جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ما شرط داریم


ما شرط داریم
همزمانی مطرح شدن مبحث مذاکره میان آمریکا و ایران که توسط رئیس جمهور جدید آمریکا و وزیرخارجه این کشور به رسانه ها راه یافت با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی در سی امین سال پیروزی موضعگیری در برابر این مبحث را آسان می کند.
اوباما رئیس دولت جدید آمریکا به مسئولان ایرانی پیشنهاد کرده است مشت گره کرده را کنار بگذارند تا با دست باز دیپلماسی آمریکا برای مذاکره با تهران مواجه شوند. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تعقیب اظهارات اوباما گفت قدم اول را باید ایران بردارد.
این سخنان برای مردم و مسئولان ایران بهیچوجه تازگی ندارد . در طول ۳۰ سال گذشته روسای جمهور و سایر دولتمردان آمریکائی بارها پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح کردند و حتی بعضی از آنها با ارسال نامه و شاخه زیتون و انجیل و هدایای دیگر برای گشودن باب مذاکره تلاش کردند اما مسئولان جمهوری اسلامی ایران همواره شرط های همیشگی خود را در پاسخ مطرح نموده و اعلام کرده اند دولتمردان آمریکائی باید اولین کام را با تحقق این شرط ها بردارند تا زمینه برای بررسی این موضوع فراهم شود که آیا می توان برای مذاکره با واشنگتن تصمیم گرفت یا نه
از آغاز جمهوری اسلامی ایران سه شرط برای اثبات حسن نیت دولتمردان آمریکائی در نظر گرفته بود که عبارت بودند از :
۱ ) دولت آمریکا اموال و دارائی های بلوکه شده ایران را آزاد نماید و به ایران باز گرداند .
۲ ) بابت سیاست های خصمانه و مداخلاتی که دولت آمریکا از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تاکنون نسبت به ایران داشت از ملت ایران عذر خواهی کند.
۳ ) دولت آمریکا متعهد شود که از این پس در امور داخلی ایران مداخله نکند .
با توجه به سیاست خصمانه ای که دولت بوش کوچک در دوران ریاست جمهوری خود علیه ایران اعمال کرد و موضوع فعالیت های هسته ای ایران را گرفتار بازی های سیاسی نمود اکنون شرط دیگری نیز بر شروط قبلی اضافه شده و آن اینست که دولت آمریکا باید این تعهد را نیز به ملت ایران بدهد که از این پس خود را از موضوع فعالیت های هسته ای ایران کنار بکشد و حق مسلم و قانونی ملت ایران در استفاده از انرژی هسته ای را به رسمیت بشناسد و در برابر فعالیت های هسته ای ایران کارشکنی نکند. این ارثیه ایست که اسلاف دولتمردان کنونی آمریکا برای آنها برجای گذاشته اند و اینک بر دولتمردان جدید این کشور است که تلاش کنند چهره کشورشان را از جنایات مداخلات و خیانت هائی که به ملت ها کرده اند پاک نمایند.
اگر جمهوری اسلامی ایران مشتی گره کرده دارد این مشت را همواره بر سر مستکبران و مستبدان فرود آورده است اما آمریکا همواره مشت خود را بر سر ملت ها فرود آورده و منشا همه خیانت ها و فسادها در سراسر جهان شده است . بنابر این اولین گام را آمریکا باید بردارد و ثابت کند دست از مداخله در امور ملت ها و کشورها برداشته حامی تروریسم نخواهد بود. جنگ افروزی نخواهد کرد اشغالگری را برای همیشه کنار خواهد گذاشت و به حقوق ملت ها احترام خواهد کرد.
دولت آمریکا چاره ای غیر از این ندارد زیرا همه سیاست های زورگویانه اش علیه ملت ها در همه نقاط دنیا از آمریکای لاتین گرفته تا خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی با شکست مواجه شده است . اگر ملت های آمریکای لاتین یکی بعد از دیگری علیه آمریکا قیام می کنند و عناصر ضد آمریکائی را به حکومت می رسانند اگر طرح خاورمیانه ای آمریکا با شکست سنگین مواجه می شود اگر علیرغم حمایت های همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ های ۳۳ روزه لبنان و۲۲ روزه غزه شکست های پیاپی نصیب صهیونیست ها و آمریکا می شود و مردم لبنان و فلسطین خط بطلان بر افسانه شکست ناپذیری ارتش اسرائیل می کشند اگر پرونده های رسواگر جنگ ویتنام و بمباران اتمی هیروشیما به ضمیمه پرونده های اشغالگری عراق و افغانستان بر گرده دولتمردان آمریکائی سنگینی می کنند همه اینها نشان دهنده ناکامی شدید آمریکا در اعمال خوی تجاوزگری و سلطه طلبی است . بنابر این تنها راه اینست که دولتمردان آمریکا دست از خوی تجاوزگری بردارند و در برابر حقوق ملت ها سرتعظیم فرود آورند.
در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز تنها راه اینست که ساکنان جدید کاخ سفید واشنگتن در سیاست های خصمانه اسلاف خود تجدیدنظر کنند و با پذیرش شروط ایران حسن نیت خود را نشان دهند تا ایران بتواند درباره موضوع مذاکره بررسی های خود را آغاز نماید. تا زمانی که دولتمردان جدید آمریکا مواضع اسلاف خود را تکرار می کنند بهیچوجه نباید انتظار مذاکره ای را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید