یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Sunday, 20 May, 2018

مبانی هنرهای تجسمی


مبانی هنرهای تجسمی
در این جا قسمتی از مبانی هنر های تجسمی را می خوانیم :
▪ هنر(ART)
به هر گونه فعالیتی که حاصل قریحه و قوه خلاق باشد گفته می شود البته به شرطی که مهار شده و کنترل شده باشد.
اما اصطلاح هنر در معنای مشخص به فعالیت هایی مثل نقاشی ، مجسمه سازی ، طراحی ، گرافیک ، معماری ، موسیقی ، شعر و ادبیات ، رقص ، تئاتر ، سینما ، و هنر های رسانه ای اطلاق می شود.
▪ هنرهای بصری(VISUAL ART)
آن دسته از فعالیت های هنری است که بر مبنای طرح شکل می گیرد هنر هایی که اساسا از طریق حس بینایی درک می شوند.
هنرهای بصری شامل : نقاشی ، پیکر سازی ، معماری ، و هنر های مشتق از اینها مثل طراحی و گرافیک ، طراحی صنعتی ، طراحی داخلی ، و گونه های خاصی از عکاسی تجربی و چاپ (چاپ دستی ) می باشد. این اصطلاح به منظور القاء معنای خاص از هنر به کار برده می شود که از آن مفهوم هنر کاربردی استنباط نشود .
▪ هنرهای کاربردی (applied art)
کاملا متمایز از هنرهای بصری است و تفکیک آن از دیگر هنرها حاصل تحولات ناشی از انقلاب صنعتی در دو قرن اخیر می باشد.هنر دستی ، صنایع دستی ، و غیره به این معناست که در خلق یک اثر یا یک محصول علاوه بر تفکرات زیبایی شناسانه هنری به جنبه کاربردی اثر هم توجه می شود.
▪ هنرهای گرافیک (graphic art)
در معنای کلی مشتمل است بر انواع هنرهای بصری دو بعدی برای مقاصد بازنمایی، تزئین ، چاپ و نگارش و فرمول مرتبت با آنهاست امروزه کاربرد این اصطلاح به روش های مختلف چاپ دستی ، چاپ صنعتی ، تبلیغات ، طراحی ، و تصویر سازی محدود شده است .
▪ نقاشی (paintking art)
هنر بیان ایده ها و عواطف است با آفرینش کیفیت های زیبایی شناختی معین در یک زبان بصری دو بعدی است. هنر نقاشی از دیر باز وظایفی چون روایت ،مستند نگاری ، داستان پردازی و تبلیغ را بر عهده دارد ولی از اواخر صده نوزدهم با وا نهادن این وظایف به خلوص و استقلال بیانی دست یافت. به هر حال هنرمند نقاشی پیام بصری خود را بر اساس کیفیت های حسی ، عاطفی ، امکانات بیانی ، محدودیت های موضوعی و توانایی های تکنیکی بیان می کند .تنوع سبک های نقاشی نیز نتیجه تاثیر همین عوامل است.
▪ مبانی هنرهای تجسمی (basic visual art)
اصطلاحی است که از میانه صده بیستم رایج شده و به اصول اساسی ساختمان در هر اثر هنری اشاره می کند. آموزش مبانی طراحی در مدارس هنری شناخت ویژگی های عناصر بیان هنری و اصول عینی کاربرد و ترکیب عناصر بصری را شامل می شود.
▪ نقطه(POINT/DOT)
ساده ترین عنصر بصری به شمار می رود نخستین و مهمترین کاربرد نقطه تایین وزن و مکان در فضا است. ولی موارد استفاده دیگری هم د ارد .تکرار و توسعه ستوه متشکل از چند نقطه نقوش تزئینی یا تبیینی به وجود می آورد. تجمع نقطه ها کانون بصری به وجود می آورد. از تراکم ، انبساط ، انقباض و تغییر اندازه ی نقطه ها می توان توهم حرکت به وجود آورد .نقطه در زبان هنرهای تجسمی چیزی است کاملا ملموس وقابل مشاهده که بخشی از اثر تجسمی را تشکیل می دهد و دارای شکل و اندازه مشخص است.
▪ نقطه پردازی (POINTILLISN)
اصول یا روش جا گذاری دقیق و حساب شده نقطه ها و لکه های کوچک با رنگ خالص بر یک سطح است به نحوی که از آمیزش نقاط و با توجه به تاثیر خطای باصره ترکیب خاصی قابل مشاهده باشد.
▪ خط(LINE)
مسیر یک نقطه متحرک است ، نشان و اثری است که به واسطه ابزاری اثر گذار مثل مداد ، قلمو و غیره بر روی یک سطح دو بعدی ایجاد می شود. قابل دیدن بودن خط به این دلیل است که تیره تر یا روشن تر از سطحی است که بر روی آن دیده می شود . به معنای دیگر خط نشان دهنده جهت و سمت است چه در نتیجه عمل ترسیم و چه در فضا . در موسیقی صدای ساز های آرشه ای نظیر ویولوون ، ویوولوا ، ویوولون سل ، کنتر باس ، کمانچه و قیچک و غیره تدایی کننده خط است .خط قاطع ترین عنصر بصری به شمار می رود زیرا همه می توانند آنرا تشخیص بدهند و سریع و روشن و معمولا بدون ابهام است و چشم بیننده را به جهت خاصی هدایت می کند .خط ممکن است پویا (رونده ) ، ایستا ( پاره خط ) ، ممتد ( بی انتها)، شکسته ، منحنی ، مستقیم ، زخیم ، نازک ، روشن و یا تیره باشد.در هنرهای تجسمی خط برای مقاصد مختلفی به کار برده می شود مثلا برای تجسم شکل ها ، نمایش احساسات ، فضا سازی پرسپکتیوی ، ایجاد نقش ، بافت و...
▪ خط شکل ساز(CONTOUR)
در طراحی و نقاشی آن گونه خطی است که شکل را نمایش می دهد با تغییر در جهت ، زخامت و تیرگی چنین خطی می توان برجستگی شکل ، تفاوت بافت و نیز ارتباط شکل با فضا را نشان داد. پس خط شکل ساز صرفا خط مرزی نیست زیرا علاون بر آنکه سطوح را مشخص و محدود می کند دلالت بر ویژگی های فرم و فضا در یک ترکیب بندی دارد. بسیاری از هنرمندان (طراح) اینگونه خط را به شیوه خاصی در سبک مورد نظر خود به کار میبرند. نشان بارز خط شکل ساز اسلوب یا روش قلم گیری در نگار گری سنتی ایران است خصوصا آثار رضا عباسی (نگار گر مشهور عصر صفوی)
▪ شکل های بنیادی(sheade)
بخشی جدا شده از فضای پیرامون به واسطه خطوط مرزی یا تفاوت در رنگ ، سیاه و روشن ، بافت و غیره .بیشتر بر سطح دلالت دارد تا حجم . مربع ، دایره ، مثلث متساوی الاضلاع ، شکل های بنیادی نامیده میشود، و صور متنوع دیگری که از ترکیب آن ها حاصل می شود را شکل های ثانویه می نامند. هر شکل بنیادی به جهت نوع خطوط و زوایا می تواند القا کننده معنای خاصی باشد.
▪ شکل سازمان یافته (organicshop )
صورتی از شکل است که از اشکال بنیادین به صورت فرمی ذهنی و خلاقانه به وجود می آیند در این جا از شکل های بنیادین به عنوان یک ماده خام یا اشکال خام استفاده می شود این تغییر و تحول ، در هنرهای دو بعدی مثل گرافیک و نقاشی مبتنی است بر حذف ، اضافه و ترکیب اشکال با هم .و در هنر سه بعدی ( حجم سازی و پیکره سازی ) با اضافه شدن بعد سوم به همان صورت حذف و اضافه ترکیب اما به صورت حجم و سه بعدی است که بخشی از فضا را اشغال می کند.
▪ شکل تزئینی (DECORATIVE SHAPE)
گونه ای از شکل سازمان یافته است که در آن عناصر تزئینی بیشتر دیده می شود. در اینجا صرفا تزئین مطرح است و هنرمند دنبال القا، معنا ، و مفهوم خاصی نیست.
▪ فرم (FORM)
کلمه فرم به معنای صورت و در هنر بصری به معنای شکل دو بعدی یا سه بعدی تو پر یا میان تهی است. به طور عام در هنرها با دو معنای متفاوت کاربرد دارد.
ـ غالب پذیرفته شده بیانی مثل غزل در شعر فارسی ، هایکو در ادبیات ژاپن ، SHORT STORY در ادبیات معاصر غرب ، سونات در موسیقی کلاسیک ،NEW AGE در موسیقی معاصر ، ردیف های دستگاهی در موسیقی ملی ایران ، گونه های مختلف فیلم سازی ، مثل موج نو ، مستند و غیره ، در تئاتر به صورت پانتومیم و غیره
ـ کیفیت های ساختاری موجود در یک اثر هنری تناسب هماهنگ بخش های مختلف و ترتیب اجزای آنها به منظور ایجاد کشش ، اوج ، فرود.

سهند تاکی

منبع : طراحان گرافیک

مطالب مرتبط

رویای نیمروز در هیچستان شیری رنگ ارنستونتو

رویای نیمروز در هیچستان شیری رنگ ارنستونتو
گالری گردی وقتی که دو تا بچه کوچک آویزان گردنت باشند یک جور اعمال شاقه است. جدالی است که در جبهه‌های متعددی اتفاق می‌افتد. ما می‌خواهیم بچه‌ها با آثار هنری رابطهٔ درونی برقرار کنند و در موزه یا گالری بهشان خوش بگذرد، اما آن‌ها ترجیح می‌دهند به زمین بازی فرار کنند.
از طرف دیگر باید هر لحظه مواظب باشی به آثار دست نزنند یا از اتاقی به اتاق دیگر ندوند و جست و خیزکنان فریاد سرندهند. ما نگاه‌های چپ چپ بازدیدکنندگان را به رویمان نمی‌آوریم و پیش نگهبانان آثار هم وانمود می‌کنیم اوضاع کاملاً تحت کنترل است.
اما بدتر از همه این است که در این حیص و بیص فرصت تعمق و مکاشفه در آثار هنری را هم پیدا کنیم! و این بازدیدها به ما، نظریه پی‌یر بوردیو(۱) را در عمل ثابت کرد: این‌که دنیای هنر عرصه اجتماعی بسیار انحصاری، کنترل شده، و تبعیض‌آمیزی است.
و چنین بود که برای اولین بار، در نمایشگاه ارنستو نتو، در زوریخ، به فرزندانمان وعده دادیم که این بار می‌توانند اثر هنری را از نزدیک لمس کنند.
کفش‌هایمان را درآوردیم، چهار دست و پا از ورودی رد شدیم و راهمان را درون منظرهٔ سفید پارچه‌ای که همچون چادری از قلاب‌های سقفی آویخته بود و به کیسه‌هایی وزنه مانند در کف منتهی می‌شد، ادامه دادیم. وقتی در این تالار نرم و نیمه شفاف گام برمی‌داشتیم، هنوز زمین سخت را زیر پاهایمان حس می‌کردیم، اما این بار گام‌هایمان گویی نرم‌تر، آرام‌تر و بی‌صداتر از همیشه شده بود. بچه‌ها اول با تردید به این فضای نوظهور می‌نگریستند.
اما به زودی اعتماد و راحتی خود را بازیافتند. با اطمینان خود را به دامن بالش‌های نرم می‌سپردند، دست‌هایشان را در روزن‌های نرم و پنبه‌ای فرو می‌بردند و راه‌های گوناگون این ماز درهم پیچیده را می‌آزمودند. و نگرانی پدر و مادرانهٔ ما وقتی به کلی برطرف شد که دیدیم دختر پنج‌ساله‌مان به جای آن که به این چیدمان حمله کرده و پارچهٔ نرم را پاره پاره کند، با ملاحظه و ملایمت بی‌سابقه‌ای درون آن گام برمی‌دارد.
پیش از این هم تعدادی از چیدمان‌های ارنستو نتو را دیده بودم. یا به عبارتی در تنگنای زمانی و فشار حاکم بر نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی، سرکی به درون آنها کشیده بودم؛ اما این بار خود را آزاد می‌دیدم تا در جوار شعف کودکانم با آرامش به مکاشفه در این منظرهٔ تغزلی بپردازم، با سرانگشتانم لمس‌اش کنم، و در بربگیرمش.
به خلاف دیگر چیدمان‌های نتو که تاکنون آن‌ها را به مثابه یک اثر هنری از فاصلهٔ دور دیده بودم، اکنون در فضای این یکی غرق شده بودم. فضایی که هیچ تعجیلی برای بیرون رفتن از آن نداشتم. حتی در قبال آن کمی احساس مسئولیت می‌کردم. همهٔ تلاشم را می‌کردم تا پایم به این لوله‌های کشسان آویخته گیر نکند و درزهایی که جا به جا در پارچهٔ نازک پدید آمده بازتر نشود.
قضیه از این قرار نبود که در معرض اثر هنری قرار بگیرم، بلکه انگار اثر هنری در دستان من بود، شکننده، فانی و نیازمند محافظت و حمایت.
درون یکی از بالش‌ها فرو رفتم و به آسمان شیری رنگ پارچه‌ای چشم دوختم. همچون پوستهٔ درونی تخم مرغ، نیمه‌شفاف، سیال، و گاهی به رنگ پوست، که حس خلوت و آرامش را زنده می‌کرد. از پس این پردهٔ تخم مرغی، نگهبانان و دیگر بازدیدکنندگان تنها سایه‌ای محو بودند. و آن تجربهٔ دلچسب دیگر بار به سراغم آمد: حس التیام بخش عدم، هیچ نبودن.
خود را به این جریان محو و مه‌آلود سپردم، اما همچنان از همه‌چیز آگاه بودم. در خیالم به جاهای دیگری که پیش از این همین احساس را تجربه کرده بودم، سفر کردم: ایستادن در برابر بخار آب در پروژهٔ ساختمان‌های محو دیلر و اسکوفیدیو(۲) در نمایشگاه بین‌المللی سوییس، و نگریستن به آسمان آبی، زیر سقف وسیع آیینه‌ای اولافور الیاسون(۳) در «پروژهٔ آب و هوا»(۲۰۰۳-۲۰۰۴) در گالری تیت مدرن، و سرانجام، «محمولهٔ براق»(۲۰۰۲)، اثر پی‌یر اوی(۴): ستون‌های بخار که در میان موسیقی زمینه، همچون اسلیمی‌ به دور نورهای رنگین پیچیده بود.
چرا این قبیل جلوه‌ها، این روزها چنین موجب لذت و شعف آدمی می‌شود؟ و چه کیفیتی آن‌ها را چنین معاصر می‌سازد؟ چه چیز در این آثار هست که هم شیفتگان هنر را مشعوف می‌کند و هم بچه‌های کوچک را؟ ناگهان فردریک جیمسون(۵) از درون رویای شیرگون من بیرون می‌جهد، و به یادم می‌آورد که برای نخستین بار به وجه نظری این پدیده پرداخته است: حدود بیست و پنج سال پیش، او تجربهٔ خود از حضور در تالار اصلی هتل وستین بوناونتور لوس آنجلس را پرش به درون «فرافضا»(۶) تعریف کرده‌ است. جیمسون در کتاب پست مدرنیسم یا منطق فرهنگی سرمایه‌داری متاخر(۱۹۹۱) شرح می‌دهد که چگونه فضایی که تنها از سطح تشکیل شده است، حسی از «فقدان عمق» به فرد می‌دهد. توضیح این که دامنهٔ فرهنگ همچون کره‌ای در حال انبساط است که چنان بزرگ می‌شود که گویی می‌خواهد بترکد، و بدین‌سان لایه‌ای نازک روی تمام عرصه‌های واقعیت می‌کشد، اما این به قیمت از دست رفتن استقلال و تمامیت‌اش تمام می‌شود. اگر فرهنگ همچون مهی رقیق بر فراز همه‌چیز گسترده ‌است، پس دیگر نمی‌تواند رابطه‌ای با عمق و فاصله داشته باشد.
این امر، هر گونه فرآیندی را که بر مفهوم عمق فضایی استوار باشد، زیر سوال می‌برد؛ از روانکاوی تا هرمنوتیک. و چیزی نگذشت که شاگرد خود جیمسون، مایکل هارت(۷)به همین دیدگاه رسید. او به همراه آنتونیو نگری(۸) در کتابشان با عنوان سیطره(۹) (۲۰۰۰) سناریویی را تجسم کردند که در آن تاریخ به تعلیق درمی‌آید و جایش را به حضوری ازلی می‌دهد، که در آن همهٔ فاصله‌های فضایی و زمانی از میان برخاسته‌اند.
نظریه‌های فروپاشی فضایی به خوبی به سطوح درهم تنیدهٔ نتو قابل اطلاق‌اند، سطوحی که در پس و زیر آن‌ها گویی هیچ چیز دیگری وجود ندارد. اما به خلاف پی‌یر اوی یا الیاسون، نتو با کمک تجهیزات پیچیدهٔ تکنولوژیک جلوه‌های خود را خلق نمی‌کند، بلکه از مواد ارزان‌قیمت و ساده‌ای چون پارچهٔ کشی، پودر رنگ و ادویه استفاده می‌کند. و کارش نه تنها خیلی جدید و امروزی به نظر نمی‌رسد، بلکه کمی هم حال و هوای کهنه دارد.
از بابت تکنولوژی به کار رفته، این کار می‌توانست به همین شکل، در دهه‌های ۱۹۵۰ یا ۱۹۶۰ هم ساخته شود، یعنی وقتی که پارچه‌های مصنوعی به بازار آمدند. ظاهرشان انسان‌وار و ارگانیک است، به موجودات زنده شباهت دارند و ما را به یاد فانی و گذرا بودن حیات می‌اندازند.
به آسانی می‌توان رویکرد نتو را منتقدانه پیشامدرن خواند. بنیادگرایی‌اش، یعنی شکاکیت او به هر گونه بازنمایی (که مثلا در این جمله‌ که او "بسیار به زبان بی‌اعتماد است، بارز است)، یا این که مجسمه‌سازی را مشابه فعلی غریزی و جنسی می‌داند، در پرتو گفتمان‌های امروزی کمی از مد افتاده به نظر می‌رسند. و البته این حقیقت دارد که کار نتو بسیار کمتر از الیاسون یا پی‌یر اوی یا لیام گیلیک به مذاق گفتمان نقد معاصر خوش می‌آید، زیرا هنرمندان نامبرده بیشتر از وجه تئوری به کارشان نگریسته‌اند.
اما آن‌چه کار نتو را به این دیگر معاصرانش پیوند می‌دهد، این است که‌ «معنا» یا«نکتهٔ» کار او در «سطح» کارش است. آثار او پدیده‌هایی‌اند فرصت طلب، به هر فشاری تن می‌دهند، تطبیق پیدا می‌کنند، از هر زاویه‌ای جذاب و زیبایند، و آن‌ها را می‌توان همچون ابر یا رایحه‌ای که هر یک می‌پراکنند، مصرف کرد.
همهٔ این‌ها این آثار را به عرصه‌ای نزدیک می‌کنند که هنر همواره کوشیده از آن اجتناب کند، یعنی: طراحی صنعتی(۱۰). رویای نیمروزی من ناگاه جهتی جدید می‌گیرد، سطح صاف، شکل‌پذیر، نرم و رامی که تا کنون مرا در خود گرفته و حمایت می‌کرد، ناگاه به موجودی گرسنه و حریص تبدیل می‌شود. ترکیبی مهاجم از ماشین و حیات، که در تمامی جهات گسترش یافته است.
سطوح فراوان از درون آن بیرون می‌ریزند و به سویم هجوم می‌آورند. آنچه بر سر و رویم می‌ریزد چیزی جز «حضور در زمان حال» نیست. این اثر، زمان حال را تولید و تداعی می‌کند. هیولایی که رشد می‌کند، می‌خزد و همه‌جا را می‌گیرد، آثار هنری را می‌بلعد و در فرآیند زیستی اسرارآمیزی همهٔ آنها را به سطوحی نرم و شکل پذیر تبدیل می‌کند.
چه خواهد شد اگر طراحی (دیزاین) قدرت بگیرد و هنر را در خود ببلعد؟ و اینجا منظورم از طراحی، طراحی شیء یا محصول نیست،‌ بلکه طراحی فنی، ‌سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کل زندگی ما است، چیزی که واقعیت ناپیوسته را به هم می‌آمیزد و به زنجیره‌ای از رویدادها تبدیل می‌کند. چه خواهد شد اگر جریان هنر کند شود، دیگر به حد لازم جهانی نباشد، ترجمه و درک و هضم‌اش سخت شود و دیگر نتواند با واقعیت کنار بیاید؟ پس، بسته به دیدگاه شما است، که کار نتو را پیشگام یک هنر نوظهور به شمار آورید یا قربانی سلطهٔ طراحی.
دخترم که خود را با خنده در کنارم انداخت مرا از رویای نیمروزی‌ و گفت‌وگوی خیالی‌ام بیرون کشید. به کلی از گذشت زمان غافل شده بودم. بازدیدکنندگان بی‌شماری در ورودی چیدمان منتظر بودند. وقت آن بود که اثر هنری را به ورود و بازدید دیگران واگذاریم. با چرخی از بالش بیرون آمدم؛ و برای اولین بار، کودکانمان به هیچ وجه مایل نبودند نمایشگاهی را ترک کنند.

وبگردی
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.
سید احمد خمینی معمم شد
سید احمد خمینی معمم شد - سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در حضور جمعی از علما و پدر و پدربزرگ خود در حسینیه جماران معمم شد.
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی!
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی! - امروز عکسی از 5 تماشاگر بازی روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد 5 دختر جوان با گریم‌های عجیب و حرفه‌ای خودشان را به عنوان پسر جا زده و وارد ورزشگاه شده‌اند.
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت - از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!