جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


جوان بودن، رمز رسیدن به آرامش


جوان بودن، رمز رسیدن به آرامش
آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که هدف نهایی هر انسانی از زندگی چیست؟ آیا به این موضوع فکر کرده اید که نهایتا بعد از سال ها زندگی کردن به چه چیزی می خواهید برسید و به چه باید رسید؟
هدفمندی در زندگی یک چیز و آگاهی از معنی زندگی که خود هدف غائی تلقی می شود یک چیز دیگر است. جالب آنجاست، تا زمانی که ندانیم هدف غائی انسان چیست هرگز به هدف های دیگری چون استقلال مالی، موفقیت، خوشبختی، ثروت و شادی نمی رسیم.
اینکه انسان از کجا آمده است دیگر چندان مهم نیست. حالا همه می دانند که خالقی توانا پشت تمامی فلسفه آفرینش وجود دارد. آنچه امروز اهمیت بیشتری دارد این است که به کجا می خواهیم برویم. شگفت انگیز است، زمانی که به مقصد فکر می کنیم، ناخودآگاه مبدا نیز برایمان روشن می شود.
مانند این است که در جایی گم شده باشید. چندان مهم نیست که ابتدا از کجا شروع کرده اید. آنچه مهم است، این است که در این لحظه کجا هستید و مهم تر از آن به کجا می خواهید بروید. کافی است، سمت مقصد را معین کنید، تخمین مسافت داشته باشد و زمانی که مطمئن شدید به سمت آن حرکت کنید.
در همین لحظه که سرگرم مطالعه این مقاله هستید دقیقا در کجای زندگی قرار دارید؟ فاصله شما تا مقصد چقدر است؟ از چه راهی باید به سمت آن بروید؟ و اساسا، مقصد کجاست؟
مقصد چیزی فراتر از میلیون ها دلار دارائی نقدی است، چیزی فراتر از یک شخصیت مشهور بودن است، چیزی فراتر از داشتن یک همسر دلخواه است. حتی مقصد نهایی و مقصود زندگی هر انسان چیزی بیشتر از موفقیت و ثروت و شادی و حتی خوشبختی است! چیزی بیشتر از موفقیت؟ بیشتر از ثروت و شادی و حتی خوشبختی؟!
شاید معتقدید که باید درآمد بیشتری داشته باشید تا بیشتر احساس خوشبختی کنید. اما آیا مطمئن هستید که پول بیشتر یعنی خوشبختی؟! شاید فکر می کنید با احساس خوشبختی بیشتر زندگی برایتان لذت بخش تر می شود. اما سخت در اشتباه هستید چرا که هدف نهایی انسان حتی خوشبختی هم نیست!
خوشبختی تنها دستاوردی از یک زندگی است که به سمت مقصد نهایی، مطمئن و با اراده در حرکت است. خوشبختی، موفقیت، شادی، جذب دارایی های بیشتر و هر چیز دیگر، هر کاری که می کنید و هر کاری که نمی کنید تنها به آن خاطر است که می خواهید به آرامش خیال برسید. آرامش خیال هدف نهایی و غائی هر انسان است!
ما دیوانه وار به سمت موفقیت می رویم، برای رسیدن به شادی هر کاری می کنیم، برای احساس ثروت، خوشبختی و کسب ثروت بیشتر کارهایی می کنیم و نمی کنیم تا با آنها خیالمان راحت باشد.
قابل توجه آنکه تنها کسانی به احساس واقعی موفقیت، ثروت، شادی و خوشبختی می رسند که عمیقا باور داشته باشند راهی که می روند آنها را به سمت آرامش خیال هدایت می کند.
● راه رسیدن به آرامش خیال چیست؟
احتمالا از می خواهید بگوئید خوب، آرامش خیال هدف غائی هر انسان است. اما چطور باید به آن رسید؟ ساده است. فقط با یک کلمه؛ جوانی! و تنها با یک احساس؛ احساس جوان بودن!
در دنیای پر از مساله امروزی معمولا احساس جوانی پیچیده ترین حسی است که می توانیم در خودمان ایجاد کنیم و عجیب تر آنکه جامعه گمان می کند با دوری از احساس جوانی و در عوض احساس پیری به مراتب بالاتری دست می باید.
شاید بارها در فیلم ها و یا از زبان آشنایان تان شنیده باشید که: فلانی، خسته ام. خسته. احساس می کنم سال ها از عمرم گذشته است. پیر شده ام، پیر!
اگر شما هم با چنین عباراتی سعی می کنید تا نظر دیگران را به خودتان جلب کنید باید سریعا از بزرگ نشان دادن مسائل خود فاصله بگیرید و به جای ایجاد احساس گناه یا دلسوزی در دیگران و به جای تمرکز به مسائل به دنبال راه حل ها باشید. ایجاد احساس گناه در دیگران باعث احساس ضعف در درون خودتان می شود و خودتان را بی پناه می بینید و زمانی هم که احساس ضعف و درماندگی می کنید به احساس پیری می رسید.
کسانی را می شناسیم که در بیست سالگی پیر هستند و افرادی را می شناسیم که در دهه هفتاد یا حتی نود زندگی خود سر حال و بشاش زندگی می کنند.
علت چیست که بعضی پیری زود هنگام را افتخار می دانند و دیگری در نود سالگی شاد بودن را دلیل جلب توجه دیگران می بیند؟ و اصلا احساس پیری و جوانی چه ضرر و چه مزایی برای ما دارند؟ اصرار چیست که باید حتما به جوانی خود ایمان داشته باشیم؟ چه دلیلی دارد زمانی که سن ما در شناسنامه پا به کهنسالی می گذارد باید احساس جوانی را به همراه ببریم؟ جوانی چه ارتباطی با آرامش خیال دارد؟
جوانی جدا از قدرت جسمی به معنی احساس قدرت، ایمان و استقامت و شهامت هم دانسته می شود. اگر بخواهید به هر دلیل خودتان را پیر نشان دهید بدون آنکه از واقعیت قدرت جوانی خود بهره ای برده باشید پیر می شوید و اصلا فرصت قدم برداشتن در راه آرامش خیال را نداشته اید. نظر شما در مورد کسانی که قبلا برای زندگی و آرامش خود کاری نکرده اند و امروز پیر شده اند چیست؟ نظرتان در مورد کسانی که زندگی خلاقانه ای ندارد و بعید است عمر زیادی از این لحظه به بعد داشته باشند چیست؟!
جوانی فرصتی است برای قدم برداشتن در مسیر آرامش خیال و مهم آنکه جوانی هدفی است که پس از درک هدف آرامش خیال می بایست در راه آن و برای رسیدن به آرامش در آن گام برداشت.
ماکسول مالتز می گوید: جوانی یعنی ترانه، یعنی اشتیاق. جوانی شور و حرارت است که از درون نشات می گیرد و ذهن را لبریز می کند. احساس جوانی کردن هدفی است برای تمام عمر!
این ترانه و اشتیاق است که شما را به آرامش خیال می رساند و قطعا در پی آرامش خیال و احساس جوانی هم موفقیت و ثروت و خوشبختی و شادی نهفته است. به خودتان این اجازه را بدهید که در دوران جوانی روحتان به موفقیت، ثروت، خوشبختی، شادی یا هر آنچه که می خواهید برسید. به خودتان این فرصت را بدهید تا در زمان طروات روحی از دستاورد های خود لذت ببرید.
جوئل استین یکی از سخنران معروف الهام بخش در جایی نقل می کند: روزی با مردی نود ساله به بازی بسکتبال مشغول بودم. او پا به پای من می دوید. از هیجان او به هیجان آمده بودم. از او پرسیدم چه زمانی بازی بسکتبال را کنار می گذارد و جوابی که داد مرا متحیر کرد! زمانی که پیر شوم!
آن مرد نود ساله اگر چه سال ها از زمان تولدش می گذشت اما در درون احساس شادی را با خود به همراه داشت. برداشتی که از خود داریم در موفقیت هدفگذاری ما نقش تعیین کننده ای دارد. باید تصویر از خود در ذهن داشته باشیم و با آن زندگی کنیم. چه این تصویر منفی باشد و چه مثبت، به هر کجا که برویم، در زمین باشیم یا در سیاره ای دیگر، در کهکشان راه شیری باشیم یا در کهکشان های ناشناخته به هر صورت تصویر ذهنی که از خود داریم همیشه همراه ما خواهد بود.در زمین و در هوا همیشه کسی با ما همراه است و او تصویری و باوری است که از خودمان داریم. اگر آن تصویر دوست شما نباشد به قطع دشمن درجه یک تان خواهد شد!
محدودیت های ذهنی را کنار بگذارید و اجازه دهید تا نفسی بکشید. هوایی تازه کنید و با واقعیت ها روبرو شوید. زیبایی ها را ببینید و برای جوان بودن و جوان ماندن خود کاری صورت دهید. قدمی بردارید و از رفتن به سمت پیری و اندوه عقب نشینی کنید. فرقی نمی کند پسر بیست ساله ای هستید یا یک خانم هفتاد و چند ساله. آنچه که مهم است حق ما از احساس جوانی و جوان بودن است. به جهت گام های خود دقت کنید و ببینید آیا آنها شما را به احساس جوانی نزدیک می کنند و یا دور!
اشتباهاتی که در گذشته داشته اید دلیلی بر شکست شما در آینده نیست. اگر کارهای دیروز را به خوبی انجام نداده اید بدانید که فرصت های آینده برای شما محفوظ هستند. اینکه دیروز چگونه گذشته است مهم نیست. به آینده نگاه کنید و به فرصت هایی که هنوز هم به نام شما باقی مانده اند. فرصت هایی که کافی است تصمیم جدیدی بگیرید، اراده کنید و برای رسیدن به آنها به حرکت در آئید.
شوخ طبعی خود را احیا کنید، امید را در خودتان زنده کنید، به روی ضعف ها و ناتوانی خود خط بکشید و در عوض به توانایی هایی که دارید و می توانید داشته باشید توجه کنید. قدمی بردارید، محدودیتی در کار نیست و زمان اندکی پیش رو است. کاری کنید که از این زمان کم، بیشترین لذت را ببرید.
هر کس که گفته است دنیا دو روز است راست گفته است. این دو روز را جوان سپری کنید و با آن همواره احساسی از آرامش خیال را به همراه ببرید.
مهمترین کاری که امروز باعث می شود تا احساس جوانی کنید و فردا نیز به آرامش خیال برسید کدام است؟ از کجا باید شروع کرد؟ شما را به کجا خواهد برد؟!
مسیر سبز
نویسنده: توماج فریدونی
www.Toomaj.com


همچنین مشاهده کنید