پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مردی که زیاد پاس می دهد


مردی که زیاد پاس می دهد
رئال مادرید او را نخواست، لیورپول این مدافع را چندان بزرگ ندانست و چلسی گفت نمی خواهد پول خود را دور بیندازد.
اگر دنبال دلیل می گردید، چندان به ذهن خود فشار نیاورید. دانیل آلوس مورد توجه قرار نمی گرفت چون فقط یک مدافع راست معمولی تلقی می شد. بازیکن سابق سویا در بیرون میدان هم به همین دلیل چندان روی بورس نیست زیرا خیلی نمی خندد، زندگی شخصی پرزرق و برقی ندارد و خود را وقف فوتبال نمی کند.
شاید این دلایل برای دوست نداشتن او کافی باشد. اروپایی های آفتاب سوخته تصویر مردی خانه به دوش را به یاد می آورند که فقط با یک میلیون دلار (نه یک میلیون پوند) به تیمی متوسط پیوست و تازه، مرد کلیدی باشگاه جدیدش هم نبود. سایر جرم های وی را بشمارید؛ عدم حضور ثابت در ترکیب اصلی تیم ملی برزیل، ناتوانی در جای گرفتن در ترکیب اصلی و یاد نگرفتن انشای نام فرانک لمپارد. در این شرایط باید هم ریگوبرت سانگ کاپیتان تیم ملی کامرون تورق روزنامه را به رای دادن به او در انتخابات فیفا ترجیح دهد، من می گویم لیونل مسی بهترین بازیکن جهان است و پس از او می توانم از دنی آلوس نام ببرم. به هر حال در عصر توجه به ظواهر، امروز سردبیران فورفورتو، فردا روسای کیکر و پس فردا زعمامی فیگارو جراید خود را با مدح مسی می آرایند. در سوی مقابل آلوس فقط به دلیل بی اطلاعی از سیستم حمل و نقل هوایی، به آن شکل مضحک در فرودگاه اسیر می شود و به خود ناسزا می گوید که چرا غیر از فرهنگ بومی برزیل، آداب و رسوم سایر کشورها را نیاموخته است، رومن آبراموویچ برای خرید یک مدافع راست حاضر شد ۳۰ میلیون یورو بپردازد. یک مدافع راست، نه دنی آلوس، مرد بدون پست این روزهای دنیای فوتبال، دنی یک مدافع صرف نیست. او همزمان با حمل بارهای روی دوش تیم، ما را به یاد شوخ و شنگی های یک پسر ۱۰ ساله می اندازد. تاکتیک پذیری، تکنیک، پاس های تمام کننده و تکل های موفقیت آمیز آلوس تعریف جدیدی از شرح وظایف یک مدافع راست را ارائه کرده است. اگر در جشن فیفا مسی دل همه را ربود، طی جشنواره اولین بازی نیم فصل دوم بارسا، آلوس همه نگاه ها را به سمت خود برگرداند. در تاریخ لالیگا هیچ صدرنشینی تا این مقطع فصل صاحب ۵۳ امتیاز نشده بود. در تاریخ لالیگا هیچ صدرنشینی چنین اختلاف امتیازی را به وجود نیاورده بود. در تاریخ لالیگا هیچ باشگاهی در فصل اول مربی جدید چنین رای اعتماد خیره کننده یی را به سوی مرد اول نیمکت روانه نکرده بود. جملات و افعال تکراری را تمام می کنم. حتی در یک بازه زمانی کوتاه هم بارسا را صاحب همه رکوردها می بینیم؛ بیشترین گل زده، بیشترین شوت به سمت دروازه، بالاترین آمار پاس متوالی (حدود دو هزار پاس) و... . در شبی که بارسلونا از تنها صیاد خود انتقام گرفت، رئال مادرید از حس لامسه رائول بهره برد. بیچاره قوهای سپید، فکر کرده اید وعده پرز مبنی بر جذب مسی عملی می شود؟ شاید این اتفاق رخ دهد چون مارکا حتی مبلغ قرارداد (۱۵۰ میلیون یورو) را تخمین زده است. اقتدار عجیب بارسا، سایر تیم ها را به شکل عاشقانی وحشت زده درآورده و حالا می توان نفس های توأم با اشک رقیبان را شنید. مسی هم نفس نفس می زد اما نه به نشانه کم آوردن بلکه به خاطر در پیش بودن یک روز پرمشغله. او در چهارمین دقیقه نیمه دوم گل زد و در ادامه تیر دروازه اجازه نداد هت تریک به ثبت برساند. یک ۴۵ دقیقه خوب، نسخه نومانسیا را پیچید. نمایش کاتالان ها ما را به یاد بازی چرخ و فلک انداخت؛ با این تفاوت که فرمان ایست مجری بازی هم نمی توانست مانع حرکات موزون (آنچه یادآور اوقات فراغت شالیکاران است،) جادوگران نوکمپ شود. به موضوع مسی اشاره می کنم. به اعتقاد روزنامه مارکا، جوان آرژانتینی مانند فیگو، یک کولی تشنه پول نیست، پس اگر در بارسا حداقل خواسته هایش را اجرا شده ببیند، تن به انتقالی جنجالی نخواهد داد. ال موندو از «مسی بارسا» گفت و لاپورتا با اعلام اینکه رئالی ها کمر به قتل کاتالان بسته اند، خشم فراوانش را بروز داد.
ادامه اظهارات رئیس را بخوانید؛ «رئال مادرید به لطف حمایت های دولت مرکزی رفتارهای ناجوانمردانه و غیر دموکراتیک خود را ادامه می دهد. مسی اینجا شادی هر روزه یی را تجربه می کند.»
مسی جادو می کند و آلوس تفاوت ها را نمایانده است. بارسا، پارسال بدون دنی با ۱۸ امتیاز اختلاف پشت سر رئال مادرید ایستاد اما اکنون ۱۲ امتیاز بیش از سفیدها اندوخته است. البته نباید واژه اقتدار را تنها در ساق های آلوس جست وجو کنیم. آنری دیوانه وار هجوم می آورد. اتوئو در ۱۹ بازی ۱۹ گل زده و ژاوی همچنان مرد اول خط میانی تلقی می شود. اینیستا، این مهره کارآمد و شگفت انگیز به اشتباه از احتیاج بارسا به یک مدافع می گوید؛ بی اعتمادی وی اظهارات ماه سپتامبر آلوس را در اذهان زنده می کند؛ زمانی که ستاره برزیلی اعتراف کرد نمی تواند در حد و اندازه های دوران بازی برای سویا ظاهر شود. حالا او زیر نظر گواردیولا بهتر شده و علاوه بر ثبت ۳ گل و حضور دائم (بیشتر از هر بارسایی دیگری) در ترکیب، سازنده ۱۰ گل صدرنشین نام گرفته است. پاس های دنی، پیروزی بر وایادولید و بتیس، تساوی مقابل ختافه و اوساسونا و گلباران یکشنبه گذشته را در پی داشت. مفید بودن را دیگر دلیل ترجیح وی بر سایر بزرگان نام آشنای دنیای فوتبال می دانم. هرگاه فریاد کمک بارسا از حوالی جهنم نوکمپ خارج شده، مدافع مطمئن از راه رسیده و شادی جدایی طلب ها را رقم زده است. بارسلونا مسی را سرزنش می کند اما چه کسی می تواند ادعا کند تیم به لیونل وابسته نیست؟ شاید یک دفاع راست یاد وی را از خاطر هواداران پاک کند. آلوس به اندازه مسی قدرتمند نیست اما حتی اگر جلوه فروشی نیز نکند، به نظرم باز هم دومین بازیکن برتر حال حاضر فوتبال دنیاست.
سید لاوہ
ہ نویسنده گاردین
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید