جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

فایل تازه جنایات جنگی


فایل تازه جنایات جنگی
مدارک به دست آمده از ۲۲ روز جنگ جای تردیدی باقی نگذاشته که اسرائیل در اغلب عملیات های خونین غزه مرتکب جنایات جنگی شده است. بخشی از این اسناد را رسانه های اروپا منتشر کرده اند چنان که در گزارش های ایندیپندنت و گاردین آمده: سربازان اسرائیلی هنگام ورود خود به چند روستا تلاش کردند با بولدوزر خانه هایی را که در آن غیرنظامیان حضور داشتند، خراب کنند. در این گزارش ها تأکید شده است که آنها غیرنظامیانی را که با در دست داشتن پرچم سفید قصد فرار داشتند، کشتند و حتی به روی آمبولانسی که می خواست به یک مجروح کمک کند، آتش گشودند.اما اسناد دیگر را سازمان های حقوقی منتشر کرده اند که در آنها تأکید شده که سران اسرائیلی در جنگ از حداکثر سلاح های مرگبار و ممنوعه و گلوله های سفید فسفری استفاده کردند. براساس قوانین بین المللی، استفاده از گلوله های سفید فسفری در یک منطقه غیرنظامی، غیرقانونی و جرم جنگی محسوب می شود. اگر این اتهامات بدرستی در نهادهای جهانی بررسی شود، روشن خواهد شد که تمام این وقایع نقض آشکار با کنوانسیون های ژنو است. محکومیت آنچه در ۲۲ روز جنگ غزه به وقوع پیوست، در پی موج اعتراض جهانی که از دیدن تصویر کودکانی که با سلاح های مرگبار قتل عام شدند، مطرح شد. نکته جالب این است که برای اولین بار گروه های حقوقی خود یهودیان راهی نوار غزه شده و جنایات این رژیم را از نزدیک ثبت کردند.
چنان که در گزارش هاآرتص هم آمده که شواهد فراوان از جمله عکس های گرفته شده از روستای خضوعه نشان می دهد که اسرائیل از بمب ها و گلوله های فسفری استفاده کرده است. روستای خضوعه در ۵۰۰ متری مرز سرزمین های تحت اشغال اسرائیل قرار دارد. برپایه این گزارش، در هنگام وقوع یکی از عملیات های جنایت بار منیر شفیق النجار، یکی از ساکنان فلسطینی در ساعت ۲‎/۳۰ بامداد با سازمان حقوق بشر یهودی بتلسم تماس می گیرد و آنان را در جریان حمله اسرائیل قرار می دهد. وقتی خانم روحی النجار ۵۰ ساله با یک پرچم سفید از خانه اش بیرون می آید تا بقیه افراد خانواده بتوانند از خانه بیرون بیایند، توسط سربازان اسرائیلی کشته می شوند. در یکی دیگر از گزارش های ناظران اروپایی آمده که در یک واقعه، سربازان اسرائیلی به ۳۰ ساکن یک خانه دستور دادند برای حفاظت از جانشان به مدرسه بروند اما وقتی آنها در حال عبور بودند، سربازان آتش گشودند و چند نفر را کشتند.واقعیت این است که بسیاری از اتفاقاتی که در روستاهای غزه به وقوع پیوسته است، هنوز به دلیل ممانعت نظامیان صهیونیستی از ورود خبرنگاران به نوار غزه هنوز مخفی مانده است. چنان که یک ناظر اروپایی می نویسد: نظامیان اسرائیلی در ادامه حملات گسترده خود به نوار غزه به یکی از روستاهای جنوبی این منطقه حمله کردند و با شلیک مستقیم و از نزدیک، حداقل ۱۴ تن از فلسطینیان این روستا را به شهادت رساندند.
به این صورت است که اکنون تشکیل پرونده جنایات جنگی برای سران و مدیران جنگ غزه یک مسئله تاریخی شده است. در چندین کشور قانونگذاران و وکلای دادگاه ها اعلام آمادگی کرده اند علیه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، به دادگاه جنایی بین المللی در ژنو شکایت خواهند کرد.
بر اساس مدارک به دست آمده از حقوقدانان در این جنگ تاکنون نظامیان رژیم صهیونیستی چند رشته اقداماتی غیر انسانی انجام داده که عبارتند از؛
۱) صهیونیست ها به تخریب منازل مسکونی فلسطینی ها پرداختند در حالی که ساکنان منازل در آنها حضور داشتند.
۲ ) به قتل عام افرادی که پرچم های سفید در دست داشتند مبادرت کردند.
۳) به سوی آمبولانس ها و نیروهای امدادی که برای انتقال مجروحین آمده بودند، آتش گشودند.
۴) در منطقه غیرنظامی مذکور از نیروهای ویژه نظامی و همچنین از خمپاره های حاوی فسفر سفید استفاده کردند. مدیر سازمان عفو بین الملل می گوید که جنایات رژیم صهیونیستی در نواحی اطراف غزه تنها بخشی از اعمال غیرانسانی این رژیم در نوار غزه است که با زیر پا گذاشن قوانین بین المللی و قوانین حقوق بشر به قتل عام مردم بی گناه منطقه پرداخته و مانع از رسیدن پرسنل امدادی سازمان های بزرگ امداد جهان همچون هلال احمر، صلیب سرخ جهانی و سازمان حقوق بشر به نوار غزه شد و بدون اعتنا به هشدارها و درخواست های کشورهای مختلف جهان همچنان به جنایات گسترده خود در غزه ادامه داد. این در حالی است که نظامیان صهیونیستی در طول حملات گسترده به نوار غزه، به اکثر مناطق غیرنظامی منطقه یورش برده و ساکنان آن را هدف گلوله مستقیم و از راه نزدیک خود قرار دادند.
جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به حدی بود که حتی اماکن عمومی همچون ساختمان های سازمان ملل، بیمارستان ها، بازارها و مساجد نیز از آن در امان نماندند.
تاکنون سران این رژیم مدعی شده اند که هیچ اطلاعی از وقوع این جنایات ندارند اما اظهارات شاهدان عینی که توسط خبرگزاری ها به دقت گردآوری شده، ثابت می کند که همه این عملیات ها به دستور باراک و اولمرت انجام گرفته است. مدرک کاملاً روشنی وجود دارد که ثابت می کند تانک ها و بولدوزرهای رژیم صهیونیستی چند روستا را با خاک یکسان کردند.
عکس های گرفته شده از قتل عام فلسطینیان همین مناطق حکایت از گستردگی جنایات رژیم صهیونیستی داشته و نشان می دهد که، شعله های آتش بمب های فسفری رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف در حال زبانه کشیدن بودند.
برونو استونس، یکی از روزنامه نگاران غربی در این زمینه گفته که آنچه می تواند اظهار کند، این است که بسیاری از منازل فلسطینی ها به وسیله گلوله های خمپاره و بمب های فسفری تخریب شدند. وی تأکید کرد که نظامیان صهیونیستی به دستور اولمرت از فسفر سفید استفاده کردند. استونس در ادامه می گوید: منازلی که با خمپاره تخریب نشده بودند، توسط خود نظامیان اسرائیلی به آتش کشیده شدند.
شدت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه با گزارش ها و مصاحبه هایی که رسانه های مختلف جهان از این منطقه منتشر می کنند بیشتر نمایان می شود زیرا زمانی که تانک ها و بولدوزرهای صهیونیستی در حال تخریب کردن منازل و ساختمان های عمومی در نوار غزه بودند مقامات این رژیم تصمیم گرفتند که به هیچ یک از ناظران حقوق بشری اجازه ندهند وارد غزه شوند.
در ادامه این گزارش افزوده شده است که یکی از شاهدان عینی در این باره می گوید که وی با چشمان خود دیده است بولدوزرهای صهیونیستی شروع به تخریب منازل همسایه ها کردند و همچنین دیده است که روستائیان وحشتزده زمانی که خواستند از منازل در حال تخریب خود خارج شوند، توسط نظامیان اسرائیلی از فاصله نزدیک هدف گلوله قرار می گرفتند. یک جوان فلسطینی به عفو بین الملل گفته که در حوالی ساعت ۶ صبح، تانک ها و بولدوزرهای صهیونیستی به منزل آنها رسیده و ابتدا بام و سپس دیوارهای آن را تخریب کردند.
عفو بین الملل تأکید کرده که نظامیان در حالی منازل فلسطینیان را تخریب کردند که ساکنین آنها خود را غیرنظامی معرفی می کردند که تمام ساکنین این منطقه فریاد می زدند «ما غیرنظامی هستیم، ما هیچ سلاحی نداریم» اما نظامیان اسرائیلی بدون توجه به گریه و ناله های کودکان و زنان بی گناه، شروع به تخریب منازل کردند در حالی که ساکنین هنوز در منازل خود حضور داشتند و از آنها خارج نشده بودند. یکی دیگر از شاهدان عینی به نام «مروان ابو رعدا» ۴۰ ساله و از کارکنان بیمارستان ناصر در خان یونس، درباره جنایات رژیم صهیونیستی گزارشگر سازمان حقوق بشر گفت: که در ساعت ۸ صبح از روستای خوزا تماس تلفنی دریافت شد که از زخمی شدن شدید یک زن فلسطینی خبر می داد. وی ادامه داد زمانی که خود را به این روستا رساند و وقتی که به ۶۰ یا ۷۰ متری زن مجروح رسید، نیروهای اسرائیلی به سوی وی شلیک کردند و او مجبور شد به خیابان های اطراف بگریزد اما در آن خیابان ها نیز به سویش شلیک شد. این فلسطینی ادامه داده که به دلیل ممانعت نیروهای صهیونیستی از نزدیک شدن نیروهای امدادی به زن مجروح فلسطینی و همچنین شدت جراحات وارده، وی پس از ۱۲ ساعت درد کشیدن به شهادت رسید.
جنایات غزه اهداف این عملیات راروشن کرد که نیت واقعی نظامیان صهیونیستی از تخریب کردن منازل مسکونی در حقیقت زنده زنده دفن کردن فلسطینی ها در گورهای دسته جمعی بود.
سعید لطفیان
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید