چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


یک شهر و دو قانون


یک شهر و دو قانون
خیابان های اصفهان ماه ها است که درگیر دو قانون برای پارک کردن خودروها در پارگینگ های حاشیه ای است، مسئله بسیار ساده است، شما برچسب موبایل پارک را دارید اما دقیقا زمانی که فکر می کنید موبایل پارک خود را فعال کرده اید از چهار راه اول گذشته و برای پارک کنار خیابان اقدام می کنید، با خیال راحت ماشین را ترک کرده و پس از بازگشت یا فردی را با حالت طلبکارانه کنار ماشین خود و یا یک تکه برگه شامل ۴ هزار تومان قبض جریمه روی شیشه ماشین پیدا می کنید.
حالت دیگر این است که شما دارای برچسب موبایل پارک هستید، به محل مخصوص پارک می روید، و ماشین هایی را می بینید که بدون برچسب در جایگاه موبایل پارک ایستاده اند و شما که دارای برچسب هستید باید بصورت دوبله پارک کرده و ۱۳ هزار تومان هم جریمه شوید، اینجا است که از خود می پرسید مگر این شهر قانون ندارد؟
جواب سوال شما واضح است، قانون دارد و بهتر است بگوییم آنقدر قانون دارد که بر سر هر چهارراه قوانین آن تغییر می کند.
طرح ویژه موبایل پارک برای اولین بار در کشور پس از مشهد مهمان اصفهان شد، طرحی که کاملا با اهداف روسای شهرداری اصفهان مبنی بر ساخت شهر الکترونیکی موافق و همسو بود، با اجرای این طرح شهروندان اصفهانی با استفاده از سیستم sms می توانستند خودروی خود را پارک و هزینه آن را بپردازند. این طرح که مشکلات طرح کارت پارک مانند گشتن به دنبال ماموران طرح، درگیری با معضل بود و نبود پول خرد، عدم نیاز به تمدید کارت پارک هر یک ساعت و اینکه در هر خیابان نیاز به خریداری کارت جدید بود را نداشت و به همین دلیل در طول یکسال با استقبال بیش از ۱۱۵ هزار نفر از شهروندان مواجه شد که در برابر آمار ۲۵۰ هزار نفر دارای خودرو، تعداد چشمگیری بود.
طرح موبایل پارک با راه اندازی سیستم مرکزی برای احتساب دقایقی که خودرو در آن محل پارک شده و کسر میزان محاسبه شده از مبلغی که به عنوان اعتبار پرداخت شده بود به فرد اجازه می داد که با خیال راحت و بدون دغدغه یافتن مامور، پول خرد و تمدید ساعت پارک خودرو به کارهای خود بپردازد.
طرح موبایل پارک که در سال گذشته در ۱۵ خیابان شهر اجرا شد به دلیل استقبال بسیار خوب امسال نیز قرار بود تا به ۳۰ خیابان افزایش یابد که در کنار سیستم کارت پارک به معضلی دچار شد که شهروندان را سردرگم کرده است به صورتی که آنان پس از گذشت چند ماه هنوز نمی دانند در کدام نقطه شهر محدوده موبایل پارک و در کجا کارت پارک قرار دارد و این که چرا هیچ کدام از مامورین موبایل پارک حضور نداشته در حالی که تا ۳ ماه گذشته آنان در تمامی مناطق تحت پوشش خود به خدمت رسانی مشغول بوده و هم اکنون تنها تابلوهای این طرح الکترونیکی در گوشه و کنار خیابان ها دیده می شود.
● یک بوم و دو هوا
طرح موبایل پارک با همکاری سازمان شهرداری اصفهان در شهر اجرا شد، این طرح که شهرداری اصفهان را یک گام به شهر الکترونیک نزدیک تر می کرد، توانست رضایت بسیاری از شهروندان را از این سیستم مکانیزه به همراه بیاورد زیرا صاحبان خودرو یا با اسال یک sms به شماره مرکزی و یا پارک خودروی دارای برچسب و ترک آن مطمئن بودند که مامورین موبایل پارک موجودی آنان را حساب کرده، ساعت پارکینگ برای آنان محاسبه و در صورت عدم اعتبار تا سقف یک هزار تومان بدهکار می شدند. این طرح از هر جهتی به نفع شهروندان اصفهانی بود زیرا نه تنها نیاز به پیدا کردن مامور نبود بلکه می توانستند موجودی خود را از روی اینترنت چک کرده و میزان بدهی و یا طلب خود را مشاهده کنند و این در حالی بود که حتی خودروهای مسروقه دارای این آرم نیز قابل پیگیری بودند.
این طرح الکترونیکی که از ۳ ماه پیش به دلایل نامعلومی متوقف شده بود تبدیل به یکی از مشکلات اساسی شهروندان در زمینه پارک خودروهای خود در پارکینگ های حاشیه خیابان ها شده است. گرچه از ۳ماه پیش رئیس شورای شهر اصفهان قول مساعدی برای رفع این مشکل داده بود اما هنوز بر سر هر چهارراه قوانین پارکینگ های حاشیه ای تفاوت دارد و شهروندان نمی دانند که در کدام خیابان با کدام طرح مواجه هستند.
زهرا رضایی، معلم یک دبیرستان دخترانه می گوید: بعد از یک سال و نیم که مردم با طرح موبایل پارک آشنا و از خدمات آن آگاه شدند و دیدیم که چقدر در وقت شهروندان صرفه جویی می شود، دوباره سر و کله قبض نویسان پول بگیر در گوشه خیابان های اصفهان پیدا شدند و این درحالی است که ۵۰ قدم بالاتر طرح موبایل پارک اجرا می شود.
علوی تبار، پزشک یکی از بیمارستان های دولتی می گوید:چند وقتی است که هرگاه به بیمارستان مراجعه می کنم به غیر از آنکه باید خودم را برای حضور در اتاق عمل آماده کنم از سوی دیگر باید نگران این مسئله باشم که به علت دو قانون بدون پارک های حاشیه ای جریمه خواهم شد یا نه در حالی که وقتی اعتراض می کنم که من ارم موبایل پارک دارم جواب می شنوم که اینجا باید قبض بخرید.
وی ادامه می دهد: در سیستم موبایل پارک، آرم خود را هر ماه یکبار شارژ می کردم و مشکلی هم نداشتم در حالیکه در چند ماه گذشته که سیستم کارت پارک کاغذی در خیابان های متفاوت اجرا می شوند چندین بار جریمه شده ام.
● سیستم های موبایل پارک به روز نیست
ابولفضل قربانی، عضو شورای شهر اصفهان، در این رابطه گفت: برای حل این مشکل تذکرات لازم به معاونت حمل و نقل داده شده و اقداماتی نیز صورت گرفته است، به هر حال ما امیدواریم که شهرداری در صورت وجود اختلافاتی با پیمانکار، قبل از هرگونه اقدامی در سطح شهر اطلاع رسانی صحیح داشته باشد تا مردم ماه ها بر سر مشکل پارک خودرو در خیابان ها با مشکل مواجه نشوند.
وی افزود: گرچه مردم ناراضی هستند اما شورای شهر نمی تواند در زمینه اجرا دخالتی داشته باشد و ما تنها می توانستیم تذکر بدهیم که این کار را انجام داده ایم.
این عضو شورای شهر مشکل شهرداری با این شرکت پیمانکار را بر سر عدم اجرای مفاد قرارداد دانست.
قدرت افتخاری مدیر مطالعات برنامه ریزی معاونت حمل ونقل شهرداری اصفهان گفت: درست است که شهرداری در مسیر حرکت خود به سوی شهر الکترونیک در پی مکانیزه کردن تمامی سیستم های خود است اما پیمانکار موبایل پارک به تعهدات خود نسبت به شهرداری عمل نکرده است.
وی با اشاره به این نکته که هیچ نظارتی بر روی این طرح ندارد افزود: سیستم sms آنها کارایی لازم را ندارد، سیستم اعلام بدهی ها به روز نیست و یکی از توافق ها برای حذف نیروی انسانی بوده که صورت نگرفته است و البته کارت یا موبایل پارک کارکرد درآمدی ندارد بلکه صرفا جهت روان سازی ترافیکی است.
افتخاری با برشمردن چندین مورد از عدم اجرای مفاد قرارداد در نهایت گفت: از دیگر مشکلات با این پیمانکار عدم رعایت تعهدات مالی و اقتصادی قرارداد بوده است.
مدیر مطالعات برنامه ریزی معاونت حمل ونقل شهرداری اصفهان اظهار داشت: سیستم کارت پارک به صورت موقتی راه اندازی شده است و ما به دنبال چندین پروژه با تکامل بیشتر هستیم.
● تمامی سیستم های ما به روز است
محمدرضا حیدری، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره موبایل پارک ایران در رابطه با مشکلات پیش آمده بر سر طرح موبایل پارک در اصفهان گفت: در ابتدای ورود این طرح به اصفهان، با استقبال بسیار خوب استاندار، مسئولین شهری و نیروی انتظامی روبرو شد اما اکنون طرح بدون تکلیف در سطح شهر رها و پس از چند ماه دوباره سیستم کارت پارک را راه اندازی کرد.
وی طرح مبحث به روز نبودن سیستم های اطلاع رسانی این طرح را رد کرد و افزود: سیستم های اطلاعاتی ما کاملا به روز هستند و در هر لحظه و در هرکجا شهروندان نه تنها می توانند از میزان بدهی خود مطلع شوند بلکه می توانند لیست ریز و دقیق اینکه ماشین در کدام خیابان ها پارک شده و در هر پارکینگ چه میزان از شارژ آنها کسر شده است را بفهمند.
حیدری بعضی از مشکلات موجود در ارسال sms ها را مرتبط با سیستم های مخابراتی دانست و گفت: ماموران ما یک دستگاه متصل به مخابرات و یک دستگاه معمولی دارند که در صورت اختلال در سیستم های مخابراتی اطلاعات در پایان روز و پس از بازگشت مامورین به مرکز ساماندهی می شوند.
وی در رابطه با حضور نیروهای انسانی در اجرای این طرح گفت: در ابتدای اجرای هر طرحی نیاز به نظارت و کنترل وجود دارد و این درحالی است که طرح کارت پارک به ازای هر ۲۰ خودرو یک مامور و در طرح موبایل پارک به ازای هر ۱۲۰ خودرو یک مامور حضور دارد.
وی از پیدا شدن ۶ خودروی دارای آرم موبایل پارک خبر داد و اظهار داشت: مامورین نیروی انتظامی با ردیابی آرم های موبایل پارک توانستند چند خودروی گمشده و مسروقه را پیدا کرده و به صاحبان آنها بازگردانند.
مدیرعامل شرکت موبایل پارک، استقبال خوب مردم اصفهان را نشانه نارضایتی مردم از مشکلات دست و پاگیر طرح قبلی دانست و افزود: ما توانستیم در طول یک سال ۱۱۵ هزار خودرو را دارای آرم موبایل پارک کرده و این مسئله باعث شده تا شهرداری اصفهان در راستای تحقق مدیریت واحد شهری خود بتواند نیمی از خودروهای شهر را تحت یک سیستم واحد درآورده و این شبکه ایجاد شده می تواند به اجرای طرح کنترل محدوده ترافیک، پرداخت عوارض خودرو به صورت الکترونیکی و همچنین راه اندازی بیمه الکترونیکی نیز کمک قابل توجهی بکند.
حیدری نارضایان این طرح را تنها کسبه ای دانست که می خواهند با نقض قانون پارکینگ های حاشیه ای خیابان ها خودروی خود را در تمام طول روز در جلوی مغازه های خود ببینند و نه تنها حق پارک از دیگر افراد سلب می شود بلکه به علت پارک خودرو در ساعات طولانی روز بدهی های آنان بیشتر می شود.
فاطمه حاتمی


همچنین مشاهده کنید