شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


آیا در ابراز عشق به همسر خود پایبند هستید؟


آیا در ابراز عشق به همسر خود پایبند هستید؟
- آداب همسر داری , در آغاز روابط عاشقانه، اینطور به نظر می‌رسد که زندگی کامل و همه چیز در اوج زیبایی و کمال است. اما با گذشت زمان به تدریج که حالت‌های عاشقانه کمرنگ و ناپدید می‌شوند، رنجش‌ها، عدم تفاهم و کشمکش‌ها آشکار می‌شوند. طرفین کمتر نسبت به یکدیگر تفاهم نشان می‌دهند و معمولاً بیشتر خودخواه هستند متأسفانه بسیاری از زنان گمان می‌کنند که مرد ایده‌آل زندگی خود را یافته‌اند درحالی که بعداً پی می‌برند که کاملاً اشتباه کرده‌اند نگذارید، چنین اتفاقی برای شما بیفتد.
روابط غلط باعث افسردگی و فشارهای شدیدی می‌شوند که خیلی از زنان با آن مواجه هستند بسیاری از آدمها روابطی را ادامه می‌دهند که نه تنها از نظر عاطفی آنها را راضی نمی‌کند بلکه این روابط آزاردهنده، پرخاشگرانه و پر از خشونت است.
در آغاز روابط عاشقانه، اینطور به نظر می‌رسد که زندگی کامل و همه چیز در اوج زیبایی و کمال است. اما با گذشت زمان به تدریج که حالت‌های عاشقانه کمرنگ و ناپدید می‌شوند، رنجش‌ها، عدم تفاهم و کشمکش‌ها آشکار می‌شوند. طرفین کمتر نسبت به یکدیگر تفاهم نشان می‌دهند و معمولاً بیشتر خودخواه هستند متأسفانه بسیاری از زنان گمان می‌کنند که مرد ایده‌آل زندگی خود را یافته‌اند درحالی که بعداً پی می‌برند که کاملاً اشتباه کرده‌اند نگذارید، چنین اتفاقی برای شما بیفتد.
روابط غلط باعث افسردگی و فشارهای شدیدی می‌شوند که خیلی از زنان با آن مواجه هستند بسیاری از آدمها روابطی را ادامه می‌دهند که نه تنها از نظر عاطفی آنها را راضی نمی‌کند بلکه این روابط آزاردهنده، پرخاشگرانه و پر از خشونت است. افراد غمگین و کسانی که در کودکی شاد نبوده یا مورد خشونت و آزار جسمانی قرار گرفته‌اند در تشخیص عشق واقعی از غیرواقعی دچار اشتباه می‌شوند. بسیاری از زنان برای آنکه با تنهایی و افسردگی مبارزه کنند یا برای فائق آمدن بر احساس حقارت و یا برای اینکه احساس کنند که بیشتر مورد توجه هستند ترجیح می‌دهند که در شرایط نامطلوب باقی بمانند و روابط ناسالم و غلط را همچنان ادامه دهند.
استمرار روابط آزار دهنده موجب اتلاف وقت و از میان رفتن عواطف می‌شود، خوگرفتن به شرایط ناخوشایند تدریجاً از شما هدفی آسان می‌سازد برای آن دسته از آدم‌هایی که از دیگران بهره برداری می‌کنند و یا آنکه آنها را مورد آزار و خشونت قرار می‌دهند. وقت و انرژی عاطفی را بهتر است صرف تقویت علائق،فعالیت‌ها، ارتباط با آدم‌ها و رابطه عاشقانه واقعی کنید. برای آنچه که واقعاً می‌خواهید پایداری کنید و هرگز در رابطه‌های خصوصی زیربار فشارهای غیر منطقی نروید و به کمتر رضایت ندهید.
● عشق چیست؟
نخست آنکه عشق به خوشبختی، آسایش و رشد و پیشرفت شما اهمیت زیادی می‌دهد. عشق تنها یک احساس نیست عشق واقعی در عمل آشکار می‌شود، چنین عشقی شما را در مقابل رنج‌های جسمانی و عاطفی حمایت می‌کند و باعث می‌شود که قویتر شده و زندگی غنی‌تری شود، بی‌آنکه انتظار متقابل داشته باشد. عشق نسبت به احساسات و نیازهای شما مهربان،حساس، باملاحظه، صبور، محترم، وفادار، رئوف و معتدل می‌باشد عشق شما را به صورتی که هستید می‌پذیرد بی آنکه از دست شما عصبانی یا خشمگین شود.
معشوق شما به احساسات، نظریات و رفتارتان اهمیت می‌دهد. او شما را همانگونه که هستید می‌پذیرد و باور دارد احساساتش را بیان می‌کند و شما را تأیید، تمجید،تشویق و پشتیبانی قرار می‌دهد. مهربانی یاری و کمک رفتارهایی هستند که از خود نشان می‌دهند و چنانچه لازم باشد از خود گذشتگی هم می‌کند. بخشش وگذشت نیز نشان دهنده عشق است عشق نیروی پایدار عاشقی، حمایت، باورداشتن و یاری‌رسانی به شما را می‌یابد. حتی اگر برای انجام این کار با مشکلاتی مواجه شود در کشاکش روزهای سخت زندگی زمانی که عدم تفاهم، مشکلات و گرفتاری‌ها بیشتر نمایان می‌شوند عشق واقعی حضور خود را با آرامش کمک وهمدلی نشان می‌دهد.
هیچکس نمی‌تواند همیشه کاملاً عاشقانه و بی نقص عمل کند اما رابطه صمیمانه بسیار نزدیک در بردارنده انواع توجه، ملاحظه و رفتارهای حمایتی عاطفی است که اغلب اوقات یعنی هفت روز هفته را شامل می‌شود، هر نوع رابطه‌ای که بیشتر مواقع در چنین سطحی نباشد، لازم است که بطور جدی بر روی آن کار شده و سپس مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد چنانچه این بررسی نشان دهد که رابطه طرفین در بیشتر مواقع پیشرفت و بهبود داشته آن را ادامه دهند در غیر این صورت ضروری است که به آن خاتمه داده شود. طرف مقابل را با کردارش بسنجید نه با گفتارش.
به طور مثال بسیاری از مردان در خلوت تظاهر به عشق و محبت می‌نمایند اما بیرون از این خلوت با همسرانشان بسیار بد رفتار می‌کنند بنابراین عشق واقعی را با تظاهر به عشق در موقعیت‌های خاص اشتباه نگیرید چون حتی افراد خودخواه و نابالغ یا پرخاشگر نیز در خلوت شان به خوبی تظاهر به عشق می‌کنند.
● سئوالاتی درمورد ارزیابی رابطه زناشوئی
▪ آیا:
ـ همسرتان اغلب اوقات نسبت به رفتارها، علائق، نظریات، احساسات و یا مشکلات شما بی تفاوت است؟
ـ در موارد جزئی مثل اینکه کجا بروید یا چه کار کنید با شما هماهنگی و سازگاری دارد؟
ـ او خود، خودخواه است؟
ـ بیشتر مواقع باعث ناامیدی آزار یا سرخوردگی شما می‌شود؟
ـ احساس می‌کنید که از شما بهره برداری می‌کند؟
ـ اشتباهاتش را پذیرفته و عذر خواهی می‌کند؟
ـ شما را می‌بخشد؟
ـ رفتارش با شما چگونه است؟
ـ وقتی که عصبانی است
ـ زمانی که شرایط نامناسب است
ـ وقتی که شما مشکلات زیادی دارید
ـ چه مواقعی آزرده یا افسرده هستید؟
ـ آیا هنگامی ‌که خشمگین است آرامش خود را حفظ می‌کند؟ یا اینکه به در و دیوار می‌کوبد، اشیاء را پرت می‌کند یا می‌شکند؟
ـ آیا مکرراً و یا بی‌دلیل خشمگین می‌شود؟
ـ بعضی مواقع خشم او بسیار شدید است؟
ـ وقتی که عصبانی است با دیگران چگونه رفتار می‌کند؟
ـ آیا رفتارهای او موجب ترس و وحشت می‌شود و آیا به شما یا دیگری آسیب می‌زند؟
ـ آیا می‌توانید به راحتی احساس تان را بازگو کنید یا آنکه ناچارید به خاطر اجتناب از بروز مشکلات یا ایجاد جو نامناسب موضوعات خاصی را بیان کنید؟
ـ برخورد او با شما وقتی که خواسته‌هایتان را مطرح می‌کند چگونه است : با گشاده روئی گوش می‌کند یا اینکه تمایلی به شنیدن و بحث کردن ندارد؟
▪ آیا:
ـ می‌توانید مسائل و موضوعات حساس را مطرح کرده و آنها راحل کنید؟
ـ با یکدیگر توافق دارید یا اینکه غالباً سعی می‌کند که سلطه جو باشد و شما هم تسلیم می‌شوید؟
ـ به او اعتقاد دارید؟
ـ دروغگویی یا فریبکاری در روابط شما وجود دارد؟ مثلاً به این‌صورت که همه حقایق را برای یکدیگر بازگویی نمی‌کنید.
ـ وقتی که با یکدیگر هستید احساس آرامش و آسایش می‌کنید؟
ـ می‌توانید شاد باشید و لذت ببرید؟
ـ او ارزیابی خوبی از آنچه که پیامدهای بعدی رفتارهای او بر هر دو شماست از خود نشان می‌دهد؟
ـ اعتیاد به الکل یامواد مخدر دارد؟
ـ به ارزشها و اهداف یکدیگر احترام می‌گذارید؟
ـ او باعث به وجود آمدن احساس خوبی در شما می‌شود یا اینکه تأثیرات منفی دارد؟
ـ تأثیر منفی او نقشی اساسی در مشکلات شما نظیر افسردگی یا کمبود عزت نفس دارد؟
ـ از اینکه با هم دیده شوید احساس رضایت خاطر دارید؟
مردمان خوشبخت به پاکدامنی، مهربانی، یاری، بخشندگی، محبت نسبت به دیگران، وفاداری، صبر، اعتماد، مسئولیت، صداقت، استقامت و قضاوت درست پای بندند. اگر همسرتان تنها نسبت به شما مهربان، یاور و صبور است و در مورد دیگران اینگونه نیست، پس از گذشت دوران عاشقی که فشارهای زندگی منجر به دلسردی و نا امیدی می‌شوند و کشمکش‌ها فزونی می‌یابند چنانچه وی پای‌بندی محکمی به صداقت یا اعتماد نداشته باشد، روابط شما در آینده دچار مشکلات و دردسر جدی خواهد شد.
نویسنده: چاک.تی. فالکن
مترجم: عصمت مرادی
منبع : نشریه خانواده


همچنین مشاهده کنید