سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

گیگز و تری، پرچمداران وفاداری بریتانیایی


گیگز و تری، پرچمداران وفاداری بریتانیایی
در دوره‌ای که به خصوص در انگلیس، حتی پیراهن تیم‌ها هم بر اساس پول ارزش گذاری می‌شود گیگز و تری راباید دو وفادار واقعی به باشگاه‌های خود نام نهیم. به سختی می توان بازیکنی با کلکسیون افتخارات غنی‌تر در تاریخ فوتبال بریتانیا یافت. حتی در قاره اروپا هم تعداد آنها زیاد نیست یا حتی اگر پیدا شوند هم قابل مقایسه با گیگز و تواناییهای منحصر به فردش نیستند. هافبک ولزی یونایتد ده عنوان قهرمانی لیگ برتر، چهار جام حذفی، دو لیگ قهرمانان، یک جام بین قاره‌ای و یک جام باشگاههای جهان را که دسامبر گذشته با شیاطین سرخ فتح کرده، در این کلکسیون رنگارنگ دارد. ضمن اینکه تعداد بیشماری سوپرجام ملی و بین المللی را هم باید به این افتخارات اضافه کرد.
او یک کارنامه کاری فوق‌العاده در اختیار دارد که با ۳۶ سال سن به هیچ وجه احساس پیر شدن نمی‌کند. گیگز از صندوقچه معجزه‌های سرالکس فرگوسن بیرون آمد. همان صندوقچه‌ای که برادران نویل و بکام و اسکولز و بات را به فوتبال بریتانیا معرفی کرد. همه این بازیکنان بعد از ۱۹۹۹ استثنایی از این تیم رفتند. فقط گری نویل، اسکولز و گیگز مقاوت کردند.
مهاجم هافبک ولزی ماه می گذشته در جریان فینال لیگ قهرمانان مقابل چلسی رکورد ثبت شده از سوی بابی چارلتون را با ۷۵۸ بار حضور در زمین با پیراهن منچستریونایتد شکست. او یک افسانه همچنان زنده است که رکورد ۲۸۹ پاس گل را در ۵۳۵ بازی رقابت‌های باشگاهی با خود یدک می‌کشد. شرایطی که باعث شده او به هم به جمع افتخارات فوتبال انگلیس راه یابد و حتی از ملکه الیزابت هم نشان افتخار دریافت کند. ولی گیگز هرگز با گذشته زندگی نمی‌کند. حتی شنبه این هفته در بازی با بولتون هم ورود او به زمین در نیمه دوم بازی یونایتد را هجومی کرد. پاس او به توس آرژانتینی رسید تا او به نوبه خود پایه گذار گل پیروزی بخش تیمش باشد. فرگوسن هنوز قدر بازی خوب گیگز را می‌داند و اخیرا حتی او را به عنوان بازی ساز اصلی تیم هم مورد استفاده قرار داده است. نقشی که هافبک ولزی بدون نقص آن را اجرا کرده است.
اگر گیگز دیگر مثل گذشته‌ها نفس ندارد، کلاس بالای بازی او و جاه طلبی‌هایش دست نخورده می‌مانند. و فقط اینگونه می‌تواند اظهارات اخیر او در مورد احتمال جدایی از شیاطین سرخ را توضیح داد. گیگز نمی‌خواهد با تئاتر رویاها خداحافظی تلخی داشته باشد. می‌خواهد هنوز هم چهره شاخص و اصلی این تیم محسوب شود و برای همین گفته که اگر هنوز احساس کند که برای این تیم بازیکن مهمی است و مربی به او اطمینان دارد، در یونایتد خواهد ماند.
درغیراین صورت از فوتبال کناره گیری خواهد کرد. برای اینکه دیگر چیزی برای عرضه کردن ندارد.ولی هنوز اشتهای فوتبال را دارد و تمرینات او را خسته نمی‌کنند. گیگز هنوز نمی‌داند در آینده چه کار خواهد کرد و عجله‌ای هم ندارد. این تصمیم را همراه خانواده‌اش اتخاذ می‌کند. او در روزهای اخیر حتی احتمال اینکه از فوتبال با پیراهن تیمی از کاردیف شهر خودش خداحافظی کند هم حرف زد. شاید این اتفاق آخرین بخش از دوران پرشکوه او باشد.
● جان تری، حتی بعد از پنالتی مسکو فراموش نشد
آخرین اقدام منچسترسیتی شاید بیشتر به یک تحریک مسخره شباهت داشته باشد تا یک پیشنهاد واقعی. این تیم حدود ۴۵ میلیون یورو برای خرید جان تری به چلسی پیشنهاد داده که کم یا زیاد به‌هرحال رقمی ناکافی برای در آوردن کاپیتان و سمبل روحیه جنگنده‌ای که آبی‌ها امسال به سختی می‌توانند آن را پیدا کنند، از چنگ چلسی و آبراموویچ هستند.
برای اینکه تری ۲۸ ساله که در منطقه بارکینگ لندن متولد شده، خود چلسی است. رابطه او با این تیم از نظر با رابطه همه بازیکنان دیگر تیم حتی فرانک لمپارد که دوران جوانی خود را در وستهام گذرانده، متفاوت است. او به غیر از یک مدت کوتاه که به ناتینگام فارست قرض داده شده بود، همیشه در استمفورد بریج بازی کرده و طی ۱۰ فصل بیش از ۲۵۰ بازی برای آبی‌ها انجام داده است. یک رهبر واقعی. مردی که لمپارد او را بعد از فینال مسکو و آن پنالتی نگون بخت که جام قهرمانی را از چلسی گرفت، "مرد همه مردها" نامیده است.
مسلما آن سخت‌ترین و تیره‌ترین لحظه زندگی تری در چلسی بود که البته آن شرایط را هم با موفقیت پشت سرگذاشت. با اینکه تری امسال فصل چندان فوق العاده‌ای را سپری نمی‌کند، ولی تلاش‌های در تیمی که نصف بیشتر بازیکنانش را به دلیل مصدومیت دراختیار ندارد، واقعا قابل تقدیر هستند. درست همان‌طور که باید از بازیکنی که در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ بهترین مدافع لیگ قهرمانان نام گرفته، انتظار داشت. تری سال ۲۰۰۵ هم بهترین بازیکن سال لیگ برتر انتخاب شد و در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ هم در تیم منتخب سال فیفا جای گرفت. او می‌داند که چلسی امسال به نحوی بازی نکرده که شایسته عنوان قهرمانی باشد و به این حقیقت هم اعتراف می‌کند و اخیرا هم گفته که بازیکنان این تیم باید بیشتر از این تلاش کنند.
شنبه گذشته هم، درست مثل هفته قبل در جام حذفی انگلستان، آبی‌های لندن مجبور شدند یک گل عقب ماندگی خود را از حریف جبران کنند. تری خودش گفته که می داند در طول فصل لحظات این‌چنینی وجود دارند و امیدوار است که پیروزی مقابل استوک بتواند روند پیش روی این فصل چلسی را تغییر دهد. اگرچه مهم‌ترین نبرد آنها، رویارویی آخر ماه با لیورپول در خانه حریف است. ژنرال نیروهایش را برای اینکه روی این نبرد تمرکز کنند از مدتها قبل خبر کرده است.
منبع : سایت اطلاع‌رسانی اخبار فوتبال ایران و جهان


همچنین مشاهده کنید