سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


جنوا، شهر فراری


جنوا، شهر فراری
جنوا بندری در شمال ایتالیا و مرکز استان جنوا د رمنطقه لیگوریاست. این شهر با حومه حدود ۸۹۰ هزار نفر جمعیت دارد. جنوا شهر اقوام باستانی لیگوریان بوده و نامش را هم از زبان این قوم گرفته است. در زبان آنها جنوا به معنی زانو یا قوزک است و این نام را به علت موقعیت جغرافیایی استان به آن داده‌اند. در زبان لاتین جنوا به معنی دهان است. در سال ۲۰۰۶ بخش قدیمی شهر، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
شهر جنوا تاریخی کهن دارد. اولین ساکنان آن الیگورها قومی ایتالیک بودند. از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، جنوا سکنه داشته است. در دوران حکومت رومی‌ها جنوا رونق گرفت و به بندری مهم تبدیل شد. کارتاژها در سال ۲۰۹ پیش از میلاد، جنوا را ویران کردند. پس از جنگ با کارتاژها شهر بازسازی شد و تجارت پوست، پشم و عسل در آن گسترش یافت. کالاهایی که با کشتی به جنوا وارد می‌شد، به شهرهایی چون تورتونا و پیاچنزا حمل می‌شد. در سال ۱۷۴۶ نیروهای اتریش، جنوا را فتح کرند و در سال ۱۷۶۸ به دست فرانسوی‌ها افتاد. در سال ۱۸۱۰ مردم جنوا علیه فرانسوی‌ها قیام کردند و سرانجام شهرشان را آزاد ساختند.
در طول جنگ جهانی دوم، نیروی هوایی بریتانیا شهر جنوا را بمباران کرد. یکی از بمب‌ها روی کلیسای جامع سن‌لورنزو افتاد، اما منفجر نشد. این بمب هم‌اکنون در همان محل قرار دارد و گردشگران به تماشای آن می‌روند.
● پایتخت فرهنگی اروپا
در سال ۲۰۰۴ اتحادیه اروپا جنوا را به همراه شهر فرانسوی لیل، پایتخت فرهنگی اروپا اعلام کرد. شهر جنوا با وسعت ۲۴۳ کیلومترمربع بین دریای لیگوریان و کوه‌های آپنین واقع شده است. شهر در امتداد ساحل گسترش یافته به طوری که طولش ۳۰ کیلومتر است. شهر آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد. زمستانش معتدل با میانگین برودت ۸ درجه سانتی‌گراد و تابستانش گرم با میانگین دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد است.
اختلاف دمای ۲۴ ساعت شبانه‌روز از ۶ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود. ژوئیه خشک‌ترین ماه سال است، در حالی که بیشترین باران در ماه‌های اکتبر و نوامبر می‌بارد.
جنوا شهری بادخیز است. در بیشتر روزهای زمستان، بادهای شمال، هوای سرد اروپای شمالی و مرکزی را به این شهر می‌آورند و البته همین بادها سبب صافی هوای جنوا می‌شوند.
در شهر گاهی نیز باد جنوب شرقی که از دریا می‌آید، جریان می‌یابد. این باد برخلاف باد شمال، هوای گرم و مرطوب را به جنوا می‌آورد.
● خانه کریستف کلمب
جنوا مانند دیگر شهرهای ایتالیا، دیدنی‌های زیادی دارد. میدان فراری از جاهای تماشایی شهر است. اطراف این میدان چند بنای تاریخی و ارزشمند به چشم می‌خورد که یکی از آنها ساختمان اپرا و دیگری کاخ تاریخی است. همچنین خانه‌ای قدیمی در ضلعی از میدان به چشم می‌خورد که می‌گویند کریستف کلمب، کاشف قاره آمریکا در آنجا به دنیا آمد.
● قلعه‌ها و قصرها در باغ
اگر به جنوا سفر کردید، حتما از بخش کهنه یا قدیمی شهر دیدار کنید که در فهرست میراث جهانی یونسکو است و بناهای تاریخی و هنری متعددی در آنجا قرار دارد. موزه‌های متعدد، دانشکده هنر و کاخ‌های حکمرانان جنوا در سده‌های مختلف، برخی از این آثار است. کلیسای سن‌لارنس، بندرگاه قدیمی و موزه هنرهای شرقی، شماری دیگر از دیدنی‌های جنواست.
شهر جنوا، باغ‌ها و بوستان‌های زیبا و سرسبزی دارد که مردم شهر و گردشگران به طور گسترده به این مکان‌ها می‌روند. علاقه‌مندان پیاده‌روی و دویدن نیز باغ‌های تاریخی جنوا را جاهایی مطلوب برای ورزش کردن می‌دانند.
باغ‌های قلعه آلبرتیس، از جاذبه‌های مشهور جنوایند که با وسعت ۸۲ هزار مترمربع در مرکز شهر قرار دارند. فضاهای سبز بزرگ‌تر در بیرون از منطقه مرکزی شهر بنا شده‌اند که یکی از آنها بوستان نروی با مساحت ۹۶ هزار مترمربع است که چشم‌اندازی به دریا دارد. باغ‌های زیبای پالاوی چینی هم تماشایی‌اند. وسعت این باغ‌ها ۲۶۵ هزار مترمربع است. بسیاری از موزه‌ها و کاخ‌های تاریخی شهر نیز باغ‌های ویژه خود را دارند.
آنجا می‌توانید موزه مشهور آکواریوم و موزه دریایی جنوا را تماشا کنید. در سال ۲۰۰۷، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از این دو جاذبه گردشگری دیدن کردند.
براساس آمار سال ۲۰۰۶ بیش از ۹۴ درصد از جمعیت جنوا را ایتالیایی‌ها تشکیل می‌دهند.
بزرگ‌ترین گروه مهاجران از قاره آمریکا به جنوا رفته‌اند که بیشترشان اهل اکوادورند. ۷/۲ درصد از جمعیت شهر را اکوادوری‌ها تشکیل می‌دهند. دیگر گروه‌های مهاجر آلبانیایی و رومانیایی‌تبارند. ۶ دهم درصد از اهالی جنوا نیز از کشورهای آفریقایی به این شهر مهاجرت کرده‌اند. مذهب اکثر ساکنان جنوا کاتولیک است و شمار اندکی نیز پروتستانند.
● ۳ میلیون مسافر دریایی
جنوا یکی از مهم‌ترین بندرهای ایتالیا و دریای مدیترانه است. سالانه بیش از ۵۸ میلیون تن کالا به این بندر وارد یا از آن خارج می‌شود. چندین خط کشتیرانی از جنوا به دیگر بنادر مدیترانه، مسافر و کالا حمل می‌کنند. در سال ۲۰۰۷، ۲/۳ میلیون مسافر با کشتی به جنوا رفتند یا از این بندر به جاهای دیگر مسافرت کردند.
بندر جنوا یک فرودگاه بزرگ بین‌اللملی هم دارد که درصد در خور توجهی از مسافران از طریق این فرودگاه به شهر وارد یا از آن خارج می‌شوند. این فرودگاه در غرب شهر و به فاصله تنها چند کیلومتر از مرکز آن قرار دارد. پروازهای منظم روزانه از این فرودگاه به رم، ناپل، پاریس، لندن، مادرید . مونیخ برقرار است. در سال‌های اخیر ترافیک مسافر فرودگاه به طور پیوسته در حال افزایش بوده، به طوری که حالا سالانه ۲/۱ میلیون مسافر دارد و شهرهای بیشتری از طریق خطوط هوایی به جنوا متصل شده‌اند.
مسافران علاوه بر کشتی و هواپیما، با استفاده از قطار هم می‌توانند به جنوا سفر کنند. این شهر دو ایستگاه بزرگ راه‌آهن، یکی در شرق در نزدیکی محل نمایشگاه تجاری جنوا و دیگری در غرب در نزدیکی بندرگاه، دانشگاه و مرکز تاریخی شهر دارد. از این رو ایستگاه قطارها مسافران را به طور منظم به فرانسه، تورین، میلان و رم می‌برند. در حومه شهر و در نوار ساحلی ۳۰ کیلومتری از نروی (Nervi)‌ تا ولتری (Voltri)‌ ۲۱ ایستگاه محلی وجود دارد و ساکنان این نوار ساحلی به سهولت به قطار دسترسی دارند.
در سال‌های اخیر مقام‌های شهری جنوا به گسترش شبکه مترو نیز توجه کرده‌اند تا سال ۲۰۱۱ خطوط تازه‌ای به بهره‌برداری خواهد رسید. البته میان اعضای شورای شهر بر سر گسترش شبکه مترو اختلاف وجود دارد. برخی از آنها اعتقاد دارند بهتر است بیشتر روی گسترش شبکه تراموا سرمایه‌گذاری شود.
● وفور باشگاه‌های قایقرانی
در شهر جنوا، ورزش با اقبال عمومی خوبی مواجه شده و از آنجا که امکانات ورزشی به اندازه کافی در دسترس همگان است، انواع ورزش‌ها در این شهر بندری رونق دارد. جنوا به علت داشتن ساحل طولانی، چندین باشگاه قایقرانی و دریانوردی دارد. قایقرانی از اواسط بهار تا اوایل پاییز، مردم زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. باشگاه‌ها بارگذاری کلاس‌های متعدد، به علاقه‌مندان قایقرانی آموزش می‌دهند. برای قایقرانی تفریحی نیز در اسکله‌های متعدد قایق‌های زیادی به چشم می‌خورد که به علاقه‌مندان کرایه داده می‌شود. از آنجا که جنوا، بوستان و باغ‌های تفریحی متعددی دارد و هوای شهر به علت وزش بادهای شمال و بادهای دریای مدیترانه، در بیشتر روزهای سال پاک است، ورزش‌های هوای باز مثل دویدن و پیاده‌روی، مورد توجه مردم شهر قرار گرفته است. دوچرخه‌سواری نیز در جنوا طرفداران زیادی دارد. علاقه‌مندان این ورزش در مسیرهای زیبا بویژه نوار ساحلی شهر به این ورزش می‌پردازند. والیبال، بسکتبال و شنا از دیگر ورزش‌های پررونق در جنواست. البته فوتبال جایگاه ویژه خود را دارد.
جهانگیر چراتی
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید