جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


خودرو دیگر کالای سرمایه یی نیست


خودرو دیگر کالای سرمایه یی نیست
قانون سوم نیوتن می گوید هر کنش، واکنشی را به همراه دارد. واکنش بازار خودرو تهران نیز به ارزانی خودرو، «رکود» است: رکودی که باعث شده به رغم کاهش چشمگیر قیمت برخی از خودروهای صفرکیلومتر خرید و فروشی صورت نگیرد. خودرو در بازار پایتخت دیگر کالایی سرمایه یی نیست.
دلالان دو ماهی می شود که از این بازار پردرآمد دیروز خداحافظی کرده و راهی شغل تازه یی شده اند. نمایشگاه داران معتقدند روند نزولی قیمت خودروها از شهریورماه سال جاری شروع شده و تا امروز نیز ادامه داشته است اما عمده خودروهای ساخت داخل از دو هفته پیش تاکنون روز به روز با کاهش قیمت جدی مواجه شده اند به طوری که برخی خودروها حتی زیر قیمت کارخانه یی به فروش می رسند.
هنوز کسی دلیل کارشناسانه یی برای این وضعیت بازار ارائه نداده است. برخی کارشناسان کاهش قدرت خرید مردم را باعث رکود می دانند. گروهی دیگر افزایش شمارگان و همچنین بالارفتن تنوع تولید خودرو را دلیلی بر کاهش مشتریان خودروهای ساخت داخل در بازار آزاد قلمداد می کنند.
برخی نیز بحثی فراملی را پیش کشیده و رکود بازار خودرو داخلی را به سبب وقوع بحران اقتصادی غرب می دانند با این همه کسی به طور قطع نمی داند معادله بازار خودرو تهران که از ابتدای سال جاری حل نشده باقی مانده است را چگونه حل کند.
به نظر می رسد سیاست خروج خودرو از کالاهای سرمایه یی که در دولت خاتمی در اولویت برنامه های وزارت صنایع و معادن قرار گرفت در دولت نهم به ثمر نشسته است تا دلالان از بازار خودرو حذف شده و این کالای مصرفی با قیمت واقعی خود به دست نیازمندان واقعی برسد. وضعیت بازار خودرو کشور به خوبی بیانگر آن است که بازار مشتریان واقعی خود را یافته است.
● وضعیت قیمت ها در بازار
در گروه ارزان ها (خودروهای زیر ۱۰ میلیون)، پراید بنزینی (متالیک)، با قیمت هشت میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. قیمت این خودرو در یک ماه اخیر تقریباً ثابت مانده و چون در نمایندگی های سایپا با روش های مختلفی به فروش می رسد در بازار آزاد دستخوش تغییر قیمت نشده است. پراید نسبت به دیگر خودروهای ساخت داخل چند سالی است که در قیمت دچار نوسان نشده به طوری که در مقایسه با سال های گذشته (۱۳۸۵) تاکنون بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان بیشتر افزایش قیمت نداشته است. نوع گازسوز این خودرو در بازار آزاد هشت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد. این خودرو حدود ۴۵ درصد از تولید خودروهای کشور را به خود اختصاص داده و ۶۰ درصد بازار که در اختیار خودروهای ارزان است را نیز در غیاب پیکان در اختیار خود درآورده است.
اما «روآ» دیگر خودروی زیر ۱۰ میلیون در بازار خودرو تهران روزگار خوشی را سپری نمی کند. ارزان ترین خودرو ایران خودرو در بازار هشت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد. این در حالی است که ایران خودرو «روآ» را حدود ۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در کارخانه به فروش می رساند. به عبارت دیگر اگر خریدار «روآ» قصد فروش خودرو خود را در بازار آزاد داشته باشد باید آن را دست کم با یک میلیون تومان ضرر به فروش برساند.
برخی از فروشندگان اتومبیل معتقدند مشتریان مایلند بین خودروهای روآ و پراید برای سوگلی سایپا پول بپردازند به همین دلیل است که ایران خودرو برای رهایی از این وضع تولید روآ جدید را با موتوری ارتقایافته در دستور کار قرار داده و قصد دارد این خودرو را وارد بازار کند تا با قیمت بالاتری از روآ در مرز مثبت و منفی ۱۰ میلیون تومان قرار گیرد.
● ارزانی پژوها
دیگر خودروهای تحت برند پژو نیز با کاهش قیمت مواجه شده اند. پژو ۴۰۵ GLX که بعد از پیکان به گاو شیرده ایران خودرو تبدیل شده است با قیمت ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. قیمت این خودرو طی یک ماه اخیر ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. نکته جالب درباره پژو ۴۰۵ اینکه آتش سوزی های آن نه تنها تاثیری در بازارش نداشته بلکه بنا به گفته برخی از نمایشگاه داران حتی پس از آتش سوزی ها بر تعداد مشتریان پژو ۴۰۵ نیز افزوده شده است.
ایران خودرو قصد دارد مدل سفارشی این خودرو را با نام SLX روانه بازار کند تا بتواند از سود آن بخشی از ضررهای خود را که از تولید محصولاتی همچون روآ و تندر ۹۰ نصیبش شده جبران کند. پژو ۲۰۶ نیز که تا چندی پیش کمیاب ترین خودرو ساخت داخل به شمار می آمد در حال حاضر با ارزانی مواجه شده به طوری که قیمت آن از حدود ۱۵ میلیون تومان در دو هفته گذشته به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. تولید تیپ های ۳ و ۵ این خودرو مدتی است متوقف شده اما تیپ ۶ آن که در واقع سفارشی پژو ۲۰۶ است با قیمت ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت ثابتی را تجربه می کند.
قیمت مدل صندوقدار این خودرو نیز ثابت مانده است. تیپ V۹ آن هم اکنون ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار و تیپ V۸ آن نیز ۱۸ میلیون تومان قیمت دارد. تیپ هایV۱ و V۲ پژو ۲۰۶ صندوقدار هم به دلیل اینکه در نمایندگی ها عرضه می شود در بازار آزاد قیمت مشخصی ندارد. اما در گروه پژو، خودرو پژو پرشیا از تابستان گذشته تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. پرشیا امروز در بازار خودرو تهران ۱۷ میلیون تومان قیمت دارد اما قیمت نوع ELX آن چون مدل سفارشی است از ۲۴ میلیون تومان سابق تکان نخورده است.
● سمند در سرازیری
گروه سمند نیز از کاهش قیمت خودروهای ساخت داخل تبعیت کرده تا نسبت به ۲۰ روز گذشته با کاهش قیمت مواجه شود. سمند معمولی در حال حاضر به قیمت ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد که نسبت به ۱۵ روز گذشته حدود ۲۰۰ هزار تومان ارزان تر شده است. قیمت سمند LX نیز با ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت از ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۵/۱۵ میلیون تومان رسیده است. اما سمند سورن از حدود ۵/۱ ماه پیش تاکنون نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت یافته و امروز با قیمتی معادل ۱۷ میلیون تومان در بازار به فروش می رسد.
این خودرو که دو سال پیش توسط علیرضا طهماسبی وزیر وقت صنایع و معادن رونمایی شد در حال حاضر با شمارگان پایینی که دارد حتی نتوانسته قیمت سابق خود را (۵/۱۸ میلیون تومان) در وضعیت فعلی بازار تثبیت کند. در بین خودروسازهای داخلی قیمت محصولات سایپا نسبت به ایران خودرو با کاهش بیشتری همراه بوده است. این دو خودروساز بزرگ کشور که تندر ۹۰ را به طور همزمان به تولید می رسانند با مخالفت دولت تیپ های مختلف این خودرو را با همان قیمت قبلی پیش فروش می کنند. این خودرو در بازار قیمت ثابتی نسبت به گذشته داشته است.
قیمت زانتیا نیز به سبب توقف تولید در سال آینده نسبت به یک ماه گذشته با یک میلیون کاهش به ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و ریو که در تابستان ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت داشت هم اکنون ۵/۱۳ میلیون تومان قیمت دارد. پارس خودرو نیز که اخیراً تولید مگان (دنده یی) را آغاز کرده در حالی این خودرو را با قیمت ۵/۲۴ میلیون تومان به فروش می رساند که نوع وارداتی آن (مونتاژشده در ترکیه) با قیمت ۲۸ میلیون تومان در بازار خودرو ایران ارزشگذاری شده است.
نکته جالب در مورد خودرو مگان اینکه چون موتور آن بالای ۱۳۰۰ سی سی حجم دارد کارت سوخت به نوع وارداتی آن داده نمی شود اما چون مگان ساخت داخل حجم موتوری زیر دو هزار سی سی دارد مالک آن می تواند از کارت سوخت استفاده کند. خودرو ماکسیما دیگر محصول پارس خودرو نیز در حالی که تابستان گذشته ۴۴ میلیون تومان قیمت داشت پس از مصوبه اخیر هیات دولت درباره خودروهایی که مصرف سوخت آنها بالای ۱۰ لیتر است به ۳۸ میلیون تومان کاهش یافته این در حالی است که قیمت کارخانه یی آن حدود ۴۰ میلیون تومان است. کاهش قیمت خودرو در بازار خودرو کشور تنها مختص به خودروهای ساخت داخل نیست و پدیده ارزانی نیز به خودروهای وارداتی سرایت کرده است.
کارشناسان بازار خودرو دلیل ارزانی خودروهای وارداتی را علاوه بر رکود بازار داخلی به بحران اقتصادی اخیر نیز ربط می دهند و معتقدند قیمت ها تا پایان سال نیز بیش از این با کاهش روبه رو خواهد شد. هنوز کسی پیش بینی دقیقی از وضعیت بازار خودرو در آینده ارائه نکرده است اما نمایشگاه داران معتقدند با فرا رسیدن روزهای پایانی سال رکود حاکم بر این بازار موقتاً به رونق نسبی تبدیل خواهد شد.
● قیمت خودرو تندر ۹۰ ایران خودرو اعلام شد
از سوی دیگر علی اصغر سرائی نیا معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص قیمت مدل های مختلف تندر ۹۰ گفت: قیمت مبنای مدل E۰، ۹ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان و E۱CP نیز ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان تعیین شده است. وی خاطرنشان کرد: قیمت این محصولات بدون احتساب کارت طلایی و تجهیزات اضافی است. معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو تاکید کرد: قیمت های تعیین شده طبق بخشنامه یی به نمایندگی های مجاز سراسر کشور اعلام شده است. سرائی نیا تصریح کرد: زمان تحویل این خودروها در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۸۸ بوده و هرگونه تغییرات قیمتی غیرمستقیم از قبیل بیمه، عوارض دولتی، مالیات و... بر عهده مشتری خواهد بود. پیش فروش این خودروها از روز دوشنبه نهم دی ماه سال جاری توسط نمایندگی های ایران خودرو و پارس خودرو آغازشده و تا ۳۰ دی ماه سال جاری و به محض تکمیل شدن ظرفیت خاتمه می یابد.
منبع : کارنا


همچنین مشاهده کنید