگاه سیستم باعث می‌شود نمره کم کنیم!)
▪ پیش‌بینی برای آینده: اگر میهن‌بلاگ بتواند امکاناتی را که ارایه می‌کند حفظ کند و اعتماد به سرور سیستم در کاربران به وجود آید، می‌تواند یک سیستم ممتاز باشد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران


همچنین مشاهده کنید