شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تدریس هوش مدار


تدریس هوش مدار
کودکان و نونهالانی که امروز در مراکز آموزشی حضور می یابند بادریای عظیمی از اطلاعات ،آگاهی ها ومعلومات روبرو هستند . حجم معلومات دانش ها و اطلاعاتی که انسان طی صد سال اخیر به آنها دست یافته با هیچ یک از قرون گذشته قابل مقایسه نیست . استفاده از این اندوخته عظیم بشری به طوری که زندگی در آینده را ممکن سازد فقط برای کسانی میسر است که مهارتهای لازم و ضروری را در امر یادگیری کسب کرده باشند . دیگر زمان انتقال دانشها و معلومات به وسیله معلم سپری شده است . اینک زمان آن رسیده است تا همه علاقه مندان به کسب دانش و معلومات به ویژه کودکان و نونهالان با استفاده از مواد و وسایل آموزشی چه در محیط های آموزشی و چه در خانه و اجتماع خود به طور مستقل بپردازند .
الوین تافر نویسنده در کتاب « شوک آینده » می نویسد : ‌
« آموزش و پرورش جدید باید به فرد بیاموزد که اطلاعات را چگونه طبقه بندی کند و طبقه بندی مجدد نماید و صحت آن را بسنجد ، چگونه هرگاه لازم شد مقولات خویش را تغییر بدهد ،‌چگونه از امر عینی به امر مجرد و برعکس رجعت نماید ، چگونه مسائل را از جهت تازه ای بنگرد و چگونه به خود بیاموزاند . در آینده بیسواد کسی نیست که نتواند بخواند بلکه کسی است که یاد نگرفته که چگونه یاد بگیرد »
یکی از مهمترین وظایف کسانی که امروز در محیطهای آموزشی به تعلیم و تربیت کودکان و نونهالان وهمه علاقه مندان به تحصیل همت گماشته اند طراحی ، نوآوری ، ابداع و تولید برنامه ها و تربیت کردن شهروندانی است که آموزش صحیحی و کاملی برای زندگی کردن در جامعه را دیده باشند .
مهدی حاجلو


همچنین مشاهده کنید