دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ / Monday, 22 January, 2018

آمار و اطلاعات جستجو در ایران


آمار و اطلاعات جستجو در ایران
هر "رسانه نوینی" در روزهای نخستین حضور خود باید کارایی خود را اثبات کند تا بتواند به محبوبیت دست یابد و به زندگی مردم نفوذ کند. کاری که تلویزیون در دهه های گذشته کرد و هم اکنون تقریبا در هر خانواده ای یک دستگاه تلویزیون وجود دارد. این وضع برای اینترنت هم باید اتفاق می افتاد. به عبارت دیگر اینترنت هم باید کارایی خود را به اثبات می رساند. برخلاف سایر رسانه ها که به زمانی نسبتا طولانی برای کسب محبویت نیاز داشتند، اینترنت به سرعت توانست جایگاه خود را بیابد و به زندگی روزمره مردم نفوذ کند به گونه ای که امروزه نقش بسیاری پر رنگی در بسیاری از فعالیتهای مردم ایفا می کند.
هر "رسانه نوینی" در روزهای نخستین حضور خود باید کارایی خود را اثبات کند تا بتواند به محبوبیت دست یابد و به زندگی مردم نفوذ کند. کاری که تلویزیون در دهه های گذشته کرد و هم اکنون تقریبا در هر خانواده ای یک دستگاه تلویزیون وجود دارد.
این وضع برای اینترنت هم باید اتفاق می افتاد. به عبارت دیگر اینترنت هم باید کارایی خود را به اثبات می رساند. برخلاف سایر رسانه ها که به زمانی نسبتا طولانی برای کسب محبویت نیاز داشتند، اینترنت به سرعت توانست جایگاه خود را بیابد و به زندگی روزمره مردم نفوذ کند به گونه ای که امروزه نقش بسیاری پر رنگی در بسیاری از فعالیتهای مردم ایفا می کند.
مردم با آن سروکار دارند و برای اهداف و فعالیتهای بسیاری پای در آن می گذارند و نیازهای مختلف خود را برآورده می سازند. همانطورکه حضور تک تک ما در مکانهای مختلف اثری دارد و رویدادهایی را حادث می شود در دنیای مجازی اینترنت نیز اوضاع همینگونه است. در واقع به هر جای اینترنت که پای می گذاریم، هر آنچه که می بینیم، هر آنچه که می خوانیم، می خریم، می فروشیم، دان لود می کنیم، جستجو می کنیم، همه و همه ثبت می شود. بنابراین اینترنت را می توان شهری برفی دانست که رد پای کاربران در جای جای آن باقی می ماند.
از این روی امروزه اینترنت رسانه قدرتمندی برای تحلیل رفتار جوامع نیز می باشد. بسته به اهداف و رویکردهای از قبل تعیین شده هر مطالعه ای، این جامعه متفاوت است. ممکن است جامعه کاربران ایرانی مطالعه شود یا جامعه کاربران ایرانی بالای ۳۰ سال و یا جامعه کاربران علاقه مند به فوتبال و...
در هر صورت فرقی نمی کند که جامعه ارزیابی شونده چیست، اینترنت ابزار لازم را برای ارزیابی هر جامعه ای در اختیار ما می گذارد. چه بسیار برنامه های سنگین بازاریابی که بر اساس نتایج همین مطالعات برنامه ریزی می شود و به موفقیت نیز می رسد.
امروزه تحلیل رفتار کاربران که در سایتها و موتورهای جستجوگر حضور می یابند بسیار مورد توجه است تا آنجا که سایتها و شرکتهای بزرگی تنها به ارزیابی رفتار کاربران می پردازند و نتایج مطالعات خود را در اختیار شرکتها و سازمانهای دیگر قرار می دهند.
نتایج یک نمونه مطالعه انجام شده توسط موسسه نیلسن نت ریتینگ در ادامه ذکر می شود تا اهمیت اینگونه آمار و اطلاعات بیشتر روشن شود. این مطالعه در نوامبر ۲۰۰۴ بر روی کاربران خانگی انجام شده است.
▪ هر کاربر به طور متوسط در ماه ۳۰ بار در اینترنت حضور داشته است.
▪ هر کاربر به طور متوسط در ماه ۶۰ سایت مختلف را دیده است.
▪ هر کاربر به طور متوسط در ماه ۱۰۵۰ صفحه را دیده است.
▪ هر کاربر به طور متوسط در ماه در هر بار حضور در اینترنت ۳۵ صفحه را بازدید کرده است.
▪ کامپیوتر کاربر در ماه به طور متوسط ۲۵.۵ ساعت به اینترنت اتصال داشته است.
▪ در هر نشست هر کاربر به طور متوسط ۵۱ دقیقه در اینترنت حضور داشته است.
▪ مدت زمان مشاهد هر صفحه ۴۵ ثانیه بوده است.
حال با استناد به این گزارش می توان محتوای صفحات را به گونه ای تنظیم کرد که در زمان متوسط ۴۵ ثانیه قابل خواندن باشند. آیا این دستاورد کوچکی می باشد؟
از کاربران ایرانی چه خبر؟
طبق گزارشی که سایت internetworldstats.com در فوریه ۲۰۰۵ منتشر کرده است آمار کاربران اینترنت در خاورمیانه نزدیک به ۱۷.۵ میلیون نفر است و ایران با ۴.۸ میلیون نفر کاربر رتبه اول را در خاور میانه داراست (۲۷.۷ درصد). همین گزارش حاکیست که آمار کاربران ایرانی نسبت به دسامبر ۲۰۰۰ بالغ بر ۱۸۲۰ درصد رشد داشته است.
آمارهای داخلی عددی بیش از ۷ میلیون کاربر را نشان می دهد اما آیا می توان به آنها استناد کرد؟ متاسفانه در حال حاضر هیچ سایت و شرکتی که رفتار جامعه کاربران ایرانی را تحلیل و ارزیابی کند، وجود ندارد. هر چند که گهگاه آماری جسته و گریخته منتشر می شود اما این آمار به دلیل آنکه توضیحی از روش کار و معیاری های مدنظر ارایه نمی دهند، چندان قابل استناد نیستند. نمونه اخیر آن ادعای ۷۷ درصدی تولید محتوای فارسی از سوی پرشین بلاگ بود که هیچگاه دلیلی قانع کننده نیز برای آن ارایه نشد.
چنانچه مطالعات و ارزیابی های معتبری از رفتار کاربران ایرانی صورت پذیرد، می توان امید داشت که استفاده از نتایج آن تاثیر خود را در برنامه ریزیهای خرد و کلان نشان دهد. آیا واقعا بودن چنین اطلاعات و آماری نمی توانست در انتخابات ریاست جمهوری آینده نقش داشته باشد؟
حال که در داخل کشور مرجعی برای مطالعه رفتار کاربران وجود ندارد، چه باید کرد؟ با نبود چنین مراجعی هنوز هم تحلیل رفتار کاربران امکان پذیر است. به عبارت دیگر می توان از ابزار موجود و مخصوصا آمار موتورهای جستجوگر و سایتهای فعال ایرانی استفاده کرد و تا حدودی مسیر حرکت و تمایلات کاربران ایرانی را شناسایی کرد.
در ادامه آماری از رفتار کاربران ایرانی با تکیه بر مطالعات قبلی مولف و مطالعه انجام شده در ابتدای اسفند ماه ۱۳۸۳ ارایه می شود. بنا براین در حد یک گزارش غیر رسمی می توانید به این نتایج استناد کنید. برخی نتایج ممکن است واضح و بدیهی باشد و این مطالعه نیز آنها را تایید کرده است.
گروه کاربران ایرانی عمدتا جوان، کم تجربه، مذکر و مجرد است.
نگاهی به کلمات جستجو شده کاربران در موتورهای جستجوگر گوگل، اورچر و پارسیک و همینطور آمار سایتهای پر بیننده فعلی ایرانی به خوبی این موضوع را تایید می کند. در چند سال اخیر همواره کلمات پورنو در لیست مهمترین کلمات جستجو شده کاربران ایرانی بوده اند. تعدد بسیار این کلمات ضمن آنکه به جوان بودن کاربران اشاره دارد نوعی انقلاب در رفتارها به دلیل آزادی در دسترسی به اطلاعات را نیز نشان می دهد.
در حالیکه در کشورهای نظیر آمریکا، کانادا و انگلیس موضوعاتی همچون نقشه آن کشورها، کاریابی، بانکها، سازمانها و ادارات دولتی، پرچم و ... بیشتر جستجو شده است اما در ایران اوضاع به گونه ای دیگر است. قرار گرفتن عباراتی نظیر music, chat و کلمات پورنو در صدر کلمات جستجو شده دغدغه کاربران ایرانی را به گونه ای دیگر نشان می دهد.
این کلمات همچنین نشان می دهند که بیشتر وقت کاربران ایرانی در سایتهای گروه تفریح و سرگرمی سپری می شود و بسیاری از آ نها سایتهای زرد می باشند. شناسایی این سایتها نیز چندان مشکل نیست: سایتهایی پر از لینک در صفحه ورودی که لینکها در چندین فریم مختلف دسته بندی شده اند و لینکهای آنها تماما در صفحه ای جدید باز می شوند!
با این اوصاف رایج نبودن کارتهای اعتباری در بین کاربران ایرانی را باید به فال نیک گرفت. زیرا در صورتیکه کاربران امکان پرداخت آنلاین می داشتند حتما مبالغ هنگفتی ارز بابت عضویت در سایتهای مرتبط با موضوعات مورد علاقه کاربران (عمدتا تفریح و سرگرمی) از کشور خارج می شد!
چه آمار کلمات انگلیسی جستجو شده و چه آمار کلمات فارسی جستجو شده، بررسی شود نتایج اشاره شده بدست می آید.
● نتایج دیگر:
▪ برخی از موضوعات پرطرفدار کاربران ایرانی به غیر از موارد پورنو، اخبار ایران، تاریخ ایران، نقشه ایران، زنان ایران، انقلاب اسلامی ایران و سینمای ایران بوده است.
▪ عموما اکثر کاربران در حال حاضر مشکلی در دیدن صفحات فارسی ندارند. اما چرا عبارت "فونت فارسی" همچنان جستجو می شود؟ شاید به دلیل وجود سایتهایی است که در خارج از کشور طراحی شده اند و یا بعضا برخی سایتهای قدیمی دولتی که همچنان نیاز به نصب فونتی خاص دارند. البته دلایل دیگری نیز می توان برای آن ذکر کرد.
▪ "گوگل فارسی" نیز یکی از کلمات جستجو شده پرطرفدار است. جستجوی این عبارت به خوبی نشان می دهد که کاربران ایرانی با تکنیکهای جستجو و موتورهای جستجوگر به خوبی آشنا نیستند زیرا می دانیم که می توانیم در گوگل حال به هر زبانی که هست، فارسی بنویسیم و فارسی جستجو کنیم!
▪ "سایت"، "سایت فارسی"، "سایت ایرانی": به نظر می رسد که کاربران هنوز یاد نگرفته اند که برای پیدا کردن یک سایت فارسی در زمینه مورد علاقه خود، جستجو کردن عبارات فوق بی فایده است. زیرا یک سایت فارسی معمولا عنوان نمی کند که ما یک "سایت فارسی" هستیم، همینکه محتوای آن فارسی باشد خود دلالت بر همه چیز می کند.
بدین جهت نوشتم معمولا که متاسفانه "سایتهای زرد" و "چیپی" پیدا می شوند که اینگونه خود را معرفی می کنند. استفاده از عباراتی نظیر بهترین، اولین، بزرگترین، برترین و چه بسا "اولین ترین" نزد آنها رایج است!
به این لیست عبارتهای "بهترین سایت فارسی، سایتهای فارسی، سایت های فارسی، سایتهای ایرانی، جوک فارسی، جک فارسی، نوشته های فارسی، وبلاگ فارسی و ..." را هم اضافه نمایید. البته به دلیل تازه کار بودن بیشتر کاربران تا حدودی همه موارد فوق را می توان توجیه کرد.
▪ مهمترین مراکز و سازمانهای جستجو شده، موارد زیر بوده اند: بانک ملی ایران، شرکت مخابرات ایران، مرکز آمار ایران، کتابخانه ملی ایران، بانک مرکزی ایران ، سازمان سنجش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان مدیریت صنعتی، سازمان گسترش، سازمان برنامه و بودجه، سازمان ثبت احوال، سازمان هواشناسی، سازمان ملی جوانان، سازمان تامین اجتماعی
● تحلیل:
جستجوی نام این ادارات و سازمانها به فعالیتهای آنها بستگی دارد و در پاره ای از زمانها مردم نیاز بیشتری به برخی از آنها خواهند داشت که طبیعتا در میزان جستجوها نیز تاثیر دارد. از سوی دیگر باید گفت که ادارات و سازمانها در بازاریابی الکترونیک ضعیف عمل کرده اند و نتوانسته اند نام سایت خود را در حافظه مخاطبان خود قرار دهند تا آنها مجبور نباشند برای هر بار مراجعه به سایت ابتدا آدرس آنرا بیابند!
این وضعیت درباره دانشگاههای کشور هم صادق است، خصوصا دانشگاه آزاد! دانشگاههایی که بیشتر نامشان جستجو شده اند عبارتند از: دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه مجازی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه اصفهان
▪ مهمترین مقوله های آموزشی مورد توجه: آموزش زبان انگلیسی، PHP، ASP، فلش، سکس، جنسی، فتوشاپ، شبک، کامپیوتر و اینترنت
▪ عبارتهای مرتبط با زنان بسیار بیشتر از عبارتهای مرتبط با مردان جستجو شده است و در میان عبارتهای مرتبط با زنان عبارتهایی نظیر: زنان خیابانی، حقوق زنان، شنای زنان، ورزش زنان، باروری زنان، اشتغال زنان، مدل لباس زنان نیز به چشم می خورد. اغلب عبارات دیگر پورنو می باشند!
▪ در بین امامان معصوم امام زمان، امام حسین و امام رضا بیشتر از بقیه جستجو شده است. جستجوی عبارت "امام عادل" نیز در نوع خود جالب توجه است.
▪ در بین اسامی افراد که نام آنها دارای محمد، علی، رضا، حسین و مهدی بوده اند، نامهای زیر بیشتر مورد توجه بوده اند(نام معصومین لیست نشده است):
محمد اصفهانی، محمد رضا گلزار، محمد رضا شجریان، حسین رضا زاده، رضا پهلوی، رضا شاه، دکتر علی شریعتی، علی دایی، علی کریمی، مهدی اخوان ثالث
▪ در بین روزنامه ها، روزنامه های ایران، شرق و جام جم بیشتر جستجو شده اند. این جستجوها علوه بر اینکه به نوعی محبوبیت این روزنامه ها را نشان میدهد، همینطور بیان می کند که کاربران نتوانسته اند نام این روزنامه ها را حدس بزنند. مثلا نام روزنامه همشهری به راحتی حدس زده می شود و نام آن نیز کمتر جستجو شده است.
▪ اخبار ایران، اخبار روز، اخبار وررزشی، اخبار فارسی بیشتر مد نظر کاربران بوده است.
▪ از میان افرادی که دارای "پور" و "زاده" در نام فامیلی خود هستند، کویتی پور، رضا زاده و نوری زاده بیشتر جستجو شده اند.
▪ مهمترین روز مورد توجه، روز زن بوده است.
▪ بازیگران مورد توجه سینما هدیه تهرانی و محمد رضا گلزار بوده اند.
این بررسی به کمک آمار ارایه شده توسط موتورهای جستجوگر اورچر و گوگل انجام شده است. هر چند که نمی توان آن را عمومیت داد، اما در حد یک مطالعه و گزارش غیر رسمی با توجه به سابقه مولف، نتایج آن معتبر می باشد.
در نگاه کلی باید عنوان کرد که جامعه کاربران ایرانی به دلیل جوان بودن و شرایط اجتماعی جوانان آن به نوعی از افکار پریشان کاربران خود رنج می برد و وقت و انرژی بسیاری از افراد در سایتهای موسوم به سایتهای زرد سپری می شود. یکی از دلایل اصلی رشد قارچ گونه سایتهای از این دست نیز به دلیل استقبالی است که از آنها می شود.
(این بررسی در بهمن ماه ۱۳۸۳ توسط مهدی رودکی انجام شده است)


منبع : دانش ما

مطالب مرتبط

تولد رویای جدید گوگل


تولد رویای جدید گوگل
مهم نیست که عرضه مرورگر اینترنتی جدید Chrome توسط شرکت گوگل و آغاز جنگ دو شرکت مایکروسافت و گوگل در حوزه مرورگرهای اینترنتی چه پیامدهایی را به همراه خواهد داشت اما باید توجه کرد که با این اتفاق، دورنمایی که برای دنیای کامپیوتر در نظر گرفته شده بود تغییر کرده است، این بار این مایکروسافت نیست که برای یک جنگ تمام عیار مصمم است بلکه گوگل است که غول نرم افزاری جهان را وادار کرده از نمونه جدید نرم افزارهای کامپیوتری پیروی کند، این نمونه مفهوم جدیدی است که فعلاً SAAS یا «نرم افزارهای به عنوان یک خدمت» خوانده می شود.
به طور خلاصه، « SAAS » مدلی از توسعه و گسترش نرم افزار است که در آن یک ابزار، به عنوان سرویس از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می گیرد» (برگرفته از دایره المعارف ویکی پدیا)، این اصطلاح تخصصی یکی از مفاهیم جدید فناوری محسوب می شود و احتمال تغییر آن نیز وجود دارد اما از زمانی که سرعت ارتباطات اینترنتی افزایش یافت و این ارتباطات از خطوط Dial-up به DSL و ... تغییر کرد و سرعت اینترنت های خانگی به واسطه فناوری های جدید مبتنی بر زیرساخت های قدیمی (مثل خطوط مسی قدیمی تلفن در سیستم DSL) در سراسر جهان (حتی کشورهای در حال توسعه) بیشتر شد یا فناوری های جدید برای استفاده از اینترنت در تلفن های همراه روی کار آمد هسته مرکزی این مفهوم شکل گرفت.
به عبارت دیگر مدل SAAS و مفاهیم مشابه با آن که اینترنت را به رسانه اصلی در بازیابی و ذخیره اطلاعات تبدیل کرده اند، به واسطه فرآیندهای قدیمی در زیرساخت ها شکل گرفته اند.
به نظر می رسد که کارشناسان شرکت گوگل زودتر از دیگر شرکت های بزرگ حاضر در این عرصه متوجه این تغییر بزرگ و تاریخی در اینترنت شده اند، ممکن است این اتفاق به واسطه فعالیت تجاری اصلی گوگل که همان استخراج اطلاعات از پهنه بیکران اینترنت است، صورت گرفته باشد.
در مدل کامپیوتری گوگل که البته هنوز به صورت رسمی در مورد آن توضیح داده نشده است، یک نفر می تواند اهداف استراتژیک خود را از طریق SAAS تشخیص دهد: یک «تین کلاینت» (که در هر کجا بدون پیوست به کامپیوتر کاربر اجرا می شود) با وظایف «بزرگ» از منبع اطلاعاتی بی کران و نامحدود که اینترنت نام دارد، به منظور بازیابی و ذخیره اطلاعات استفاده می کند، سرویس هایی نظیر Google ,Google Docs Spreadsheets و دیگر برنامه های مجموعه Office، نمونه هایی از ابزارهای SAAS هستند و به عنوان نخستین گام ها در این عرصه محسوب می شوند، برخی افراد این روزها از سیستم عامل جدید گوگل نیز به عنوان SAAS یاد می کنند.
اما برای انجام این استراتژی مهم و بزرگ، چه نیازهای فنی وجود دارد؟ ساده است، یک مرورگر اینترنتی مطمئن، پرسرعت و ساده به عنوان هسته اصلی ابزارهای SAAS .این مرورگر در اصل یک واسطه در کامپیوتر میزبان محسوب می شود که ابزارهای سنگین و حجیم SAAS روی آن با عموم کاربران در ارتباط است، این جریان به مفهوم پایانه های مصنوعی در حوزه پردازنده های مرکزی شباهت دارد که البته در این مدل جدید، قابلیت های پردازنده مرکزی تا چند برابر افزایش پیدا کرده است، در این مدل، فرآیند نیروی پایانه های کاربر می تواند از طریق مرورگرها برای ایجاد تعادل در بارگذاری اطلاعات و نسبت به پایانه های مصنوعی پردازنده های مرکزی، با مهارت لازم مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین از آنجایی که هیچ مرورگر مناسبی برای رسیدن به اهداف گوگل در این زمینه وجود ندارد، ساخت یک مرورگر کارآمدتر، سریع تر و هوشمندتر به مرکز توجه گوگل در این حوزه تبدیل می شود.
در حقیقت باید توجه داشت مرورگرهای موجود، قابلیت های یاد شده را ندارند و سرعت آنها در اجرای کدهای JavaScript بسیار کند است و این مساله می تواند بزرگ ترین انگیزه برای گوگل محسوب شود تا با ساخت مرورگر جدید، در یک اقدام شفاف قوانین و سیاست های خود را به دیگر مرورگرهای موجود در بازار تحمیل کند. از نظر اجرایی، مرورگر Chrome در باز کردن صفحات اینترنتی با کدهای JavaScript کارآمدتر است و این فرآیند را با سرعت بیشتری انجام می دهد و همان طور که می دانید، Ajax و دیگر اشکال مربوط به JavaScript یکی از بخش های حیاتی برای ابزارهای SAAS و کلیه ابزارهای گوگل محسوب می شوند، البته به جز گوگل، دیگر سایت های اینترنتی نظیر یاهو نیز به استفاده از این برنامه ها روی آورده اند.حتما شما هم تاکنون مشاهده کرده اید با اینترنت کم سرعت، تایپ کردن عبارات در برخی صفحات اینترنتی زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد و حتی آن دسته از صفحات اینترنتی که به صورت صحیح و کامل برنامه ریزی و منتشر شده، به دنبال بروز تاخیر فراوان نمایش داده نمی شود، این مساله به خاطر وجود کدهای حجیم JavaScript اتفاق می افتد و باید توجه داشت که مرورگرهای کنونی برای ترجمه اجرای این کدها به میزان لازم سریع نیستند، در این رابطه Chrome از کلیه رقبای خود بسیار سریع تر است و این مساله می تواند یکی از منابع اصلی برای موفقیت آتی محسوب شود به همین منظور، مرورگرهای مبتنی بر کدهای JavaScript به گوگل امکان می دهد تا در حجم گسترده از فناوری ویژه ای موسوم به «برچسب زدن به صفحه» استفاده کند؛ تکنیکی که با استفاده از کدهای JavaScript اطلاعات آماری و بازاریابی را در صفحات مشتریان، کنار یکدیگر جمع آوری می کند.
اگر مرورگر IE شانسی برای شکست دادن مرورگر Chrome گوگل در رقابت پیش رو داشته باشد باید به این موضوع اشاره کند و دیگر خصوصیات Chrome را دنبال کند در غیر این صورت مرورگر گوگل در این رقابت پیروز و بر مرورگر مایکروسافت مستولی خواهد شد، همان طور که می بینید، گوگل در هر دو حالت پیروز خواهد بود زیرا این جست وجوگر اینترنتی بزرگ به یک مرورگر کارآمد، ساده و سریع برای اجرای ابزارهای SAAS نیاز دارد، شرکت گوگل نیازی به فروش مرورگر رایگان خود و کسب درآمد از این طریق ندارد، این شرکت از طریق فروش ابزارهای SAAS و درآمدهای مورد نظر خود را تامین می کند.
مرورگر۸ Internet Explorer به عموم کاربران امکان می دهد در صورت تمایل و به منظور ایجاد امنیت بیشتر فعالیت کدهای مربوط به «برچسب های صفحه» را متوقف کنند (این مساله یک تناقض بزرگ با سیاست گوگل مبنی بر جمع آوری اطلاعات کنار یکدیگر محسوب می شود)، این عامل می تواند مخالفت هایی را در پی داشته باشد زیرا بسیاری از بازیگران اصلی دنیای اینترنت با غیرفعال کردن کدهای «برچسب های صفحه» مخالف هستند، این جریان سرانجام کاربر را مجبور خواهد کرد تا از این خصیصه دوری کند (نظیر متوقف کردن کدهای JavaScript یا cookieها که باعث شده است امروزه این کدها به صورت جدی توسط هیچ یک از کاربران مورد استفاده قرار نگیرند)، اما بد نیست بدانید که مرورگر Chrome در همین ابتدای راه با حفره های امنیتی خطرناک مواجه شد، یک شرکت امنیتی ویتنامی به نام Bach Koa Internetwork/Security/Bkis چندی پیش حفره ای در مرورگر Chrome شناسایی کرده بود و به دنبال آن، گوگل با عرضه وصله اصلاحی، این حفره و یک آسیب پذیری دیگر مرورگر متبوع خود را ترمیم کرد،این آسیب پذیری یکی از چندین مشکلی محسوب می شود که در مرورگر نوپای گوگل شناسایی شده است. به گفته شرکت امنیتی Bkis، حفره یادشده هنگامی تاثیر خود را برجا می گذارد که کاربر بخواهد آن دسته از صفحات اینترنتی را که دارای عناوین طولانی هستند، ذخیره کند در این حالت هکر می تواند با اجرای کد دلخواه، کنترل رایانه را در اختیار بگیرد، Bkis تاکید کرده است که این معضل در رایانه هایی که از Windows XP SP۲ و نسخه ۲۷، ۱۴۹ ، ۲و صفر مرورگر کروم استفاده می کنند، مشاهده می شود.
گوگل به کاربران Chrome توصیه کرده است مرورگر خود را به آخرین نسخه به روز کنند، برای انجام این کار، کافی است آیکون موجود در منتهی الیه راست مرورگر به قسمت «AboutGoogle Chrome» انتقال داده شود، بعد از آن، مرورگر وضعیت را برای به روزرسانی بررسی می کند و اگر فایلی برای به روزرسانی مشاهده کند، آن را بارگذاری کرده و در پایان خواستار Restart شدن سیستم می شود، به روزترین نسخه این مرورگر اینترنتی ۲۹ ، ۱۴۹ ، ۲ و صفر نام دارد که فاقد حفره های امنیتی یاد شده است، اگرچه گوگل حدود دو سال روی Chrome کار کرده اما هم اکنون نسخه بتای این نرم افزار منتشر است، تا قبل از این، کارمندان گوگل گاهی اوقات از Chrome به صورت یک برنامه درون سازمانی استفاده می کردند، عرضه عمومی این مرورگر در هفته گذشته که زبان های بسیاری را نیز پشتیبانی می کند، کاربران و متخصصان اینترنتی را غافلگیر کرده است.

وبگردی
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد!
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد! - محسن افشانی بازیگر سینما و تلویزیون از جدیدترین عکس حاشیه ای خود با مادر زنش رونمایی کرد.
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة !
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة ! - گزارشی از تصویری که چند روز پیش توسط برخی در فضای مجازی با نام قرآن طلا انتشار یافت
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند - یکی از موارد پیش‌آمده در این اعتراضات آتش‌زدن پرچم کشور بود که واکنش و تاسف بسیاری را برانگیخت؛ به طوری که مقام رهبری نیز به آن اشاره کردند. در آخرین واکنش‌ها...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها