پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

باز هم تو شکستی اسرائیل


باز هم تو شکستی اسرائیل
به دنبال اعلام آتش‌بس یکجانبه از سوی رژیم صهیونیستی، این سوال پیش می آید که واقعا اهداف و دستاوردهای صهیونیست ها از تهاجم به غزه چه بود و تا چه حد به آنها دست یافته اند؟ بواقع چرا به یک باره رژیمی که بنای خود را بر خون مردم بی گناه و مظلوم فللسطین گذاشته است، ناگزیر به اعلام آتش بس می شود؟
باید اذعان داشت که آتش‌بس یکجانبه رژیم صهیونیستی از واقعیت های «جنگ ۲۲روزه» بر می آید و ناتوانی این رژیم در برابر نیروهای مقاومت را نمایش می دهد. از این رو می توان اعلام یکجانبه آتش بس را شکستی مفتضحانه برای صهیونیست ها محسوب نمود. در این بین اهداف اسرائیل از اعلام آتش بس و واقعیت های موجود از تفاوت های بسیاری برخوردارند.
رژیم صهیونیستی از اعلام آتش بس یکجانبه اهداف زیر را پیگیری می کند:
۱) ترمیم وجهه بین المللی صهیونیسم که طی روزهای گذشته و با ددمنشی های این رژیم برای همه آشکار شده است.
۲) نمایش اقتدار در داخل برای پیروزی در انتخابات؛ به این معنا که اقدامات دولت اسرائیل مبنی بر آغاز و پایان جنگ به عنوان نمایی از اقتدار این دولت معرفی و تبلیغ خواهد شد.
۳) عدم به رسمیت شناختن حماس؛ صهیونیست ها قصد داشتند به هیچ وجه با حماس هیچ قراردادی امضاء نکنند، زیرا بدین ترتیب عملا طرف مقابل خود را به رسمیت می شناختند.
اما واقعیت های جنگ تا حد زیادی با اهداف رژیم صهیونیستی متفاوت است. از جمله واقعیت های جنگ ۲۲ روزه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱) شکست رژیم صهیونیستی در برابر نیروهای مقاومت؛ اسرائیل علیرغم خساراتی که به مردم غزه وارد کرد، با این حال نتوانست به اهداف از پیش تعیین شده خود که مهمترین آن نابودی حماس و توان نظامی آن بود، دست یابد. از این رو بی شک در دستیابی به مهمترین هدف خود ناکام مانده است. به خصوص که حماس نه تنها خلع سلاح نشد، بلکه همچنان کنترل خود بر نوار غزه را نیز حفظ کرده است.
۲) تشدید روحیه مقاومت در برابر هرنوگه سازشکاری؛ در جریان جنگ ۲۲ روزه دو جبهه «مقاومت» و «سازش» شکل گرفت که در نهایت پیروزی حماس توانست روحیه مقاومت را بیش ار پیش تقویت کند و به گفتمان مسلط مردم منطقه تبدیل نماید.
۳) فاش شدن چهره سردمداران کشورهای عربی و به خصوص رهبران کشورهای مصر، عربستان و اردن؛ در حالی که رهبران کشورهایی نظیر ایران، همواره به پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین و نیروهای مقاومت پرداختند، برخی از سران عرب، چهره واقعی خود را به همگان نشان دادند.
۴) ناکارآمدی شورای امنیت سازمان ملل متحد؛ این شورا همانند گذشته در برقراری صلح که مهمترین دلیل وجوی آن است، ناکام ماند و نشان داد که ابزاری در دست قدرتمندان و زورگویان است.
۵) اثبات حقانیت نیروهای مقاومت
۶) مخدوش شدن چهره ای که صهیونیست ها سعی کرده بودند طی سال های گذشته به واسطه تسلط بر رسانه های جهانی و تبلیغات گسترده از خود بسازند. در این جنگ چهره واقعی و تجاوزکارانه صهیونیست ها بر همگان آشکار گردید.
۷) اثبات وحشی گری و جنایت کاری های اسرائیل از یک سو و مظلومیت مردم فلسطین از سوی دیگر برای تمام مردم جهان
۸) محکوممیت گسترده اسرائیل از سوی سازمان ها و نهادهای بین المللی نظیر صلیب سرخ، دیده بان حقوق بشر، سازمان ملل و ...؛ علیرغم آنکه در آغاز سازمان ها و نهادهای بین المللی سعی داشتند از جنایات صهیونیست ها در غزه چشم پوشی نمایند، اما در نهایت مجبور به اعتراف و انتقاد از اقدامات وحشی گرانه صهیونیست ها شدند.
۹) تزلزل موقعیت دولت اسرائیل در داخل و نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به سقوط و زوال
۱۰) پیوستن حماس به حزب الله و مبدل شدن این دو به نماد مقاومت و پایداری در منطقه و سراسر جهان.
منبع : شبکه خبر دانشجو


همچنین مشاهده کنید