جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پیش به سوی افتخار


پیش به سوی افتخار
تنها ۳ هفته از شروع سال جدید گذشته است و همین هفته گذشته بهترین بازیکن سال ۲۰۰۸ جهان فوتبال معرفی شد و اکنون همه چشم ها در انتظار مرد فوتبال سال ۲۰۰۹ است. در حال حاضر بسیاری از هواداران، مربیان و بازیکنان دنیا معتقدند ستاره بارسلونا، لیونل مسی مناسب ترین شخص برای دستیابی به عنوان سال آینده است. او در حال حاضر به همراه تیمش در بهترین شرایط ممکن بسر می برد اما آیا می توان از امروز او را برنده سال آینده نامید؟ تنها در صورتی چنین پیش بینی ممکن است که ستاره آرژانتینی در شرایط مطلوب خود باقی بماند.
همه در خوشبینانه ترین حالت همین فکر را می کنند اما چیزی حدود ۳۴۰ روز دیگر تا رأی گیری سال آینده باقی مانده است و مسی باید تمام تلاش خود را بکار گیرد تا همچنان در بهترین حالت ممکن خود باقی بماند. مهاجم ۲۱ ساله نوکمپ با درخشش خیره کننده خود طی نیمه دوم سال ۲۰۰۸ آینده ای سراسر افتخار را پیش رویش دید. او در سال جدید هم مهار ناشدنی ظاهر شد اما باید بشدت مواظب باشد اتفاق ناگواری در زمین تمرین یا زمان مسابقه برایش پیش نیاید که او را ناگزیر به نیمکت نشینی کند. وقتی پای مصدومیت به میان بیاید خصوصاً برای بازیکنی چون مسی به معنای فاجعه است. این حقیقت که مصدومیت بخشی از بازی فوتبال است کاملاً درست است با این حال تکل ها یا ضربه هایی که یک ستاره را میهمان نیمکت ذخیره ها می کند او را از شانس دستیابی به افتخارات فردی تا حد زیادی دور کرده و گاهی حتی او را برای همیشه از دوران طلایی فوتبالش جدا خواهد کرد.
در نهایت به این نتیجه می رسیم که مسی باید بیشتر از اینها به فکر سلامتی خود باشد تا مبادا یک اتفاق نابهنگام دنیای فوتبال از تماشای بازی هنرمندانه و پر از شگفتی او محروم شود. البته این فقط بحث ستاره آرژانتینی نیست وقتی حرف از آمادگی بدنی می شود تمام بارسا باید آماده و روی فرم باشند چرا که جایزه بهترین فوتبالیست دنیا را به بازیکنی که در یک تیم ناکام بازی می کند نخواهند داد.
● ویترین افتخارات
خوآن لاپورتا، رئیس جوان باشگاه بارسلونا به نکته جالبی در شب انتخاب بازیکن سال ۲۰۰۸ اشاره کرد. او گفت، فوتبال یک ورزش تیمی است که همه بازیکنان باید در آن خوب بازی کنند. یک مهره به تنهایی می تواند تحسین همگان را برانگیزد اما در نهایت این جام قهرمانی است که اهمیت دارد و برای دستیابی به آن همه تیم باید تلاش کنند.
نبود تیم ملی آرژانتین در هیچ تورنمنت مهمی طی سال ۲۰۰۹ بدین معناست که تمام شانس مسی برای دستیابی به جام افتخارات تیمی به همراه بارسلونا است. آبی و اناری پوشان در شرایط خوبی بسر می برند و صدرنشین جدول لالیگا هستند. آنها جزو مدعیان اصلی قهرمانی لیگ قهرمانان، جام حذفی اسپانیا و لالیگا به شمار می روند. به هر حال اگر تیم بتواند حداقل ۲ تا جام را به ویترین افتخارات باشگاه اضافه کند کارها برای مسی آسان تر خواهد شد.
● ۴۲ جادویی
اصلی ترین فاکتور شناخته شدن رونالدو به عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۰۸ همان ۴۲ گلی بود که طی فصل برای منچستریونایتد به ثمر رساند. این تعداد گل معمولاً در لیگ های بزرگ رکورد خوبی محسوب می شود و خیلی ها معتقدند حالا حالاها کسی آن را تکرار نخواهد کرد. به هر حال ممکن است طی ۵ ماه آینده شاهد تکرار آن باشیم.
مسی در حال حاضر ۲۰ گل در ۲۳ بازی باشگاهش به ثمر رسانده است. رونالدو در ۲۰ بازی فصل گذشته تنها ۸ گل وارد دروازه حریف کرده بود. اکنون نیمی از فصل در راه است و می توان امیدوار بود مهاجم بی همتای بارسا رکوردی جدید از خود به جای بگذارد.
از طرف دیگر لیونل مسی برعکس رونالدو حضور مؤثری در مسابقه های سرنوشت ساز و بزرگ دارد که می تواند نکته مثبتی برای او محسوب شود!
● رقابت با سایر بازیکنان
گرچه صدها بازیکن در سراسر دنیا وجود دارند که رقیب مسی در سال ۲۰۰۹ به شمار می روند اما اگر منطقی به موضوع نگاه کنیم خواهیم دید که تنها تعداد محدودی از آنان واقعاً شانس مقابله با او را دارند. ایکر کاسیاس به عنوان اولین رقیب آرژانتینی از ابتدای سال ۲۰۰۹ شروع فوق العاده ای را با رئال مادرید داشته است. اگر بتواند همین گونه به نگهبانی از دروازه اش ادامه دهد از همین حالا معلوم است که نبرد سختی میان سنت ایکر رئال و مسیح بارسلونا بر سر کسب عنوان درخواهد گرفت. در این میان فرناندو تورس و ژاوی هرناندز نیز در تلاشند تا با افزایش افتخاراتشان در عرصه باشگاهی و بین المللی جایگاه خود را بالاتر بکشند و رودرروی مسی قرار بگیرند.
از طرفی الساندرو دل پیه رو را هم می توان جزو مدعیان اصلی به حساب آورده چرا که او از اول فصل گلزنی کرده است و اگر همین گونه به درخشش ادامه دهد هیچ کس حضور او را در جمع کاندیداها نمی تواند انکار کند. حضور کاکا در سال آینده چندان محتمل نیست. خصوصاً اگر به منچسترسیتی بپیوندد و آینده اش را از ابهام پر کند. البته اگر همه چیز همین گونه پیش برود کمتر کسی می تواند با مسی رقابت کند چرا که مهارت فوتبالی این بازیکن چیزی ورای سایر فوتبالیست ها است. تنها یک فرض محال برای متوقف کردن این کلیشه رو به تحقق وجود دارد اینکه یک استعداد شگفت انگیز طی هفته های آینده در دنیای فوتبال ظهور کند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید