چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کاراته با ۴۶ مدال جهانی و ۱۸ نشان آسیایی


کاراته با ۴۶ مدال جهانی و ۱۸ نشان آسیایی
کاراته یکی از بزرگ ترین رشته های رزمی در کشورمان به حساب می آید که با توجه به آمار و ارقام باید پیشرفت آن را پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر بدانیم.
درحالی که بهترین عنوان تیم کومیته کشورمان قبل از انقلاب سومی مسابقات جهانی ژاپن بود با نگاهی هرچند سطحی به کارنامه ۳۰ سال اخیر این فدراسیون متوجه این مطلب می شویم که در ۱۳ دوره حضور در میادین جهانی ۴۶ مدال رنگارنگ از سوی این رشته نصیب ورزش کشورمان شده است.
در سال ۱۹۹۴ در وزن ۶۰- کیلوگرم مهدی عموزاده به مدال برنز رسید و پس از آن در پیکارهای جهانی آفریقا در وزن ۶۵- کیلوگرم توانست این نشان را به طلا تبدیل کند اما در سال ۱۹۹۸ در برزیل علی شاطرزاده در وزن ۸۰- کیلوگرم به عنوان دومی دست پیدا کرد و علیرضا کتیرایی نیز دومین مدال برتر جهانی را نصیب کشورمان کرد.
در مسابقات جهانی جوانان امید بلغارستان در سال ۱۹۹۹ پنج مدال جهانی که دوتا از آنها به رنگ طلا بود در کارنامه کاراته درج شد و در پیکارهای جهانی ۲۰۰۰ آلمان نیز مهدی عموزاده بر سکوی سومی ایستاد و مهران بهنام فر و سعید آشتیانی نیز دو نشان برنز دیگر نصیب کشورمان کردند. در پیکارهای ۲۰۰۱ جوانان و امید که به میزبانی یونان به انجام رسید حسین روحانی که بعدها به سریع ترین کاراته کای جهان مبدل شد به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد و محمدرضا محمدی نیز به نشان نقره رسید. در این مسابقات تیم کومیته تیمی ایران در مجموع به مدال نقره یا عنوان نایب قهرمانی رسید.
جهانی اسپانیا در سال ۲۰۰۲ به انجام رسید که طی آن حسین روحانی و مهدی عموزاده به برنز رسیدند و جاسم ویشگاهی یک سکو بالاتر در جایگاه دومی ایستاد. تیم کشورمان در کومیته تیمی مردان نایب قهرمان مسابقات شد.
سال ۲۰۰۳ پیکارهای جوانان و امید فرانسه یکی از خاطره انگیزترین رویدادهای کاراته برای ایران بود. تیم اعزامی با کسب ۶ طلا، یک نقره و ۳ برنز در مجموع در کومیته تیمی اول و در کاتای تیمی به مدال نقره رسید. در جهانی مکزیک نیز (سال ۲۰۰۴) حسین روحانی باز هم موفق به کسب مدال شد و مدال نقره را بر روی سینه اش حس کرد.
مهران بهنام فر هم که در وزن آزاد نمایندگی کشورمان را برعهده داشت به مدال برنز رسید. در سال ۲۰۰۵ و در جریان مسابقات جوانان و امید جهان که به میزبانی قبرس به انجام رسید باز هم ملی پوشان خوش درخشیدند تا تیم کشورمان با ۴ طلا و ۲ برنز به عنوان نایب قهرمانی برسد.
اما در سال ۲۰۰۶ و در جریان پیکارهای جهانی بزرگسالان فنلاند ۲ طلا توسط حسین روحانی و جاسم ویشگاهی برای تیم اعزامی به دست آمد و در مجموع تیم کشورمان با ۲ طلا و ۲ برنز به عنوان پنجم جهان رسید.
در سال ۲۰۰۷ (جوانان و امید ترکیه) تیم اعزامی با ۲ طلا، ۳ نقره و یک برنز باز هم به عنوان پنجمی دست پیدا کرد.
اما اگر از مسابقات جهانی بگذریم و به بررسی پیکارهای قهرمانی آسیا و بازی های آسیایی نیز بپردازیم متوجه خواهیم شد که در ۳۰ سال گذشته توفیقات بزرگی نیز از سوی کاراته کا ها نصیب ورزش کشورمان شده است.
در جریان بازی های آسیایی ۱۹۹۴ (ژاپن) آرش جوانشیر و سعید آشتیان به مدال نقره رسیدند و وحید خواجه حسینی نیز برنز گرفت. مازیار فرید خمامی تنها طلایی کشورمان در این پیکارها بود.
در بازی های آسیایی ۱۹۹۸ (تایلند) مهدی عموزاده، علی شاطرزاده و علاءالدین نیکوفر ۳ نقره ارزشمند را برای تیم اعزامی به دست آوردند و علیرضا کتیرایی نیز در وزن ۷۵- کیلوگرم به نشان طلا رسید.
در جریان پیکارهای آسیایی ۲۰۰۲ (کره جنوبی) مهران بهنام فر به همراه مرد طلایی آسیایی تایلند علیرضا کتیرایی به نشان طلا رسید و حسین روحانی، جاسم ویشگاهی و مهدی عموزاده بر سکوی دوم ایستادند.
در رقابت های آسیایی ۲۰۰۶ قطر نیز حسن و حسین روحانی به همراه جاسم ویشگاهی به نشان طلا رسیدند تا کاراته ایران بالاخره صاحب ۳ عنوان اولی در بازی های آسیایی شود. سعید فرخی و اسماعیل ترکزاد نیز دو نشان برنز را نصیب کاروان اعزامی کردند.
در کنار این عناوین در طول ۳۰ سال گذشته استارت لیگ های کاراته کشور خورد و امروز شاهد آن هستیم که بیش از ۱۰۰ تیم در رده های مختلف این پیکارها مشغول فعالیت هستند که این موضوع نشانگر حرکت رو به جلو و سریع کاراته پس از پیروزی انقلاب است. تاسیس سالن های متعدد توسط فدراسیون و سبک های این رشته از دیگر فعالیت های مفید اهالی این رشته به حساب می آید که بدون اغراق باید از آن قدردانی کرد زیرا شرایط حضور جوانان را در عرصه ورزش بیش از گذشته فراهم ساخت. اگر کسب عناوین متعدد داوری جهانی و آسیایی و تصاحب کرسی های مختلف آسیایی را در کنار موفقیت های ذکر شده که البته به صورت خلاصه شده بیان شد بگذاریم، متوجه این مطلب می شویم که پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا چه اندازه در روند رو به جلوی این رشته نیز مانند مابقی رشته های ورزشی تاثیرگذار بوده است. در هر حال امید این است که با درایت مسوولان باز هم شاهد تکرار عناوین مذکور و رسیدن بزرگ ترین رشته رزمی کشور به جایگاه اصلی اش باشیم.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید