چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


مرزهای نو در روابط بین‌الملل با ایجاد خبرگزاری بزرگ اسلامی


مرزهای نو در روابط بین‌الملل با ایجاد خبرگزاری بزرگ اسلامی
کارکرد رسانه ها، مطبوعات، شبکه های ماهواره ای و خبری، در عصر حاضر چنان گسترش یافته که قدرت های بزرگ بخش اعظمی از بودجه را برای ساخت و یا نظارت بر این بخش ها اختصاص داده اند. نمود این تحرکات را می توان در سیاستهای جنگ طلبانه آمریکا در افغانستان و عراق مشاهده کرد که با استفاده از تبلیغات و گزارشات منتشره در نشریات و رسانه های وابسته، توانست اجماعی جهانی را جهت حمله نظامی به این کشورها به دست آورد.
● مقدمه
کمک به ایجاد گسترش و توسعه خبرگزاری بزرگ کشورهای اسلامی در توسعه مناسبات اسلامی و فعالیت های اسلامی در میان کشورهای مسلمان، کمک به توسعه قدرت فزاینده اسلام در همه مناطق مسلمان نشین یا در هر منطقه ای که علاقمندانی برای شنیدن یا دریافت خبرهای در مورد اسلام وجود دارد. ایجاد زمینه های مناسب برای آموزش های حرفه ای و انتقال تجربیات میان خبرگزاری های بزرگ کشورهای ، کمک به وحدت جهان اسلام. مرافبت از مرز های عقیدتی و دینی قرانی و اسلامی از جمله ماموریت ها و اهدافی است که خبرگزاری های بزرگ کشورهای اسلامی می تواند برای آنها اهتمام ورزند.
خبرگزاری اسلامی به عنوان وجه غالب اشتراک بین ارتباط رسانه ای کشورهای اسلامی در پیوند میان ملت های منطقه نقش کلیدی دارد،جا دارد که تا مسوولان و برنامه ریزان این کشورها، با تلاش مضاعف از پتانسیل های موجود برای همکاری، ارتباط و تعامل در عرصه های مختلف استفاده نمایند.
اکو از جمله سازکارهای منطقه ای است که می تواند با وجود اشتراک فرهنگی ، دینی و زبانی میان کشورهای منطقه ، زمینه را برای همکاری های فرهنگی ، و رسانه ای فراهم کند.
نقش کلیدی خبرگزاری های کشورهای اسلامی می توانند در رشد و توسعه خبرپراکنی در مقابل دشمنان حاضردر منطقه تاثیرگذار باشند.
خبرگزاری کشورهای اسلامی از لحاظ رشد رسانه ای در سطح مطلوبی قرار دارند که باید در چارچوب همکاری ها از محصولات رسانه ای یکدیگر بیشتراستفاده کنند. اهمیت رسانه ها به ویژه خبرگزاری ها در جهت گسترش روابط با توجه به محوری بودن اسلام و وجوه مشترک دینی و اسلامی از توانایی بالایی برای تشریح دیدگاه کارشناسان ،مردم ، و مقامات برای تشویق و ترغیب بخش خبر رسانی جهت همکاری ها برخوردار هستند.
تولد اتحادیه خبرگزاری های کشورهای اسلامی در روند توسعه ، میان ملت های منطقه تاثیر گذار می باشد و به افزایش کارایی در منطقه کمک خواهد کرد. امروز ه تعدادی از این کشورها در منطقه با بحران سیاسی ، امنیتی و اقتصادی رو به رو هستندکه همگرایی در میان آنها می تواند در عرصه رسانه ای از میزان بحران جاری کم کند.
کشورهای عضو اکو،کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و سازمانهای اسلامی در دیگر قاره ها می توانند در عرصه خبر و اطلاع رسانی خبری به شکلی همگون تا اندازه ای گام های موثرتری را برای گسترش روابط رسانه ای بردارند. امروز مشکل عمده منطقه تاثیرگذاری قدرت های بزرگ جهانی بر روند خبررسانی جهانی این کشورها در منطقه است .
با همگرایی رسانه ای میان کشورهای اسلامی می توان در این عرصه از نفوذ، تاثیر سوء و یا رفتار منفی قدرت هایی که در پی منافع سیاسی و اقتصادی خود هستند را کاهش داد و یا از آن پیشگیری کرد.
خبرگزاری کشورهای اسلامی در یک یا چند عرصه پتانسیل ها وامکانات خوبی در اختیار دارد. دین اسلام عامل پیوند میان کشورهای اسلامی است ، فرهنگ اسلامی ایجاب می کند که از امکانات رسانه ای ، علمی و فرهنگی یکدیگر برای دستیابی به پیشرفت و توسعه خبیر و اطلاع رسانی استفاده کنیم . اگر کشورهای عضو اکو از امکانات هم در عرصه رسانه ای بیشتر استفاده کنند، قادر خواهند بود تا از فشار اقتصادی و سیاسی ابر قدرت ها در منطقه جلوگیری نمایند.
● گسترش روابط بین المللی و اسلامی در گرو گسترش همکاریها اطلاعاتی
از انقلاب اسلامی در ایران تا بسیج مسلمانان در الجزایر ، از انتفاضه در فلسطین تا یکپارچگی اجتماعی و فرهنگی،احزاب و مجامع اسلامی از زیر ساخت های غنی و سنتی مساجد ، مدرسه های مذهبی ، هیات هاو غیره همراه با زیر ساخت های ارتباطی پیشرفته و در گرو گسترش همکاریها اطلاعاتی مانندفاکس ، ماهواره ها ، و فن آوریهای مرتبطبرای شکل دهی و گسترش روابط بین المللی و اسلامی جهت رسیدن به اهداف اجتماعی و فرهنگی خود استفاده کرده اند.در قلمرو فرهنگی و آموزشی ، ایجاد و کاربرد گسترش همکاریها اطلاعاتی( رسانه ای )بر گسترش جامعه شناسی و دانش در جوامع اسلامی تاثیر عمیقی دارد.
فن آوری ها و شبکه های اطلاعاتی جدیددارای قابلیت ایجاد دسترسی جمعیت گسترده به این علم می باشند.با استفاده گسترده و متمرکز از این شبکه هاست که قابلیت عظیم آنها برای جوامع و فرهنگ های اسلامی قابل استفاده می شود.استفاده از رایانه های شخصی در کشورهای اسلامی مانند مالزی ، مصر و پاکستان گسترش یافته است. منابع اصلی اسلامی در قالب دیسکت در دسترس قرار دارند و توسط دانشجویان و متخصصین فرهنگ اسلامی مورد مطالعه و نقد و بررسی قرار می گیرند.ایجاد رویه متمرکز در تبادل اطلاعات توسط خبرگزاری های بزرگ کشورهای اسلامی می تواند در گسترش مطالعه مسائل خبری برای مخاطب در اقصی نقاط جهان جنبه تبادل نظر داشته باشد. با این حال خبرگزاریها می توانندمانند علمایی باشند که به سرعت استدلال کرده وبه دانش و تخصص مورد نیاز برای تفسیر متون را برای کاربر فراهم نمایند.
اینجاست که تاثیر عمیق خبرگزاری کشورهای اسلامی و شبکه های نوین ارتباطاتی در تربیت نسل آگاه و منتقد آینده مسلمانان احساس خواهد شد.به خاطر تنوع وسیع جغرافیای امت اسلامی، کاربردهای وسیع ارتباطات بین المللی چنین شبکه ای این است که تعداد بسیاری از کشورهای اسلامی را تحت نظام واحداطلاعاتی واقعا عمیق در آورد.
در قرآن نیز در سوره حجرات آیه ۱۱ مفهوم ارتباطات سالم را این گونه می رساند.( این معنی آیه نمی باشد فقط مفهوم است) :ایجاد ارتباط سالم و به دور از هر گونه غل و غش بین انسان مسلمان در تمامی ابعاد زندگی و در هر عرصه ای را تقویت و حمایت می نماید که بر اساس آن جامعه اسلامی بر محور همکاری و ارتباطات همه جانبه اطلاعاتی ، چه در عرصه فناوری و چه در هر زمینه های دیگری که مورد نیاز آن جامعه است را حاکمیت می بخشد و همچنین در زمینه های سیاسی –فرهنگی اجتماعی ،اقتصادی و..... از دستورات پیشرفته ای نیز بر خوردار است .
امروزه نوعی چرخش مطالعاتی به سمت داده ها و افکت های مبتنی بر ارتباطات، رسانه‌های جمعی، آرای عمومی و تغییر نگرش ها در این رشته مطالعاتی دیده می شود. در حالت کلی، سه گونه نظریه ارتباطی به عنوان زیربنای پژوهش در روابط بین الملل با فاکتور سلامت و واقع بینی گسترش همکاریها اطلاعاتی حاکم بود‌ه است.در سیر تکاملی اقتصاد سیاسی بین الملل، جریان اطلاعات جزء تفکیک ناپذیر و اساسی تحولات بوده است. اما بُعد استراتژیک آن، مورد توجه جدی در پژوهش ها نبوده است. اما آنچه به وضوح دیده می شد،تبدیل این فن آوری ها به نظام های امنیتی پس از عصر جنگ سرد بوده است. از سوی دیگر اطلاعات و فن آوری های مبتنی بر آن به عنوان عنصر محوری در اقتصاد جهانی و بخش مهمی از تجارت فرا مرزی بوده است. رقم ها و آمارهای موجود از حجم بسیار بالای اهمیت آن حکایت دارد، که همواره روندی صعودی و رو به رشد در تجارت جهانی داشته است.
در بررسی واژه شناختی "اطلاعات" و ابعاد گوناگون آن با تعاریف متفاوتی که مشتمل بر ابعاد گوناگون است، روبرو می‌شویم. در این میان، توجه ما به ابعاد فن آورانه و انسانی "اطلاعات" معطوف خواهد شد. جریان بین المللی به منزله حرکت پیامها، از یک سوی مرزهای ملی به سوی دیگر آن، میان دو یا چندنظام ملی و فرهنگی تعریف می شود. این تعریف ابعاد ملی و بین المللی را در بر می گیرد. بررسی جریان بین المللی اطلاعات، باید محتوا، حجم و جهت اطلاعات را افزون بر عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، قانونی و فن‌آورانه مؤثر در تولید و انتشار اطلاعات را، در بر گیرد. اما موانع عمده موجود بر سر تلاشهای پژوهشی در جریان اطلاعات عبارتند از:
۱) بخش هایی که از بررسی و مطالعات جریان اطلاعات پشتیبانی می‌کند، بسیار متنوع است.
۲) این مطالعات بر موضوع های گسترده متفاوتی، مانند جریان اخبار رادیو،تلویزیون، ساختار خبرگزاری‌ها، پخش مواد آموزشی، داده های فرا مرزی و جهانی و نیز در حوزه های خاصی مانند گردشگری، حقوق بین الملل و آموزش بین الملل بوده است.
۳) علیرغم گستردگی مؤلفه ها و متغیرهای بررسی شده، مطالعات انجام شده،به صورت پژوهش های انجام شده -با در نظر گرفتن تمام متغیرها- نبوده است و بنابراین بررسی یک متغیر سبب از قلم افتادن سایر متغیرها شده است.
۴) قطبی بودن جریان اطلاعات بر اساس دو قطب انسان- فن‌آوری، تا حدودی از هماهنگی پژوهش میان دو قطب جلوگیری کرده است و توجه به بُعد انسانی، سبب غفلت از بعد فن آوری شده است.
۵) عدم وجود تعریف روشن، دقیق و فراگیر از پدیده جریان اطلاعات دشواری مهمی ایجاد کرده است.
در حالت کلی، چشم اندازهای مطالعه ی جریان اطلاعات، در ۵ محور مورد بررسی قرار می‌گیرد، که عبارتند از:
دیدگاه روابط بین الملل و نظام ها، دیدگاه ارتباط و توسعه، دیدگاه نهادی و تجاری، دیدگاه سیاسی و ساختاری و دیدگاه فنی و قانونی
● رسانه‌ها در خاورمیانه
فضای علمی برای پژوهشگران رسانه‌ها در خاورمیانه برای مباحثه و تبادل نظر، تقویت همکاری و ارتباط مستمر میان موسسات علمی و پژوهشگران رسانه‌یی در منطقه‌ی خاورمیانه، بررسی و مطالعه‌ی آثار پدیده‌ی جهانی شدن در منطقه‌ی خاورمیانه، بررسی تاثیر جهانی شدن و رسانه‌ها بر فرهنگ، هویت و روابط بین‌المللی در خاورمیانه، بررسی و مطالعه‌ی نقش وسایل ارتباطات جمعی در زمان جنگ و بحران‌های مختلف و نیز تبادل تجربیات کشورهای مختلف منطقه درباره‌ی جهانی شدن و رسانه‌ها در سطح آکادمیک از جمله می تواند به اهمیت اتحاد خبری خبرگزاری های اسلامی در منطقه قابل بررسی باشد.
کارکرد رسانه ها، مطبوعات، شبکه های ماهواره ای و خبری، در عصر حاضر چنان گسترش یافته که قدرت های بزرگ بخش اعظمی از بودجه را برای ساخت و یا نظارت بر این بخش ها اختصاص داده اند. نمود این تحرکات را می توان در سیاستهای جنگ طلبانه آمریکا در افغانستان و عراق مشاهده کرد که با استفاده از تبلیغات و گزارشات منتشره در نشریات و رسانه های وابسته، توانست اجماعی جهانی را جهت حمله نظامی به این کشورها به دست آورد.
درکنار آنچه از اهمیت و نقش رسانه ها و شبکه های خبری درعصر حاضر ذکر شد، نکته قابل تامل، بررسی جایگاه این ابزار جهانی در جهان اسلام است. متاسفانه هر چند جهان اسلام دارای مرزهای مشخصی نبوده و در سراسر جهان پراکنده است، و یک پنجم جمعیت جهان را تشکیل می دهد اما نبود رسانه یا خبرگزاری واحد مانع از آن شده که بسیاری از اهداف آنها محقق شود. یکی از مباحث مطرح در اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در جده، داشتن رسانه ای ملی و جهانی برای دنیای اسلام بود که عملکرد آن سراسر کشورهای اسلامی را شامل می شد. بر اساس این طرح، شبکه های خبری و رسانه ای واحدی از طریق سران کنفرانس اسلامی احداث می گردد که ضمن بررسی تحولات جهان اسلام برای مقابله با توطئه های دشمنان فعالیت می نماید.
در مقطع کنونی با توجه به تحولات بین المللی تحقق این مصوبه که در همایش رسانه های جهان اسلام در “باکو به تصویب رسید از چند منظر قابل تامل است:
الف) توطئه های دشمنان: آنچه در عرصه رسانه های خبری مشاهده می شود، استیلا و نفوذ کامل غرب و رژیم صهیونیستی در بخش های اصلی آنها است. اگر به ساختار بسیاری از رسانه ها ی جهانی بنگریم در می یابیم که آنها یا به دست قدرت های غربی و یا لابی صهیونیستی تاسیس یا اداره می شوند. این نفوذ سبب شده تا اولا بسیاری از خبر های مربوط به جهان اسلام بویژه جنایاتی که علیه مسلمانان صورت می گیرد سانسور خبری شده یا با الفاظ غیر واقعی مطرح گردند. نمونه این اقدام را در پوشش های خبری در عراق، افغانستان از جانب آمریکا و نیز سرزمین های اشغالی توسط رژیم صهیونیستی مشاهده می کنیم. روزانه دهها تن در این مراکز بازداشت و یا کشته می شوند اما در بسیاری از رسانه های جهانی ( که وابسته به غرب و صهیونیست هستند) یا این مسائل مطرح نشده و یا با عنوان مبارزه با تروریسم و برقراری دموکراسی توجیه می گردند.
ثانیا دشمنان اسلام با بهره گیری از رسانه ها، به تزلزل و تخریب چهره اسلام و مسلمانان می پردازند. در سالهای اخیر موجی از تبلیغات علیه مسلمانان و اسلام در جهان ایجاد شده که نمود آن را در تولید صدها برنامه ضد اسلامی، معرفی اسلام به عنوان عامل عدم برقراری امنیت بین المللی، می توان مشاهده کرد. این تبلیغات تا بدان حد گسترده بود که در بسیاری از کشورهای غربی و آمریکا به مسلمانان با چشم تروریسم و تهدید کنندگان صلح جهانی می نگرند.
ثالثا یکی از سیاستهای غرب برای مبارزه با اسلام، استفاده از ابزارهای فرهنگی است. این اقدام آنها در حالی می تواند اجرایی گردد که ابزار رسانه ای و تبلیغاتی در کنار آنها قرار گیرد. در این راستا مشاهده می شود که غرب بودجه های بسیاری را برای تقویت این ابزار در نظر گرفته که در قالب تبلیغات گسترده اجرا می شود.
ب)رسانه جهان اسلام: در کنار آنچه از اقدامات دشمنان اسلام برای در اختیار قرار گرفتن رسانه های جهانی ذکر شد، تشکیل رسانه ای خبری و اطلاعاتی برای جهان اسلام در قالب سازمان کنفرانس اسلامی امری ضروری می نماید. این اقدام در ابعاد و با اهداف گوناگون می تواند شکل گیرد.
۱)جلوگیری از سانسورهای خبری که توسط غرب اجرا می گردد بویژه در عراق، فلسطین که مسلما درمقابله جهانی با این جنایات موثر است.
۲)بررسی وضعت مسلمانان در سراسر جهان بویژه در غرب که راه را برای احقاق حقوق آنها هموار می سازد. چنانکه ذکر شد در غرب موجی از اسلام ستیزی ایجاد شده که به دلیل عدم اطلاع رسانی از سوی کشورهای اسلامی تا کنون اقدامی برای مقابله با آن صورت نگرفته است.
۳)رسانه فراگیر برای جهان اسلام، ابزاری مفید در مقابل اصلاحات غربی است که در قالب دموکراسی و مردم سالاری دربسیاری از کشورهای اسلامی بویژه جهان عرب اجرا می گردد. این رسانه می تواند عاملی برای مقابله با تبلیغات به ظاهر دموکراتیک غرب در این کشورها باشد.
۴) از مهمترین اهداف سازمان کنفرانس اسلامی، ایجاد وحدت میان کشورهای اسلامی است. این سیاست تحقق نمی یابد مگر با بهره گیری از ابزار تبلیغاتی و رسانه ای فراگیر که سراسر جهان را شامل می شود. (صهیونیست ها از این طریق اجماعی جهانی را برای خود ایجاد کرده اند.)
۵)گسترش اسلام در سراسر جهان از اهداف سازمان کنفرانس اسلامی می باشد که تحقق آن منوط به داشتن دستگاه اطلاعاتی و خبری سراسری است که در اقصی نقاط جهان فعال باشد.
۶)از اهداف سازمان کنفرانس اسلامی حضور در معادلات جهانی به عنوان سازمانی مقتدر و کارآمد است. این هدف از دو طریق قابل اجرا است ،حضور مستقیم در تحولات، بهره گیری از ابزار رسانه ای برای معرفی و موضع گیری در قبال مسائل جهانی.
درنهایت بر اساس آنچه ذکر شد می توان گفت که در عصر حاضر که غرب و دشمنان اسلام با در اختیار گرفتن ابزارهای تبلیغاتی و رسانه ای برای مبارزه با اسلام و مسلمانان فعالیت می کنند، ضرورت دارد تا جهان اسلام نیز برای تشکیل رسانه ای خبری و اطلاعاتی فعالیت نماید. این اقدام چنانچه ذکر شد ضمن مقابله با توطئه های دشمنان برای تحقق اهداف کشورها اسلامی موثر خواهد بود. لذا اجرایی شدن طرح رسانه جهان اسلام در سازمان کنفرانس در شرایط کنونی امری ضروری و لازم می باشد چنانکه در اجلاس سران نیز به آن تاکید شد که تا کنون اجرایی نگردیده است.
یقین بدانید که می توان نبض جهان اسلام را از حیث رسانه ای به دست گرفت و توطئه های بی شمار دشمنان را علیه قران و اسلام خنثی کرد. اتحاد دینی و معنوی کشورهای اسلامی با ایجاد یک خیرگزاری واحد برای پیشبرد اهداف مقدس جهان اسلام بسیار موثر است. نقش وسایل نوین ارتباط جمعی در ترویج و توسعه فرهنگ دینی و قرآنی موجب ایجاد نشاط معنوی می شود.
تاثیر رسانه جمعی کشور های اسلامی در جهت دهی سالم جوامع دینی و اسلامی نقشه های استکبار جهانی را برملا می سازد و جهان اسلام را بیدار می نماید.رسانه ها تاثیر فراوانی در جهت دهی فکری فرهنگی، تعیین ساختار هویت و ارتقای اخلاق و معنویت جامعه دینی تمام کشورها ، می گذارند. اگر عنصر دین و اخلاق نیز در مدیریت و پدیده های رسانه ای کشورها تاثیر بگذارد، وضع اخلاق و سلوک اجتماعی مردم در آینده، بهتر از وضع موجود خواهد بود. یکی از رسانه های تاثیرگذار در دین داری و حفظ هویت دینی و قرآنی کشورهای اسلامی رادیوهای قرآنی است، و کتاب های مذهبی نیز بخشی از بار تبلیغ دینی را به دوش می کشند. ارتقای سطح این رسانه ها، سطح دین داری مخاطبان را به شکلی تکاملی تغییر خواهد داد.
انقلاب اسلامی ایران، دگرگونی مهمی در این گونه از رسانه های کهن و کارآمد ایجاد کرد. اما به هر روی آمیختگی دین را با اندیشه و حس مردم این روزگار نیز در روزنامه ها، مجله ها، سایت ها، وبلاگ ها و شبکه های ماهواره ای کشورهای اسلامی می توان دید و ارتقاء داد.
بنابراین خبرگزاری واحد اسلامی که بر دین گرایی مردم تاکید می کند، در راه دین مدار ساختن و قرآن محوری رسانه های کشورها می کوشند. قرآن کریم یک رسانه جهانی است .دین پدیده ای جدا از رسانه نیست و رسانه های قرآنی و دینی نمونه عملی صداقت و امانت است زیرا رسانه ای شدن هم فرصت است و هم تهدید و میان -رسانه دینی و -رسانه ای که در جامعه دینی است باید فرق گذاشت. دلیلی وجود ندارد که اثبات کند همه رسانه های جامعه اسلامی دینی اند.
امروزه عرصه عرصه ارتباطات غیر کلامی است. امروزه گستره اطلاعات و دانش هر لحظه پهناورتر از گذشته می گردد در این سرزمین گسترده اطلاعات پایگاههای اطلاع رسانی نقش بسیار مهم و ارزنده ای را می توانند ایفا کنند. گرچه این امر خطیر نیازمند یک سازماندهی منسجم و علمی است و باید پیش از هر چیزی بر این مهم اندیشید لکن با توجه به موضوع مقاله می گوییم برای ارتباط میان جامعه با قرآن و اشاعه فرهنگ و علوم قرآنی و ارتباط کشورهای اسلامی از اخبار به روز و آگاهی واقعی و حقیقی از دیگر ملل مسلمان جهان در مقابله با غول رسانه ای استکبار جهانی امروز چاره ای جز بهره گیری ازایجاد خبرگزاری اسلامی جدید نداریم. با ابراز تکنولوژی و ایجاد فضاهای درخور مجازی می توانیم به امرایجاد و توسعه خبری جهان اسلام کمک شایانی کنیم.
فرهنگ اسلامی و قرآنی جوانان و افکارمخاطبان مهمترین عامل پیوند مردم با رسانه های ارتباط جمعی عنوان است. جوانان، امروز بیش از هر ابزار دیگری با اینترنت در ارتباط هستند و غالب خانواده ها از روی رغبت ابزار این کار را فراهم می کنند.
بنابراین اگر کار رسانه با فعالیت های قرآنی و همگرایی اسلامی که این هر دو نیز بسیار مهم و سرنوشت ساز برای جوامع اسلامی هستند گره بخورد شاهد تحولات مبارکی در جهان اسلام خواهیم بود .
همگرایی و تعامل خبرگزاری های کشورهای اسلامی بسیار مهم و ارزشمند است. همگرایی و تعامل میان خبرگزاری های کشورهای اسلامی از اهمیت فوق العاده ای در بسیج افکار عمومی مردم دنیادارد. جمهوری اسلامی ایران نقش موثری را در اشاعه اطلاع رسانی خبری و آن هم بصورت واقعی دارد و مرکز ثقل فرهنگی در جهان اسلام و صحنه بین الملل است.
جریان یک سویه اخبار و اطلاعات ، واقعیتی بی پرده ، تلخ و گزنده در جهان امروز ما است.هر یک از ما در شبانه روز ، ده ها و گاه صدها خبر مختلف را در زمینه های گوناگون سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، هنری ، اقتصادی ، ورزشی و... دریافت می داریم و بی آن که لزوما بدانیم و بفهمیم چه کسانی ، چگونه ، چرا و در پی کدام مقصود خبر را پراکنده اند و باز بی آنکه به درستی بدانیم آنچه خوانده ، شنیده یا دیده ایم راست است یا نه و بدون آنکه حتی امکان و فرصتی برای تحقیق در این باره داشته و راهی دیگر گونه به حقیقت بیابیم، در انتخابی ناگزیر و محتوم به شنیده ها و دیده ها و خوانده های خویش تن می دهیم.
ما می پذیریم که در کشور عراق بمب گذاری های متعددی توسط افراد و سازمانهای جاسوسی بیگانه صورت می گیرد ، خانه های مسکونی در افغانستان توسط آمریکائیها و یا طالبان و..ویران شده است و... بسیاری اوقات در این پذیرفتن ها چاره ای نداریم.
ما چگونه می توانیم خود شخصا تحقیق کنیم که آیا خبرهای منتشر شده در مورد ملل جهان اسلام واقعی است یا خیر . پس تاسیس و راه اندازی خبرگزاری واحد جهان اسلام می تواند درستی یا کذب خبرهای منسر شده توسط رسانه های استکبار جهانی را تامین بخشد.
در پس همه فرآیندهای پردامنه خبررسانی و اطلاع پراکنی در جهان معاصر ، بنگاه های بزرگ رسانه ای و خبرگزاری های پرتوان و قدرتمند قرار دارند.
همانها هستند که با بهره گیری از متخصصان پرشمار در امور رسانه ها ، (خبرنگاران ، خبرگزاران ، گزارشگران ، تحلیلگران ، نویسندگان ، تصویربرداران ، عکاسان ، تدوین گران بسیار و...) شبانه روز به تصویرسازی جهان و رخدادهای آن مشغولند و با کار خود جهان را همان گونه تصویر می کنند که می خواهند و می بینند و نه لزوما آن چنان که هست و دیگران شاید ببینند و دریابند.
ما اگر درباره کشور خویش امکان واقع نگری و واقع نمایی داشته باشیم ، درباره تصویرسازی از خویش در جهان از سوی رسانه های بیگانه چه راهی برای مقابله داریم ؟ چگونه می توانیم حقیقت را دریابیم و چگونه می توانیم لذت درک حقیقت را به جهانیان بشناسانیم و آنان را از آرامش درک راستی و درستی بهره مند کنیم؟
تصویرسازی جهان ما در آینه رسانه ها ، با وجود تفاوت مشی ها ، راه گزینی ها و سلوک بنگاه های گوناگون رسانه ای ، در حد بالایی محصول اراده و اقدام سازمان های بزرگ خبری و به اصطلاح غول های خبررسانی و اطلاع پراکنی است (همچون رویترز ، آسوشیتدپرس و ...) این پدیده همان چیزی است که جریان یک سویه اطلاعات نامیده شده و سالهاست که موضوع چالش بحث و گفتگوی اندیشمندان ، روشنفکران اجتماعی ، منتقدان سیاسی و سیاستمداران آزاداندیش است. جریان یک سویه اخبار و اطلاعات ، همانند دیگر واقعیت های دنیای امروز ، به سختی با منافع و مصالح سیاسی و اقتصادی - و حتی فرهنگی - قدرت های مسلط پیوند خورده است و در پس - اگر نه همه که بسی از - تلاش های اطلاع رسانی رسمی و غیررسمی ، دست پنهان قدرت های بزرگ را می توان یافت.
جهان و انسانها به گونه ای تاسف بار و در مواردی هم ناگزیر ، تسلیم جریان یک سویه ای هستند که عنان و مهار آن در دست قدرتمندان جهانخوار است. صاحبان مکنت و اقتدار جهان را در مشت خود گرفته و آن را هرگونه که بخواهند بازنمایی می کنند. ما به سختی اسیر بازنمایی های رسانه ها به ویژه رسانه های خبری هستیم.
ایجاد خبرگزاری واحد اسلامی با محوریت صداقت و حقیقت گامی است بزرگ در راه بیرون شدن از ظلمت ابرهای تیره ای که با دروغ جهان ما را به شومی و پلیدی آلوده اند.
علی معروفی


همچنین مشاهده کنید