سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


امروز شنبه ۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز شنبه ۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز شنبه ۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۷ محرم سال ۱۴۳۰ هجری قمری و ۲۴ ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی
● ۳۰ سال پیش درچنین روزی - ۵ بهمن ماه سال۱۳۵۷هجری شمسی:
پس ازانتشارخبرعزیمت امام خمینی(ره) به ایران شاپوربختیارکه بازگشت ایشان را به منزله مرگ دولت خود می‎دید دست به نوعی مقاومت بی اثرزد و فرودگاههای کشوررا به بهانه نقص فنی مسدود کرد اما مردم با اجتماع دراطراف فرودگاه به اعتراض خود ادامه دادند تا اینکه خبربه تعویق افتادن مسافرت حضرت امام اعلام شد. حضرت امام دراین باره دراعلامیه‎ای فرمودند: «ازاین که ایادی اجانب، فرودگاههای سراسرایران را به روی من بسته‎اند بناچارتصمیم گرفتم که روزیکشنبه۲۹صفربه کشوربرگردم و چون سربازی درکنارشما به مبارزه علیه استعمارو استبداد تا پیروزی نهایی ادامه دهم». درپی آن کمیته استقبال ازحضرت امام خمینی(ره)ازمردم درخواست کرد که دربرابرتأخیرورود حضرت امام آرامش خود را حفظ کنند.
● ۲۹ سال پیش درچنین روزی - ۵بهمن ماه سال۱۳۵۸هجری شمسی:
نخستین انتخابات ریاست جمهوری درکشورمان برگزارشد. این انتخابات درپی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و استقرارنظام مقدس جمهوری اسلامی درایران برگزارشد و مردم انقلابی کشورمان متصدیان امورکشوررا با رأی خود انتخاب کردند.
● ۱۳۶۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۷ محرم الحرام سال ۶۱هجری قمری :
«عمر بن خالد ازدی» و فرزندش «خالد بن عمر» در عاشورای حسینی به شهادت رسیدند ، با شروع پیکار در صحنه کربلا عمر بن خالد به به میدان رفت و رشادت بسیار تا آخرین قطره خون خود جنگید .پس از شهادت وی فرزندش خالد که شهد شهادت پدر به دست یزیدیان بود به میدان رفت تا از امام حسین (ع) دفاع کند ودر این راه مقدس جانفشانی نماید . خالدبه هنگام ورود به میدان نبرد به دشمن ندا سر دادکه : «شکیبا باشید بر مرگ ای بنی قَحطان تا در رضای رحمان باشید» .
● ۱۳۶۶ سال پیش درچنین روزی - ۲۷محرم الحرام سال ۶۴ هجری قمری :
لشکر شام به سر کردگی« حصین بن نمیر» وارد شهر مکه شد. این لشکر قبل از ورود به این شهر مقدس در کوههای اطراف آن که مشرف به خانه ها و مسجد الحرام بوداجتماع کرد وبا تعبیه وسایل جنگی در این روز به شهر حمله کردند بر اثر این حملات بنا ی خانه مقدس کعبه دچار آتش سوزی شد و خسارتهای در خور توجهی به آن واردآمد ، ودر همین اثنا با انتشار خبر مرگ یزید ، ابن نمیر جنگ را رها کرد و به جانب شام بازگشت . هدف اصلی یزید از این حمله سرکوبی ابن زبیر و دیگر کسانی بودکه به بیعت با او حاضر نشدند.
● ۱۱۲۴ سال پیش درچنین روزی - ۲۷محرم الحرام سال ۳۰۶هجری قمری :
« آیت الله حاج مولا علی کنی» از فقیهان و مجتهدان بزرگ شیعه در تهران در گذشت .این عالم برجستهه بیشتر مراتب علمی و دانش دینی خود را نزد شیخ مرتضی انصاری کسب کرد ودر پی سالها تحقیق و مطالعه جدی و عمیق در حوزه عراق بدرجه اجتهاد رسید . آیت الله کنی از روحانیون پر نفوذ بود و شاها ن قاجار بویژه ناصرالدین شاه از او هراس بسیار داشتند . وی در کنار آیت الله میرزای شیرازی مجاهد بزرگ که زعامت ورهبری شیعیان رادر سامراءبه عهده داشت سرپرست شیعیان تهران را نیز به عهده دار بود . کتب توضیح المقال در علم رجال رسائلی را در طهارت ، شهادت، قضا ، عبادت، و تحقیقاتی در مسایل فقهی از آثار آیت الله کنی است.
● ۱۴۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۴ ژانویه سال ۱۸۶۰ میلادی:
نخستین چاه نفت به منظور استخراج نفت حفر شد و بدین ترتیب اولین بار در تاریخ صنایع نفت جهان، اقدام به استخراج این ماده حیاتی شد این چاه را ادرین لورنتین دریک حفر کرد وی مدت یک سال برای حفاری این چاه کارکرد این چاه که در ایلت پنسیلوانیای آمریکا حفر شد در دویست و سی متری به نفت رسید گفتنی است که دکل و دیگر آلات و ادوات مربوط به حفاری این چاه هنوز به منزله نمادی ازپیرایش صنعت نفت در جهان محفوظ مانده است.
● ۱۱۴ سال پیش درچنین روزی - ۲۴ ژانویه سال ۱۸۹۵ میلادی :
نخستین بار در تاریخ کشور رومانی در منطقه اصلی این کشور یعنی ایالات مولداوی و والاکیا با یکدیگر متحد شدند و به این ترتیب هسته مرکزی کشور رومانی بوجود آمد در سال ۱۸۵۹ میلادی ، الکساندرا کوزا به حکومت این دو ایالت منصوب شد سرانجام پس از اتحاد این دو ایالت کشور رومانی در شرق اروپا شکل گرفت و بصورت سرزمین واحد در آمد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید