پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

رویکرد جدید اوباما به ایران


رویکرد جدید اوباما به ایران
روزنامه ی امریکایی " کریستین ساینس مانیتور" در یاداشتی که روز چهارشنبه به قلم " جان هاگز" درج نموده ، سیاست تعامل اوباما با ایران "که در حال گسترش امپراتوری خود در منطقه است" را مورد بررسی قرار داده است.
مقاله را در زیر بخوانید:
ایالات متحده در سی سال گذشته به تغییر رژیم، اقدام نظامی، و محاصره به عنوان سیاست هایی در قبال ایران اندیشیده است. هیچ یک از این سیاست ها مؤثر واقع نشده اند. اکنون باراک اوباما قصد دارد تعامل را امتحان کند. او در مصاحبه ای در روز یکشنبه گذشته ، "نگرشی جدید" را قول داد. نباید در این مورد بیش از اندازه رؤیایی بیاندیشیم.
رییس جمهور منتخب اوباما به زودی در تهران با محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران چای نخواهد نوشید.
اگر ستاره های سیاسی در ردیف هم قرار گیرند، چیزی را که احتمالا مشاهده خواهیم کرد شروع تعامل دیپلماتیک در سطح پایین و شاید تأسیس یک دفتر دیپلماتیک ایالات متحده در تهران و چند مبادله مردمی ، فرهنگی و ورزشی خواهد بود.
همان گونه که فؤاد عجمی کارشناس در امور خاورمیانه نگاشته است، اوباما باید به خاطر داشته باشد که دین سالاران ایرانی "فرزندانی ماهر و حیله گر" هستند. او باید به هشدارهایی که در گزارش جدید "مؤسسه بروکینگز برای روابط خارجی" درج شده توجه کند که می گوید "فرایند تعامل با ایران، طولانی، دشوار، و تابع تغییرات در پویایی داخلی ایران خواهد بود" و مانع از "تنش یا حتی مناقشه" نخواهد شد.
ایران در حالی که سعی دارد امپراتوری خود را در خاورمیانه برقرار کند، در تمامی نقاط بحران در منطقه دست دارد. به سوریه مشاوره می دهد، حماس و حزب اله را تأمین مالی می کند، بر عراق اعمال نفوذ دارد،‌ اسراییل را تهدید می کند، و حتی اگر بخواهد می تواند در افغانستان کمک کند.
کسانی که گفت وگوی ایالات متحده را با دشمنان خود کفر می دانند باید به خاطر داشته باشند که رییس جمهور بوش که در روزهای آخر ریاست جمهوری به سر می برد، از قبل ، گفت وگو با ایران را در سطح پایین آغاز کرده است.
سیاستمداران با تجربه می دانند کی و کجا مذاکرات سخت را آغاز کنند. آنها به رؤسای جمهور خود اجازه نخواهند داد تا زمانی که انتظارات منطقی از نزاکت و پیشرفت کار وجود ندارد ، با همتایان خارجی خود روبرو شوند. قبل از آن که هر گونه اشاره ای در مورد ملاقات هایی در سطح ریاست جمهوری وجود داشته باشد، اوباما باید در صدد باشد سطح گفت وگو را توسط برخی از فرستاده های قوی که در اختیار دارد، بالا ببرد.
احتمالا هیلاری کلینتون که زمانی هشدار داد ایالات متحده ایران را در صورت بمباران هسته ای اسراییل نابود خواهد کرد، وزیر خارجه خواهد بود. رابرت گیتس قرار است در مقام وزیر دفاع باقی بماند. او کلمات شدید اللحنی برای مداخله ایران در عراق به کار گرفته است ولی موافق با دیپلماسی و "قدرت نرم" قبل از اقدام نظامی است.
ویلیام برنز وجود دارد که یک شخصیت کلیدی در مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته ای با کره شمالی کمونیست بوده است. انتظار می رود خانم کلینتون وی را در مقام معاون وزیر خارجه نگاه دارد. انتظار می رود دنیس راس، مشاور دیرینه در امور خاورمیانه، پرونده ایران را در دست گیرد. هیج یک از اینها مروج فرونشانی و آرامش نیستند.
تشخیص دادن آمادگی تهران برای مذاکره، همان گونه که آقای عجمی یک بار عنوان مقاله خود قرار داد، مانند "برگشتن به بازار ایران است." ولی آقای احمدی نژاد نامه تبریک کم نظیری برای اوباما بعد از انتخاب وی ارسال داشت. نشانه هایی از ناآرامی سیاسی در ایران وجود دارد. قیمت های رو به سقوط نفت توفانی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است. انتخابات (ریاست جمهوری) در ماه جون (خرداد) در پیش است و محمد خاتمی، از رهبران اصلاح طلب که قبلا دو دوره رییس جمهور بوده است، تهدید می کند که در انتخابات با احمدی نژاد رقابت خواهد کرد. این می تواند برای تهران فرصتی باشد تا دولت جدید آمریکا را با بهای آن برای یک ایران همکاری کننده تر مورد آزمایش قرار دهد.
امکان دارد که ایرانیان بخواهند بررسی کنند چه توافق های سری بلند مدتی در رابطه با حضور نظامی ایالات متحده در عراق وجود دارد.
امکان دارد که بخواهند در این مورد بحث کنند که آمریکا چه "اقدام مخفیانه ای" برای خرابکاری در برنامه تسلیحات هسته ای ایران در پیش دارد. همان گونه که روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، آقای بوش وقتی از عرضه تجهزات لازم برای حمله هوایی به تأسیاست هسته ای ایران خودداری کرد، اسراییلی ها را از اقدامات مخفیانه (علیه ایران) مطلع ساخت.
اوباما می تواند پیشنهاد لغو تحریم های جاری را ارائه دهد. می توان دارایی های مسدود شده ایران را آزاد کرد. می توان پیشنهاد همکاری اقتصادی داشت. می توان دیپلماسی را به رسمیت شناخت.می توان تبادلات فرهنگی و ورزشی داشت. ایالات متحده سال گذشته تیم ملی بسکتبال ایران را برای بازی های تگزاس و یوتا پذیرفت. واشنگتن می تواند یک ارکستر سمفونی مهم آمریکایی را به دیدار از تهران تشویق کند و در عوض، از هنرمندان ایرانی در ایالات متحده استقبال شود.
اوباما در مبارزات انتخاباتی موضع "تغییر" را اتخاذ کرد. شاید اکنون زمان آن باشد که دید آیا تغییری در روابط ایالات متحده با کشوری که توانایی های گسترده ای برای گستردن جنگ یا صلح در خاورمیانه دارد،‌ به وجود می آید یا نه.
منبع : پایگاه خبری ـ تحلیلی فرارو


همچنین مشاهده کنید