پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مروری بر رایجترین مسنجرهای مورد استفاده کاربران در جهان


مروری بر رایجترین مسنجرهای مورد استفاده کاربران در جهان
شرکت “یاهو” نسخه آزمایشی نسل جدید خدمات “یاهو مسنجر” خود را منتشر کرد . همزمانی ارائه نگارش جدید “یاهو مسنجر” با ارائه نگارش جدید مسنجر شرکت مایکروسافت به نام “ویندوز لایو مسنجر” (جایگزین ام‌اس‌ان مسنجر) و شرکت Aol و حتی گوگل تاک نشان از رقابت شدید بزرگان دنیای اینترنت دارد.
شرکت مایکروسافت نیز در اواخر خردادماه سال جاری نسخه جدیدی از مسنجر خود به نام Windows Live Messenger ، شرکت AOL نسخه بتای مسنجر تازه خود موسوم به AIM Pro و گوگل نیز مسجر Google Talk را اوایل سال جاری به روز نمودند.
● نسجه جدید یاهو مسنجر Yahoo messanger۸
شرکت “یاهو” نسخه آزمایشی نسل جدید خدمات “یاهو مسنجر” Yahoo messanger۸ را با هدف را گسترش قابلیت‌ها و کاربردهای خدمات مسنجر خود منتشر کرد.
▪ ویژگی های جدید یاهو مسنجر جدید
یکی از ویژگی‌های مهم نگارش جدید “یاهو مسنجر”، قابلیت دانلود و نصب “پلاگ این”های مختلف برای افزودن کارایی‌های متنوع به “یاهو مسنجر” است .
به طور مثال کاربران “یاهو مسنجر” جدید با کمک یک “پلاگ این” می‌توانند به صورت مداوم از جدیدترین کتاب‌ها و سایر محصولات ارائه شده در وب سایت “آمازون” مطلع شده، و یا با کمک یک “پلاگ این” دیگر از وضعیت حراجی‌های وب سایت “یی‌بی” آگاهی پیدا کنند .
به علاوه مسنجر جدید یاهو از یک خدمات تلفن اینترنتی جدید برخوردار شده و به یک کیت نرم‌افزاری مجهز شده که برنامه‌نویسان می‌توانند از آن برای افزودن قابلیتهای دلخواهشان به “یاهو مسنجر” استفاده کنند و به علاوه کاربران عادی نیز می‌توانند انواع “پلاگ این”های مورد نظر خود را دریافت و در این مسنجر اجرا کنند .
از دیگر ویژگی‌های “یاهو مسنجر” جدید، امکان افزودن هزار نفر به فهرست ارتباطات اینترنتی(فرند لیست)، امکان دانلود افکتهای صوتی و همچنین نقل و انتقال فایلهای بزرگ میان کاربران است .
علاقه‌مندان برای دریافت این نگارش از “یاهو مسنجر” می‌توانند به این آدرس اینترنتی مراجعه کنند.استفاده از این خدمات به ۱۵ زبان و در بسیاری از کشورهای آسیایی، آمریکایی و اروپا در دسترس است.
▪ یاهو به مسنجر جدید خود امیدوار است
یاهو می گوید به کاربرانش امکان داده تا برنامه های کاربردی و مستقل مورد نظرشان را در مسنجر یاهو بگنجانند تا از این طریق راحت تر برای امور روزمره شان برنامه ریزی کنند. با این حساب تولیدکنندگان برنامه های نرم افزاری مستقل می توانند سرویس های تحت وب مورد نظرشان را به راحتی با یاهو مسنجر به اشتراک بگذارند.
انتظار می رود با این کار برقراری تماس های صوتی و تصویری از طریق مسنجر تسهیل شده و جایگاه آن از رتبه سوم به رتبه های بالاتر در جهان مسنجرها ارتقا یابد.
یاهو برای علاقمندان به نگارش برنامه های قابل استفاده در مسنجر خود دستورالعملی را برای حفظ امنیت و عدم تداخل با دیگر برنامه های نرم افزاری تدوین کرده است.
● شرکت مایکروسافت و Windows Live Messenger
شرکت مایکروسافت نیز در اواخر خردادماه سال جاری نسخه جدیدی از مسنجر خود به نام Windows Live Messenger را عرضه نمود.
مسنجر مذکور نسل جدیدی از سرویس MSN Messenger به حساب می آید و استفاده از آن رایگان است. با استفاده از این مسنجر می توان تماس ویدئویی برقرار کرد.
این مسنجر جدید به قابلیتهایی نظیر تماسهای صوتی رایانه به رایانه، تماس رایانه به تلفن با بهای اندک، کنفرانس ویدئویی و امکان به اشتراک‌گذاری آسان عکس میان کاربران مجهز شده‌است.
مسنجر جدید “ویندوز لایو مسنجر” بر پایه خدمات قدیمی “ام اس ان مسنجر” همین شرکت طراحی شده که هم‌اکنون در حدود ‪ ۲۴۰میلیون کاربر اینترنت از آن برای تماس با یکدیگر استفاده می‌کنند
● مجموعه “ویندوز لایو” محصول مایکروسافت
به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت مایکروسافت در حال آماده‌سازی مجموعه جدیدی از خدمات اینترنتی خود به نام “ویندوز لایو” است که به مرور جایگزین مجموعه خدمات “ام اس ان” این شرکت شده و مسنجر جدید نیز بخشی از همین مجموعه است.
مجموعه “ویندوز لایو” شامل خدمات اینترنتی متنوع از جمله مسنجر، ایمیل، موتور جستجو، خدمات نقشه‌های اینترنتی و خدمات اجتماعی خواهد بود و مایکروسافت امیدوار است بتواند با به روزنگاری و جمع‌آوری خدمات اینترنتی خود تحت نام واحد “لایو” بتواند بیش از پیش با رقبای در حال رشدی نظیر “یاهو” و “گوگل” رقابت کند.
مایکروسافت خدمات “ویندوز لایو مسنجر” خود را از دسامبر سال گذشته به صورت آزمایشی ارائه کرده بود و هم‌اکنون نگارش نهایی آن را منتشر کرده‌است.
این شرکت پیش از این اعلام کرده بود تا سال آینده بیش از ‪ ۲۰مورد از خدمات اینترنتی جدید “لایو” خود را معرفی خواهد کرد.
مایکروسافت ‪ ۱/۱میلیارد دلار از بودجه ‪ ۶/۲میلیارد دلاری تحقیق و توسعه خود را در سال مالی آینده به توسعه خدمات “ویندوز لایو” اختصاص داده‌است.
علاقه‌مندان به آزمایش نگارش آزمایشی “ویندوز لایو مسنجر” می‌توانند آن را به صورت رایگان از این آدرس اینترنتی دانلود کنند.
● نسخه آزمایشی مسنجر گوگل با نام Google Talk
در اوایل سال جاری شرکت بزرگ گوگل برای عقب نماندن از رقبا خود ؛ نسخه جدید و آزمایشی مسنجر خود یعنی گوگل تاک را با امکانات و ویژگی های جدید منتشر ساخت
افزدون امکانات جدید برای کاربری راحتر ؛ قابلیت انتخاب theme، مدیریت کاربران ؛ تغییر وضعیت status در هنگام چت ؛ دکمه های Add/View از ویژگی های گوگل تاک است.
به یادداشته باشید گرافیک سطح پایین و امکانات کم و نامطلوب گوگل تاک این مسنجر در میان کاربران هنوز به محبوبیتی در حد موتورجستجوی گوگل نرسانده است .
نسخه ۱.۰.۰.۹۱ از نرم افزار Google Talk را از آدرس مستقیم سایت گوگل می توان دریافت نمود.
● آزمایش مسنجر حرفه ای AOL
شرکت AOL از در روز ۲۴ خردادماه ۱۳۸۵ نسخه بتای مسنجر تازه خود موسوم به AIM Pro را در دسترس همگان قرار داد. این مسنجر بیشتر با هدف جلب نظر صاحبان مشاغل طراحی شده است.
AIM Pro بر مبنای پلات فورم AIM Triton طراحی شده و امکان به اشتراک گذاری ساده اطلاعات را با استفاده از فناوری تازه ای موسوم به WebEx فراهم می آورد.
گفتنی است که مسنجرها ابزار کار ۱۳۵ میلیون کارمند در سراسر جهان هستند و پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۰۹ به ۴۷۷ میلیون نفر برسد.
لازم به ذکر است که کد گذاری اطلاعات، امکانات صوتی و ویدئویی و سازگاری با مسنجرهای AOL AIM, ICQ و Apple iChat و نیز نرم افزار Outlook از جمله دیگر ویژگی های این مسنجر است.
شرکت Aol بزرگترین شرکت ارایه خدمات انلاین اینترنت در آمریکا است که به دلیل تحریم اقتصادی و برخی از سیاستهای داخلی در کشور ایران کمتر شناخته شده است .
● پرکاربردترین مسنجر کدام است
MSN Messenger پرکاربردترین مسنجر است ، شرکت comScore Networks می گوید بررسی میزان استفاده از مسنجرها در ماه فوریه نشان می دهد مسنجر شرکت مایکروسافت موسوم به MSN Messenger پرکاربردترین مسنجر جهان است، به گونه ای که ۶۱ درصد کاربران مسنجرها در جهان از آن استفاده می کنند.
برطبق این پژوهش ۸۲ میلیون نفر در اروپا از انواع مسنجرها بهره می برند که ۴۹ درصد کل کاربران اینترنت در این قاره را شامل می شوند.
اما در آمریکا تنها ۶۹ میلیون نفر از مسنجرها بهره می برند که ۳۷ درصد از کل جمعیت آنلاین را شامل می شود. اما در آمریکای لاتین ۶۴ درصد کاربران وب مشتری مسنجرها هستند.
همچنین در میان کاربران مسنجرها ۹۰ درصد از مردم امریکای لاتین، ۷۰ درصد از اروپایی ها و آسیایی ها از مسنجر مایکروسافت استفاده می کنند. گفتنی است مسنجر AOL و یاهو در رتبه هآی بعدی هستند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران


همچنین مشاهده کنید